Konverzióoptimalizálás Webáruház menedzselés

4 konverziógyilkos hiba, amit nem szabad elkövetnünk

8 perc olvasási idő 4 konverziógyilkos hiba, amit nem szabad elkövetnünk

Sok a látogatónk, de kevés a vásárlónk? Más szóval alacsony a konverziós rátánk? Ha ez a helyzet, minden bizonnyal valami nem stimmel webáruházunkban.

De vizsgáljuk meg, pontosan mi is számít alacsonynak? Véleményünk szerint, ha egy webáruház 100 látogatóból egynél kevesebbet tud vásárlóvá konvertálni (a ráta kisebb, mint 1), akkor ott komoly problémák vannak.

Konverziós ráta

Sok oka lehet annak, hogy az emberek hezitálnak a vásárlással, miután meglátogatják webáruházunkat.

Cikkünk célja, hogy rámutassunk arra a 4 leggyakoribb hibára, ami azt eredményezheti, hogy a látogató vásárlás nélkül hagyja el az oldalunkat. Természetesen javaslatokat is teszünk, hogyan tudjuk biztonságosabbá és kényelmesebbé tenni a vásárlást.

1. hiba: Rossz minőségű termékfotók

Indítsunk egy kérdéssel. Ugye Ön sem venné meg a képen látható terméket?

Termékfotó

Na és ezeket?

PaUZa

Tökéletes példa a táskabolt. Ha elmegyünk vásárolni egy utcai üzletbe lehetőségünk van megvizsgálni a kiválasztott táskát minden szögből. Nemcsak meg tudjuk fogni, de ki is próbálhatjuk, hogy méretben és stílusban illik-e hozzánk. Ha úgy érezzük igen, és az árat is elfogadhatónak találjuk, tudni fogjuk, hogy jó vételt csinálunk.

Ezt a vásárlási tapasztalatot kell megpróbálnunk átadni a látogatóinknak online is. Ez nem egy könnyű feladat, hiszen a fizikai érintkezés hiányát kellene valamilyen módon pótolnunk. Ha az előbbi példát alkalmazzuk, akkor ez egészen biztosan nem fog sikerülni, és a látogató egész egyszerűen „kisétál” a webáruházunkból.

Ez nemcsak azért van, mert a gyenge termékképek miatt nem tudtuk őt meggyőzni a termék hitelességéről, hanem azért is, mert valószínűleg ezek után rólunk is azt fogja gondolni, hogy nem vagyunk elég profik, ha ilyen képeket használunk fel.

Természetesen jobb minőségű (jól megvilágított és éles) képeket, amelyek többféle szögből mutatják a termékeket, amellett, hogy nem könnyű elkészíteni, kivitelezni is rengeteg idő és pénz lehet.

Íme néhány hasznos tipp ahhoz, hogy jó minőségű termékfotóink legyenek:

  • Vegyünk egy fehér hátteret! (ne falat)
  • Állítsuk fel a termékünket az ablaknál egy napsütéses napon, hogy ne kelljen világító eszközöket használnunk!
  • A célhoz megfelelő fényképezőgéppel kezdhetjük is fotózást.
  • Ha megvannak a képek, az ingyenes fényképszerkesztőkkel még tovább javíthatunk a minőségen.

Az alábbi példa remekül szemlélteti a fotók minőségének javulását:

Termékfotók

2. hiba: Gyenge termékleírások

A termékképek meggyőzik a látogatót, hogy az a termék valódi, de a termékleírás lesz az, aminek helyettesítenie kell a valódi kontaktus hiányát. Egy kutatás például azt mutatta ki, hogy pusztán a termék megérintése megnöveli az ember birtoklás utáni vágyát.

Ezért olyan részletesen kell írnunk a termékünkről, hogy a leendő vásárló úgy érezze, mintha csak a kezében tartaná azt. A gyenge termékleírással egy esélyt szalasztunk el, hogy rávegyük a látogatót a vásárlásra azáltal, hogy megkülönböztetjük termékünket a többiekétől.

Nemcsak akkor kerülünk hátrányba, ha nincs jó leírásunk, de akkor is, ha az rossz. Gondoljunk csak bele, a helyesírási és nyelvtani hibáktól hemzsegő termékleírások számunkra sem túl vonzóak, így a látogatóink számára sem lesznek azok.

