Bevételnövelés Konverzióoptimalizálás Trendek Webáruház menedzselés

Online fizetési módok Magyarországon

13 perc olvasási idő Online fizetési módok Magyarországon

Megdöbbentő statisztika: 10-ből 9 ember már hagyott félbe online vásárlást a fizetés során!

Ha e-kereskedőként szeretnéd csökkenteni a be nem fejezett vásárlások számát, akkor az online fizetési élménnyel foglalkoznod kell! Az ügyfélélmény egyre nagyobb hangsúlyt kap a kiéleződő versenyben, és ennek a fizetési folyamat is a része!

Mivel rendkívül fontos beszélnünk erről a témáról, így jelen cikkünkben a fizetési módokról lesz szó.

  1. Online fizetési statisztikák
  2. Változások az online fizetésben
  3. Fizetési módok rengetege
  4. Sikertelen bankkártyás tranzakciók
  5. Mi segíti az online tranzakciók sikerességét?
  6. A Shoprenterben elérhető fizetési módok
  7. Zárszó

Online fizetési statisztikák

Szárnyaló e-kereskedelem – változó preferenciák.

Hazánkban az e-kereskedelem/kiskereskedelem aránya évről-évre dinamikusan növekszik. Az idei évben a COVID-19 által kialakított járványhelyzet csak még inkább felgyorsította ezt a növekedést. Jelenleg 7,6%-ot tesz ki az e-kereskedelem a teljes kereskedelmen belül. Öt éven belül várhatóan 10,4-11,6 százalékra fog ez az arány nőni. 

A 18-79 év közötti magyarok 90%-a már vásárolt valamit online. Aktívan 3,2 millió magyar vásárol online. Az internetes vásárlások gyakoriságában is növekedés figyelhető meg.

2018 és 2020 között 6%-ról 9%-ra nőtt a heti rendszerességű online vásárlók száma, míg a havonta legalább egyszer online vásárlók aránya 31%-ról 36%-ra nőtt az elmúlt 2 évben.

Online vásárlások gyakorisága 2018 és 2020 között

Az utóbbi időkben megfigyelhető, hogy a készpénzmentes fizetési módok egyre inkább előtérbe kerülnek – ez a tendencia a pandémia hatására még inkább felerősödött.

Az online vásárlások 45%-a készpénzmentes fizetéssel (elsősorban bankkártyával) történik.

Bár az utánvétes fizetési mód még mindig népszerű, mégis megfigyelhetjük, hogy kezd ez is a készpénzmentesség felé tolódni. Egyre gyakoribb, hogy kártyával fizetnek a futárnál a vevők, hogy ha van rá módjuk. 2018 és 2020 között a készpénzes utánvét 60%-ról 41%-ra esett vissza, míg a kártyás utánvét 33%-ról 40%-ra nőtt.

Készpénzes és kártyás utánvét változása 2018 és 2020 között

Mindez azt jelenti, hogy egyre nő a bizalom a készpénzmentes fizetési módok iránt. Ezt nem hagyhatjuk figyelmen kívül, mikor azt mérlegeljük, hogy milyen fizetési módokat alakítsunk ki webáruházunkban.

A Nagy Webáruház Felmérés 2020-as adataiból kiderült, hogy a webáruházakban elérhető három leggyakoribb fizetési mód: 

  • az utánvétes fizetés (82%),  
  • a banki átutalás (78%) és 
  • az online bankkártyás fizetés (60%).

A fizetési opciók megválasztásánál több tényezőt is figyelembe kell venni (forgalom, termékkör, árszint, stb), de talán a legfontosabb, hogy vegyük figyelembe a célpiacunk igényeit. 

Változások az online fizetésben

Kétségtelen, hogy a 2020-as év merőben megváltoztatta a vásárlási szokásokat. Ez jól megmutatkozik abban, hogy a Reacty Digital felmérésben a válaszadók fele csak olyan webáruházból rendelne, ahol készpénzmentesen lehet fizetni.

Globálisan is megfigyelhető a változás. A vásárlók közel 50%-a többször használt digitális fizetési megoldást, mint a koronavírus járvány kitörése előtt.

