Blog

10 profitnövelő mutatószám, amit KÖTELEZŐ ismerni egy sikeres webáruházhoz
Írta: Kukoly Dávid - 2017. november 06. hétfő

Az előző cikkünkben megismerte Péter történetét, aki egy ötletből kiindulva rövid idő alatt webáruház tulajdonos lett és folyamatosan azon dolgozott a főállása mellett, hogy egy biztos alapon nyugvó mellékállása, plusz bevétele legyen. Természetesen, a sikerhez vezető út a folyamatos próbálkozásokról és a kudarcokból történő okulásról szól, így Péter is belátta, hogy valamilyen szabályrendszert kénytelen lesz alkalmaznia hosszú távon.

konverzio-egyetem-2-730.jpg

Így jutottunk el az analitikai szoftverek piacához.

Rengeteg analitikai szoftver létezik, amelyek nagy része ingyenes, bár bizonyos funkciók már a fizetős, PRO verziókhoz vannak kötve. Ha csak az ecommerce analitikai szoftverek piacát nézzük, akkor is könnyen a bőség zavarába kerülhetünk, hiszen ember legyen a talpán, aki meg tudja különböztetni ezeket egymástól, néhány soros kedvcsináló alapján.

Ne is merüljünk el túl mélyre ebben a témában, vegyük például a Google Analytics-et. Mindenki számára szabadon elérhető, egy követőkód elhelyezésével minden webáruházban működik, azonban még sem olyan közkedvelt, mint lehetne. Ennek csupán egy, de annál fontosabb oka van: bonyolult.

A legtöbb webáruház tulajdonos nem szereti használni, mert nincs idejük a rendszer tanulmányozására, a különböző lekérdezések definiálására és egyszerűen rengeteg felesleges funkciót tartalmaz, ami egy átlagos webáruház tulajdonos számára felesleges.

Ahhoz azonban, hogy ezt egyértelműen kijelentsük, meg kell határozni a számunkra fontos funkciókat, kimutatásokat és mérőszámokat. Ön tudja, hogy melyek azok a kulcsfontosságú pontok, amelyekre fókuszálnia kell?

konverzio-egyetem-2-conversific-1.jpg

A hosszú távú siker elérése érdekében elengedhetetlen, hogy ismerjük a webáruházunkra közvetlenül ható tényezőket.

Ahhoz azonban, hogy megismerjük ezeket a kulcsfontosságú elemeket, teljesítménymutatókat (KPI), először a webáruházunkat kell elemeznünk. Van elég látogatónk? Milyen arányban válik a látogató vásárlóvá? Mekkora az átlagos kosárérték? Melyik oldalon veszítjük el a legtöbb vásárlót és miért? Életképes egyáltalán az üzleti modellünk?

Mi az a KPI?


A KPI (Key Performance Indicator) a legegyszerűbb és a legrelevánsabb megfogalmazás szerint, azokat a mutatószámokat jelenti, amelyek létfontosságúak az üzletünk eredményessége és stratégiája szempontjából.

A cikkünk a továbbiakban ismertet 10 mutatószámot a legfontosabbakból, amelyek segítségére lehetnek, hogy a webáruháza hosszú távon és folyamatosan profitot termeljen:

1. Konverziós ráta

A konverziós ráta az egyik legfontosabb definíció az ecommerce világban. Ez mutatja meg, hogy mekkora százalékban válik egy látogató vásárlóvá. Példa: A webáruházunkba naponta 100 látogató érkezik, de csak 2 vásárol. Ebben az esetben a látogatóink 2%-a konvertál. Természetesen, a konverziós ráta szereplője nem csak a látogató és vásárló lehet, vizsgálhatjuk a látogatókból váló feliratkozókat is konverziós célként.

Konverziós ráta = Összes értékesítés/Összes látogató*100

2. Átlagos kosárérték

Rendkívül hasznos mutatószám. Segítségével kiszámítható, hogy az elmúlt időszak vásárlói átlagosan mekkora összegben vásároltak Öntől. Ha túl alacsonynak találja, akkor érdemes kosárérték növelő technikákat alkalmaznia.

3. Kosárelhagyók aránya

Esszenciális KPI-nek tartja minden sikeres webáruház tulajdonos. Megmutatja, hogy mekkora arányban léptek ki a vásárlók a rendelés véglegesítése előtt. Különböző tanulmányok szerint, a 70%-os kosárelhagyói arány még normális, de nagyobb érték esetén mindenképp szükséges kinyomozni, hogy hol veszítjük el a legtöbb vevőt.


konverzio-egyetem-2-conversific-2.jpg

4. Oldalforgalom

Egyértelműnek tűnő, mégis sok webshop esetében ismeretlen adat. Általános, időszakos vagy akár élő forgalmat is képesek vagyunk mérni, minden aloldal esetében. Érdemes külön vizsgálni az új és a visszatérő látogatókat!

