Bevételnövelés Konverzióoptimalizálás Trendek Webáruház menedzselés

Online fizetési módok, megoldások és rendszerek útmutatója

14 perc olvasási idő Online fizetési módok Magyarországon

Megdöbbentő statisztika: 10-ből 9 ember már hagyott félbe online vásárlást a fizetés során!

Ha e-kereskedőként szeretnéd csökkenteni a be nem fejezett vásárlások számát, akkor az online fizetési élménnyel foglalkoznod kell! Az ügyfélélmény egyre nagyobb hangsúlyt kap a kiéleződő versenyben, és ennek a fizetési folyamat – ezáltal az online fizetési módok, megoldások és rendszerek – is a része!

Mivel rendkívül fontos beszélnünk erről a témáról, így jelen cikkünkben a fizetési módokról lesz szó.

  1. Online fizetési megoldások jelenlegi helyzete
  2. Változások az internetes fizetési módokban
  3. Webshop fizetési módok fajtái
  4. Az online fizetési módok zsákutcája: A sikertelen bankkártyás tranzakciók
  5. Az online fizetési szolgáltatók hitelessége
  6. A Shoprenterben elérhető webáruház fizetési módok
  7. Zárszó

Az online fizetési megoldások jelenlegi helyzete

Szárnyaló e-kereskedelem – változó preferenciák.

Hazánkban az e-kereskedelem/kiskereskedelem aránya évről-évre dinamikusan növekszik. Az idei évben a COVID-19 által kialakított járványhelyzet csak még inkább felgyorsította ezt a növekedést. Jelenleg 7,6%-ot tesz ki az e-kereskedelem a teljes kereskedelmen belül. Öt éven belül várhatóan 10,4-11,6 százalékra fog ez az arány nőni. 

A 18-79 év közötti magyarok 90%-a már vásárolt valamit online. Aktívan 3,2 millió magyar vásárol online. Az internetes vásárlások gyakoriságában is növekedés figyelhető meg.

2018 és 2020 között 6%-ról 9%-ra nőtt a heti rendszerességű online vásárlók száma, míg a havonta legalább egyszer online vásárlók aránya 31%-ról 36%-ra nőtt az elmúlt 2 évben.

internetes fizetési módok

Az utóbbi időkben megfigyelhető, hogy a készpénzmentes webáruház fizetési módok egyre inkább előtérbe kerülnek – ez a tendencia a pandémia hatására még inkább felerősödött.

Az online vásárlások 45%-a készpénzmentes fizetéssel (elsősorban bankkártyával) történik.

Bár az utánvétes fizetési mód még mindig népszerű, mégis megfigyelhetjük, hogy kezd ez is a készpénzmentesség felé tolódni. Egyre gyakoribb, hogy kártyával fizetnek a futárnál a vevők, hogy ha van rá módjuk. 2018 és 2020 között a készpénzes utánvét 60%-ról 41%-ra esett vissza, míg a kártyás utánvét 33%-ról 40%-ra nőtt.

online fizetés

Mindez azt jelenti, hogy egyre nő a bizalom a készpénzmentes fizetési módok iránt. Ezt nem hagyhatjuk figyelmen kívül, mikor azt mérlegeljük, hogy milyen fizetési módokat alakítsunk ki webáruházunkban.

A Nagy Webáruház Felmérés 2020-as adataiból kiderült, hogy a webáruházakban elérhető három leggyakoribb fizetési mód: 

  • az utánvétes fizetés (82%),  
  • a banki átutalás (78%) és 
  • az online bankkártyás fizetés (60%).

A fizetési opciók megválasztásánál több tényezőt is figyelembe kell venni (forgalom, termékkör, árszint, stb), de talán a legfontosabb, hogy vegyük figyelembe a célpiacunk igényeit. 

Változások az internetes fizetési módokban

Kétségtelen, hogy a 2020-as év merőben megváltoztatta a vásárlási szokásokat. Ez jól megmutatkozik abban, hogy a Reacty Digital felmérésben a válaszadók fele csak olyan webáruházból rendelne, ahol készpénzmentesen lehet fizetni.

Globálisan is megfigyelhető a változás. A vásárlók közel 50%-a többször használt online fizetési megoldást, mint a koronavírus járvány kitörése előtt.

