Webshop üzemeltetés

A termékleírás fontossága: így mutass be egy terméket

6 perc olvasási idő Útmutató a tökéletes termékleíráshoz

Rengeteg webáruház esik abba a hibába, hogy nem fektet kellő figyelmet a termékleírás megfogalmazására. Te ne legyél egy közülük! A termékleírás írásának is megvannak a maga szabályai, amit pillanatok alatt el lehet sajátítani. Amint átlátod a logikai folyamatot, hogyan kell jó termékleírást írni, mire kell odafigyelni máris jó úton haladsz. Ezen az úton indítunk el most Téged.

Termék fogalma

Egy webshop indítása előtt meg kell határoznod azt, hogy milyen terméket szeretnél forgalmazni a webáruházban. Terméknek hívunk minden olyan kézzelfogható árut, amelyek a piaci kereslet kielégítését szolgálják.

A tökéletes termékleírás a célcsoporton múlik!

A marketingesek nem győzik szajkózni, hogy a célcsoportok mennyire fontosak. Nem fogom megcáfolni őket. Sőt! A célcsoportok szerepét nem lehet eléggé hangsúlyozni.

Egy webáruház sem lehet sikeres anélkül, hogy ne ismerné a célcsoportját!

termékleírás

A termékleírások kapcsán is pontosan tudnod kell, ki a célcsoport, tudnod kell, hogy pontosan kinek is szeretnéd eladni a terméket. Ha ezzel tisztában vagy, máris van egy elképzelés, hogy ezt a célcsoportot, hogy lehet vásárlásra ösztönözni, milyen csatornán, milyen stílusban lehet őt elérni. Nem mindegy ugyanis kihez kell szólni. Egészen máshogy lehet elérni egy középkorú dolgozó embert, mint egy fiatal diákot. Akkor végezted jól a munkádat, ha a célcsoportod a termékleírás olvasása közben pontosan tudja, hogy ez a termék neki szól.

Termékleírás készítése: hangnem és stílus

A termékleírás stílusát és hangnemét az alapján kell belőni, hogy ki a célcsoport. Ha azt látod, hogy a célközönséged fiatalos, laza és szereti a humort, akkor nyugodtan építhetsz rá. Lehet ilyenkor szórakoztatóbbra venni a figurát és az amúgy egyébként sokszor unalmas termékleírásokat egy kicsit üdébbé tenni. 

Viszont hiába szeretnél könnyed, lazább hangvételű termékleírásokat, ha a célközönséged nem ilyen. Vedd észre, ha inkább távolságtartóbb hangnemre van szükség!

Ha angolul készítesz termékleírást, a nyelv sajátossága miatt magázás nélkül sokkal könnyebb dolgod van az ideális hangnem megválasztásával.

Jelenjen meg az összes termékspecifikáció

Anélkül nincs jó termékleírás, hogy ne ismernéd a terméket. Egyszerűen nem tudsz eléggé hiteles lenni, ha még azt sem ismered, hogy mit szeretnél eladni. Az égvilágon mindent tudnod kell a termékről: miből van, mekkora, mire jó, hogyan lehet használni. Mindent.

És ezeket az információkat közölni is tudni kell. Vannak alapvető ismérvek, amelyek szinte minden termék kapcsán fontosak lehetnek: méret, szín, súly, anyag, felület stb. Fontos, hogy minden termékspecifikáció jelenjen meg a leírásban, hogy teljes képet adhasson az olvasónak a vásárlás előtt.

A leendő vásárlóid azt a webáruházat fogják választani, amelyik a legtöbb információt adta és a legnagyobb szakértő a témában.

Azonosítsd a termék előnyeit!

A nagy kérdés, hogy miért a te terméked vegyék meg és ne egy másik webáruház hasonló termékét? Kell, hogy legyen valami, ami meggyőzi őket. Fontos, hogy a termék előnyei kellően hangsúlyosan legyenek kiemelve a termékoldalon.

Termékelőny

Nem elég tehát, hogy tetőtől-talpig ismered a saját terméked. Ismerned kell a versenytársak termékeit. Csak így tudod a saját terméked a versenytársakéhoz hasonlítani és ezek alapján megkülönböztetni. Gondold át, hogy mi az a plusz dolog, amiben a terméked többet tud, mint a piacon az összes többi és ez legyen a kommunikáció alapja.

