Trendek Webáruház menedzselés

Fixpontos csomagátvétel térnyerése a logisztikában – Interjú a Packeta Hungary Kft.-vel

5 perc olvasási idő

A Shoprenternél fontosnak tarjuk, hogy webáruház tulajdonosaink betekintést nyerjenek és jobban megismerjék azokat a szolgáltatókat, partnereket, melyekkel működésük során szerződéses viszonyt alakíthatnak ki. Ennek elérése érdekében intejúkat készítünk partnereinkkel, melyekkel részletesebb képet mutatunk az egyes szolgáltatókról. Célunk az, hogy megkönnyítsük a választást.

A Packeta Hungary Kft. egyike a Shoprenter kiemelt partnereinek. A velük készült interjúban Fagyas Szabolcs, kereskedelmi igazgató mesélt nekünk a cég megalakulásának ötletéről, a csomagautomatás megoldások előnyeiről, a hazai logisztikai trendekről és olyan tippekről, melyek hasznosak lehetnek minden webáruház tulajdonos számára.

A Packeta-ról

Hogyan alakult ki a Packeta ötlete?

A Packeta története egy megvalósult álom. Az ötlet egy fiatal prágai lány fejéből pattant ki, aki mert nagyot álmodni egy digitális, e-kereskedelmi platformról, ami nemzetközi szinten is meghatározó lesz. Ő Simona Kijonková, a Packeta Group alapító tulajdonosa, aki ma már három gyermek édesanyja és számos üzleti elismerés birtokosa. 2008. július 24-én megalakult a Packeta Group és 2 évre rá megnyílt az első átvevőhely Csehországban. A többi, már történelem.

A magyarországi leányvállalat 2015. novemberében nyitotta meg kapuit és elsősorban a Csehországból Magyarországra szállított csomagok kézbesítésével foglalkoztunk. Ma már teljeskörű csomagszállítási szolgáltatással állunk üzleti és magánszemély partnereink rendelkezésére.

Mi a sztori a Csomagküldő.hu-ról való váltás mögött?

Kezdetben minden leányvállalat a saját anyanyelvén használta a csomagküldő kifejezést vagy annak szinonimáját. A Packeta Group immár egy számos országban saját jelenléttel rendelkező globális vállalattá nőtte ki magát. Nemzetközi szinten egy egységes brand kialakítása volt a cél.

Mi az az előny, ami megkülönböztet titeket a többi szolgáltatótól Magyarországon?

Fő profilunk a fixponti kiszállítás, ám ez önmagában még nem feltétlenül különböztetne meg minket a piac többi szereplőjétől. Azonban az egyre növekvő fixponti hálózatunknak köszönhetően számunkra nincs olyan, hogy túl kicsi webáruház, ez az egyik, amit kiemelnék.

A másik, ami igazán megkülönböztet minket, az a nemzetközi kapcsolatok. A legkisebb webáruház is a rendszer beállítás után azonnal küldhet velünk csomagot a világ 34 országába, ahol közel 80 futárszolgálattal állunk szerződésben. Ügyfeleinknek így nem kell külön-külön keresgélnie az ajánlatok között és utána még szerződnie.

Hogyan könnyíti meg a Shoprenteres webáruház tulajdonosok életét a Packeta?

A dedikált Shoprenter API-nak köszönhetően a Shoprenter ügyfelei lényegében néhány kattintással beintegrálhatják a Packeta szállítási szolgáltatásait webáruházukba.

Packeta itthon és külföldön

Melyik országban milyen a megítélése a Packetának?

Anyaországunkban, Csehországban kiemelt figyelem övezi a Packeta-t (Zásilkovna), ahol az ország legnépszerűbb márkanevei között emlegetnek minket. A Packeta országokban (Csehország, Szlovákia, Németország, Lengyelország, Románia és Magyarország) a kiscsomagos szállítások esetében a közép-kelet európai régió meghatározó szereplőjévé váltunk, mind a webáruházak, mind a magánszemélyek körében is.

Milyen nehézségekkel néztetek szembe a magyar piacra lépés során?

Hazánkban, késői belépőként, egy már sokszereplős piacon kellett megállni a helyünket. A korábban már említett versenyelőnyeinknek köszönhetően, mára a piac elismert és dinamikusan növekedő szereplői között vagyunk számon tartva.