Az érintésmentes tranzakciók számának drasztikus megugrása annak köszönhető, hogy az emberekben lévő bizalmatlanságot a koronavírus felülírta. A MasterCard közlése szerint 40%-kal nőtt az ilyen típusú fizetések száma, míg a készpénz használat drasztikus mértékben csökkent.

Fontos azt is tudni, hogy a jövő év elejétől érezhető változások lesznek az elektronikus fizetések terén. 2021. január 1-től a második pénzforgalmi irányelv (PSD2) értelmében kötelezővé válik az erős ügyfélhitelesítés. Az Európai Uniós irányelv célja, hogy biztonságosabbá tegyék az elektronikus fizetéseket.

A fogyasztók tudatosabbá válásának során fontos, hogy a kereskedők milyen gördülékenyen tudnak a változásokra reagálni. Mivel a váltási küszöb alacsony, ezért könnyen tudnak váltani a vásárlók, ha nem elégedettek egy kereskedővel.. Jól mutatja ezt az eNet felmérése, amiből kiderült, hogy Magyarországon a vásárlók 60%-a szakította meg a vásárlást a megfelelő fizetési mód hiányában. 

Ezért fontos, hogy milyen fizetési módokat és azokat milyen formában biztosítod a vevőid számára.

Ejtsük néhány szót arról, milyen változásokat hoz az új uniós irányelv a jövő évtől:

Erős ügyfélhitelesítés (SCA)

Az erős ügyfélhitelesítés célja, hogy megelőzze az online csalásokat és védje a vásárlókat, így 2-faktoros autentikációt kér az ügyféltől a tranzakció véglegesítéséhez. Ennek az autentikációnak több módja is lehet, például:

  • SMS-ben küldött kód megadása,
  • kártyakibocsátó applikációjába érkező push értesítés utáni ujjlenyomat beolvasás,
  • autentikációs applikációk által megjelenített kód megadása,
  • stb.

Bár így megnövekszik a biztonság, ezzel egyidejűleg hosszabb és bonyolultabb fizetési folyamatot eredményez. Ez egyben a hibázási lehetőséget és a bizonytalanságot is megnövelheti a vásárlóknál. 

A kereskedő feladata, hogy megfelelően felkészítse vásárlóit az újonnan kialakult folyamatra – főleg ha a webshopban eddig regisztráció nélkül is lehetett vásárolni.

Szerencsére már eddig is eléggé elterjedt a kétfaktoros azonosítás. A Fizetési élmény riport szerint a válaszadók 43%-a már találkozott ujjlenyomatos autentikációval. Az SMS-azonosítás még gyakoribb, a válaszadók 83%-a használta már.

Kétfaktoros autentikáció - ujjlenyomatos és SMS-es azonosítás online fizetésnél

Bár a folyamat célja, hogy biztonságosabb legyen a fizetés, ennek ellenére a vásárlókban a biztonságérzet nem mindig alakul ki ezzel kapcsolatban. A válaszadók 3,1%-a nem érezte biztonságosnak az ujjlenyomatos azonosítást, míg az SMS-es azonosításnál ez a szám 0,4%.

Bizonyos tranzakciók mentesülni fognak az erős ügyfélhitelesítés alól:

  1. Alacsony kockázatú tranzakciók: Valós-idejű kockázatelemzés alapján, ha egy szokásos vásárló, szokásos kártyáról, szokásos tranzakciót végez, akkor nincs szükség az erős ügyfélhitelesítésre. Kockázatelemzési szempont lehet:
  • Lokáció
  • Vásárló adatai
  • Vásárlás összege
  • Szállítási cím
  • Elmentett kártyaadat
  1. Alacsony értékű tranzakció: 30 euró alatti vásárlás, de maximum 5 egymást követő tranzakció során. Utána ismét autentikáció szükséges.

Az e-kereskedőknek nagy figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy az SCA által hosszabbá váló folyamat a lehető legkevesebb frusztrációt okozza a vásárlóknak. A jó UX kialakítása döntő tényező itt, hiszen a bonyolultabbá váló fizetési folyamat nagyobb hibázási lehetőséget rejt magában, ami kosárelhagyáshoz vezethet.

