Esettanulmány SEO

Így növelte a BikeLife.hu 226%-kal az organikus látogatók számát 1 év alatt a SEO-val!

7 perc olvasási idő BikeLife SEO esettanulmány

Negyedévről negyedévre átnézzük a nálunk futó SEO projekteket, hogy bemutathassuk, mit is lehet elérni a keresőoptimalizálás terén a ShopRenternél. Aktuális esettanulmányunkban a BikeLife.hu projektjét veséztük ki és beszélgettünk a tulajdonossal, Kovács Zsolttal, valamint Sári Csaba marketing vezetővel.

A székesfehérvári cég már a ‘90-es évek óta kerékpár forgalmazással foglalkozik, így elég régi szereplő a piacon ahhoz, hogy figyeljünk a tanácsaikra és tapasztalataikra.

Először Zsoltot kértem meg, hogy meséljen egy kicsit a cégről:

Zs: A cég ’93 óta él és fejlődik folyamatosan. Szakmailag és választékilag is vezető szerepünk van Magyarországon, mintegy 800-1000 darabos kerékpár készlettel rendelkezünk és az ezekhez kapcsolódó óriási alkatrészraktárral. A székesfehérvári fizikai boltunk egyben raktár is, itt folyik a logisztika. Jelenleg 11 ember dolgozik a cégnél, ebből négyen viszik a webshopot de, ha sok a rendelés, akkor természetesen a többiek is besegítenek. Mindenfajta kerékpáros igényt ki tudunk elégíteni, kortól és nemtől, valamint szakágtól függetlenül.

Zsolt egyébként nem maga alapította a céget, alkalmazottból lett először üzletvezető, majd tulajdonos. Mint mondja, az első tulaj is kötődött már a kerékpárokhoz, versenysportos múltja miatt kapcsolatban volt különböző gyártókkal és nagykereskedőkkel, így kézenfekvő volt, hogy ebben az ágazatban indítson vállalkozást.

Indulás és termékbeszerzés

Mikor indítottátok a webshopot?

Zs: Először 2009-ben készült egy weboldal, de az inkább még a fizikai bolt webes kirakata volt. A mostani webshopot 2017-ben indítottuk és Gold csomaggal kezdtünk. Az akkor még létező dizájn szolgáltatásotokat is igénybe vettük, így ti építettétek fel az egyedi kinézetet, plusz rögtön előfizettünk egy kezdő SEO csomagra.

Milyen szolgáltatásokat vettetek/vesztek még igénybe?

Csaba: Szinte mindent, amit kínáltok. A SEO mellett igénybe vesszük a Conversific-et, bár még keveset használunk ki belőle. Leginkább a fejlesztéseknél vesszük hasznát, hogy merre érdemes tovább mennünk, plusz ez alapján szoktuk a csomagajánlatokat is kialakítani. Emellett az OptiMonk-ra is előfizettünk, ami most kezd igazán beindulni. A hírlevél feliratkozóink 90%-át velük szereztük. Piros pont nekik! Pont emiatt látjuk, hogy mennyi lehetőség lenne még benne, úgyhogy ezzel is egyre többet foglalkozunk, hogy amit lehet, azt kihozhassuk belőle.

Amikor arról kezdünk beszélgetni, hogy miért is vágtak bele az online kereskedelembe, akkor érződik igazán mindkettejükön a vállalkozói szemlélet.

Cs: Ez már nem a jövő, ez a jelen. Talán kicsit későn is szálltunk be a buliba, már az első weboldallal is, ha a nyugati trendeket nézzük. Az internetes kereskedelem egy hatalmas torta, amiből mindenkinek kell egy szelet. Aki nem vág magának, vagy nem elég nagyot, annak vége lesz a dalnak.

Zs: Nyilvánvaló volt és ma is az, hogy nincs más út. Egy vállalkozónak ki kell használnia minden lehetőséget. Éves szinten a fizikai üzletünkben nagyjából 10 ezer vásárló fordul meg. A weben ennek a tízszeresét érjük el és látjuk, hogy még van tovább. Folyamatosan fejlődünk, hogy egyre nagyobb legyen az a bizonyos szelet. Idén már túl leszünk a 100 milliós árbevételen.