Az érintésmentes tranzakciók számának drasztikus megugrása annak köszönhető, hogy az emberekben lévő bizalmatlanságot a koronavírus felülírta. A MasterCard közlése szerint 40%-kal nőtt az ilyen típusú fizetések száma, míg a készpénz használat drasztikus mértékben csökkent.

Fontos azt is tudni, hogy az idei év elejétől érezhető változások történtek az elektronikus fizetési módok terén. 2021. január 1-től a második pénzforgalmi irányelv (PSD2) értelmében kötelezővé vált az erős ügyfélhitelesítés. Az Európai Uniós irányelv célja, hogy biztonságosabbá tegyék az elektronikus fizetéseket.

A fogyasztók tudatosabbá válásának során fontos, hogy a kereskedők milyen gördülékenyen tudnak a változásokra reagálni. Mivel a váltási küszöb alacsony, ezért könnyen tudnak váltani a vásárlók, ha nem elégedettek egy kereskedővel. Jól mutatja ezt az eNet felmérése, amiből kiderült, hogy Magyarországon a vásárlók 60%-a szakította meg a vásárlást a megfelelő fizetési mód hiányában. 

Ezért fontos, hogy milyen internetes fizetési módokat és azokat milyen formában biztosítod a vevőid számára.

Ejtsük néhány szót arról, milyen változásokat hozott az új uniós irányelv a jövő évtől:

Erős ügyfélhitelesítés (SCA)

Az erős ügyfélhitelesítés célja, hogy megelőzze az online csalásokat és védje a vásárlókat, így 2-faktoros autentikációt kér az ügyféltől a tranzakció véglegesítéséhez. Ennek az autentikációnak több módja is lehet, például:

  • SMS-ben küldött kód megadása,
  • kártyakibocsátó applikációjába érkező push értesítés utáni ujjlenyomat beolvasás,
  • autentikációs applikációk által megjelenített kód megadása,
  • stb.

Bár így megnövekszik a biztonság, ezzel egyidejűleg hosszabb és bonyolultabb fizetési folyamatot eredményez. Ez egyben a hibázási lehetőséget és a bizonytalanságot is megnövelheti a vásárlóknál. 

A kereskedő feladata, hogy megfelelően tájékoztassa vásárlóit az újonnan kialakult folyamatra – főleg ha korábban a webshopban regisztráció nélkül is lehetett vásárolni.

Hogyan érinti az e-kereskedőket az erős ügyfélhitelesítés? Bővebben olvashatsz erről cikkünkben:

online fizetési megoldások

Szerencsére már a változás előtt eléggé elterjedt a kétfaktoros azonosítás. A 2020-as Fizetési élmény riport szerint a válaszadók 83%-a használta már az SMS-azonosítást, míg az ujjlenyomatos autentikációval 43% találkozott már.

Utóbbi, a 2021-es adatok alapján, már 60%-ra növekedett az erős ügyfélhitelesítés következtében, ráadásul lényegesen növekedett ezek között azok aránya, akinek érthető, kényelmes és sikeres volt a fizetési folyamat

elektronikus fizetési módok
2020-as adatok

Bizonyos tranzakciók mentesülnek az erős ügyfélhitelesítés alól:

  1. Alacsony kockázatú tranzakciók: Valós-idejű kockázatelemzés alapján, ha egy szokásos vásárló, szokásos kártyáról, szokásos tranzakciót végez, akkor nincs szükség az erős ügyfélhitelesítésre. Kockázatelemzési szempont lehet:
  • Lokáció
  • Vásárló adatai
  • Vásárlás összege
  • Szállítási cím
  • Elmentett kártyaadat
  1. Alacsony értékű tranzakció: 30 euró alatti vásárlás, de maximum 5 egymást követő tranzakció során. Utána ismét autentikáció szükséges.

Az e-kereskedőknek nagy figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy az SCA által hosszabbá vált folyamat a lehető legkevesebb frusztrációt okozza a vásárlóknak. A jó UX kialakítása döntő tényező itt, hiszen a bonyolultabbá váló fizetési folyamat nagyobb hibázási lehetőséget rejt magában, ami kosárelhagyáshoz vezethet.

