A kosárelhagyás magas aránya közismert az e-kereskedelem világában. A legfrissebb kutatások szerint a terméket kosárba tevők körülbelül 70%-a végül vásárlás nélkül távozik egy átlagos webáruházból és ez nagyjából az összes iparágra vonatkozik.
Sajnos abszurd dolog lenne azt gondolni, hogy ez a ráta teljesen lecsökkenthető nullára, viszont meg kell próbálnunk a kosarunkat és fizetési folyamatunkat úgy kialakítani, hogy ez az arány minél alacsonyabb legyen, s ezáltal csökkentsük a kosárelhagyásból származó károkat.
Nézzük meg azt a Shoprenterben is elérhető 3 eszközt, melyek segítenek a kosárelhagyások számának csökkentésében.
1. Elhagyott kosár értesítő
Ahogy a névből sejteni lehet, az eszköz célja elsősorban az, hogy az elkezdett, viszont be nem fejezett vásárlásokról értesítsük a felhasználókat, és próbáljuk őket ösztönözni a vásárlás befejezésére.
Elsőre talán nem is gondolnánk, hogy mekkora jelentősége van egy ilyen értesítőnek, pedig számos statisztika alátámasztja a sikerességét. Ezeket az e-maileket átlagosan 41%-ban nyitják meg, ami körülbelül 20%-kal nagyobb, mint az átlagos hírlevelek megnyitási aránya.
Maga a működés egyszerű. Minden létrehozott kosár elmentésre kerül, amennyiben a felhasználó megadja legalább az e-mail címét a pénztár folyamatban. Tehát a regisztrációhoz kötött vásárlásnál bejelentkezéskor, vendégpénztárnál pedig a vevőadatok megadását követően a rendszer elmenti az aktuális kosár tartalmát (termékek, ár, mennyiség), ezt követően pedig figyeli, hogy történt-e megrendelés vagy sem.
Ennek köszönhetően a félbehagyott vásárlásokhoz beállíthatunk tetszőleges időpontban kiküldött automatikus e-mail üzenetet, amellyel megpróbálhatjuk visszacsábítani a felhasználókat webáruházunkba. Ezekben az üzenetekben szerepelni fog egy URL, melyre kattintva visszaállítható az adott kosár tartalma.
Amit a funkció kapcsán még fontos megemlíteni, hogy amennyiben a kosár egy tétele módosult (például egy termék már nem kapható, vagy nincs raktáron) az kikerül a kosárból és egy információs sáv jelzi a termék nevével, hogy „xy termék sajnos már nem kapható (vagy nincs kellő mennyiség raktáron)”.
Az automatikus e-mailekbe akár promóciót is csempészhetünk kuponkód formájában, amivel növeljük a vásárlás befejezésének az esélyét.
Segítségképpen elérhető minden Shoprenter webáruház admin felületén egy előre létrehozott kosárelhagyás automatizmus, amelyet csak személyre kell szabni, illetve ezt követően aktiválni.
További segítség: Automatizmusok/Automatikus események
2. (Dinamikus) remarketing hirdetések
A remarketing hirdetés az online marketing eszközök egy igen hatékony eleme, melynek segítségével olyan felhasználókat érhetünk el, akik korábban már meglátogatták a webáruházunkat.
A dinamikus remarketing segítségével tökéletesen személyre szabhatjuk a hirdetéseket. Lehetőségünk nyílik ugyanis olyan dinamikus hirdetések megjelenítésére, amelyek pontosan azokat a termékeket és szolgáltatásokat mutatják be, amelyeket korábban a látogatók megtekintettek webshopunkban.
Nem mehetünk el szó nélkül azonban amellett a tény mellett, hogy a nagyobb szolgáltatók, mint az Apple és a Google lehetőséget biztosít az adatok átadásának korlátozására, ami alapja a célzott remakreting hirdetéseknek. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy a felhasználó dönthet, hogy engedélyezi-e az alkalmazásnak, hogy kövesse az ő tevékenységét. Ez elsősorban a Facebook hirdetések célzásait befolyásolja. Ez a frissítés ugyan megnehezíti a releváns Facebook felhasználók elérését, azonban ne feledjük, hogy a Google még nem vezetett be ennyire szigorú változásokat, így mindenképp megéri még ezekkel a dinamikus hirdetésekkel számolni.
A dinamikus remarketing révén tehát olyan hirdetéseket jeleníthetünk meg a korábbi látogatók számára, amelyek a webáruházunkban már megtekintett termékekre/szolgáltatásokra vonatkoznak. Az ilyen módon személyre szabott üzenetek segítenek a korábbi látogatókat a webáruházba visszahozni, hogy befejezhessék azt, amit elkezdtek – növelve ezzel az eladások számát.
Lássunk néhány egyéb példát, hogy mire használhatjuk még a remarketing hirdetéseket:
- Hirdetni azoknak, akik a kosár oldalon jártak, de nem vásároltak – ezek a klasszikus kosárelhagyást csökkentő hirdetések. Ehhez szükség lesz egy külön remarketing listára a vásárlókról.
- A meglévő vásárlóinknak VIP kezdvezményeket nyújtani személyre szabott hirdetésekkel.
- Termékelhasználódáson alapuló hirdetések – például FMCG szektorban ösztönözni egy termék újbóli megrendelését, ha azt a vevő vélhetően elhasználta.
- Hirdetéssel célozni azokat, akik látták egyik különleges ajánlatunkat.
- A már megrendelt termékek mellé kiegészítő termékeket ajánlani.
Nem tudod hogyan állíthatod be a dinamikus remarketing hirdetésedet? Akkor olvasd el, hogyan teheted meg a Google Shopping segítségével.
3. Kilépési popupok
A kosárelhagyás jellemzően egy olyan cselekvés, amit a látogató azért hajt végre, mert abban a pillanatban lecsökken az érdeklődése a termékünk megvásárlása iránt.
Így mikor, ha nem ilyenkor van értelme egy kilépési popuppal megpróbálni „megmenteni” őket. Ez akkor jelenik meg, amikor a látogató már éppen készül elhagyni a webshopunkat. Ennek előnye, hogy nem a webáruházunk böngészése közben zavarjuk meg őket.
A Shoprenterben is elérhető Optimonk alkalmazás segítségével lehetőségünk van a kosár adatok alapján is megcélozni a felhasználókat, így még relevánsabb üzeneteket jeleníthetünk meg a webáruházat elhagyó látogatóinknak.
A Schusslerkozmetikumok.hu webáruház például a kosárelhagyók 64%-át tudta marasztalni egy megfelelően beállított popup segítségével.
A fenti 3 eszköz bizonyítottan hatékony segítséget nyújt a kosárelhagyásból származó veszteségek mérséklésére, és segítségükkel jelentősen növelhetjük egy webáruház bevételét.
Használatuk erősen ajánlott, hiszen miért hagynánk olyan pénzt a látogatók zsebében, amiért korábban megdolgoztunk azáltal, hogy elértük, hogy az oldalunkra jöjjenek, és a kosarukba tegyenek valamit.