Egy termék megoldást nyújthat a problémákra

Kínálj termékeiddel megoldást a weboldal látogatóinak problémáira! A problémaközpontú megközelítés a felhasználó bosszúságait azonosítja, hogy aztán megoldást nyújthasson azokra.

Amikor vásárlásra szánod el magad, sokszor nem is feltétlen egy termék iránt sóvárogsz, inkább megoldást keresel egy létező problémádra. Például, ha fáradtnak érzed magad, akkor ennek oka lehet az, hogy rosszul alszol. Elemezzük kicsit a helyzetet:

  1. Mi a problémád? Fáradt vagy.
  2. Mi okozza? Okozhatja egy rossz párna, ami miatt nem elég pihentető az alvás. 
  3. Mi a megoldás? Egy új párna vásárlása.

És itt kerül képbe a webáruház, akinek a kezében a döntés, hogyan adja el a párnát, milyen termékleírást írjon hozzá:

  • Követheti a hagyományos utat, hogy az alapvető dolgokon kívül mást nem kommunikál, vagy
  • Ha felismeri, hogy milyen problémával érkezhetnek a potenciális vásárlói, akkor a termékleírás szövegében megemlíti, hogy ez a párna megoldás a rosszul alvók problémáira.

Az online marketing egyik alapja az UX/UI

A megfelelő tartalom már fél siker, de a másik felet is érdemes hozzátenni, hogy teljes legyen a siker. Ez pedig a vizuális megjelenés és egy termék megrendelésének folyamata. Oda kell figyelned arra, hogy a felhasználó számára kényelmes folyamatot, UX-et (user experience) biztosíts. Hasonlóan fontos a webshop átláthatósága, az ún. UI (user interface), ami a vizuális megjelenítést jelenti.

A termékleírásban lévő információk feldolgozását nagyban segíti, ha a tartalom jól van strukturálva. Ha a mondandódat egymás hegyén hátán jeleníted meg a termékoldalon, akkor nehéz lesz a feldolgozása. 

Sokkal jobb, ha odafigyelsz a tagolásra. Használhatsz például egybefüggő szöveges részt, amit felsorolásokkal tudsz színesíteni. A bekezdésekre tagolással pedig javítani tudsz az olvashatóságon. A felsorolásban érdemes a legfontosabb jellemzőket kiemelni, hogy azok is hozzájussanak ezekhez a lényeges információkhoz, akik egyébként nem szívesen olvasnak hosszú szövegeket.

Termékleírás minta

A tökéletes termékleírásra ez különösen igaz. Az a legjobb, ha a különböző információk a termékről, mint például az összetevők, alapvető információk, gyakran ismételt kérdések, és a vélemények nem egybe ömlesztve, hanem szépen, vizuálisan is elválasztva jelennek meg egy termékoldalon. Persze nem muszáj pontosan ugyanezt az elrendezést követni a saját oldaladon, de mielőtt megtervezed a sajátod, érdemes megnézni néhány jó példát a termékleírásra.

Igazodjon a termékhez!

Bár a termékleírás szövegezésének vannak fix pontjai, de van, ami mindig változik. Mégpedig a termék maga. Egészen máshogy kell eladni egy műszaki cikket, mint egy szoknyát. És nemcsak azért, mert más a vásárló közönség, hanem azért is, mert más információkat kell megosztani a termékről. 

Egy műszaki cikk esetén a technikai információk nagyon fontosak, ezekről nem lehet nagy vonalakban írni. Minden technikai információnak szépen, felsorolásszerűen szerepelnie kell, hogy ezek alapján a vásárló megismerhesse a termék tulajdonságait. Egy ruhadarab esetén nincsenek ennyire konkrét információk. Ezeknél a történetmesélés, az úgynevezett storytelling módszer sokkal jobban használható. 

Ha a termék jellege lehetővé teszi, akár piktogramokat is használhatsz. Ezek még látványosabban tudják közölni az információkat. Ehhez persze olyan vásárlóközönségre van szükség, akik pontosan tudják majd dekódolni a piktogramok jelentését.

