Trendek Webshop üzemeltetés

Miért a legjobb alternatíva a csomagautomata online rendelések kiszállítására?

6 perc olvasási idő

Egy webshop sikerességét jelentős részben segíti, ha a számunkra, illetve a vásárlók számára is a legjobb logisztikai partnert választjuk. Hiszen vásárlóink elégedettsége nagyban függ attól, hogy milyen élményt nyújt nekik a csomagátvétel, ezen keresztül ítélik meg a webshopot is. Az alábbiakban tekintsük át, milyen kiszállítási típusok közül választhatunk, milyen szempontokat érdemes mérlegelnünk?

Hogyan kategorizálhatjuk a kiszállítási típusokat?

  1. Az első csoportba a hagyományos házhozszállítás tartozik. Gondolkodjunk kicsit vásárlónk fejével – napi egy csomag átvétele még talán kezelhető, de ha több helyről rendel, előfordulhat, hogy egy nap akár 4-5 csomag is házhoz érkezhet. Az ilyen esetekben a házhozszállítás legnagyobb előnye, azaz a kényelem, már-már inkább hátránnyá válik számára, hiszen igazodnia kell az egyes futárcégekhez, akik a nap folyamán különböző időpontokban érkeznének meg a csomaggal.
  2. A vásárlói szokások megváltozásával, azaz az online leadott rendelések növekedésével, rohamosan nő a második csoport, az OOH (Out of Home) népszerűsége, vagyis amikor házon kívül, egyéb helyszínen veheti át a vásárló a csomagját. Ide soroljuk, a boltban, átadóponton vagy automatánál leadott csomagokat. Ennél az átvételi módnál több nap áll a vásárló rendelkezésére, hogy a számára  kényelmes időpontban vegye át a csomagját

    A csomagautomaták (betűszóval APM, Automated Parcel Machine) esetében ez kiegészül azzal, hogy nem kell nyitvatartási időhöz sem igazodniuk, hiszen kültéri APM-ek esetén a nap minden órájában elérhető a szolgáltatás, ráadásul olyan forgalmas helyszíneken találhatók, amelyek amúgy is útba esnek. 

Elmondhatjuk tehát, hogy a vásárlóknak egyre kényelmetlenebb a futárhoz igazítani az életüket, különösen, ha több csomagot fogadnak naponta. A folyamatosan növekvő hálózat miatt olyan kényelmes már a csomagautomaták elérése, mintha a saját postaládájukban kezelnék a csomagküldeményeiket. Ez pedig a csomagautomaták felé vonzza a felhasználókat.

A fenti ábrán láthatjuk egy csomag szokásos útját. Küldeményeinket feladhatjuk akár APM-ben, vagy begyűjthetik telephelyünkről, majd egy központi raktárban csomagszortírozó gépsorok segítségével szétválogatásra és csoportokba rendezésre kerülnek. Innen még esetleg kisebb regionális depókba kerülhetnek, majd ezután a futárok viszik a célautomatához vagy házhoz szállítás esetén közvetlenül a címzettnek.

Bővülő hálózatok, hogy senkinek ne kelljen várnia a futárra

Az Out of Home (OOH) megoldások nagy versenye zajlik ma a magyar piacon, ahol jelenleg 8 cég épít OOH hálózatot. A legnagyobb csomagautomata-hálózat már átlépte az 500 automatás álomhatárt és az 50 000-es rekeszszámot.

A csomagautomaták 2021-ben jelentősen erősítették piaci pozíciójukat: az év során duplázódott a kihelyezett automaták száma, köszönhetően elsősorban a FOXPOST és az Easybox hálózatbővülésének, de a GLS és az AlzaBox hálózata is jelentősen megnőtt.

Radikális változás történik, amit egyrészt hajt az, hogy óriási költségemelkedés várható a klasszikus házhoz szállításnál, hiszen a benzinár ott sokkal nagyobb arányban szerepel a költségkosárban.

Továbbá kapacitás szempontjából a csomagautomatákhoz a futárok egyszerre jóval több csomagot tudnak kiszállítani, mintha egyenként kellene a csomagokat célba juttatni. A járatszervezéseket nézve egy házhozszállításos jármű 100-150, míg a FOXPOST furgonok 800-1000 csomagot szállítanak el naponta.

