Design

A világklasszis webáruház design 8 szabálya

7 perc olvasási idő webshop design

Egy webáruház fő konverziós rátája – azaz, hogy mekkora a vásárlás százalékos aránya a látogatásokhoz képest – sok tényezőből áll össze. Ezek között vannak tőlünk független (célpiac, versenyhelyzet stb.) és tőlünk függő tényezők is.

Ez utóbbit 3 nagy csoportba oszthatjuk: az alkalmazott marketing eszközök, az ügyfélszolgálat minősége és nem utolsósorban a design.

Gondoljunk csak bele például, mi honnan vásárolnánk autót, ha az alábbi két oldal közül kellene választani?

Lingscars.com

Lingscars.com

 

Allcarleasing.co.uk

Allcarleasing.co.uk

A kérdés természetesen költői. Ha valaki megérkezik weboldalunkra, és az amatőrséget sugall, úgy rólunk, a cégünkről is azt fogja gondolni, hogy amatőrök vagyunk. Ha egy látogató azt látja, hogy a weboldal kialakítása kevésbé profi, akkor elkezd azon gondolkodni, hogy talán a webáruház más téren is ugyanilyen hanyag-e.

Ezért ha lehet, tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy webáruházunk kinézete azt sugallja, profik vagyunk. Ehhez alapfeltétel, hogy weboldalunk mindig az aktuális trendeknek megfelelően nézzen ki, más szóval folyamatosan fejlődjön.

Korábbi cikkünkben szép példáit láthattuk, hogy egyes webáruházak 5 év alatt milyen látványos változásokon mentek át, hogy megfeleljenek ennek az elvárásnak.

Ugyanakkor akárhogyan is változtatjuk meg oldalunkat, van 8 szempont, amit mindig szem előtt kell tartanunk, amikor a tervezés és a kivitelezés folyamata zajlik.

A most következő tulajdonságok elengedhetetlen feltételei egy olyan webáruház kialakításának, amelyet nyugodtan hívhatunk világklasszisnak.

 

1. Vevőközpontúság

Mi az, ami érdekelheti a vevőket, amikor megérkeznek webáruházunkba? Cégünk, céljaink vagy talán díjaink? Egyik sem. Sokkal inkább arra kíváncsiak, mit tudunk nekik nyújtani, amiért ne nyomjanak rögtön a “Kilépés gombra”.

Más szóval webáruházunknak a kezdetektől fogva a vevő vágyaira, problémáira kell koncentrálnia.

Ugyanakkor az oldalunkra érkező látogatók a saját vásárlási folyamatukban egészen eltérő ponton lehetnek.

Az egyikük még lehet, hogy épp csak az igényfelismerés fázisában tart (Nézelődő), a másik már a konkrét megoldást keresi a problémájára (Megoldást kereső), míg a harmadik akár már meg is találta a megoldást, és kimondottan vásárlási szándékkal érkezik az áruházba (Céltudatos látogató).

Az egyik legsúlyosabb hiba, amit elkövethetünk, ha a webáruház kizárólag csak a céltudatos vásárlókra koncentrál. Ugyanis belőlük van a legkevesebb, arányuk mindössze 1-2 százalék körül mozog az összes látogatóhoz képest.

A legnagyobb potenciál általában abban rejlik, amikor a webáruházunk képes a Megoldást kereső és Nézelődő látogató számára is segítséget nyújtani.

Az Okosjáték.hu kategóriaoldala egy szép példája, hogyan lehet mindhárom vevőtípust egyszerre kiszolgálni.

A kiemelt kategóriák (Mit fejleszt, Legkedveltebb logikai játékok) a megoldást keresőknek nyújtanak gyors segítséget, a Legjobb játékok, top100 külön kiemelése a nézelődő vásárlókat szolgálja és még a céltudatos vásárlókra is gondoltak egy hatékony szűrővel (életkor, ár, kategória).

Okosjáték.hu

 

2. Használhatóság

Avagy egy weboldal azon tulajdonsága, mely megmutatja, hogy:

  • milyen gyorsan tudnak a felhasználók különféle feladatokat (navigáció, kosárba rakás, rendelés feladása) megoldani,
  • később visszatérve mennyire emlékeznek a felhasználók, azaz milyen gyorsan tudják újra felvenni a fonalat,
  • hányszor vétenek „hibát”, ezek milyen súlyosak, és milyen könnyen tudják ezeket a felhasználók helyrehozni.

A cél az, hogy a vásárlónak minél kevesebbszer kelljen gondolkodnia az oldal böngészése közben.

Más szóval a webáruházunknak egy felhasználóbarát környezetet kell nyújtania, hogy látogatóink könnyen, gyorsan és hatékonyan megtalálhassák a megoldást jelentő termékeket.

Soha ne legyen több megtalálni egy adott terméket 4-5 kattintásnál! Az, hogy ez sikerül-e, nagyban függ attól, hogyan épül fel a kategóriafánk. Tehát arra is figyeljünk oda, hogy minden termék ott legyen, ahol annak lennie kell.