Azonnali Fizetési Rendszer (AFR)

Az AFR azt a célt szolgálja, hogy minél versenyképesebb és fogyasztóbarátabb fizetési lehetőségeket biztosítson. Ennek köszönhetően:

  • 24/7 azonnal teljesülnek a belföldi 10 millió Ft alatti egyszeri, nem csoportos átutalások,
  • átutalás már nemcsak bankszámlaszám alapján, de másodlagos azonosító (pl: e-mail cím, telefonszám) alapján is történhet, és
  • az átutalás kedvezményezettje által kérelmezett tranzakciók 1 kattintással teljesíthetők a netbankban/bank applikációjában.

Webshop fizetési módok fajtái

E-kereskedőként ma már többféle fizetési opciót is beépíthetünk a webáruházunkba. Ezeket elsősorban 2 szempont alapján célszerű megkülönböztetni:

  1. Készpénzes vagy elektronikus fizetési módok
    A kereskedő szempontjából az elektronikus fizetés az előnyösebb, de még ma is népszerű a készpénzes utánvétel. Ezt bővebben részletezzük az Utánvétel résznél.
  1. Előre fizetés vagy utólagos fizetés
    Az online vásárlások egyre nagyobb térhódításának köszönhetően a vásárlók bizalma is megnőtt az internetes vásárlással kapcsolatban, így egyre bátrabban mernek egy megrendelt áruért előre fizetni.

    Ez a kereskedőknek sokkal jobb, mint az utólagos fizetés. Ám utóbbi pedig a vásárlókat próbálja védeni, akik szeretnének még fizetés előtt megbizonyosodni arról, hogy azt kapták, amit rendeltek.

A fogyasztók 52%-a számára az elérhető fizetési módok az 5 legfontosabb szempont között szerepel, amikor arról dönt, hogy melyik webáruházban fog egy terméket megvásárolni.

Minél több fizetési mód érhető el egy webáruházban, annál valószínűbb, hogy minden vevő megtalálja a számára preferált opciót, ezáltal csökkenthetjük azok számát, akik amiatt szakítják meg a vásárlást, mert nem elérhető az általuk kívánt fizetési mód

Viszont az sem jó, ha túl sok opció közül kell válogatnia. Ilyenkor a “döntési bénulás” miatt elbizonytalanodhat, ezért célszerű logókkal, a sorrend és az alapértelmezett fizetési mód beállításával támogatni őket döntésükben.

A megfelelő fizetési lehetőségek kiválasztása során figyelembe kell azt is venni, hogy a vidéki lakosoknak más preferenciái lehetnek az online vásárlás során, mint a fővárosiaknak. E-kereskedőként célszerű megvizsgálni a vásárlóink földrajzi megoszlását, mert más és más konverzióoptimalizálási stratégia működhet.

Érdemes minél hamarabb tájékozódni egy fizetési rendszer kialakításának pontos feltételeiről akár a kártya elfogadónál, akár a fizetési szolgáltatónál, vagy éppen a választott gateway-nél, mert egy szolgáltatás vagy funkció nem feltétlen evidens kötelezettségekkel jár. 

Fontos azt is tudni, hogy bár jogszabály nem írja elő kötelező elemként a fizetési mód feltüntetését a számlán, ennek ellenére szinte minden számla tartalmazza ezt az elemet. Ez a számlakibocsátó érdeke, így tudja a partnere időben és pontosan teljesíteni a fizetést.

1. Banki átutalás (előre utalás)

A banki átutalás a készpénz nélküli fizetési formák legelterjedtebb módja.

Ez esetben a vásárlónak előre kell kifizetnie a rendelésének értékét. A vevőnek a bankján keresztül kell elindítani a befizetést a webshop által megadott bankszámlaszámra. A megrendelőnek nem kell megadnia a bankkártya adatokat és ha van internet bank hozzáférése, akkor a megrendelés után rögtön utalhatja is a pénzt, nem kell a bankfiókba bemennie.

PayPal fizetés Magyarországon

 A sikeres tranzakció után fogja a webshop jóváhagyni a rendelést és feladni a csomagot.

Webshopok számára előnyös online fizetési megoldás lehet, hiszen nincsenek extra közvetítői költségek, viszont a terméket csak az összeg beérkezéséről szóló visszaigazoló után lehet feladni. Viszont ma már rendkívül gyorsan jóváíródik az átutalt összeg a célszámlán.