Azonnali Fizetési Rendszer (AFR)

Az AFR azt a célt szolgálja, hogy minél versenyképesebb és fogyasztóbarátabb fizetési lehetőségeket biztosítson. Ennek köszönhetően:

  • 24/7 azonnal teljesülnek a belföldi 10 millió Ft alatti egyszeri, nem csoportos átutalások,
  • átutalás már nemcsak bankszámlaszám alapján, de másodlagos azonosító (pl: e-mail cím, telefonszám) alapján is történhet, és
  • az átutalás kedvezményezettje által kérelmezett tranzakciók 1 kattintással teljesíthetők a netbankban/bank applikációjában.

Fizetési módok rengetege

E-kereskedőként ma már többféle fizetési opciót is beépíthetünk a webáruházunkba. Ezeket elsősorban 2 szempont alapján célszerű megkülönböztetni:

  1. Készpénzes vagy elektronikus fizetés
    A kereskedő szempontjából az elektronikus fizetés az előnyösebb, de még ma is népszerű a készpénzes utánvétel. Ezt bővebben részletezzük az Utánvétel résznél.
  1. Előre fizetés vagy utólagos fizetés
    Az online vásárlások egyre nagyobb térhódításának köszönhetően a vásárlók bizalma is megnőtt az internetes vásárlással kapcsolatban, így egyre bátrabban mernek egy megrendelt áruért előre fizetni.

    Ez a kereskedőknek sokkal jobb, mint az utólagos fizetés. Ám utóbbi pedig a vásárlókat próbálja védeni, akik szeretnének még fizetés előtt megbizonyosodni arról, hogy azt kapták, amit rendeltek.

Minél több fizetési mód érhető el egy webáruházban, annál valószínűbb, hogy minden vevő megtalálja a számára preferált opciót, ezáltal csökkenthetjük azok számát, akik amiatt szakítják meg a vásárlást, mert nem elérhető az általuk kívánt fizetési mód

Viszont az sem jó, ha túl sok opció közül kell válogatnia. Ilyenkor a “döntési bénulás” miatt elbizonytalanodhat, ezért célszerű logókkal, a sorrend és az alapértelmezett fizetési mód beállításával támogatni őket döntésükben.

Érdemes minél hamarabb tájékozódni egy fizetési rendszer kialakításának pontos feltételeiről akár a kártya elfogadónál, akár a fizetési szolgáltatónál, vagy éppen a választott gateway-nél, mert egy szolgáltatás vagy funkció nem feltétlen evidens kötelezettségekkel jár. 

Fontos azt is tudni, hogy bár jogszabály nem írja elő kötelező elemként a fizetési mód feltüntetését a számlán, ennek ellenére szinte minden számla tartalmazza ezt az elemet. Ez a számlakibocsátó érdeke, így tudja a partnere időben és pontosan teljesíteni a fizetést.

1. Banki átutalás (előre utalás)

A banki átutalás a készpénz nélküli fizetési formák legelterjedtebb módja.

Ez esetben a vásárlónak előre kell kifizetnie a rendelésének értékét. A vevőnek a bankján keresztül kell elindítani a befizetést a webshop által megadott bankszámlaszámra. A megrendelőnek nem kell megadnia a bankkártya adatokat és ha van internet bank hozzáférése, akkor a megrendelés után rögtön utalhatja is a pénzt, nem kell a bankfiókba bemennie.

Banki átutalás online vásárláskor

 A sikeres tranzakció után fogja a webshop jóváhagyni a rendelést és feladni a csomagot.

Webshopok számára előnyös megoldás lehet, hiszen nincsenek extra közvetítői költségek, viszont a terméket csak az összeg beérkezéséről szóló visszaigazoló után lehet feladni. Viszont ma már rendkívül gyorsan jóváíródik az átutalt összeg a célszámlán.

Tipp webshopoknak:

Ennél a fizetési módnál az átutaláshoz szükséges adatokat már a pénztár folyamatnál jelenítsük meg, de még jobb, hogy ha a visszaigazoló e-mailben is szerepelnek ezek az adatok, hogy a vevő biztosan megtalálja a tranzakcióhoz szükséges információkat.