Honnan szerzitek be a termékeket?

Zs: Vegyesen nagykereskedőktől és a gyártóktól. Inkább a gyártókkal igyekszünk minél több és minőségi kapcsolatot kialakítani, mivel így jár mindenki a legjobban. Nem mindenhol van meg ez a lehetőség, de szerencsére a húzómárkáinknál egyenesen a gyártótól vásárolunk, így mindenkinek jobb, mivel nem kerül a termékre annyi költség, ami miatt jobb áron tudjuk adni. Ami persze piaci előnyhöz juttat minket.

Első sikerek, értékesítési csatornák

Az első megrendelések általában nem jönnek könnyen egy újonnan indított áruháznál, ezzel mindenkinek meg kell küzdenie. Nem volt ez másképp a BikeLife.hu életében sem. Zsolt ma már nevetve mesél az indulásról, amikor arról kérdezem, hogy szerezték meg az első vevőket?

Zs: Kész volt minden. Fel volt töltve az áruház, éles volt a bolt, mi meg vártunk, de nem futott be rendelés. Aztán úgy döntöttünk, hogy kipróbáljuk az árösszehasonlító oldalakat és “úristen”! Az nagyon bejött nekünk az elején. Annak ellenére, hogy ha úgy nézzük, akkor elég kellemetlen piacon dolgozunk, mert abszolút összehasonlítható. A többi biciklis bolt is ugyanazt árulja, így nincs könnyű dolgunk, mert csak az árral tudunk versenyezni. Így az egyetlen jó út, ha a beszerzést optimalizáljuk. Itt érik be a jó kapcsolat a gyártókkal!

Cs: A mai napig az elsődleges forrás az összehasonlító oldalakból jön, a második a SEO-ból. A harmadik helyen az Ads kampányok vannak, azok mondjuk úgy, hogy szépen stagnálnak. 

Minden áruház életében vannak nehezebb pillanatok, időszakok vagy olyan bukkanók, amelyek rossz emlékként kísértik a tulajdonosokat, ezért erre is rákérdezek. Mindketten nevetnek, majd Csaba mosollyal az arcán mesélni kezd.

Cs: Tavaly volt egy kellemetlen pillanat, amikor annyi rendelésünk volt, hogy két hetes csúszásban voltunk, csak úgy tudtuk vállalni a szállítást. Akkor mindenki, aki csak tudott, kerékpárt szerelt, aki pedig nem, az csomagolt! De ezen kívül más bökkenő nem volt. Szerencsére a hullámvölgyek elkerültek minket.

Hát ezek után ilyen nehézségeket kívánunk mindenkinek!

Rendelésteljesítés, használt alkalmazások

Természetesen egy webáruház életében nemcsak a dolgozók a meghatározók, hanem a technológia is, amit használnak. Sokat tud segíteni egy jó vállalatirányítási rendszer vagy más különböző szoftverek, amelyek megkönnyítik az alkalmazottak vagy a tulajdonos életét.

Milyen eszközöket használtok?

Cs: A Conversific-et és az Optimonk-ot már említettük, azokat a kezdetektől használjuk. A Smartsupp Live Chat is ment egy darabig, de valahogy nem volt az igazi, valami hiányzott belőle. Azóta váltottunk a Messenger-re és az bevált. Nem tökéletes, de sokkal jobb. A Rapid Search is be volt kapcsolva egy darabig, de volt ami nem tetszett benne, így azt ma már nem használjuk. Vállalatirányítási rendszernek a Microsoft Navision-t használjuk, ezzel végezzük a készletezést és a számlázást is. Ennek nincs integrációja a ShopRenter-hez, ami okoz problémákat, de megoldható a frissítés. Viszont, pont emiatt ezt szeretnénk lecserélni maximum fél éven belül. A Dyntell ERP rendszerét fogjuk használni, ami API-n keresztül teljesen össze lesz hangolva a ShopRenter rendszerével, így sokkal kevesebb lesz a manuális teendő, ami most nehezíti az életünket.

