Webshop üzemeltetés

Hogyan legyen hatékony a webáruház menedzselése?

9 perc olvasási idő

A webáruház menedzselés stratégiai, értékesítési és a marketing folyamatok irányításának elvégzését jelenti.

Az esetek többségében a vállalkozóknak, webáruház tulajdonosoknak nincs elég idejük vagy tudásuk, hogy mindent egy kézben tartsanak és mindent egy személyben elvégezzenek, legyen szó újonnan alakult, vagy akár már több éve működő webáruházról.

A napi adminisztrációs feladatok mellett kevés idő jut a marketing szerteágazó munkafolyamatainak elvégzésére. A webáruházzal járó marketing tevékenységek azonban elengedhetetlen részét képezik egy sikeres vállalkozás életében.

Így máris elérkeztünk ahhoz a ponthoz, amikor a vállalkozónak döntést kell hoznia a jövőre nézve. Hogyan képzeli el a fejlődést a vállalkozása életében? Mit kell ahhoz tennie, hogy elérje a kitűzött céljait, más szóval:

Mi a következő lépés?

I. Új webáruház esetén

Ha kezdő vállalkozásról van szó, sok esetben még nem tart ott a cég, hogy egy külön alkalmazottat vegyen fel, aki ellátja a webáruházra, márkaépítésre irányuló marketing feladatokat, melyeket egy személyben nem is biztos, hogy el tud végezni.

Ha végzünk egy gyors számítást, egy alkalmazott havi bére a legalacsonyabb költséggel számolva is bruttó 195.000 Ft/hó, és ehhez jönnek a további kiadások, például az irodahelység bérlése, ami országos átlagot nézve 3000 Ft/nm, valamint a munkavégzéshez szükséges egyéb eszközök megvásárlása, beszerzése.

Ha mégis alkalmazott felvétele mellett döntünk, 3 problémával is szembesülni kell, melyeket nem biztos, hogy azonnal észreveszünk vagy kezelni tudunk.

Első probléma: Vállalkozói szemszögből nézve nagyon nehéz a megfelelő ember megtalálása, leginkább a napjainkban fennálló munkaerőhiányból kifolyólag.

Tipp: Érdemes lehet kiaknázni a foglalkoztatási szolgáltatások (munkaügyi központok) nyújtotta lehetőségeket. Ilyen lehet az Ifjúsági Garancia program is, a részletek itt olvashatóak.

Második probléma: Sok vállalkozó beleesik abba a hibába, hogy felvesz egy marketingest és elvárja tőle, hogy értsen összességében mindenhez: alapfokú fejlesztésekhez, videó készítéshez, online marketinghez, képszerkesztő programokhoz (legyen az Photoshop vagy CorelDraw) tapasztalata, legyen SEO szakember, lavírozzon ügyesen a szövegírás világában, és persze a PPC-ről se feledkezzünk meg.

Ez valójában nem lehetetlen, de elnézve ezeket az elvárásokat, legalább 3 különféle szakmáról beszélünk, továbbá minden egyes területben benne van egy többéves tanulási időszak is, valamint a gyakorlat megszerzésének a folyamata. Ezt a hibát ne kövessük el!

Harmadik probléma: Ha egy munkatársnak nap mint nap ugyanazokkal a feladatokkal és ugyanazzal a termékpalettával kell foglalkoznia, egy idő után egyáltalán nem fog benne változatosságot találni, unalmassá válhat számára, és így a munkavégzés sem lesz eredményes, hiszen nem lesz benne kihívás. Ezt az opciót is érdemes számításba venni.

II. Meglévő webáruház esetén

Amennyiben egy régóta működő webáruházról beszélünk, már valószínűleg kipróbált jó néhány lehetőséget, hogy gördülékenyen haladjanak a marketing folyamatai. Azonban a siker receptjét mégsem sikerül megtalálni.

Az biztos, hogy egy sikeres webáruház működtetéséhez igyekeznünk kell a relevancia jegyében a lehető legtöbb platformot, lehetőséget, programot, szolgáltatást kihasználni, hogy eredmények születhessenek. Persze ehhez egyszerre nagyon sok területen kellene megállni a helyünket.

III. Ha nem akarunk új munkatársat felvenni

Nézzük meg, hogy egy webáruházak menedzselésével foglalkozó cég hogyan tud segíteni ebben a helyzetben? A webáruház menedzselés ellátja azokat a marketing tevékenységeket és fejlesztési munkálatokat, melyek elengedhetetlenek a sikeres működéshez.