Átutaláshoz szükséges adatok:

  • Kedvezményezett neve
  • Kedvezményezett számlaszáma
  • Kedvezményezett bankja
  • Megjegyzés rovatban a rendelés számának feltüntetése

Banki átutalásoknál is megfigyelhető a változás. Például a SimplePay felületen már elérhetővé vált a QR-kód alapú azonnali fizetés.

QR kódos azonnali fizetés az OTP-nél

2. SOFORT Banking

A SOFORT Banking az átutalás egy könnyebb formája. A különbség annyi, hogy magát az utalást a SOFORT intézi helyettünk. A megrendelés után nekünk csak be kell jelentkezni az internet bankoláshoz használt adatainkkal és egy kóddal jóváhagyni az utalást. Nem kell manuálisan bemásolni a kedvezményezett adatait, mindezt a SOFORT megteszi helyettünk, így csökkenthető az utalás során megadott hibás adatok kockázata is.

További előnye, hogy a kereskedő rögtön értesítést kap az utalás elindításáról, így a megrendelés véglegesítése hamarabb megtörténhet.

SOFORT Banking működése

A SOFORT banking további előnye, hogy lényegében ez egy banki átutalásnak minősül, így nem egy köztes számlán várakozik. Ennek értelmében nincs chargebackre lehetőség. Ha a vevő vissza szeretné kapni a pénzét, akkor a kereskedővel kell egyeztetnie.

A vevő számára is előnyös ez a fizetési megoldás, hiszen az egyedi azonosító kódnak köszönhetően igencsak biztonságos, rendkívül alacsony a visszaélés lehetősége.

Bár Magyarországon még nem annyira elterjedt ez a fizetési forma, de Németországban és Ausztriában piacvezető az azonnali átutalások területén. Ma már 11 országban elérhető és több mint 25.000 kereskedő használja ezt a fizetési módot is.

3. Csekkbefizetés

Hivatalos nevén készpénz-átutalási megbízás. Ilyenkor a vevő a rendelés értékét postai csekk formájában egyenlíti ki. Továbbra is népszerű fizetési mód, viszont a digitalizáció itt is megjelent már. Az iCsekk-nek köszönhetően a sárga csekken szereplő QR kód beolvasása után bankkártyával kiegyenlíthető a fizetés.

iCsekk

4. Utánvétel

Az utánvételes fizetés esetén a vevő a csomag átvételekor fog csak fizetni. Ma már a legtöbb futárcég biztosít kártyás fizetési lehetőséget is utánvétel esetén is.

Még mindig nagyon népszerű, mert sokakban nagyobb a fizetési hajlandóság, ha csak akkor fizet, amikor már átvette a csomagot, a kezében van, és meg tudja nézni, le tudja ellenőrizni. Általában a bizalmatlanság az oka annak, hogyha ezt a fizetési módot választják – hiszen a vevők nagy része bankkártyával is rendelkezik már és online is rendezhette volna a fizetést. 

Kereskedői oldalról ez a fizetési mód jár a legnagyobb kockázattal és egyúttal a legnagyobb költséggel is. A túl későn lemondott megrendelések, vagy az át nem vett csomagok mind növelik a kiadásokat. Ha a megrendelés összege hozzánk is készpénzként érkezik meg, nem pedig átutalja a kiszállító cég számunkra, akkor a készpénzkezelés költsége, a bankszámlára történő befizetése, a házipénztárban keletkező plusz adminisztratív munka és a hamis/sérült bankjegyek kockázata is mind költségnövelő tényezők.

Emellett, a futárszolgálatok külön díjat számolnak fel a készpénz begyűjtéséért, amely általában szintén a kereskedőt terheli. 

Viszont az utánvételes fizetési mód népszerűsége miatt szinte elkerülhetetlen, hogy ez az opció is biztosítva legyen a vásárlók számára.

5. Csomagátvevő ponton történő fizetés

Ha a vásárló egy csomagátvételi pontra kéri a megrendelését, akkor általában ott is utólagos fizetés történik, a csomag kézbevételénél.