5. Kilépési oldalak

A kilépési oldalak segítségével megtudhatjuk, hogy pontosan melyik oldalról távozott a látogató. Szoros összefüggésben van a kosárelhagyók arányával. Ha túl sok vásárlót veszítünk, akkor a kilépési oldalakat érdemes megvizsgálni, hiszen előfordulhat az is, hogy probléma merült fel néhány termékoldalon vagy még rosszabb esetben a kosárban vagy a pénztárnál.

6. Legnépszerűbb termékek

Amennyiben ismerjük, hogy melyik termékünk teljesít a legjobban, könnyen el tudjuk dönteni, hogy milyen ajánlatokra fektessük a hangsúlyt. Kombinálhatjuk a top termékeket és egyedi csomagajánlatokat alkothatunk, ezzel emelve az átlagos kosárértékünket.

7. Rendelések száma

Szinte minden webáruház méri a rendelések számát, de ha esetleg eddig nem lett volna a havi/heti rendelés számszerűsítve, akkor egy alap mutatószám hiányában hozunk stratégiai döntéseket. A legtöbb KPI kiszámításához, így a tovább lépéshez is szükséges ismernünk ezt az adatot, amit szegmentálnunk is kell a különböző értékesítési csatornák szintjére lebontva.

8. Legjobb vásárlók

Általános probléma, hogy a promóciók nagy része csak az új, első vásárlókat érinti. Egy egyszerű kimutatás a top vásárlókról nagy segítségére lehet egy vállalkozásnak a brandépítésben és a perszonalizálásban. A legjobb 5-10-100 vásárló számára készített egyedi ajánlattal jutalmazhatjuk a hűségüket, akik afféle mikro-influencerekként tovább kelthetik a webáruház jó hírét.


konverzio-egyetem-2-conversific-3.jpg

9. Customer Lifetime Value/Átlagos ügyfélérték (CLV)

Elsőre talán feleslegesnek tűnik, de ha megismerjük a jelentését akkor létfontosságú annak érdekében, hogy a vállalat hosszú távon profitot termeljen. Megmutatja, hogy egy ember összességében mekkora összegben fog vásárolni a webáruházból. Ha ismerjük ezt az értéket és tudjuk, hogy mennyibe kerül egy új vásárló megszerzése, akkor rendelkezünk a hosszú távú profithoz szükséges képlettel! Ügyeljen rá, hogy a CLV értéke mindig magasabb legyen, mint az a ráfordítás, amit az új vásárlók megszerzésébe fektet.

10. Aktív/inaktív kategóriák

A termékkategóriák vizsgálatainak egy magasabb szintje. Megmutatja, hogy mely kategóriaoldalak voltak az aktívabbak a vásárlás szempontjából. Kiugró eredmények esetén létrehozhatunk külön promóciókat az egyes kategóriákra (pl.: villámértékesítés, pár napig tartó akciók), annak érdekében, hogy növeljük a rendeléseink számát.

Hogyan tovább?

A felsorolt KPI-ok mindegyikét érdemes szemmel tartani, amennyiben rendelkezünk egy megfelelő analitikai szoftverrel. Fontos azonban kitérni arra, hogy a saját igényeinkhez illeszkedő szolgáltatást válasszunk. Sajnos, egyelőre nem létezik olyan termék a piacon, amelyik egyértelműen megjeleníti a fenti mutatószámokat.

A Google Analytics esetében szakértő segítségével be tudjuk állítani, hogy a számunkra fontos mutatószámokkról jelentés készüljön, azonban ez még mindig nem az a megoldás, amire az átlagos felhasználó vágyik. Egyéb megoldásként még az is működhet, ha egy általunk szimpatikusnak vélt KPI szoftvert regisztrálunk, azonban ezek nagy része nem ecommerce specifikus és csak a használata közben derülnek ki a hiányosságai.

A következő cikkünkben bemutatunk egy funkciót a ShopRenteres ügyfelek részére, amely már régóta a kívánságlisták tetején helyezkedett el. Az új funkció használatához nincs szükség előképzettségre, de mégis testreszabható megoldásokat alkalmaz. Természetesen, tartalmazza a fenti KPI-k mindegyikét külön magyarázattal, hogy teljes mértékben kiaknázhassa a webáruházában rejlő lehetőségeket!

konverzio-egyetem-2-conversific-4.jpg

Tartson velünk 2 nap múlva is!

Hívjon minket a 06-1/234-5012-es számon