PPC

Google Shopping hirdetések beállítása

9 perc olvasási idő Google Shopping beállítása ShopRenter-ben

Magyarországon 2019. június 06. óta érhető el a Google Ads e-kereskedelemre szabott hirdetési formája, a Google Shopping.

A rendkívüli népszerűségnek örvendő hirdetési típus hírneve teljesen megalapozott, hiszen egy új dimenziót nyit a hirdetési piacon az online kereskedők számára.

Ezek a hirdetések ötvözik a keresési (Search) hirdetések és a tartalmi (Display) hirdetések legnagyobb erősségeit, továbbá extra funkcionalitást is nyújtanak. Hogy pontosan mik is ezek? Lássuk!

Mi az a Google Shopping?

A Google Shopping annyiban tér el a hagyományos keresési hirdetésektől, hogy a legjobb ajánlatokat mutatja meg a kulcsszavakra a kereső legfelső sorában, képpel, árral és a boltok nevével.

A legjobb ajánlat azt jelenti, hogyha több bolt kínálja ugyanazt a terméket, nagy valószínűséggel annak a hirdetése fog megjelenni, amelyiknek jobb az ára.

Google Shopping példa
Forrás: neilpatel.com

Mire van szükség a beállításához?

A termék alapú hirdetések létrehozásához először is szükség van egy Google Ads fiókra, ami lehetővé teszi a Merchant Center rendszeréhez történő csatlakozást.

Itt lehet feltölteni  azokat a termékeket, amelyeket hirdetni szeretnénk. Ezen kívül szükség van egy Google Shopping feed-re, ami automatikusan átadja és frissíti az áruházban lévő termékeket.

Amennyiben sikerült létrehoznunk a Google Ads és a Merchant Center fiókot, akkor engedélyeznünk kell a Google Shopping feed-et a webáruházunk admin felületén. Végül ezt kell társítanunk a Merchant Center fiókunkkal.

Ezt követően már nincs is más hátra, mint a Google Shopping beállítása!

Tudj meg többet az online marketingről Webáruház Marketing Útmutatónkból!

Webáruház Marketing Útmutató

Google Shopping feed beállítása

I. Google Shopping feed

Minden webáruház egy termékadatbázis fájlban gyűjti össze a termékeit, azok összes jellemzőjével együtt. Ezeket a termékadatbázisokat (termékfeed-eket) képesek vagyunk más külsős szoftverrel vagy szolgáltatással feldolgozni. Ezt követően a termékadatbázis összes információjának menedzselése a rendelkezésünkre állhat.

Ugyanez a helyzet a Google Shopping esetén. A Shopping hirdetések a webáruházunk termékfeed-jéből táplálkoznak, úgyhogy mindenféleképpen az első dolgunk az, hogy hozzáférjünk annak elérhetőségéhez.

Ha egyedi webáruházzal rendelkezik, akkor vegye fel a kapcsolatot a fejlesztő céggel, hogy adják meg Önnek a termékadatbázis elérhetőségét. Ezt követően görgessen lejjebb és a Google Shopping feed ellenőrzése rész alapján ellenőrizze és szabja testre az adatbázisát.

ShopRenteres webáruház esetén a teendői a következők:

1. A webáruháza admin felületén engedélyezze a feed-et a Marketing> Automatikus termék megosztás> Google Shopping menüpontban.

2. Adjon meg egy jelszót, majd mentse el azt a jobb felső sarokban található Mentés gombra kattintva.

Google Shopping - ShopRenter feed

3. Amint ezzel megvan, menjen vissza a Google Shopping menüpontba, és másolja ki az Export URL címke mellett található URL-t, amelyben már a jelszó is megtalálható az URL végén.

Google Shopping feed ellenőrzése

Miután megnyitja a böngészőbe másolt URL-t, a böngészője letölt egy .CSV kiterjesztésű fájlt. Ezeket a fájlokat adatbázis kezelő programokkal tudja megnyitni (például: Microsoft Excel vagy OpenOffice Calc). Segítséget a CSV fájlok megnyitásához itt talál.

A fájl megnyitása után ellenőrizze le, hogy mely termékek kerültek bele a feed-be és azt, hogy ezeknek a termékeknek az adatai megfelelően jelennek-e meg a fájlban. Ez nagyon fontos lépés, hiszen ezek az adatok jelennek majd meg a hirdetésekben is.