A „betört ablak” elmélete szerint, ha betörnek egy ablakot, és az kijavíthatatlanul marad, akkor az arra járók azt gondolják majd, hogy senki nem foglalkozik a házzal. Hamarosan újabb ablakokat törnek be, és kialakul az az érzés, hogy itt mindent szabad. Ez egy negatív spirált indít el, mely aztán a bűnözés növekedéséhez vezet az adott környéken. Tehát a hipotézis szerint a bűnözés a kisebb problémák (vandalizmus, graffiti, szemetelés) elkerülhetetlen következménye.

Hogyan kapcsolódik ez a furcsa példa az e-kereskedelemhez?
Ha egy látogató azt látja, hogy egy termékleírás kevésbé profi, akkor elkezd azon gondolkodni, hogy talán a webáruház lehet más téren is ugyanilyen hanyag. Például azt gondolhatja, hogy a termék nem azt fogja nyújtani, mint amit előre ígértek, vagy rossz címre szállítják ki a csomagot, illetve nem biztos, hogy megbízhat a webshopban a bankkártyás fizetéssel kapcsolatban.

Ugyanakkor, ahogy a „betört ablak” elméletéből az következik, hogy a kisebb problémák kijavításával elindulhat a megújulás folyamata, így ha a termékleírásainkat megtisztítjuk a hibáktól, az minden bizonnyal eloszlatja majd a fenti kételyeket.

Íme néhány praktikus tanács, hogyan készíthetünk jó termékleírásokat.

1. Koncentráljunk az ideális vásárlónkra

A legjobb termékleírás közvetlenül és személyesen az ideális vásárlónknak szól. A Myrobalanmed webáruház a probléma alapú termékkategória kivitelezése mellett, a termékleírásra is kiemelt figyelmet fordít, ahogyan az az alábbi példán is látható:

Myrobalanmed

2. Hangsúlyozzuk az előnyöket

A termékspecifikációk (technikai részletek) feltüntetése fontos, de nem minden vásárlónkat fogja csak az érdekelni, sőt lesznek olyanok is, akiknek ezek nem mondanak semmit. A legtöbben arra lesznek kíváncsiak, hogy mit nyújthat nekik az adott termék, milyen problémájukat orvosolja az általunk kínált megoldás.

Gondoljuk végig termékünk tulajdonságainak (funkcióinak) előnyeit. Hogyan teszik ezek a vásárlót boldogabbá, egészségesebbé vagy hatékonyabbá? Melyek azok a problémák, hibák és akadályok, amelyeket termékünk segíthet megoldani?

Ne csak egy terméket adjunk el, hanem annak előnyeit is. Az Extreme Digital is erre helyezi a hangsúlyt a Samsung Crystal UHD Smart Led Televízió termékük leírása során:

Extreme Digital

Gyakran hozzuk fel példaként a gyártótól átvett leírásokat, ahol a gyártók legtöbbször csak a termékek technikai paramétereit írják le. Egy ilyen leírás azonban az esetek többségében egy laikus számára sajnos semmit sem mond.

Éppen ezért célszerű minden vásárlóra (vásárlói típusra) gondolni, amikor megfogalmazzuk a termékleírásokat. Ráadásul nagyon egyszerűen tesztelhetjük is ezeket ismerőseink segítségével, akik őszintén megmondhatják nekünk, hogy a rendelkezésre álló információk alapján megvásárolnák-e termékünket.

3. Kerüljük el a közhelyes megoldásokat

Amikor egy termékről nem tudunk mit írni, hajlamosak vagyunk hozzáadni a termékleírásokhoz olyan sallangokat, mint például: „kiváló minőség”.

Amint a potenciális vásárló elolvassa ezt, azt fogja gondolni: „Igen-igen, ez csak természetes, mindenki ezt mondja.” Láttunk már olyan eladót, aki úgy jellemzi a termékét, hogy az átlagos, nem annyira jó vagy rossz? Nyilván nem.

Kevésbé leszünk meggyőzőek, mikor a vásárló elolvasva az ilyen termékleírást, elkezdi mondogatni magának a fenti szavakat. Hogy elkerüljük az ilyen reakciókat, legyünk olyan egyediek, amennyire csak lehetséges, mint például ahogyan a BlitzWolf webáruház is teszi:

BlitzWolf

Nem úgy jellemzi a terméket, hogy az kitűnő választás. Ehelyett a termék előnyeit kihangsúlyozva utal a technikai paraméterekre.

A fenti pontok közül egyik sem említi közvetlenül a termék minőségét, de az összes pont a minőség érzését adja.

Sose koncentráljunk kizárólag a technikai részletekre, próbáljuk meg inkább az egyediségre fektetni a hangsúlyt!

4. Legyen könnyen átlátható a termékleírás

A webshopunk megjelenése és a design ösztönzi a látogatókat arra, hogy elolvassák a termékleírásokat?