Ebben az esetben maga a menedzsment cég látja el a rábízott feladatok összeségét. Ez lehet videó készítés, webáruház fejlesztés, social felületek kezelése és kampányok létrehozása, termékfotózás, hírlevelek készítése és kiküldése, blogbejegyzések írása, SEO elvégzése és kimutatások készítése.

Mivel a legtöbb elvégzendő feladat befolyással van egymásra, érdemes egy komplex rendszerben gondolkodni. A menedzseléssel foglalkozó cégek szakértő munkatársakkal, meglévő platformokon és eszközökkel dolgoznak együtt. Ilyenek a hírlevélküldő rendszerek, analitikai eszközök, automatizálást segítő programok.

Ezeknek a professzionális használatával teszik eredményessé a webáruháza működését.  Ahhoz, hogy a folyamatokat siker koronázza szoros együttműködés szükséges a két fél közt, ez jelenthet akár napi szintű egyeztetéseket és konzultációkat.

Ez azért is elengedhetetlen mert a webáruház tulajdonosok ismerik a termékeiket, szolgáltatásaikat azok előnyeit, hátrányait, míg a menedzsment cég azokat a lépéseket, stratégiákat, amelyek sikeressé teszik a webáruházakat.

Tehát, ha azt szeretné, hogy vállalkozása növekedni tudjon, érdemes lehet együttműködni egy webáruházak menedzselésével foglalkozó céggel, akiktől professzionális szinten kaphat segítséget.

Mi a különbség webáruház üzemeltetés és menedzselés közt?

Mi a különbség webáruház üzemeltetés és menedzselés közt?

A kiinduló pont az, hogy megpróbáljunk némi rendet tenni a két fogalom közt. Lássuk is őket először külön-külön.

Mit takar a webáruház üzemeltetés?

Webáruház üzemeltetésről akkor beszélünk, ha a weboldalon feltüntetett magánszemély vagy cég tartozik felelősséggel a webáruházban megjelenített termékek iránt, valamint mind a technikai, mind a háttérben zajló zavartalan működésért is. Vagyis a megrendelések, szállítási és csomag logisztikai feladatok ellátása, a vevők panaszkezelése, a termékek raktározásának lebonyolítása és a pénzügyi egyensúly megteremtése.

Továbbá az ’Impresszumban’ ennek a cégnek vagy személynek kerülnek feltüntetésre az adatai a webáruházra vonatkozóan, úgymint:

  • az adószám,
  • a vállalkozás hivatalos neve,
  • elérhetőségek,
  • a kapcsolattartó neve, 
  • engedélyek a termék forgalmazását illetően (ha szükséges). 

A szerződéskötést és megállapodásokat a partnerekkel is az üzemeltető végezheti el, valamint a termékgaranciával kapcsolatos tevékenységek, az árucsere és az áruvisszavétel is ide tartozik.

Ezzel szemben mire is terjed ki a webáruház menedzselés?

A webáruház menedzselés vagy kezelés a webáruház azon stratégiai, fejlesztési és marketing feladataival foglalkozik, ami segít abban, hogy webáruháza több konverziót érjen el, ezáltal több vevőt szerezhessen és profitáló legyen.

Nézzünk néhány példát, hogy milyen esetekben is érdemes menedzsment cégekhez fordulni?

  1. Ha például könyveket árul az interneten és szeretne egy nagyszabású, országos tavaszi kampányt az egyik termékéből, hogy minél több potenciális vevőhöz juthasson el, akkor érdemes megtervezni a stratégiát és a használni kívánt felületeket, valamint azt, hogy a választott felületek közül melyiken mikor, hányszor és hogyan szeretne megjelenni.
    Általában egyszeri megbízásokat is adhat a menedzsment cégeknek, akik elvégzik Ön helyett a marketing kampányával járó feladatokat, beállításokat.
  2. Tételezzük fel, hogy meglévő webáruháza nem rendelkezik még az online fizetés lehetőségével, azonban tudja, hogy a mai e-kereskedelmi világban ez elengedhetetlen a nyereséges működéshez.Ebben az esetben a menedzsmenttel foglalkozó cégek segíthetnek ennek a kivitelezésében, és összekapcsolhatják webáruházát az egyik ilyen sikeresen működő rendszerrel (SimplePay, PayPal). (A bankkártyás fizetési lehetőség a hazai webáruházak közel felében van jelen, pedig ez a második legkedveltebb fizetési mód, nagyjából a vásárlók 30%-a fizet vele és akár 0,5%-os konverziónövekedést is generálhat.)Ami egyes esetekben kisebb fejlesztést igényel, és a menedzsment cégek el is vállalhatják, azok az árösszehasonlító oldalakon való megjelenések (pl. Árukereső, Árgép, Olcsobbat.hu), hogy a termékek felkerülhessenek és kilistázódhassanak a keresések alapján. (Az árösszehasonlító oldalak akár 3,54%-os konverzióval is tudnak működni.)
  3. Természetesen beszélhetünk olyan esetekről is – és ezek a leggyakrabban előfordulók , amikor egyáltalán nincs ideje vagy tudása a webáruháza marketing tevékenységével foglalkozni, és egy teljeskörű szolgáltatásra lenne szüksége.