Ahhoz, hogy a termékek belekerüljenek a Google Shopping feed-be, minden terméknél meg kell adni az alábbi adatokat:

id – Automatikusan kitöltjük a cikkszám mező értékével.
title – A termék elsődleges nyelvén megadott terméknév kerül bele.
description – A terméknél a rövid ismertető mezőben megadott értéket tartalmazza. Ne felejtse el kitölteni!
link – Az adott termék termékoldali URL-je kerül be UTM paraméterezve, amelynek köszönhetően Google Analytics-ban is mérhető marad.
image_link – A termékoldalon megjelenő nagy felbontású kép teljes elérési útvonala.
availability – A termék raktárkészlet állapotától függően az alábbi státuszokat veheti fel:
in stock [raktáron]: A termék készleten van, amelyet akár 1-2 munkanapon belül tud szállítani.
out of stock [nincs raktáron]: Jelenleg nem fogad rendeléseket erre a termékre vagy a termék nem kapható. Amíg ez az állapot van beállítva, addig a hirdetésekben sem jelenik meg a termék.
price – A termék bruttó ára. 
sale_price – A terméknél megadott érvényes akciós árat tartalmazza. Amennyiben nincs érvényes akció, akkor üres marad. UPDATE: A Google Ads mindig ezt az árat fogja mutatni a hirdetés előnézeti képeként a rendszerben, viszont ha van beállítva sale_price, akkor a hirdetésben már a kedvezményes ár lesz látható!
brand – A termék linkek fülön a gyártó mezőbe megadott érték kerül bele.
mpn – A termék gyártói cikkszámát (Manufacturer Part Number, MPN) tartalmazza. Az MPN-ek a termékek egyedi azonosítására szolgálnak ugyanazon gyártó összes terméke között.
product_type – A termék kategóriája is megjelenik a feed-ben.

Amennyiben bármelyik adat üres (kivéve sale_price), nem fog belekerülni a termék a Google Shopping feed-be, így nem fogja tudni beállítani a hirdetését! Gyakori hiba a gyártó (brand) és a rövid ismertető (description) üresen hagyása.  

UPDATE: ShopRenterben a Google Shopping Feed-be bekerült a GTIN azonosító oszlop is, amelyet bizonyos termékkörök esetén kötelező lesz megadni a Merchant Center integráció miatt.

II. Merchant Center fiók társítása a Google Ads fiókhoz

Ha még nem rendelkezik Merchant Center fiókkal, akkor kattintson ide.

1. A regisztrációt követően a Vállalkozás adatai menüpont összes almenüjét töltse ki, hogy a Google jóváhagyja a fiókot.

Google Shopping - Merchant Center - ShopRenter

UPDATE: A hitelesítéshez javasoljuk, hogy kódrészlet elhelyezését válassza ki. Egy a következőhöz hasonló kódrészletet fog kapni:

<meta name=”google-site-verification” content=”ASDFJK-AsdfJKlE_KESOiks92fdAD_KLOTizdab7PELDA” />

A kódrészletet elhelyezheti a Beállítások> SEO&Analitikai beállítások> Google Search Console> Tulajdonjog ellenőrző meta kód vagy a Beállítások> Megjelenés> Sablon testreszabása> Egyedi scriptek> Head részbe illeszthető scriptek mezőben is.

2. Ezt követően a Merchant Center fiókban kattintson jobbra fent a három pontra, majd a Fiók összekapcsolása menüpontra, és küldje el az összekapcsolási kérelmét a Google Ads ügyfélkód alapján.

Google Shopping - Merchant Center - ShopRenter

3. Majd ezután jelentkezzen a Google Ads fiókjába, és a Beállítások ikonra kattintva válassza ki a Kapcsolt fiókok opciót.

Google Shopping - Merchant Center - ShopRenter

4. Kattintson a Google Merchant Center alatt található Részletek gombra, majd a kapcsolódási kérelem ablakában ismét kattintson a Részletek, majd az Elfogadom gombra.

Miután elfogadta a kapcsolódási kérelmet, hozzáláthatunk a termékfeed feltöltéséhez a Merchant Center fiókban.

III. Feed feltöltése a Merchant Center-ben

Amennyiben ellenőrizte a feed-ben lévő termékeket, már csak a Merchant Center-hez történő társítás van hátra.

1. Jelentkezzen be a Merchant Center fiókjába, majd kattintson a Termékek> Táblázatok menüpontra.

2. A kék plusz jelre kattintva adjon hozzá egy új termékfeed-et.

Google Shopping - Merchant Center - ShopRenter

3. Állítsa be az alap adatokat az alábbi kép alapján.