Egy példán keresztül nézzük meg, milyen szépen lehet akár ezt a két megközelítést ötvözni. A konkrét termék jelen esetben egy JBL Flip 5 vízálló bluetooth hangszóró az Extreme Audio webáruháznál. Akiket kevésbé a pontos technikai paraméterek érdekelnek, azok a Leírás résznél találnak egy átfogó, a főbb jellemzőket bemutató termékleírást. 

Extreme Audio

De az oldal azokat sem hagyja cserben, akik a konkrét technikai specifikációkra kíváncsiak. A Paraméterek fül alatt minden szükséges információhoz hozzájutnak:

Extreme Audio2

A webáruház kötelező elemei: termékképek, termékvideók

Az online vásárlás nem alkalmas arra, hogy az ember megtapogassa, kezébe vegye a kiszemelt termékeket. Kizárólag a termékleírásra van hagyatkozva. Egy jó termékleírás kötelező elemei a jó minőségű képek és videók. Ezekkel tudod igazán bemutatni, mit tud a terméked. A vizuális megerősítés elengedhetetlen része a vásárlási folyamatnak.

Ha a termékoldalon a termékről egyetlen termékfotó van fent, az is olyan kicsi és rossz minőségű, hogy inkább ne lenne, az hajlamos elbizonytalanítani a fogyasztót. A termékfotók kapcsán elvárás, hogy jó minőségű legyen a kép, sőt célszerű, ha nagyítható. Ha van rá mód, a terméket minél több szögből érdemes megmutatni a képeken és a termék fontosabb funkcióiról, ismertetőjegyeiről mindenképpen legyen kép.

Az alábbi példa pont azt mutatja, hogy még egy olyan alapterméknél, mint amilyen a szappan, is lehet igazán megnyerő termékfotót készíteni.

Pauza termékleírás

A termékvideó már eggyel magasabb szintet jelent, de igazán csak azoknál a termékeknél jelent valós értéktöbbletet, ahol van létjogosultsága. Nagyon jól használhatók például olyan esetekben, ahol meg kell mutatni, hogy a terméket hogyan lehet használni. Vagy azért, mert a piacon egy új termékről van szó és nem árt az edukáció vagy azért, mert ha látja a vásárló használat közben, akkor hajlamosabb a megvásárlása mellett dönteni.

Az egyedi termékleírás fontossága

Fontos, hogy egyedi termékleírásokat készíts. A keresőoptimalizálás (SEO) azt segíti, hogy termékeid, webáruházad minél előkelőbb helyen tudjon szerepelni a Google, vagy más keresőmotorok találati listájában. Ehhez viszont célszerű elhagyni a gyártók által adott, megannyi webshopon már felhasznált termékleírást és megéri saját, egyedi termékleírásokat készíteni a fent leírt szempontok alapján.

Lehet, hogy túl macerásnak tűnik sok időt tölteni a termékleírások szövegezésével, de hidd el, hogy kifizetődő. Az online vásárlás során nincs a vásárló mellett egy eladó, aki segítse őt a döntésben. A termékleírás az, amire tud támaszkodni. 

Ha a termékleírás nem elég meggyőző, akkor nem fogja megvásárolni a terméket, legalábbis nem nálad. Olyan helyet fog keresni, ahol a termékleírás választ ad az esetlegesen felmerülő kérdéseire, ahol a termékleírásból is tükröződik a profizmus, a hozzáértés.

Bízzunk benne, hogy az összefoglaltak elnyerik a tetszésed! Egy megfelelő termékleírás megírásával a webáruházad percek alatt jobb konverziójú online bolttá alakíthatod!

A szerzőről:

Nagy Szabina
Nagy Szabina
Traffic Business Manager – Shoprenter
Szabina a Shoprenter SEO csapatának vezetője. Célja, hogy a webáruházad minél több minőségi organikus látogatót szerezzen a keresőkből, így téve hatékonyabbá az online kommunikációd. Mindez ma már elengedhetetlen egy webáruház életében, így szívből reméli, hogy hamarosan téged is sikeres ügyfeleink között köszönthet.
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Miért érdemes webshopot indítani?
Miért érdemes webshopot indítanod?

Számtalan cikk foglalkozik azzal, hogy bemutassa milyen előnyökkel jár a webáruház indítás. Mi is ...Elolvasom

Close