Tipp webshopoknak:

Ennél a fizetési módnál az átutaláshoz szükséges adatokat már a pénztár folyamatnál jelenítsük meg, de még jobb, hogy ha a visszaigazoló e-mailben is szerepelnek ezek az adatok, hogy a vevő biztosan megtalálja a tranzakcióhoz szükséges információkat.

Átutaláshoz szükséges adatok:

  • Kedvezményezett neve
  • Kedvezményezett számlaszáma
  • Kedvezményezett bankja
  • Megjegyzés rovatban a rendelés számának feltüntetése

Banki átutalásoknál is megfigyelhető a változás. Például a SimplePay felületen már elérhetővé vált a QR-kód alapú azonnali fizetés.

online fizetési rendszerek

2. SOFORT Banking

A SOFORT Banking az átutalás egy könnyebb formája. A különbség annyi, hogy magát az utalást a SOFORT intézi helyettünk. A megrendelés után nekünk csak be kell jelentkezni az internet bankoláshoz használt adatainkkal és egy kóddal jóváhagyni az utalást. Nem kell manuálisan bemásolni a kedvezményezett adatait, mindezt a SOFORT megteszi helyettünk, így csökkenthető az utalás során megadott hibás adatok kockázata is.

További előnye, hogy a kereskedő rögtön értesítést kap az utalás elindításáról, így a megrendelés véglegesítése hamarabb megtörténhet.

webshop bankkártyás fizetés

A SOFORT banking további előnye, hogy lényegében ez egy banki átutalásnak minősül, így nem egy köztes számlán várakozik. Ennek értelmében nincs chargebackre lehetőség. Ha a vevő vissza szeretné kapni a pénzét, akkor a kereskedővel kell egyeztetnie.

A vevő számára is előnyös ez az online fizetési megoldás, hiszen az egyedi azonosító kódnak köszönhetően igencsak biztonságos, rendkívül alacsony a visszaélés lehetősége.

Bár Magyarországon még nem annyira elterjedt ez a fizetési forma, de Németországban és Ausztriában piacvezető az azonnali átutalások területén. Ma már 11 országban elérhető és több mint 25.000 kereskedő használja ezt a fizetési módot is.

3. Csekkbefizetés

Hivatalos nevén készpénz-átutalási megbízás. Ilyenkor a vevő a rendelés értékét postai csekk formájában egyenlíti ki. Továbbra is népszerű fizetési mód, viszont a digitalizáció itt is megjelent már. Az iCsekk-nek köszönhetően a sárga csekken szereplő QR kód beolvasása után bankkártyával kiegyenlíthető a fizetés.

webshop fizetési megoldások

4. Utánvétel

Az utánvételes fizetés esetén a vevő a csomag átvételekor fog csak fizetni. Ma már a legtöbb futárcég biztosít kártyás fizetési lehetőséget is utánvétel esetén is.

Még mindig nagyon népszerű, mert sokakban nagyobb a fizetési hajlandóság, ha csak akkor fizet, amikor már átvette a csomagot, a kezében van, és meg tudja nézni, le tudja ellenőrizni. Általában a bizalmatlanság az oka annak, hogyha ezt a fizetési módot választják – hiszen a vevők nagy része bankkártyával is rendelkezik már és online is rendezhette volna a fizetést. 

Kereskedői oldalról ez a fizetési mód jár a legnagyobb kockázattal és egyúttal a legnagyobb költséggel is. A túl későn lemondott megrendelések, vagy az át nem vett csomagok mind növelik a kiadásokat. Ha a megrendelés összege hozzánk is készpénzként érkezik meg, nem pedig átutalja a kiszállító cég számunkra, akkor a készpénzkezelés költsége, a bankszámlára történő befizetése, a házipénztárban keletkező plusz adminisztratív munka és a hamis/sérült bankjegyek kockázata is mind költségnövelő tényezők.

Emellett, a futárszolgálatok külön díjat számolnak fel a készpénz begyűjtéséért, amely általában szintén a kereskedőt terheli. 

Viszont az utánvételes fizetési mód népszerűsége miatt szinte elkerülhetetlen, hogy ez az opció is biztosítva legyen a vásárlók számára.

5. Csomagátvevő ponton történő fizetés

Ha a vásárló egy csomagátvételi pontra kéri a megrendelését, akkor általában ott is utólagos fizetés történik, a csomag kézbevételénél.