Gondoljuk át minden aloldalunk esetén, hogy annak mi a célja, mit szeretnénk elérni vele.

Egy főoldal legfontosabb célja például elindítani a látogatót a belső oldalak felé. A kategóriaoldalak legfontosabb célja nem a vásárlás, hanem segíteni a látogatókat a megfelelő termék kiválasztásában. Ennek elérése érdekében kell megfontolnunk például a szűrők vagy a párhuzamos kategorizálás használatát, illetve azt is, hogy milyen módon prezentáljuk a termékeinket.

A kialakítás során a jelszavunk az egyszerűség legyen. Korunk emberét rengeteg inger éri nap, mint nap. A weboldalakon ahol megfordulnak reklámok sokaságával találkoznak. Ennek eredményeképp a felhasználók előbb vagy utóbb érzéketlené válnak a sok üzenetre, és megszólításuk is egyre nehezebbé válik.

Ezért webáruházunk megjelenésében törekedjünk a minimalista megoldásokra. A letisztult, átlátható felület megkönnyíti a böngészés közben már lefárasztott felhasználók dolgát.

Blitzwolf.shop

Blitzwolf.shop

Nielsen Norman Group felmérésében résztvevő design projektek esetében a weboldali használhatóság újratervezése után átlagosan 83 százalékos emelkedést tapasztaltak a konverziós rátában.

Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy a weboldalunkat úgy használják-e a látogatók, ahogy azt mi szeretnénk, úgy különböző internetes alkalmazások segítségünkre lehetnek. Ilyen például a CrazyEgg vagy a HotJar.

Egy használhatósági ellenőrzés például segíthet megtalálni weboldalunk illetve a teljes vásárlási folyamat gyenge pontjait.

Ugyanilyen jó megoldás lehet megkérni pár ismerőst arra, hogy hajtsanak végre próbavásárlást a webáruházban.

 

3. Illeszkedik a termékkörhöz

Egy jó webáruház design már az első pillanattól kezdve érezteti a látogatóval, hogy mire számíthat a webáruházban.

Egyrészt világos kategóriákat ajánl fel, ami elindítja a látogatót a vásárlási folyamatban. Másrészt sugallja a webáruház pozicionálását.

Erre nagyon jó példa a Zöldpolc.hu:

Zöldpolc.hu

 

4. Egyediség

Aminek köszönhetően nem csupán jól felismerhetővé, de könnyen azonosíthatóvá is válik webáruházunk. A cél az, hogy weboldalunk olyan színösszeállítással és felépítéssel büszkélkedjen, hogyha kitakarnánk logónkat, akkor is egyből felismerjenek minket vásárlóink.

PaUZa.hu webáruház mögött álló filozófia, az erre épített rendkívüli egyediség, a gyönyörű termékképek és a személyesség érzésének tökéletes átadása jelenik meg a boltban. A webáruház ezzel az üzenettel csábítja magához a vásárlókat.

pauza.hu

A legfontosabb, hogy legyen egy világos értékajánlatunk. Ez lesz a fő érvünk amellett, hogy miért kellene a látogatónak tőlünk vásárolnia, mikor megvehetné azt egyik versenytársunknál is.

Sajnos sok webáruháznak van gyenge értékajánlata, de rengeteg jó példát is találhatunk. Itt van például Enterieur.hu. A főoldalon megjelenő vágykeltő kép a szöveggel együtt világos értékajánlatot ad.

Egy jó értékajánlat a következő lényeges elemeket tartalmazza:

  • Egy főcímet (esetleg alcímeket), amelyben egyszerű, világos nyelven elmagyarázzuk, hogy miért éri meg megvásárolni a terméket. Ez nem egy szlogen, hanem egy olyan szöveg, amely megmutatja ajánlatunk értékét.
  • Szöveges magyarázat, hogy miért vegyék meg ezt a terméket tőlünk. Miért ez a legjobb döntés. Mit tudunk ajánlani, amit mások nem? Miért különbözünk (mi a fő versenyelőnyünk)?
  • További előnyök és közösségi bizonyítékok kommunikálása (német, francia minőségi bútorok, biztonság 1 év garancia, áruátvétel személyesen is, elégedett vevők).
  • Vágykeltő képek (videók), amelyek bemutatják a terméket használat közben.

Az Enterieur.hu főoldala kitűnő példája a fentieknek:

Enterieur.hu

Ha a látogatók megértik a termék lényegét, és megismerik, hogy miért kellene megvásárolniuk azt, nyert ügyünk van.

Az emberek gyakran nem tudják, miért lenne szükségük egy adott termékre, amíg el nem magyarázzuk azt nekik. Ezért legyünk közvetlenek és világosak értékajánlatunk kommunikálásakor.

Amikor tervezzük webáruházunkat ne úgy gondolkodjunk, mint egy üzlettulajdonos. Gondolkodjunk vásárlóként!