A környezettudatosság és fentarthatóság nagyon fontos szempontok, amelyeket nem érdemes figyelmen kívül hagynunk. Példaként említve, a FOXPOST nagyon büszke rá, hogy a piacon a FOXPOST-os csomagoknak a legkisebb a karbonlábnyoma. Egy csomag házhoz szállítása Magyarországon átlagosan 1 kg károsanyag-kibocsátással jár, míg az üzleti modelljét a csomagautomata hálózatára építő FOXPOST-nál az egy csomagra eső szén-dioxid kibocsátásuk országosan 31 dkg, Budapesten az elektromos autójuknak köszönhetően ennél is alacsonyabb. 

Fontos újdonság, hogy az automaták nem csak egy végpontot jelentenek, ahol a kiszállítók leteszik az árut. Van olyan szolgáltató, ahol a csomagautomatáknál magánszemélyek is feladhatják csomagjaikat, továbbá automatából házhoz is küldhetik a csomagokat. Egy kis webshop egyetlen rekeszben fel tud adni annyi csomagot, amennyi belefér az adott rekeszbe. Nem kell várnia, hogy megjöjjön a futár.

Vessünk ismét egy pillantást arra, hogy a hálózat növekedése hogyan néz ki számokban egy példán keresztül.

A FOXPOST-nak 2019-ben 100 automatája volt, 2020-ban 160, 2021 végére 360, jelenleg pedig már 500 fölött. Óriási beruházások történtek annak érdekében, hogy nőjön a volumen és a piaci részesedésük. Bengyel Ádám, a FOXPOST vezérigazgató-társalapítója szerint összességében inkább ezek a fejlesztések hozták meg számukra a növekedést, nem pedig a pandémia.

A GKID (korábban GKI Digital) webshopok között indított felmérése alapján 2021-ben is a FOXPOST lett a legjobbra értékelt csomagautomata szolgáltató Magyarországon.

2022 áprilisában a FOXPOST csomagautomaták száma országszerte elérte az 500 darabot, így jelenleg a Ők rendelkeznek Magyarországon a legnagyobb és ráadásul gyártó független csomagautomata-hálózattal. A csomagautomaták listája itt érhető el.

Annak ellenére, hogy egyre nehezebb telepíteni, a felhasználók számára is igazán kedvező helyszíneket találni, és hogy a beltéri helyek szinte teljesen elfogytak, 2022-ben több mint 400 automatát telepítenek, amelyeknek megvan a helyük. Az idei év végére 850 automata a céljuk.

Mit akarnak a vevőink?

Webshop üzemeltetőként sokat foglalkozunk azzal, hogy milyen szempontok szerint választanak szállítási módot, akik nálunk vásárolnak, tőlünk rendelnek. Egyértelműen láthatjuk, hogy az esetek legnagyobb százalékában nem aznapi kiszállításra vágynak vásárlóink, viszont ennél sokkal fontosabb számukra, hogy tudják, mikor érkezik meg a csomag.

Ügyfeleink elvárása ezen a téren, hogy tudják, 1-4 napon belül megérkezik a megvásárolt termékük, de addig is pontosan követhetik az útját, még előzetes értesítéseket is kapnak a csomag útjáról és a pontos érkezéséről. De mindennél fontosabb: amikor megérkezik a küldemény, nem kell éppen haptákban állnia, át tudja venni, amikor épp beugrik vásárolni a szokásos boltjába.

Kiemelten fontos szempont a kényelem. A vásárlók mindennapjaiba kényelmetlenül fér bele, ha napi teendők végeztével még sorba kell állniuk, esetleg nyitvatartási idővel kell küzdeniük, hogy átvehessék a küldeményt. Ha viszont az átvevőponti csomagautomaták prémium lokációkon, forgalmas helyeken állnak, ahol amúgy is megfordul a vásárló, ráadásul a kedvenc automatája még közel is található hozzá, akkor onnan a saját időbeosztásához igazodva, kényelmesen tudja elhozni csomagját.

Biztosan mindannyiunknak fontos, így címzettjeink is prioritásként kezelik, hogy a termékek sérülésmentesen érkezzenek meg, illetve nyomon követhető legyen a kiszállítás folyamata, ráadásul mindez lehetőleg minél olcsóbb legyen, vagy legjobb, ha teljesen ingyenes.