Ha a válaszunk nem, úgy rendezzük a termékleírásunkat egy világos és átlátható formátumba. Így nem csupán áttekinthetőbbé válik, de jobban vonzza a potenciális vevők figyelmét is. Érdemes főcímet, alpontokat és több „white space”-t használni, valamint növelhetjük a betűméretet az olvashatóság kedvévéért. A Mozishop megoldása egy remek példa erre:

Mozishop

A fentebb leírtakat összefoglalva, ha ütős termékleírást szeretnénk készíteni, akkor:

  • Osszuk meg a tudásunkat a termékről!
  • Magyarázzuk el még a legapróbb részleteket is!
  • Törekedjünk arra, hogy ne legyünk unalmasak és gyönyörködtessük el a látogatóinkat vágykeltő leírásokkal!
  • Írjunk lelkesedéssel, mert szenvedélyünk a termékeink iránt fertőző lesz!

3. hiba: Rosszul megtervezett webdesign

Besétálni egy olyan offline boltba, amely termékeit rendszertelenül helyezi el, és ott megtalálni egy kívánt árut, több mint bosszantó. Ilyen esetekben sokkal nagyobb az esély, hogy nem vásárolunk abban az üzletben. Ugyanez a helyzet egy webáruház esetében is, ahonnan a látogató még könnyebben tud távozni.

A webdesign terén két fő probléma lehet, amely a látogatókat visszafordulásra késztetheti. Az első, ha megnehezítjük a látogató számára, hogy megtalálja a keresett terméket.

Ez az alábbi esetekben fordulhat elő:

  • A kezdőoldal nem prezentálja megfelelően az áruház termékkínálatát.
  • A termékkategóriák nem egy helyen jelennek meg.
  • Néhány termék túl mélyen van elrejtve a kategóriákban.

A második design probléma, ha rossz a termékelhelyezés, amely eltántoríthatja a látogatókat a vásárlástól. Erre jó példa lehet az az eset, amikor egy webáruház rendszertelenül összerak rengeteg, össze nem illő terméket, csak azért, hogy a mennyiség érzését növelje a látogatóban. A DX.com főoldalán különböző kategóriákba tartozó termékeket kínál:

DX.com

A fentieken kívül a tömeges termékképek megjelenítése is a visszájára sülhet el, hiszen bizonyos termékek esetén éppenséggel a vásárlás megszakítására ösztönzi a látogatót, és ilyenkor a több szöveges leírás lehet a kifizetődőbb. A képek számát tekintve egy bizonyos határ fölött az emberek hajlamosak arra, hogy átugorják azokat. Ilyenkor egyszerűen már nem értékelik a vizuális változatosságot.

Ellenben egy szöveg láttán lelassítanak, hogy alaposabban, jobban átgondolva megfontolhassák a választást. Egy jól megfogalmazott termékleírással a potenciális vásárlók nagyobb eséllyel lesznek arra kíváncsiak, hogyan használhatnák az adott terméket.

Sajnos nincs egy mágikus szám meghatározva arra, hogy a vásárlók számára mikor válik megterhelővé a vizuális tartalommegjelenítés. Ez függhet a termék típusától és tevékenységi körtől. Törekednünk kell arra, hogy a webáruházunk minden egyes oldalán optimális számú szöveges és a vizuális tartalom szerepeljen, ezek pedig álljanak egymással összhangban.

Íme egy szemléletes példa a Crystal webáruháztól:

Crystalpecs.hu

A termékoldalon a hangsúly a képeken van, de a lényeges termékinformációk is megjelennek, így sikerül megteremtenie a megfelelő egyensúlyt.

A látogatók úgy olvashatnak több információt a termékről, hogy közben végiglapozhatják a képeket is. Ki van emelve egy fő kép, amelyre ránagyíthatunk, választhatunk más képek közül, melyekre rákattintva, azokat a fő kép helyére helyezzük. A termékleírás megfelelő hosszúságú és a termék neve is hangsúlyos.

Néhány hatékony tipp a designhoz:

  • Válaszunk egy jó témát, lehetőleg reszponzív designnal!
  • Soha ne legyen több megtalálni egy adott terméket 4-5 kattintásnál! (Ez nagyban függ a kategóriánk elnevezéseitől.)
  • Figyeljünk oda arra, hogy minden termék abban a kategóriában legyen, ahol lennie kell!
  • Tegyük a termékek megtalálásának útját ösztönös megérzésen alapulóvá, azaz a látogatónak ne kelljen gondolkodnia azon, hogy melyik kategóriára vagy alkategóriára kattintson a következő lépés során!