Egy webáruháznak rengeteg eleme van, de mindegyiknek ugyanahhoz kell szólnia, a vásárlókhoz. Ha ez teljesül, akkor a világklasszis webáruház első feltétele is teljesül.

Tipp: ha van rá lehetőségünk, készítsünk termékvideókat. Az Invodo felmérése szerint a vásárlók 57 százaléka nagyobb magabiztossággal vásárol miután megnézett egy termékvideót.

Az egyik leghíresebb példa a Zappos-é, akik miután videókat helyeztek el egyes termékoldalaiknál, ott 6 és 30 százalék közötti emelkedést tapasztaltak az adott termékek konverziójában.

 

5. Minőség

Egy webáruháznak minőséget kell sugároznia, ezáltal sugallva a termékek/szolgáltatások magas színvonalát.

Ehhez sajnos nem elég csak egyszer létrehozni egy igényes weboldalt. Azt ajánlatos legalább kétévente megújítani, hogy megőrizze frissességét a felhasználók szemében.

Ha a webáruházunk úgy nézne ki ma is, mint mikor indult, akkor a látogatók felismernék a régebbi grafikai megoldásokat, és azt gondolnák rólunk, hogy amatőrök vagyunk, akik nem haladnak a korral. Márpedig az emberek nem fognak olyantól vásárolni, aki nem tűnik profinak.

Maxrelax.hu

Maxrelax.hu

 

6. Illeszkedik a célcsoporthoz

Ha üzletünk egy jól beazonosítható célcsoportnak szól, akkor honlapunk megjelenését ahhoz igazítsuk. Például a nyugati kultúrában a férfiak a hidegebb színeket, a nők a melegebb színeket kedvelik. De a differenciálás nem csak nemek szerint lehetséges, történhet életkor, társadalmi osztály, kultúra vagy aktuális trendek alapján is.

A Speedbike.hu a mozgás szerelmeseit célozza meg. Természetközeli élményt teremt a színvilágával, modern, fiatalos lendületet csempész stílusával a webáruházba.

Speedbike.hu

A naturkozmetikumokat forgalmazó Naturangyal.hu nőies halvány levendula színhasználata is egy tipikus példája ennek.

Naturangyal.hu

 

7. Reszponzív

A reszponzív webdesign azt fogja jelenteni, hogy weboldalunk dinamikusan alkalmazkodik az adott kijelző méretéhez, legyen az egy mobil, táblagép vagy egy tetszőleges felbontású monitor. A szimplán csak mobilra optimalizált oldal ennél jóval kevesebb, de legalább a minimális követelményeket teljesíti, hiszen a mobil kompatibilitás ma már szinte alapvető elvárás.

Ugyanakkor az ideális állapot az lenne, ha nem számítana, hogy oldalunkat éppen milyen eszközről nézik.

Ma már hazánkban is szinte minden internetező kezében ott a mobiltelefon, és a többségük használja is azt a vásárlás előtti és közbeni tájékozódásra.

Emellett desktopon is széles skálán mozognak a kijelző méretek, így a reszponzív webdesign az, ami teljes körűen kielégítheti a fogyasztói igényeket.

Érdemes meglátogatni a Szerszámkell.hu webáruházat, amely bármilyen eszközről nézve jól optimalizált.

Desktop nézet:

Szerszamkell.hu

Mobilnézet:

Szerszamkell.hu

 

8. Gyorsaság

Webáruházas körökben szinte már közhelynek számít, hogy minden egyes másodperc késés az oldal betöltésénél hét százalékkal ronthatja a konverziót.

Ezeket az adatokat figyelembe véve optimalizáljuk az oldalunk betöltődési sebességét:

  • Használjunk kevesebb öncélú grafikai elemet!
  • Akkora méretben töltsük fel a képeket, amekkora méretben az feltétlenül szükséges.
  • Tömörítsük képeinket minőségromlás nélkül.
  • Találjuk meg a kép és szöveg megfelelő arányát.
  • Próbáljuk meg minimalizálni a felhasznált külső JavaScriptek mennyiségét.

Az optimalizációhoz segítséget nyújthat a Google PageSpeed.

 

Zárszó

Lehet, hogy elsőre furán hangzik, de amikor a látogatók belépnek webáruházunkba, az majdnem olyan, mint egy első randi.

Attól függően fognak bennünket és termékeinket megítélni, hogy hogyan néz ki oldalunk, és milyen gyorsan találják meg azt, amire szükségük van.

Szóval mutassuk a legjobb arcunkat és gondoljunk elsőként a vásárlókra, amikor a weboldalunkat tervezzük!

Nem tetszett a cikk? Esetleg kérdése vagy véleménye van? Kérjük, ossza meg velünk!

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Ország boltja 2018
Lezárult a 2018-as Ország Boltja verseny

Az Ország Boltja verseny 8. alkalommal került megrendezésre, ahol a hazai webáruházak mérkőzhetnek meg ...Elolvasom

Close