FoxPostnál például csak bankkártyás fizetési lehetőség van biztosítva, de a Pick Pack Pontok döntő többségén (kb. 80%-án) is van lehetőség bankkártyával fizetni a készpénzes fizetés mellett.

6. Bankkártyás fizetés

A készpénzmentes fizetés egyik legmodernebb és egyre elterjedtebb formája a bankkártyás fizetés. Fogyasztói oldalról nagy előnye, hogy azonnali jóváírást eredményez, szemben a banki átutalásnál, ahol van egy bizonyos átfutási idő. 

Célszerű minél több bankkártya használatot engedélyezni a webshopunkban, hogy minél több vásárló számára tudjuk megkönnyíteni a fizetést.

e-fizetés

Egyszerűsége és hatékonysága mellett mégis számos oka lehet, amiért nem ezt az opciót választják a vevők.

Bankkártyás fizetést elbizonytalanító tényezők:

  • Korábbi rossz tapasztalat más kereskedőnél.
  • Nem megbízhatónak tűnő weboldal.
  • Ismeretlen fizetési oldal (a vásárlók 24%-a nem fejezi be a fizetést, ha a fizetési oldal nem tűnik megbízhatónak).
  • Információhiány (biztonságosan kezelt adatok, megerősítés a fizetésről, stb).
  • Ügyfélhitelesítés okozta bonyodalmak (nem működik a kód, nincs a közelünkben a telefon, stb)

A következő ábrán részletesebben lebontva láthatjuk, hogy milyen indokok miatt szakították meg vásárlásukat az emberek a fizetési folyamat során:

webshop fizetési módok

Bankkártyás fizetés esetén a vevő egy kártyaelfogadó fizetési oldalára (például Simple by OTP) vagy egy fizetési szolgáltató fizetési oldalára (például Barion, SimplePay) lesz átirányítva. Minél népszerűbb egy ilyen fizetési oldal, vélhetően annál többször találkozik vele a vevő, így a biztonságérzete is nagyobb lesz, mintha egy számára idegen fizetési oldalon kellene megadnia kártyaadatait.

OTP Simple fizetés

Bankkártyás fizetéseknél ma már egyre népszerűbb, hogy az adott bank telefonos applikációját használják a vevők a fizetésre. Ilyen például az Erste MobilePay, vagy a Simple by OTP.

Ma már egyre elterjedtebbek a bankoktól független fizetési applikációk is, ilyen például a Barion mobilos applikációja, vagy az egyre népszerűbb Revolut.

7. Elektronikus pénztárca

Nyugaton nagyon elterjedt fizetési mód. A legismertebb elektronikus pénztárcát biztosító cég a PayPal, amely ma már globálisan 110 millió felhasználóval rendelkezik. 

A rendszer lényege, hogy egy virtuális egyenleggel rendelkezik a regisztrált felhasználó. Ezt az egyenleget különféle módokon, tetszőleges összeggel lehet feltölteni. 

paypal elfogadó webshop

Vevői oldalról nagy előny, hogy ha PayPal fizetés Magyarországon úgy működik, hogy ha fiókunkkal fizetünk valamelyik kereskedőnél/szolgáltatónál, akkor a PayPal mögött elhelyezkedő hagyományos bankkártyához nem fér hozzá, így arról nem tud összeget leemelni. Ezért gyakorlatban ez általában úgy néz ki, hogy nagyobb összeget nem nagyon szoktunk a PayPalon tárolni, csak az adott termék/szolgáltatás megvételéhez szükséges összeget. Ezzel csökkenthető a jogtalanul indított tranzakciók kockázata. 

Ha netán mégis úgy érezzük, hogy jogtalanul lett levonva PayPalunkról az összeg, akkor a rendszer által könnyedén visszaigényelhetjük pénzünket. Ebben az esetben a kereskedőnek egy részletest indoklást kell adnia a tranzakció létjogosultságáról és ennek mérlegelése után dönt a PayPal arról, hogy jogos volt-e.

Hasonló elektronikus pénztárca szolgáltatást nyújt az egyre népszerűbb Barion is.

8. Payment Gateway

A Payment Gateway-ek elsődleges szerepe, hogy egykapus technológiai hozzáférést biztosítanak az összes velük kapcsolatban álló online fizetési szolgáltatóhoz; ezáltal pedig integrált fizetési folyamatot tudnak kialakítani a kereskedő oldalán.