Egy olyan csapatra, akik megírják a hírleveleket, blogbejegyzéseket, karbantartják a Facebook, Instagram oldalakat, odafigyelnek a SEO-ra, hirdetéseket kezelnek, nyomon követik az eredményeket és kimutatásokat készítenek. Ezeket a feladatokat pedig havonta leegyeztetve ellátják, időben és pontosan.

Ilyen esetekre nyújtanak megoldást a komolyabb webáruház menedzsment cégek, akiknél minden területnek megvannak a felelős szakemberei, így képesek a vállalkozások marketing tevékenységeit ellátni professzionális szinten, időt spórolva a webáruház tulajdonosok számára.

Tehát láthatjuk, hogy míg a webáruház üzemeltetésnél a háttérben zajló pénzügyi, technikai és logisztikai feladatok ellátása a cél, addig a webáruház menedzselés a webáruház vevőbaráttá tételéről, konverzió növelésről és a webáruház marketing feladatainak ellátásáról szól.

Mi történik, ha szétszórja cége marketing feladatainak kivitelezését?

Mi történik, ha szétszórja cége marketing feladatainak kivitelezését?

A legtöbb esetben itt az „oszd meg és uralkodj” elve nem érvényesül.

Ha szét vannak szabdalva a feladatok, és külön-külön külsős cégek vagy egyéni vállalkozók végzik el azokat, az soha nem lesz annyira hatékony, mint amikor egyetlen cég foglalkozik az összes marketing kihívással, problémával és megvalósítással. Hiszen akár egy pici működésbeli hiba is kihathat az egész konverzióra.

Nézzük, milyen felmerülő problémákkal kell szembenéznie egy webáruház tulajdonosnak?

Vegyünk egy webáruházat, ami közel 3 éve működik, nyeresége azonban stagnál. A webáruház indítása előtt a tulajdonos megkeresett egy grafikust és egy fejlesztőt is, akik segítettek neki az elindulásban.

Majd, ahogy kezdett sikeres lenni  a vállalkozása, egyre több lett a papírmunka, így a fejlesztésekre és marketingre is arányosan kevesebb idő jutott. Ezért a tulajdonos elhatározta, hogy cége jövőjének érdekében ezen változtat.

A hirdetések kezelését, a SEO-t, a Social média tartalmak folyamatos frissítését, szóróanyagok kivitelezését szerette volna kiszervezni.

Ezért minden egyes folyamatra külön céggel szerződött le:

  • A professzionális Facebook, és Google Ads hirdetések, kampányok futtatása érdekében felkeresett egy online marketinggel foglalkozó céget.
  • A helyi kampányaihoz a szórólapok és egyéb anyagok megtervezéséhez is sikerült egy jó hírű grafikai céget találnia.
  • A webáruház további fejlesztéséhez az egyik ismerősét kérte meg.
  • A konkurencia megelőzésére egy animációs kisfilmre is leszerződött, hogy a termékeit és webáruházát tovább tudja népszerűsíteni.

Ezt követően hamar kiderült, hogy nem a partnereket volt nehéz megtalálni, és leszerződni velük, hanem az ezt követő munka.

Nézzük meg a felmerülő problémákat:

  • Az állandó hosszadalmas egyeztetések a pontos elképzelésekről.
  • A cégek által kért anyagok összekészítése, megírása, elküldése.
  • A csúszásokból adódó problémák, melyek pénzveszteséggel járnak.
  • A nem összehangolt és sokfelé történő kommunikáció.
  • A két kivitelező közt történő információ vesztés.
  • A nem egységes elképzelések és stratégia hiánya.

A különböző kivitelezőkkel történő egyeztetések nagyon sok energiát és időt vesznek el az egyéb céges ügyektől, további probléma pedig az, hogy a partnerek nem látják át az adott webáruház teljes működését, hiszen csak egy-egy részfeladatot végeznek el benne.