Google Shopping - Merchant Center - ShopRenter

4. Válassza ki az Ütemezett lekérés opciót.

Google Shopping - Merchant Center - ShopRenter

5. Nevezze el a fájlt és állítsa be a frissítés gyakoriságát. Amennyiben sűrűn változnak a termék adatok és gyakran kerülnek új termékek feltöltésre, akkor érdemes napi ütemezést választani.

6. A fájl URL címe mezőben adja meg az előző részben kimásolt Export URL-t. Itt fontos, hogy nem kell megadni sem felhasználónevet, sem jelszót, mivel az URL már tartalmaz minden fontos információt!

Google Shopping - Merchant Center - ShopRenter

7. A Folytatás gombra kattintva elkezdődik a szinkronizálás, majd néhány perc múlva a Termékek> Lista menüpontban megjelennek a szinkronizált termékek.

8. Amennyiben még nem tette meg, akkor az Üzleti információ> Weboldal menüpontban ellenőriztesse a weboldalát.

Ezzel el is készült a webáruháza és a Merchant Center összekötése, ezentúl automatikusan frissülnek a webshopjából a termékei, így a hirdetésekben is mindig a legfrissebb termékadatok fognak megjelenni.

Fontos: Mielőtt Shopping kampányt tudna beállítani, a Google ellenőrzi a Merchant Center-ben megadott termékfeed-et, ami átlagosan 1-3 napot vesz igénybe.

IV. Kampány beállítása

Amennyiben minden beállítást sikerült elvégeznünk, már minden feltétel adott a Shopping hirdetés elindításához.

A hirdetés elindításához jelentkezzünk be a Google Ads fiókunkba, majd kövessük az alábbi lépéseket:

1. Hozzon létre egy új kampányt a Google Ads fiókban.

Google Shopping beállítás ShopRenter

2. Válasszuk ki az Értékesítés célt és a Shopping kampánytípust.

Google Shopping beállítása ShopRenterben

3. Ezt követően adja meg az országot, ahol értékesíteni kíván, majd kattintson a Tovább gombra. A kampánytípus kiválasztásánál az Intelligens Shopping-kampányt javasoljuk.

Google Shopping beállítása ShopRenterben

Figyelem: Ha nem ez fogadja a Google Ads rendszerében, akkor valószínűleg nincsen társítva a Google Ads fiókjával a Merchant Center fiókja. Ebben az esetben olvassa el fentebb a “Merchant Center fiók társítása a Google Ads fiókhoz” részt a bejegyzésben.

4. Ezt követően már a jól megszokott Google Ads kezelőfelület fogad bennünket, ahol a kampány nevét, költségkeretét és az ajánlattételi stratégiát állíthatjuk be. A Helyi termékek opció az egyetlen újdonság, amelyet akkor érdemes kiválasztani, ha a termékek a fizikai boltunkban is megvásárolhatók.

Google Shopping beállítása ShopRenterben

Google Shopping beállítása ShopRenterben

5. A kampány beállításait követően már rá is térhetünk a hirdetésekre. A Válassza ki a termékcsoportokat opcióra kattintva válasszuk ki a Merchant Center-be feltöltött és a Google Ads által elérhető termékcsoportjaink közül azokat, amelyeket meg szeretnénk jeleníteni.

Amennyiben nem látja a Hirdetés előnézetét, akkor valószínűleg még a Merchant Center-ben nem került elfogadásra a feltöltött termékadatbázis. Ha minden feltétel adott, akkor 3 munkanapon belül elfogadásra fog kerülni az adatbázis.

Google Shopping beállítása

6. Lejjebb görgetve adjuk hozzá a hirdetéshez annak kötelező elemeit (logó, rövid címsor, hosszú címsor, leírás és végső URL), majd kattintsunk a Mentés gombra.

Google Shopping beállítása

Ezzel sikeresen beállításra került az első Google Ads – Shopping kampányunk, amely egy külön kampánytípusként fog megjelenni a Google Ads kezelőfelületen.

Google Shopping – Smart Shopping (korábbi dinamikus remarketing) beállítása

A cikk további részeit Berta Gergő, a Maximum Business tulajdonosa írta, akinek ezúton is köszönjük a szakmai segítséget!

Mi az a smart shopping?

Az intelligens, vagy más néven Smart Shopping kampány már a teljes automatizációt használja a dinamikus remarketinggel ellenben. Ebben az esetben nem lehet kizárni kulcsszavakat, nem lehet termékszinten ajánlattételt sem megadni, ezeket teljes mértékben a Google gépi tanulására kell bízni.