Egy fizetési tranzakció lebonyolítása az úgynevezett four-party modellre épül, amelynek fő szereplői a Kártyabirtokos, a Kereskedő, a Kártyakibocsátó és a Kártyaelfogadó. Itt látható a folyamat részletesebben:

online fizetési lehetőségek

Egyéb online fizetési lehetőségek

A különféle online fizetési módok listája igencsak hosszú, de igyekeztünk kiemelni azokat, amelyek egy webáruház életében a legjelentősebbek. Emellett pár szóban megemlítenénk még 4 további fizetési módot:

  • SZÉP kártyás fizetés: ez leginkább szálláshely- és vendéglátó szolgáltatóknál jellemző, így webshop tulajdonosok számára kevésbé releváns.
  • QR kód alapú fizetés: Az ügyfél a mobiltelefonja segítségével beolvassa a QR kódot, majd az okostelefonján található applikációval kiegyenlíti a számla végösszegét. 
  • Mobilvásárlás: Telefonszám megadásával, vagy SMS küldésével engedélyezzük, hogy a SIM kártya terhére történjen a fizetés.
  • Emelt díjas SMS: Az SMS díjával fizetünk. Kereskedőként elég költséges fizetési forma.

Az online fizetési rendszerek zsákutcája: A sikertelen bankkártyás tranzakciók

Fontos, hogy a bankkártyás fizetés során minél egyszerűbb legyen az adatok bevitele, és csak a szükséges adatokat kérjük be. A Stripe 2020-as elemzése szerint az e-kereskedők egyharmadánál vannak olyan felesleges lépések, amelyek a helytelenül megadott kártyaadatok esélyét növelik, ezáltal a félbehagyott vásárlások számát is.

Néhány online fizetési baki, amelyet a vizsgált vállalkozások 19-42%-a elkövetett:

  • Nincs automatikus kártyaszám formátum és kártyaszám ellenőrzés (például hogy 16 számjegyből áll és helyes kártyaszám lett-e megadva)
  • Nem ellenőrzik a kártya lejárati dátumot (lejárt kártyával is megpróbálhatják a fizetést)
  • Nincs engedélyezve a kártyaszámok folyamatos bevitele (egy bizonyos módon adhatják csak meg az adatokat, például csakis 4*4es blokkokban)
barion sikertelen fizetés

Egy jó UX sokat segíthet, hogy sikeres legyen a tranzakció mobilon is. Például, ha a böngésző felajánlja az automatikus kitöltést, vagy ha az adott mező kitöltéséhez automatikusan a megfelelő billentyűzet jelenik meg (kártyaszámnál a numerikus billentyűzet, így nem kell átváltani a vevőnek). Szintén hasznos lehet, ha kamera segítségével tudják beolvasni a kártyaadatokat. A megfelelő vizualizáció és a UX a hibázás esélyét is csökkenti és a bizalmat is növelheti. 

fizetési módok fajtái

Továbbá, ha szeretnénk csökkenteni a hibás kártyaadatok miatt meghiúsult vásárlások számát, akkor jó ötlet lehet felajánlani a kártyaadatok mentését.

Elmentett bankkártya adatok

Ez a visszatérő vásárlók számára is sokkal kényelmesebb fizetési folyamatot biztosít. Ha van rá lehetőség, hogy elmentse a bankkártya adatait, akkor nem kell minden egyes alkalommal újból beírni, ha az adott webshopból szeretne vásárolni. Ezáltal szinte egy kattintással megoldható a tranzakció, ami nemcsak ügyfélélményt, de konverziót is javíthat.

A 2021-es Fizetési Élmény riportból kiderült, hogy az emberek szinte már bármikor online vásárolnak, amikor éppen szabad a kezük, legyen szó az ágyban fekvésről, vagy mellékhelységben/fürdőszobában eltöltött időről. Ezekben az esetekben nagy eséllyel nincs kézközelben a bankkártya, így az elmentett bankkártya adat tranzakcióakat menthet!

webáruház bankkártyás fizetés

Fontos, hogy ez esetben nem a kereskedő fogja az adatokat tárolni, hanem:

  1. Elfogadó banki tokenizáció: A fizetési tranzakció során a kereskedő az általa elmentett tokent küldi el a saját kártyaelfogadójának és ezzel a tokennel azonosítják be a kártyát. Ennél az online fizetési rendszernél csak az adott kereskedő-kártyaelfogadó kombinációban fog elmentődni a kártyaadat. A kereskedő semmilyen módon nem férhet hozzá a nyers bankkártya adatokhoz.
  2. Online fizetési szolgáltatóhoz történő átirányítás: Ebben az esetben egy mentett kártya funkcionalitással rendelkező fizetési szolgáltató (mint például SimplePay, Barion, PayPal) fogja az adatokat tárolni. A tranzakció során a vásárló az adott szolgáltatóhoz lesz átirányítva, ahol már korábban elmentette az adatokat. Ellentétben az előző megoldással, ahol csak az adott kereskedő oldalán történő vásárlásnál lehet a mentett kártya funkciót használni, ebben az esetben ugyanazon fizetési szolgáltatónál történő tranzakció során bármelyik kereskedőnél használhatók lesznek a mentett kártyaadatok.

Magyarországon még nem annyira elterjedt, de jó tudni, hogy van már lehetőség arra, hogy a kereskedő is elmentse a kártyaadatokat. Természetesen ennek szigorú követelményei vannak (PCI DSS), de külföldi, nagy webáruházaknál már egyre elterjedtebb.

A BIG FISH Payment Gateway fizetéstechnikai szolgáltató tranzakciós adatait vizsgálva egyértelműen látszik a mentett kártyás tranzakciók népszerűségének növekedése.

  • 2019 januárja és 2020 májusa között 160%-kal növekedett a mentett kártyás tranzakciók száma.
  • A havonta elmentett új kártyák száma megduplázódott az időszak alatt.
  • A mentett kártyával végzett tranzakciók összértéke pedig a duplájára nőtt.
  • A válaszadók 52%-a mentette már el a bankkártya adatait legalább egy oldalon 
elektronikus fizetési megoldások
elektronikus fizetési lehetőségek

A Fizetési Élmény Riport szerint szeretnek a magyarok bankkártyával fizetni és 51%-uk el is mentette már a kártyaadatait valamilyen fizetési szolgáltatónál:

  • 35% Simple by OTP
  • 34% PayPal
  • 17% Díjnet
  • 15% Barion

A webshopok számára viszont még bőven van fejlődési lehetőség, hiszen a magyar online vásárlók csupán 7%-a mentette el valamilyen webáruháznál a kártyáját. 

Vannak már olyan szolgáltatók, mint például a Wolt, ahol csakis elmentett kártyaadatokkal lehet fizetni. A megfelelő bizalom kiépítése után hosszú távon ez mindkét fél számára előnyös megoldás. A Wolt például tájékoztató e-mailt küld azoknak, akik félbehagyják a regisztrációt a kártya elmentése során. Ebben a levélben elmagyarázzák, miért hasznos a vásárlók számára is ez a megoldás.

Az online fizetési szolgáltatók hitelessége

Egy webáruház életében óriási szerepe van a transzparens és megbízható fizetési rendszernek, hiszen a fizetés egy kritikus pontja az online vásárlási folyamatnak. Nagy bizalmat igényel ez a vevő oldaláról, így a legkisebb kétely esetén is könnyen lemondhatnak a vásárlásról.

A 2021-es Fizetési Élmény Riport szerint egy év alatt jelentősen megnőtt azok aránya (27%-ról 40,4%-ra), akik az online fizetési lehetőség miatt tartanak megbízhatónak egy webáruházat.

Ha kereskedőként szeretnéd növelni az elektronikus tranzakciók számát és csökkenteni a sikertelen online fizetések arányát, akkor figyelembe kell venni a vásárlói igényeket, amelyeket az alábbi táblázat jól mutat: 

online fizetési szolgáltató

Néhány tipp a sikeres online tranzakciók növeléséhez:

  1. Bizalomépítés 

Fontos a proaktív kommunikáció, a transzparens módon elérhető információk, és a másoktól érkező pozitív visszajelzések.

Viszont nem az a kereskedő feladata, hogy sok információval lássa el vásárlóit a fizetéssel kapcsolatban, hanem hogy a megfelelőt a megfelelő időpontban közölje.

Valamilyen hiba esetén lényeges, hogy a vásárló is pontos információt kapjon arról, hogy mi történt. Gyakori nehézség azonban, hogy a webshop maga sem kap visszajelzést a banktól, vagy fizetési rendszertől, hogy milyen hiba történt a fizetési oldalon.