Logisztikai szolgáltatók kihívásai

Fontos, hogy lássuk, leendő kiszállítóinkat mi teszi próbára. A logisztikai szolgáltatók több területen szembesülnek költségeik növekedésével. A munkaerő, beleértve a munkaerőhiány okozta kihívások, az éjszakai munkavégzés és az általános bérinfláció okozta költségek, az infrastruktúra fejlesztése, gondoljunk itt az új csomagautomaták telepítésére és az új járművek beszerzésére, valamint az üzemanyagár növekedése mind-mind olyan költségeket okoznak, ami áremelésre készteti a szolgáltatókat. Mindezek azonban a fenntartható jó minőségű szolgáltatás biztosítása érdekében minden szereplő számára megtérülő kiadások, befektetések.

A webshopok igénye

Ezzel szemben a webshopok azt szeretnék, ha a szállítás olcsóbb lenne, hiszen ügyfeleik árérzékenyek. Magyarországon különösen igaz, pedig sok esetben a webshopok is tisztában vannak azzal, hogy mekkora minőségi különbség van a szolgáltatók, vagy csomagautomata és egyéb átvevőpont között. De a webshop vásárló mégis sokszor csak a szállítási díj alapján fog mérlegelni. Így pedig nehéz megbízható, a webshophoz illő minőségi szállítást ajánlani. Pedig a webshop ezt szeretné, hiszen meg akarja tartani elégedett vásárlóját.

Hogyan hozható össze a növekvő logisztikai költség és az olcsó(bb) szállítási alternatíva?

Az előbb említettekből látszik, hogy mennyire ellentétes érdekeknek kell egyszerre érvényesülnie. Ebből következik viszont az egyértelmű megoldás, ami a csomagautomatás cégek irányába mutat, akik hatékonyabban és környezetkímélőbben tudnak szállítani. Hiszen minél több csomagot tudnak egy helyre szállítani, annál inkább tudnak versenyképesen olcsóbb alternatívát nyújtani. Így az ügyfelek igénye is – jó ár, kényelem és minőség egyszerre – a csomagautomatás szolgáltatás irányába fog terelődni.

Minden csomagautomata egyforma?

Van néhány szempont, amit lényegesnek tartunk, amikor APM-eket összehasonlítunk. Az alábbi kérdések mentén érdemes különbséget tenni a piacon elérhető automatákban:

  • Prémium lokációkon van-e jelen? 
  • Könnyen elérhető-e, azaz útba esik-e a vásárlóknak, felhasználóknak a mindennapi tevékenységeik során? 
  • Csak átvenni lehet csomagot, vagy akár küldeni is lehet onnan? 
  • Előkészíthető-e már otthon a csomagküldés? 
  • Milyen élményt nyújt a csomagautomata használata, azaz mennyire egyszerű? 
  • Mekkora a rekeszek mérete? Fontos, hogy egy nagyobb, több dimenziójában is 60 cm-es doboz már nem mindegyik szolgáltató automatájába fér be. 
  • Hány rekesze van az automatának? A csomagautomata rekeszeinek száma azért lényeges, mert minél több rekesze van, annál valószínűbb, hogy lesz üres rekesze, amikor a csomagunk tőlünk valakihez vagy épp hozzánk megérkezik. 
  • Van-e visszaküldésre lehetőség? Egyre fontosabb az ügyfeleink szemszögéből a visszaküldés lehetősége. Rengeteg olyan helyzet adódik, amikor átvétel után a vásárló nem elégedett a megérkezett áruval. Ilyenkor fontos megoldás, hogy bármelyik webshopban vásárolt terméket, függetlenül attól, hogy melyik cég szállította ki, vissza lehessen küldeni, hogy ezáltal is növeljük az ügyfélelégedettséget.

Reméljük, hogy a fenti szempontok és példák segítséget nyújtanak, hogy céljaidhoz igazodva a legjobb logisztikai partnert tudd választani és ezzel is növelhesd webshopod sikerességét.

A szerzőről

Sándor Bence
Kommunikációs menedzser –  Foxpost
2021. szeptembere óta a FOXPOST-nál webshopok és üzleti partnerek irányába történő kommunikációért felelős szakember. A legnagyobb magyar csomagautomata-hálózatot üzemeltető FOXPOST munkatársaként tevékenységével hozzájárul a vállalat kiemelt küldetéséhez, ami a magyar kis- és középvállalkozások munkájának támogatása.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
search console praktikák
Search Console praktikák: Hogyan kovácsolj előnyt a teljesítmény jelentés adataiból?

Egy korábbi cikkünkben már részletesen kiveséztük a Search Console Lefedettség nézetét és ennek kapcsán ...Elolvasom

Close