Bevételnövelés Konverzióoptimalizálás

10 profitnövelő mutatószám, amit KÖTELEZŐ ismerni egy sikeres webáruházhoz

4 perc olvasási idő mutatószám KPI webáruház

Webáruház tulajdonosként  a sikerhez vezető út a folyamatos próbálkozásokról és a kudarcokból történő tanulásról szól, így előbb-utóbb mindenki belátja, hogy valamilyen szabályrendszert kénytelen lesz alkalmazni.

Analitika az e-kereskedelemben

A hosszú távú siker elérése érdekében elengedhetetlen, hogy ismerjük a webáruházunkra közvetlenül ható tényezőket.

Ahhoz azonban, hogy megismerjük ezeket a kulcsfontosságú elemeket, először is elemeznünk kell a webáruházunk teljesítménymutatóit (KPI). 

  • Van elég látogatónk? 
  • Milyen arányban válik a látogató vásárlóvá? 
  • Mekkora az átlagos kosárérték? 
  • Melyik oldalon veszítjük el a legtöbb vásárlót és miért? 
  • Életképes egyáltalán az üzleti modellünk?

Sajnos sokszor találkozunk azzal, hogy az e-kereskedők nem tudják konkrétan megmondani ezeket az adatokat. Pedig többféle webshop analitikai szoftver létezik arra, hogy ezekre a kérdésekre megkapjuk a választ.

A leggyakoribb probléma ilyenkor, hogy sokan nem is tudják mit és hogyan lenne érdemes mérni, illetve hogyan hozzanak döntést az adatok alapján. 

webshop analitika

Ebben segít most cikkünk, hogy útmutatást kapj ahhoz, melyek a legfontosabb mutatószámok, amelyeket webáruház tulajdonosként mindenképp érdemes rendszeresen megvizsgálnod.

KPI jelentése

A KPI (Key Performance Indicator) a legegyszerűbb és a legrelevánsabb megfogalmazás szerint azokat a mutatószámokat jelenti, amelyek létfontosságúak az üzletünk eredményessége és stratégiája szempontjából.

A cikkben a 10 legfontosabb mutatószámot mutatjuk be, amelyek segítségedre lehetnek, hogy webáruházad hosszú távon és folyamatosan profitot termeljen:

1. Konverziós ráta

A konverziós ráta az egyik legfontosabb mutatószám az e-kereskedelem világában. Ez mutatja meg, hogy mekkora százalékban válnak látogatóid vásárlókká. 

Példa: A webáruházunkba naponta 100 látogató érkezik, de csak 2 vásárol. Ebben az esetben a látogatóink 2%-a konvertál. 

Természetesen a konverziós ráta két tényezője nemcsak a látogató és vásárló lehet, hanem vizsgálhatjuk a látogatókból váló feliratkozókat is konverziós célként.

Konverziós ráta = Összes értékesítés/Összes látogató*100

2. Átlagos kosárérték

Rendkívül hasznos mutatószám. Segítségével kiszámítható, hogy egy adott időszak vevői átlagosan mekkora összegben vásároltak webáruházadból egy vásárlás során. 

2021-ben például a magyar e-kereskedelemben 23.499 Ft-ot volt az átlagos kosárérték.

Természetesen a webáruházad átlagos kosárértéke számtalan dologtól függhet, mint például a látogatók száma vagy a termékkör.

Ha túl alacsonynak tartod ezt az értéket, akkor érdemes kosárérték növelő technikákat alkalmaznod webshopodban.

3. Kosárelhagyók aránya

Esszenciális KPI-nek tartja minden sikeres webáruház tulajdonos a kosárelhagyások számát. Megmutatja, hogy mekkora arányban hagyták félbe a vásárlást a rendelés véglegesítése előtt. 

Különböző tanulmányok szerint, a 70%-os kosárelhagyói arány még normális, de nagyobb érték esetén mindenképp szükséges kinyomozni, hogy hol veszítjük el a legtöbb vevőt.

kosárelhagyás

4. Oldalforgalom

Egyértelműnek tűnő KPI, mégis sok webshop esetében ismeretlen adat. Általános, időszakos vagy akár élő forgalmat is érdemes mérni, minden aloldal esetében. Ajánlott külön vizsgálni az új és a visszatérő látogatókat!