FoxPostnál például csak bankkártyás fizetési lehetőség van biztosítva, de a Pick Pack Pontok döntő többségén (kb. 80%-án) is van lehetőség bankkártyával fizetni a készpénzes fizetés mellett.

6. Bankkártyás fizetés

A készpénzmentes fizetés egyik legmodernebb és egyre elterjedtebb formája a bankkártyás fizetés. Fogyasztói oldalról nagy előnye, hogy azonnali jóváírást eredményez, szemben a banki átutalásnál, ahol van egy bizonyos átfutási idő. 

Célszerű minél több bankkártya használatot engedélyezni a webshopunkban, hogy minél több vásárló számára tudjuk megkönnyíteni a fizetést.

Bankkártyás fizetés webshopban

Egyszerűsége és hatékonysága mellett mégis számos oka lehet, amiért nem ezt az opciót választják a vevők.

Bankkártyás fizetést elbizonytalanító tényezők:

  • Korábbi rossz tapasztalat más kereskedőnél.
  • Nem megbízhatónak tűnő weboldal.
  • Ismeretlen fizetési oldal (a vásárlók 24%-a nem fejezi be a fizetést, ha a fizetési oldal nem tűnik megbízhatónak).
  • Információhiány (biztonságosan kezelt adatok, megerősítés a fizetésről, stb).
  • Ügyfélhitelesítés okozta bonyodalmak (nem működik a kód, nincs a közelünkben a telefon, stb)

A következő ábrán részletesebben lebontva láthatjuk, hogy milyen indokok miatt szakították meg vásárlásukat az emberek a fizetési folyamat során:

Online vásárlás félbeszakításának tényezői

Bankkártyás fizetés esetén a vevő egy kártyaelfogadó fizetési oldalára (például OTP Bank) vagy egy fizetési szolgáltató fizetési oldalára (például Barion, SimplePay) lesz átirányítva. Minél népszerűbb egy ilyen fizetési oldal, vélhetően annál többször találkozik vele a vevő, így a biztonságérzete is nagyobb lesz, mintha egy számára idegen fizetési oldalon kellene megadnia kártyaadatait.

OTP Simple fizetés

Bankkártyás fizetéseknél ma már egyre népszerűbb, hogy az adott bank telefonos applikációját használják a vevők a fizetésre. Ilyen például az Erste MobilePay, vagy a Simple by OTP.

Ma már egyre elterjedtebbek a bankoktól független fizetési applikációk is, ilyen például a Barion mobilos applikációja, vagy az egyre népszerűbb Revolut.

7. Elektronikus pénztárca

Nyugaton nagyon elterjedt fizetési mód. A legismertebb elektronikus pénztárcát biztosító cég a PayPal, amely ma már globálisan 110 millió felhasználóval rendelkezik. 

A rendszer lényege, hogy egy virtuális egyenleggel rendelkezik a regisztrált felhasználó. Ezt az egyenleget különféle módokon, tetszőleges összeggel lehet feltölteni. 

PayPal

Vevői oldalról nagy előny, hogy ha PayPal fiókunkkal fizetünk valamelyik kereskedőnél/szolgáltatónál, akkor a PayPal mögött elhelyezkedő hagyományos bankkártyához nem fér hozzá, így arról nem tud összeget leemelni. Ezért gyakorlatban ez általában úgy néz ki, hogy nagyobb összeget nem nagyon szoktunk a PayPalon tárolni, csak az adott termék/szolgáltatás megvételéhez szükséges összeget. Ezzel csökkenthető a jogtalanul indított tranzakciók kockázata. 

Ha netán mégis úgy érezzük, hogy jogtalanul lett levonva PayPalunkról az összeg, akkor a rendszer által könnyedén visszaigényelhetjük pénzünket. Ebben az esetben a kereskedőnek egy részletest indoklást kell adnia a tranzakció létjogosultságáról és ennek mérlegelése után dönt a PayPal arról, hogy jogos volt-e.

Hasonló elektronikus pénztárca szolgáltatást nyújt az egyre népszerűbb Barion is.