4. hiba: A bizalom hiánya a vásárlóban

A fizikai üzletek esetében mindig számolhatunk egy bizonyos szintű bizalommal. A termék megvásárlása előtt mérlegelhetünk, fizikailag is szemrevételezhetjük azt, beszélhetünk az eladóval, és a vásárlás után is tudjuk, hogy hova kell fordulnunk, ha bármilyen panaszunk lenne.

Azt már jól tudjuk, hogy egy webshop esetében ez másképpen működik. Mit fogunk gondolni, ha meglátogatunk egy olyan webáruházat, ahol a következőkkel találkozunk:

  • A „Rólunk” oldal szinte semmit nem mond el az adott webáruházról.
  • Nincsenek termékértékelések vagy ajánlások.
  • A “Kapcsolat” menüpont alatt nem látunk sem nevet, sem bármilyen elérhetőséget.
  • Nincs garancia arra, hogy a fizetés biztonságos.

Valószínűleg eszünk ágában nem jutna vásárolni egy ilyen webáruházban, egész egyszerűen nem tartanánk azt megbízhatónak.

Nézzük meg, hogyan fokozhatjuk a vásárlók bizalmát!

A bizalomépítésnek számos útja van. Ajánlott mindegyiket alkalmazni, mert legyenek bármilyen jó minőségűek is a termékképeink, meggyőzőek a termékleírásaink és jól megtervezett a designunk, ha a vevőink nem hisznek nekünk.

1. „Rólunk” oldal

Mondjuk el, kik vagyunk, honnan jöttünk, mit tartunk a küldetésünknek. A történetünkhöz csatoljunk képeket, ezáltal vizuálisan megnyerőbbé válik az oldalunk. A PaUZa webáruház tökéletes példája:

PaUZa

Adjuk hozzá az arcunkat lehetőleg névvel együtt. A vevők így tudni fogják, hogy kitől vásárolnak. Lesz valaki, akit a nevén tudnak szólítani, túl azon, hogy „Kedves Tulajdonos”.

Remekül szemlélteti ezt Pálfi Éva:

Pálfi Éva

Ha többen dolgoznak a cégnél, csapatunk tagjairól is mutassunk fényképet.

A Magister Products-nál a teljes csapatot megnézhetjük keresztnévvel és pozícióval együtt feltüntetve:

Magisterproducts

2. Sajtómegjelenések

Ha van rólunk hír a sajtóban, azt tüntessük fel. Ezzel jelentősen növelhetjük hitelességünket. Az Értéksziget egy külön menüpontot szentel a sajtóvisszhangjára.

Erteksziget.hu

3. Ajánlások

Elégedett vásárlóink ajánlásai is hatással vannak a vásárlói döntésekre. A BubbleBook webshop “Rólunk mondták” blokkja kitűnő példa erre:

BubbleBook

4. Termékértékelések

Az interneten vásárlók mintegy 76%-a nyilatkozott úgy, hogy nagyobb valószínűséggel vásárol, ha lát pozitív értékeléseket. Egy jó példa a Nutriversum webshopból:

Nutriversum

5. Biztonsági információk

Ezek olyan címkék, amelyek jelzik a vásárlóknak, hogy boltunkat egy harmadik, tőlünk független fél bátran ajánlja, mert az megbízhatónak bizonyult. A ServerElite webáruház példája:

ServerElite

A fenti pontokból alkalmazzunk annyit, amennyit csak tudunk, mert a vásárlóknak megnyugtató lesz azt tapasztalni, hogy egy hiteles, megbízható webáruházunk van, amelyhez bizalommal fordulhatnak.

Cikkünkben igyekeztünk rávilágítani azokra a hibákra, amelyeket sokan elkövetnek, így elűzve az oldalukról a potenciális vevőket.

Röviden összefoglalva a leírtakat, tegyünk meg mindent azért, hogy a vásárlás egy egyszerű és intuitív folyamat legyen. Adjunk a látogatók kezébe érveket, hogy nálunk vásároljanak. Végül érjük el, hogy meg is bízzanak bennünk. Ha ezeket sikeresen megvalósítjuk, webáruházunk konverziós rátája is emelkedő tendenciát fog mutatni.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Hogyan csökkenthető az át nem vett csomagok száma
Hogyan csökkenthető az át nem vett csomagok száma webáruházunkban?

Előkészítjük a megrendelést, odaadjuk a futárszolgálatnak és örülünk a sikeres üzletnek. A bevételt fejben ...Elolvasom

Close