Nincs központi irányítás a folyamatokban, és nincs egy előre kidolgozott stratégia. Hiába szervezzük ki az elvégzendő feladatokat, ha nem marad semmivel sem több időnk a cégfejlesztésre, és nem érünk el eredményeket.

Akkor mi lehet a megoldás?

Láthatjuk, hogy a sokfelé történő egyeztetés, figyelemmegosztás sem időben, sem pénzben egyáltalán nem fizetődik ki. Ezért egy olyan megoldásra van szükség, ahol egy kézben össze van fogva a teljes marketing tevékenység.

Hogyan válasszon menedzsment céget a webáruházának?

Hogyan válasszon menedzsment céget a webáruházának?

Ha javítani szeretne a marketing tevékenységén és hatékonyabb, átláthatóbb munkavégzést szeretne, akkor érdemes lehet változtatni, és egy olyan webáruház menedzsment céget kiválasztani, ami egy kézben tartja a dolgokat! De hogyan is válasszuk ki a megfelelő webáruház menedzsment céget?

Ez azért is megfontolandó lépés, mert már dolgozott együtt ügynökségekkel és marketing szakértőkkel külön-külön, most pedig egy olyan céget kell találnia, aki az egész marketing tevékenységét kézben tartja.

Nézzük a kiválasztás szempontjait!

  1. Az egyik szempont vélhetően a megbízhatóság. De emellett kérdezze meg bátran, hogy mely elért eredményeikre a legbüszkébbek, az ár mellett ez is döntő fontosságú. Kérjen be több cégtől is árajánlatot, és vesse össze a szerződések feltételeit is.
  2. Az ügynökségeket mindig hívja fel, beszéljenek a terveiről, céljairól, hiszen akár már egy telefonbeszélgetésből kiderülhet, hogy egy hullámhosszon vannak-e, együtt tudnak-e dolgozni. 
  3. Érdeklődjön, hogyan zajlanak a munkafolyamatok. A menedzsment cégnél minden területnek megvannak-e a szakértő munkatársai?
    Van-e külön grafikus, fejlesztő, tartalomfelelős, SEO szakértő, stb.? Csak így lehet benne biztos, hogy zavartalanul fog működni a közös munka.
  4. Kérjen mindig referenciát, olvasson az ügynökségek után a közösségi oldalakon, nézze meg a honlapjukat, véleményeket róluk.

Mi történik a kiválasztás után?

Ha kiválasztotta az Ön számára a megfelelő menedzsment céget, és elkezdődik a közös munka, érezni fogja, hogy mennyivel összeszedettebben, egy megbeszélt stratégia mentén fognak haladni a dolgok.

Nem kell külön összekötni a webfejlesztőt egy másik cég dizájnerével és szövegírójával, ide-oda küldözgetni az e-maileket. Betegségek, vagy szabadságolások folyamán sem fognak csúszni a betervezett kampányai.

A menedzsment cég a vállalkozása egészét megismeri, és ez alapján fogja megtervezni és kialakítani a hatékony marketing tevékenységét.  A menedzsment által szinte kap egy egész csapatot, akik az Ön webáruház marketingjéért lesznek a felelősek.

Így nemcsak vállalkozása bevételein fog meglátszani a hatékony munkavégzés, hanem Önnek is több ideje jut majd cége fejlesztésére.

Jó tanács: ha a kiszervezett munkáért sokallja a kifizetendő díjat, gondoljon arra, hogy ez cége számára nem kiadás és főleg nem kidobott pénz, hanem egy befektetés, ami a sokszorosát fogja visszahozni.

Miért ne féljen kiszervezni online marketing tevékenységeit?

Miért ne féljen kiszervezni online marketing tevékenységeit?

Madártávlatból nézve a kiszervezés alatt azt értjük, amikor a cég egy általa végzett tevékenységet költséghatékonyság vagy erőforrások felszabadítása miatt szerződéskötések alapján átad egy külsős cégnek.

Először nézzünk meg néhány példát, hogy melyek lehetnek azok a félelmek, amik gyakorta az online marketing kiszervezés ellen szólnak a webáruház tulajdonosok fejében.