8. Payment Gateway

A Payment Gateway-ek elsődleges szerepe, hogy egykapus technológiai hozzáférést biztosítanak az összes velük kapcsolatban álló fizetési szolgáltatóhoz; ezáltal pedig integrált fizetési folyamatot tudnak kialakítani a kereskedő oldalán.

Egy fizetési tranzakció lebonyolítása az úgynevezett four-party modellre épül, amelynek fő szereplői a Kártyabirtokos, a Kereskedő, a Kártyakibocsátó és a Kártyaelfogadó. Itt látható a folyamat részletesebben:

Payment Gateway működése

Egyéb fizetési módok

A különféle fizetési módok listája igencsak hosszú, de igyekeztünk kiemelni azokat, amelyek egy webáruház életében a legjelentősebbek. Emellett pár szóban megemlítenénk még 4 további fizetési módot:

  • SZÉP kártyás fizetés: ez leginkább szálláshely- és vendéglátó szolgáltatóknál jellemző, így webshop tulajdonosok számára kevésbé releváns.
  • QR kód alapú fizetés: Az ügyfél a mobiltelefonja segítségével beolvassa a QR kódot, majd az okostelefonján található applikációval kiegyenlíti a számla végösszegét. 
  • Mobilvásárlás: Telefonszám megadásával, vagy SMS küldésével engedélyezzük, hogy a SIM kártya terhére történjen a fizetés.
  • Emelt díjas SMS: Az SMS díjával fizetünk. Kereskedőként elég költséges fizetési forma.

Sikertelen bankkártyás tranzakciók

Fontos, hogy a bankkártyás fizetés során minél egyszerűbb legyen az adatok bevitele, és csak a szükséges adatokat kérjük be. A Stripe 2020-as elemzése szerint az e-kereskedők egyharmadánál vannak olyan felesleges lépések, amelyek a helytelenül megadott kártyaadatok esélyét növelik, ezáltal a félbehagyott vásárlások számát is.

Néhány baki, amelyet a vizsgált vállalkozások 19-42%-a elkövetett:

  • Nincs automatikus kártyaszám formátum és kártyaszám ellenőrzés (például hogy 16 számjegyből áll és helyes kártyaszám lett-e megadva)
  • Nem ellenőrzik a kártya lejárati dátumot (lejárt kártyával is megpróbálhatják a fizetést)
  • Nincs engedélyezve a kártyaszámok folyamatos bevitele (egy bizonyos módon adhatják csak meg az adatokat, például csakis 4*4es blokkokban)
Fizetési oldal hibák

Egy jó UX sokat segíthet, hogy sikeres legyen a tranzakció mobilon is. Például, ha a böngésző felajánlja az automatikus kitöltést, vagy ha az adott mező kitöltéséhez automatikusan a megfelelő billentyűzet jelenik meg (kártyaszámnál a numerikus billentyűzet, így nem kell átváltani a vevőnek). Szintén hasznos lehet, ha kamera segítségével tudják beolvasni a kártyaadatokat. A megfelelő vizualizáció és a UX a hibázás esélyét is csökkenti és a bizalmat is növelheti. 

Online fizetés mobilon numerikus billentyűzet

Továbbá, ha szeretnénk csökkenteni a hibás kártyaadatok miatt meghiúsult vásárlások számát, akkor jó ötlet lehet felajánlani a kártyaadatok mentését.

Elmentett bankkártya adatok

Ez a visszatérő vásárlók számára is sokkal kényelmesebb fizetési folyamatot biztosít. Ha van rá lehetőség, hogy elmentse a bankkártya adatait, akkor nem kell minden egyes alkalommal újból beírni, ha az adott webshopból szeretne vásárolni. Ezáltal szinte egy kattintással megoldható a tranzakció, ami nemcsak ügyfélélményt, de konverziót is javíthat.