Ha már itt tartunk, hogy dolgozzátok fel a rendeléseket?

Bejönnek a megrendelések, aztán azt egy listába szedjük, mert úgy könnyebb a raktárban szaladgálni. Közben elkészülnek a számlák és kezdődhet a csomagolás. Megcsináljuk az etiketteket és onnantól csak az MPL-re várunk, hogy elvigyék.

Tanácsok

Egy gyakorlott webáruház tulajdonos már sok mindent megélt, így hasznos tanácsokkal tudja ellátni a frissen indulókat, de akár a régebb óta a piacon lévők is tanulhatnak a hibáiból, tippjeiből.

Mit tanácsolnátok annak, aki most fontolgatja, hogy belekezd az internetes kereskedelembe?

Zs: Gondolja meg nagyon jól, hogy milyen tevékenységi kört választ. Nálunk ez ugye adott volt, de, ha most kéne újrakezdenem, akkor valami egyedi holmival kereskednék. Óriásiak most a költségeink és ahogy mi növekedünk, úgy ezek is egyre fentebb mennek. Valamiért annak idején a web úgy épült fel, hogy ott minden olcsó, legalábbis olcsóbb, mint egy üzletben. Így, ha tanácsolhatok valamit, akkor aki most kezd, az keressen vagy gyártson teljesen egyedi cuccokat. Ami még működhet, az az, ha kizárólagosságot szerez a webáruház tulajdonos valaminek a forgalmazására.

Cs: Én inkább technikai oldalról fognám meg. El kell felejteni mindent, ami a fizikai boltokban bevált, ami ahhoz kapcsolódik. Az a fontos, hogy minden mindennel kommunikáljon. Szerintem egy nagy webáruházat is meg lehet oldani egyedül 2019-ben, ha minden automatizálva van. Márpedig az “emberanyagon” és azok kiadásain lehet sokat fogni egy vállalkozásban. Emellett még hozzátenném, hogy szerintem a kiszervezett logisztika a legnagyobb találmány. Aki tud, az ebbe az irányba menjen.

SEO-hoz kapcsolódó kérdések

A beszélgetésünk során többször is felmerült a SEO, mint nagy bevételi forrás. A BikeLife.hu már a kezdetektől próbálja kihasználni a keresőoptimalizálás nyújtotta lehetőségeket, ma már sikerrel, így ebbe az irányba tereltem a beszélgetést, hogy kicsit mélyebben is átlássuk, milyenek a tapasztalataik ezzel a területtel kapcsolatban.

Azt mondtátok, hogy már az elejétől használjátok a SEO szolgáltatásunkat. Mivel indultatok?

Cs: 2017 októberében kezdtünk a SEO-val is folgalkozni, az akkori SEO Gold csomagotokra fizettünk elő. Ez még nem tett ránk nagy benyomást, de bizalmat szavaztunk neki, így ’18 januárjától havidíjas formában folytattuk. Jelenleg egy 85.000 Ft-os csomaggal futunk, amiben van linképítés és szövegírás is.

Mikor érkeztek az első organikus látogatók a keresőoptimalizálásból?

Cs: Év közben inkább csak úgy elpötyögött, aztán eljött az év vége és akkor láttuk, hogy “atyaég”! Folyamatosan nőnek a látogatószámok, de sajnos még nem az igazi a konverzió. Azt látjuk, hogy kellett majdnem egy év, hogy elkezdjen beérni a projekt.

Arra a kérdésre, hogy mennyi energiát fordítanak a helyezések megtartására, kicsit megáll a beszélgetés, majd nevetésben törnek ki mindketten. Ennek okát ekkor még nem tudom, aztán Csaba töri meg a csendet és válaszából már értem az előbbi jókedvet.