  1. Túl sok pénzbe fog kerülni
    Ez a félelem szinte az összes vállalkozót kísérti, és nem ismerve a kiszervezési díjszabásokat és költségeket valószínűleg jogos is lehet.Sokszor az is a probléma pszichológiája, hogy több kisebb összeget kiadni kevésbé megterhelő, – legalábbis úgy érezzük , mint egy nagyobb összeget kifizetni havonta. Így úgy gondolhatjuk, hogy lefaragunk a költségekből.Pedig az ilyen esetekben, ha utánaszámolnánk, szembesülnénk vele, hogy a sok kis összeg a hónap végére brutális méreteket is ölthet.
    Ha készít előre egy költségvetést és figyelembe veszi, hogy a kiszervezési havi díj fejében mennyi feladat lesz elvégezve és mennyi ötlet kerül megvalósításra, amelyek eddig csak a fiókban porosodtak időhiány miatt, meg fog győződni róla, hogy megéri ez a jellegű kiadás.
  2. Nem lesznek az elkészült kreatív anyagok az elképzeléseknek megfelelőek
    Ha a menedzsment cég rendelkezik saját grafikussal, akkor ezt a pontot is kihúzhatjuk a listáról.
    Amennyiben kiszervezi és van némi elképzelése a kreatív anyagokról, egyeztetések alapján biztosan megszületik az a verzió, ami elnyeri a tetszését. Továbbá lényeges tényező, hogy a képi anyagok, logók, webáruháza dizájnja, kiadványok stb., minden az Ön jóváhagyásával kerül a nagyközönség elé.
    Ezért is fontos, hogy olyan ügynökséget válasszon, akikkel könnyedén együtt tud dolgozni, és már a legelején meg van az összhang.
  3. Az ellenőrzés hiányától való félelem
    Sokan attól félnek, ha nem ők tartanak mindent egy kézben, és nem ők döntenek mindenben, akkor összekuszálódnak a dolgok.  Ez nem így van. Ha kiszervezzük egyes online marketing folyamatainkat a megfelelő menedzsment cégnek, akkor hagynunk kell őket dolgozni, és elfogadnunk a tanácsaikat, javaslataikat egy-egy területen. Meg kell bennük bízni, hiszen nekik ez a szakterületük. Enélkül elég nehéz várni az eredményeket, de, ha már az eredményeknél tartunk, ebben mindig a vállalkozóknak is nagy szerepe van.
    Tévedés azt hinni, hogy a marketing cég majd jön, lát és győz. Minden tájékoztatást a webáruházáról, termékeiről, tapasztalatairól át kell adni, át kell beszélni, hiszen csak ezen információk alapján tudnak megfelelő hirdetéseket létrehozni, és értékes, a vásárlók számára is hasznos tartalmat gyártani.
    Egy szövegíró például mindig bekér egy briefet, összefoglalót az adott témáról, hogy azt hitelesen tudja prezentálni a célpiaca felé az adott témában, és igen, erre is időt kell szánnia, amíg leegyeztetésre kerülnek a témák.

Tipp: Mindig kérjünk havi kimutatást a kampányokról és az elért eredményekről.

Miért döntsön nyugodt szívvel a kiszervezés mellett?

Nagy cégek is gyakorta a kiszervezés mellett döntenek. Hogy miért?

Lássuk a további előnyeit!

  • A kiszervezendő feladatokat a menedzsment cég magasabb szinten végzi el, hiszen egy szakértői csapat áll rendelkezésére.
  • Sokkal jobban támogatva vannak a megvalósítási folyamatok.
  • A kiszervezés után, sokkal inkább a fő tevékenységre lehet összpontosítani és a további üzletfejlesztésre.

Reméljük, hogy ez a hosszabb lélegzetvételű cikk meggyőzte Önt arról, hogy webáruház tulajdonosként ajánlott, ha nem is az összes, de néhány online marketing feladatot kiszervezni, hiszen minden területen egyszemélyben képtelenség ugyanolyan teljesítményt nyújtani.

Próbáljon meg teljes mértékben cége növekedésére koncentrálni és az egyéb feladatokat, amelyekben nem igazán jártas és túl sok időt vesznek el Öntől, kiszervezni.

Nézze meg az animációs filmet is a témában!

A szerzőről:

Almási Beáta eBusiness Experts
Almási Beáta
Content manager –  eBusiness Experts
Cégük, webáruházak menedzselésére és üzemeltetésére szakosodott. Nap mint nap arra törekednek, hogy a projektjeiknél és partnereiknél, átütő eredményeket érjenek el, a webáruházak minden területén. Ezért folyamatosan képzik magukat, szakmai konferenciákon, rendezvényeken és tréningeken vesznek részt. Cégüknél minden fontosabb területnek meg vannak a szakemberei, így biztosítják ügyfeleiknek a hatékony és gördülékeny munkavégzést.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Cápák között a Kisbabamnak.hu – Interjú a nyertes webáruház tulajdonossal

Bizonyára többen hallottunk már az RTL Klub Cápák között show-műsorról, amiben gazdag, sikeres üzletemberek ...Elolvasom

Close