Online vásárlás mentett kártyával

Fontos, hogy ez esetben nem a kereskedő fogja az adatokat tárolni, hanem:

  1. Elfogadó banki tokenizáció: A fizetési tranzakció során a kereskedő az általa elmentett tokent küldi el a saját kártyaelfogadójának és ezzel a tokennel azonosítják be a kártyát. Ennél a megoldásnál csak az adott kereskedő-kártyaelfogadó kombinációban fog elmentődni a kártyaadat. A kereskedő semmilyen módon nem férhet hozzá a nyers bankkártya adatokhoz.
  2. Fizetési szolgáltatóhoz történő átirányítás: Ebben az esetben egy mentett kártya funkcionalitással rendelkező fizetési szolgáltató (mint például SimplePay, Barion, PayPal) fogja az adatokat tárolni. A tranzakció során a vásárló az adott szolgáltatóhoz lesz átirányítva, ahol már korábban elmentette az adatokat. Ellentétben az előző megoldással, ahol csak az adott kereskedő oldalán történő vásárlásnál lehet a mentett kártya funkciót használni, ebben az esetben ugyanazon fizetési szolgáltatónál történő tranzakció során bármelyik kereskedőnél használhatók lesznek a mentett kártyaadatok.

Magyarországon még nem annyira elterjedt, de jó tudni, hogy van már lehetőség arra, hogy a kereskedő is elmentse a kártyaadatokat. Természetesen ennek szigorú követelményei vannak (PCI DSS), de külföldi, nagy webáruházaknál már egyre elterjedtebb.

A BIG FISH Payment Gateway fizetéstechnikai szolgáltató tranzakciós adatait vizsgálva egyértelműen látszik a mentett kártyás tranzakciók népszerűségének növekedése.

  • 2019 januárja és 2020 májusa között 160%-kal növekedett a mentett kártyás tranzakciók száma.
  • A havonta elmentett új kártyák száma megduplázódott az időszak alatt.
  • A mentett kártyával végzett tranzakciók összértéke pedig a duplájára nőtt.
  • A válaszadók 52%-a mentette már el a bankkártya adatait legalább egy oldalon 
Havi új kártyamentések számának alakulása
Mentett kártyás tranzakciók

A Fizetési Élmény Riport szerint szeretnek a magyarok bankkártyával fizetni és 51%-uk el is mentette már a kártyaadatait valamilyen fizetési szolgáltatónál:

  • 35% OTP Simple
  • 34% PayPal
  • 17% Díjnet
  • 15% Barion

A webshopok számára viszont még bőven van fejlődési lehetőség, hiszen a magyar online vásárlók csupán 7%-a mentette el valamilyen webáruháznál a kártyáját. 

Vannak már olyan szolgáltatók, mint például a Wolt, ahol csakis elmentett kártyaadatokkal lehet fizetni. A megfelelő bizalom kiépítése után hosszú távon ez mindkét fél számára előnyös megoldás. A Wolt például tájékoztató e-mailt küld azoknak, akik félbehagyják a regisztrációt a kártya elmentése során. Ebben a levélben elmagyarázzák, miért hasznos a vásárlók számára is ez a megoldás.

Mi segíti az online tranzakciók sikerességét? 

Egy webáruház életében óriási szerepe van a transzparens és megbízható fizetési rendszernek, hiszen a fizetés egy kritikus pontja az online vásárlási folyamatnak. Nagy bizalmat igényel ez a vevő oldaláról, így a legkisebb kétely esetén is könnyen lemondhatnak a vásárlásról.

Ha kereskedőként szeretnéd növelni az elektronikus tranzakciók számát és csökkenteni a sikertelen online fizetések arányát, akkor figyelembe kell venni a vásárlói igényeket, amelyeket az alábbi táblázat jól mutat: 

Fontos szempontok online fizetésnél

Néhány tipp a sikeres online tranzakciók növeléséhez:

  1. Bizalomépítés 

Fontos a proaktív kommunikáció, a transzparens módon elérhető információk, és a másoktól érkező pozitív visszajelzések.

Viszont nem az a kereskedő feladata, hogy sok információval lássa el vásárlóit a fizetéssel kapcsolatban, hanem hogy a megfelelőt a megfelelő időpontban közölje.

Valamilyen hiba esetén lényeges, hogy a vásárló is pontos információt kapjon arról, hogy mi történt. Gyakori nehézség azonban, hogy a webshop maga sem kap visszajelzést a banktól, vagy fizetési rendszertől, hogy milyen hiba történt a fizetési oldalon.