5. Kilépési oldalak

A kilépési oldalak segítségével megtudhatjuk, hogy pontosan melyik oldalról távozott a látogató. Szoros összefüggésben van a kosárelhagyók arányával

Ha túl sok vásárlót veszítünk, akkor a kilépési oldalakat érdemes megvizsgálni, hiszen előfordulhat az is, hogy probléma merült fel néhány termékoldalon vagy még rosszabb esetben a kosárban vagy a pénztárnál.

6. Legnépszerűbb termékek

Amennyiben ismerjük, hogy melyik termékünk teljesít a legjobban, könnyen el tudjuk dönteni, hogy milyen ajánlatokra fektessük a hangsúlyt. Kombinálhatjuk a top termékeket és egyedi csomagajánlatokat alkothatunk, ezzel emelve az átlagos kosárértékünket.

7. Rendelések száma

Szinte minden webáruház méri a rendelések számát, de ha esetleg eddig nem lett volna a havi/heti rendelés számszerűsítve, akkor egy alap mutatószám hiányában hozunk stratégiai döntéseket. 

A legtöbb KPI kiszámításához, így a továbblépéshez is szükséges ismernünk ezt az adatot, amit szegmentálnunk is kell a különböző értékesítési csatornák szintjére lebontva.

8. Legjobb vásárlók

Általános probléma, hogy a promóciók nagy része csak az új, első vásárlókat érinti. Egy egyszerű kimutatás a top vásárlókról nagy segítségére lehet egy vállalkozásnak a brandépítésben és a perszonalizálásban. 

A legjobb 5-10-100 vásárló számára készített egyedi ajánlattal jutalmazhatjuk a hűségüket, akik afféle mikro-influencerekként tovább kelthetik a webáruház jó hírét.

legjobb vásárlók

9. Customer Lifetime Value/Átlagos ügyfélérték (CLV vagy LTV)

Elsőre talán feleslegesnek tűnik, de ha megismerjük a jelentését, akkor létfontosságú annak érdekében, hogy a vállalat hosszú távon profitot termeljen. A Customer Lifetime Value megmutatja, hogy egy ember összességében mekkora összegben fog vásárolni a webáruházból (nem csak egyetlen vásárlás során, hanem mondhatni mindaz idő alatt, míg vásárol a webshopból). 

Ha ismerjük ezt az értéket és tudjuk, hogy mennyibe kerül egy új vásárló megszerzése (CAC=Customer Acquisition Cost), akkor rendelkezünk a hosszú távú profithoz szükséges képlettel! Ügyelj rá, hogy az LTV értéke mindig jóval magasabb legyen, mint az a ráfordítás, amit az új vásárlók megszerzésébe fektetsz (CAC).

Ha már legalább 3x többet hoz vissza egy vásárló, mint amit a megszerzésére fordítottál, akkor az már jónak mondható.

10. Aktív/inaktív kategóriák

A termékkategóriák vizsgálatainak egy magasabb szintje. Megmutatja, hogy mely kategóriaoldalak voltak az aktívabbak a vásárlás szempontjából. Kiugró eredmények esetén létrehozhatunk külön promóciókat az egyes kategóriákra (pl.: villámértékesítés, pár napig tartó akciók), annak érdekében, hogy növeljük a rendeléseink számát.

Webshop analitikai eszközök

A felsorolt KPI-ok mindegyikét érdemes szemmel tartani, amennyiben rendelkezünk egy megfelelő analitikai szoftverrel. Fontos azonban kitérni arra, hogy a saját igényeinkhez illeszkedő szolgáltatást válasszunk. 

A Google Analytics esetében szakértő segítségével be tudjuk állítani, hogy a számunkra fontos mutatószámokról jelentés készüljön, azonban ez még mindig nem az a megoldás, amire egy átlagos felhasználó vágyik. 

Ezt a problémát orvosolja a Conversific webshop analitikai szoftver, amely a Shoprenter Alkalmazások közül pár kattintással telepíthető. A Conversific használatával könnyedén elemezheted webáruházad legfontosabb mutatószámait, hogy kijavítsd a gyenge láncszemeket, így növelve vállalkozásod bevételét.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
webáruház design téma termékkörhöz
Melyik design témát válasszam webshopom termékköréhez?

A webáruház kialakítása nem csak induláskor okoz fejtörést, hiszen a technológia és a trendek ...Elolvasom

Close