  1. Vásárló igényekhez való igazodás 

Nem minden esetben lesz ugyanaz a nyerő, változhatnak a preferenciák, ezért tartsuk szemmel, hogy mit kíván a célközönségünk és annak megfelelően alakítsuk ki a fizetési folyamatot.

  1. Mentett adatok

Ahogy fentebb is taglaltuk, a többszöri vásárlás esetén praktikus és sokkal gyorsabb, ha elmentett kártyaadatokkal tud fizetni a vevő. Illetve, ha például olyan helyen van a vásárló, ahol nem szeretné elővenni a kártyáját (tömegközlekedés, kávézó), akkor egyúttal biztonságot is ad a kényelem mellett.

  1. Mobilra optimalizált online fizetési folyamat

A Stripe kutatása megállapította, hogy míg az e-kereskedelem 50%-a okostelefonon zajlik, ezen az eszközön kétszer nagyobb a kosárelhagyások száma, mint asztali gépről. Az okostelefonos fizetési folyamat során probléma lehet, hogy a fizetési folyamatoknak csak 12%-a támogatja a mobiltárcát, 88%-a pedig nem támogatja sem az Apple Pay, sem a Google Pay használatát.

A Shoprenterben elérhető webáruház fizetési módok

Shoprenter webáruház tulajdonosként számos fizetési módot állíthatsz be webáruházadhoz:

  1. Banki átutalás
  2. Csekkbefizetés
  3. Utánvétel
  4. Készpénzes fizetés
  5. Fizetés FoxPoston bankkártyával
  6. Free Checkout
  7. Fizetés Pick Pack Ponton
  8. Bankkártyás fizetés
    • Barion 
    • Borgun (B-Payment)
    • Cetelem online áruhitel
    • CIB bankkártyás fizetés
    • Simple Pay by OTP
    • Simple átutalás
    • Paypal
    • Paysecure
    • Euplatesc
    • SOFORT Banking
    • Sponsorem
  9. Bankkártyás fizetés Payment Gateway által:
    • Borgun
    • Budapest Bank online áruhitel
    • Global Payments
    • K&H
    • Paysafecard
    • Paysafecash
    • PayU
    • Wirecard QPAY
    • Saferpay – SIX Payment Services
    • Unicredit Bank

Ezek beállításáról bővebben a Shoprenter Akadémia oldalán olvashatsz.

Zárszó

Kétségtelen, hogy az e-kereskedelem fellendülésével az elektronikus fizetési módok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. A 2020-as év pandémia helyzete csak még inkább ráerősített erre a tendenciára. 

E-kereskedőként sarkalatos pont a megfelelő online fizetési lehetőségek biztosítása vevőid számára. Cikkünkből kiderült az is, hogy nemcsak az internetes fizetési módok kínálata, de azok megvalósítása és kivitelezése is hatalmas szerepet játszik a sikeres megrendelések során.

Reméljük rá tudtunk mutatni 1-2 olyan pontra, amin esetleg Te is javíthatsz a webáruházban, webshop fizetési módokban – ezáltal növelve bevételeidet. 

Ha szeretnél néhány további tippet kapni arról, hogyan tedd sikeresebbé Shoprenteres webáruházadat, illetve hogyan üzemeld be elektronikus fizetési megoldásaidat: foglalj időpontot szakértőinkhez egy konzultációra.

Webshop optimalizálás konzultáció

Felhasznált anyagok:
E-kereskedelmi Körkép 2020
Fizetési Élmény riport 2020
Fizetési Élmény riport 2021
Nagy Webáruház Felmérés 2020
European Checkouts in 2020
A vírushelyzet és az online vásárlás
Kényszerpihenő helyett túlórák – Avagy kik a COVID-19 nyertesei?
Mutatjuk, hogy milyen fizetési módokkal könnyítheted meg az életed

További hasznos tartalmak:
2020-ban áttörés jöhet a mobilfizetésben Magyarországon
Már nem az a kérdés, hogy a kártya vagy az azonnali fizetés lesz-e a nyerő

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Hónap webáruháza
2021. Május Hónap Webáruháza: Lovelyhome.hu

Minden hónapban megválasztjuk a Hónap Webáruházát a Shoprenter rendszerét használó webshopok közül. A győztes ...Elolvasom

Close