Semennyit – mondja, de aztán mégiscsak pontosít. – Azokat a változtatásokat, amiket javasoltok, megtesszük. Emellett mi is írunk cikkeket a webáruházba. Van egy Műhelytitkok nevű külön blogunk, ahol szakmai tartalmakat írunk kerékpárszerelésről, alkatrészekről és hasonló témákról. Ezen kívül viszont a ti munkátokra bízzuk magunkat a kategóriaszövegekben. A termékleírásokat viszont próbáljuk mi úgy megírni, hogy tényleg egyediek legyenek.

Lássuk a számokat!

A BikeLife.hu projektje során nagyobb hangsúlyt fektetünk a linkekre, mivel, ahogy ők is említették, igyekeznek minél több szöveget maguk írni az áruházba. Az elmúlt egy évben kezdett el igazán beérni a projekt, amelynek eredményeit a Google Analytics-ben is kiválóan nyomon lehet követni.

A forgalmi adatokon látszik, hogy valóban tavaly év végétől kezdett el meredeken felfelé ívelni az áruház forgalma, amihez több csatorna is hozzájárult. Ahogy azt Zsolték is említették, az elsődleges forgalom az árösszehasonlító oldalakról jön, azonban másodikként organikus forrásból szerzik a legtöbb bevételt.

keresooptimalizalas esettanulmany

 

A legnépszerűbb csatornákat összehasonlítva még jobban láthatóvá válik, hogy mit is sikerült elérni a keresőoptimalizálással az elmúlt egy évben. Az árösszehasonlító oldalak dominanciája továbbra is erős, azonban a SEO-nak köszönhetően 17%-kal nőtt az organikus forgalom aránya, amit leginkább a fizetett hirdetésekre jutó forgalomból sikerült átfordítani.

A bikelife.hu legnépszerűbb ügyfélszerzési csatornái

Ha pedig az ügyfélszerzési statisztikákat is megnézzük, akkor azt láthatjuk, hogy a SEO-nak köszönhetően, az organikus forgalom a legdinamikusabban fejlődő csatorna az áruház életében. A felhasználók száma az elmúlt egy évben 226%-kal növekedett, ezzel együtt pedig a tranzakciók száma is 171%-kal.

minden_forgalom

Konklúzió

A fenti adatokból láthatjuk, hogy Zsolt és Csaba remekül átlátja azt, hogy mely csatornákból realizálhatják a legtöbb bevételt és ezekkel foglalkoznak a legtöbbet. Az a tapasztalatuk is helytálló, hogy egyre több látogató érkezik az oldalukra organikus forrásból, azonban a bevételek nem egyenes arányban nőnek a látogatószámok növekedésével. Ennek oka lehet például az is, amit az interjúban is említettek a piacukról, vagyis, hogy tökéletesen összehasonlítható.

Mivel rendkívül releváns tartalmat készítenek az áruházba, például a bloguk által, így sokan előbb tájékozódásra használják az oldalukat, majd ezután “versenyeztetik” az áraikat más áruházakkal.

Azt mondhatjuk, hogy a BikeLife.hu SEO projektje kifejezetten sikeres, mivel nagy növekedést tudtunk elérni az organikus forgalom tekintetében. A többi már a piacon és Zsolték ügyességén múlik.

Ha Ön is szeretne hasonló eredményeket elérni a SEO terén, akkor kérjen tőlünk ingyenes konzultációt!

A szerzőről:

Pelle Szabolcs
SEO PM –  ShopRenter
Szabolcs korábban újságíróként, majd online marketingesként dolgozott, ahol elsajátította a tartalomgyártás praktikáit. Innen már egyenes út vezetett a keresőoptimalizáláshoz. Jelenleg is számos sikeres SEO projektet menedzsel a ShopRenternél.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
ShopRenter sikerek Az Év Webshopja 2019 versenyen
ShopRenter sikerek Az Év Webshopja 2019 versenyen

Idén harmadjára rendezték meg Az Év Webshopja versenyt, a hazai webáruházak szakmai megmérettetését. Szeptember ...Elolvasom

Close