A Google Shopping hirdetések között a Smart Shopping “inventory-jában” benne van a dinamikus remarketing.  

Ennek köszönhetően ma már nem feltétlen kell dinamikus remarketinget létrehozni, hanem elég a smart shopping és nagyjából ez ki is fogja majd idővel váltani a dinamikus remarketinget.

Hogyan állítható be a Smart Shopping? 

Kétféle ajánlattétel-típus közül választhatunk: 

  • a konverziós érték maximalizálása, 
  • cél ROAS.

Előbbit akkor érdemes használni, ha kb. 15-nél kevesebb konverzió van az utóbbi 30 napban. 

A cél ROAS (hirdetési kiadások célzott megtérülése) ajánlattételt pedig akkor, ha nincs vagy minimális konverziós előzményadatok vannak a hirdetni kívánt termékekhez, valamint ha fontosabb, hogy lássák a termékeket. A vásárlás, mint konverzió pedig másodlagos – pl. új termék tesztelésénél.

Ezt a típusú ajánlattételt akkor érdemes használni, ha ismerjük a konverziós értéket, vagyis webáruház esetén be van állítva az e-commerce mérés, ami behúzza a termékárakat is az adatok közé. Ez alapján számolja ki a rendszer, hogy megtérülnek-e a kampányok és ha igen, mennyivel. 

Mikor ajánlott a Smart Shopping kampány alkalmazása?

Abban az esetben érdemes a Smart Shoppingot alkalmazni, ha van elegendő konverziós adatunk, nagyon sok termékünk van, amit nehéz manuálisan kezelni, nem túl feszes a marketing büdzsé, valamint ha nem hirdetjük ugyanazt normál Shopping kampányban és/vagy dinamikus remarketingben, mivel ezek felülíródnak.

Google Merchant Center regisztráció

Annak érdekében, hogy Smart Shopping kampányt futtathassunk, regisztrálni kell a Google Merchant Centerbe, majd ott beírni a vállalkozásunk adatait, azt hogy melyik országba szállítunk, illetve ide kell feltölteni az XML termék feedet is.

Termékfeltöltés

Ebben a speciális termék-adathalmazban vannak benne a hirdetni kívánt termékek, melyek a Google által meghatározott adatok alapján vannak feltüntetve. A webáruházak számára ezt általában a webfejlesztők készítik el, de a ShopRenterben ez már rendelkezésünkre áll. 

Ez a termék feed automatikusan frissíti a termékadatokat, pl. termék neve, ár, elérhetőség, így a smart shopping hirdetések mindig megegyeznek a webáruház termékoldali adataival. 

Amennyiben ezt nem teljesül, akkor a Google letiltja az adott terméket, addig amíg az adategyeztetés meg nem történik.

Mi történik akkor, ha a Google nem fogadja el a termék feedet?

Leggyakoribb hibák közé tartozik az XML termék feed megadásakor, amikor:

  • nem jól van megadva a termék ára, 
  • nincs a termék raktáron, 
  • a termék képe nem a megfelelő formátumban van megadva. 

Konklúzió: a Google Smart Shopping egy új módszer a Google Shopping-hirdetések kezelésére, és remek megoldás lehet kezdő és haladó hirdetők számára egyaránt. Fontos azonban azt is megjegyezni, hogy ez a típusú hirdetési kampány nem biztos, hogy mindenkinek megfelelő.

Érdemes átgondolnod, mielőtt elkezdjük beállítani az első Smart Shopping kampányunkat, hogy megtérülés szempontjából felül fogja-e múlni a szokásos kampányokat, illetve, hogy van-e előnye a Google gépi tanulási algoritmusára hagyatkozni?

Az intelligens Shopping-kampányok elemeivel kapcsolatos bevált módszerekről itt olvashat még többet: https://support.google.com/google-ads/answer/9784719

A társszerzőről:

Berta Gergő
Berta Gergő
Tulajdonos –  Maximum Business
Gergő a Maximum Business tulajdonos, ügyvezetőjeként aktívan kiveszi a részét az online marketing kivitelezési teendőkből, legyen szó PPC hirdetésekről, e-mail marketingről vagy akár online marketing stratégia kialakításáról. Büszke az innovatív vezetési módszerére, illetve a partnerekkel elért közös eredményekre.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Csomagajánlat - Kompromisszum vagy lehetőség?
Csomagajánlat: kompromisszum vagy lehetőség?

Bizonyára mindenki emlékszik még azokra az időkre, amikor berobbant Magyarországon a telekommunikációs cégek piaca. ...Elolvasom

Close