  1. Vásárló igényekhez való igazodás 

Nem minden esetben lesz ugyanaz a nyerő, változhatnak a preferenciák, ezért tartsuk szemmel, hogy mit kíván a célközönségünk és annak megfelelően alakítsuk ki a fizetési folyamatot.

  1. Mentett adatok

Ahogy fentebb is taglaltuk, a többszöri vásárlás esetén praktikus és sokkal gyorsabb, ha elmentett kártyaadatokkal tud fizetni a vevő. Illetve, ha például olyan helyen van a vásárló, ahol nem szeretné elővenni a kártyáját (tömegközlekedés, kávézó), akkor egyúttal biztonságot is ad a kényelem mellett.

  1. Mobilra optimalizált fizetési folyamat

A Stripe kutatása megállapította, hogy míg az e-kereskedelem 50%-a okostelefonon zajlik, ezen az eszközön kétszer nagyobb a kosárelhagyások száma, mint asztali gépről. Az okostelefonos fizetési folyamat során probléma lehet, hogy a fizetési folyamatoknak csak 12%-a támogatja a mobiltárcát, 88%-a pedig nem támogatja sem az Apple Pay, sem a Google Pay használatát.

A Shoprenterben elérhető fizetési módok

Shoprenter webáruház tulajdonosként számos fizetési módot állíthatsz be webáruházadhoz:

  1. Banki átutalás
  2. Csekkbefizetés
  3. Utánvétel
  4. Készpénzes fizetés
  5. Fizetés FoxPoston bankkártyával
  6. Free Checkout
  7. Fizetés Pick Pack Ponton
  8. Bankkártyás fizetés
    • Barion 
    • Borgun (B-Payment)
    • Cetelem online áruhitel
    • CIB bankkártyás fizetés
    • OTP Simple Pay
    • OTP Simple átutalás
    • Paypal
    • Paysecure
    • Euplatesc
    • SOFORT Banking
    • Sponsorem
  9. Bankkártyás fizetés Payment Gateway által:
    • Borgun
    • Budapest Bank online áruhitel
    • Global Payments
    • K&H
    • Paysafecard
    • Paysafecash
    • PayU
    • Wirecard QPAY
    • Saferpay – SIX Payment Services
    • Unicredit Bank

Ezek beállításáról bővebben a Shoprenter Akadémia oldalán olvashatsz.

Zárszó

Kétségtelen, hogy az e-kereskedelem fellendülésével az elektronikus fizetések is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. A 2020-as év pandémia helyzete csak még inkább ráerősített erre a tendenciára. 

E-kereskedőként sarkalatos pont a megfelelő fizetési lehetőségek biztosítása vevőid számára. Cikkünkből kiderült az is, hogy nemcsak a fizetési módok kínálata, de azok megvalósítása és kivitelezése is hatalmas szerepet játszik a sikeres megrendelések során.

Reméljük rá tudtunk mutatni 1-2 olyan pontra, amin esetleg Te is javíthatsz a webáruházban, ezáltal növelve bevételeidet. 

Felhasznált anyagok:
E-kereskedelmi Körkép 2020
Fizetési élmény riport 2020
Nagy Webáruház Felmérés 2020
European Checkouts in 2020
A vírushelyzet és az online vásárlás
Kényszerpihenő helyett túlórák – Avagy kik a COVID-19 nyertesei?
Mutatjuk, hogy milyen fizetési módokkal könnyítheted meg az életed

További hasznos tartalmak:
2020-ban áttörés jöhet a mobilfizetésben Magyarországon
Már nem az a kérdés, hogy a kártya vagy az azonnali fizetés lesz-e a nyerő

Kiemelt bejegyzések

Előző bejegyzés:
Marketing funkciók a Shoprenterben - kezdőknek és haladóknak
Marketing funkciók a Shoprenterben – kezdőknek és haladóknak

Az online marketing létjogosultsága az e-commerce iparágbanMarketing funkciók kezdőknekMarketing funkciók haladóknak “Az én termékem ...Elolvasom

Close