Házhozszállítás vs. csomagponti átvétel

A házhozszállítás vagy az automaták a népszerűbbek ügyfeleitek körében?

Nálunk az ún. fixpontos (átvevőhelyi és automata) a népszerűbb, hiszen ebben vagyunk kiemelkedőek. Hazánkban azonban még a házhozszállítás az uralkodó, mivel a magyar piac, ha szabad így fogalmaznom, el lett kényeztetve a talán túlságosan is kedvező házhozszállítási feltételekkel. Azonban számos, nálunk fejlettebb e-kereskedelmi piaccal rendelkező országban ez az arány már megfordult vagy megfordulni látszik.

Az eddigi trendekből számunkra az körvonalazódik, hogy idővel hazánkban is hasonló eltolódásra számíthatunk, amit mi is célul tűztünk ki.

Milyen trendeket tapasztaltok az e-kereskedelemben logisztika szempontjából?

Differenciálódik a (ki)szállítás piaca, ill. előtérbe kerülnek a fenntartható megoldások: a piac a házhozszállítás mellett a fixpontos csomagátvétel irányába is egyre nyitottabb. Ez utóbbi, egyrészt hosszabb távon költséghatékonyabb, másrészt ebből eredően, a kereskedők piaci előnyre tehetnek szert, amennyiben több átvételi alternatívát kínálnak vásárlóiknak.

A házhozszállítás talán valamennyire kényelmesebb, de költségesebb és nagyobb környezetterheléssel is jár. Ezzel szemben a fixpontos átvétel, rugalmasabb, alacsonyabb fajlagos költséggel bír és nem utolsó sorban, számottevően kisebb az ökológiai lábnyoma is.

A fenti különbségek a házhozszállítás és a fixpontos kiszállítás között pedig együtt egyre nagyobb súllyal rendelkeznek a vásárlói döntéshozatal során. Azt mi is látjuk, hogy a szállítási költséget még ma is zömmel ballaszt-költségnek tekintik a hazai online vásárlók. Mindezekből az következik, hogy az alacsonyabb (fixpontos) kiszállítási ár és a csomagautomaták és átvevőhelyek biztosította rugalmasság együttesen konverzió és bevétel-növelő lehet a kereskedők számára.

Logisztikai trendek – mi várható a jövőben?

Milyen változásokra számítotok a logisztikai piacon idén és a következő pár évben?

Ahogy azt már korábban is kifejtettem, a fixpontos kiszállítások felé történő eltolódást várjuk. Ezen belül még dinamikusabban a csomagautomaták felé való elmozdulást.

A jelenlegi háborús helyzet milyen változásokat hozhat a logisztika területén az e-kereskedelemben?

A háború és a vele együtt járó változások érezhetően átrendezik az e-kereskedelmi-logisztikai piacot. Nem csak az infláció, hanem az üzemanyag költségekkel párhuzamosan minden egyéb költség is folyamatosan emelkedik, ezért az általunk nyújtott fixpontos kiszállítási alternatívák, mint az átvevőhelyek és csomagautomaták mind felértékelődnek. Alapvetően ez az, amivel stratégiailag készülünk az előttünk álló időszakra.

A Shoprenter és a Packeta kapcsolata

Hogyan kerültetek kapcsolatba a Shoprenterrel és milyennek ítélitek meg az együttműködést?

Mivel a Shoprenter Magyarország egyik vezető bérelhető webáruház platformja, ilyen formában stratégiai partnerként tekintünk rá. Nem utolsó sorban az anyacégeink közötti jól működő kapcsolatot szeretnénk tovább vinni a magyar piacon is.

Bár a COVID mindent megtett, hogy megnehezítse a közös munkát, de ez nem szegte kedvünket és úgy gondolom bátran mondhatom, hogy egy nagyon profi, szakmai kapcsolat alakult ki közöttünk.

Tippek webáruház tulajdonosoknak

Mire figyeljen a kereskedő, ha külföldi piacra lép?

Fontos, hogy a partnerül választott logisztikai szolgáltató valóban megbízható külföldi kapcsolatokkal bírjon és megfelelő tapasztalattal rendelkezzen a váratlanul felmerülő problémák megoldására is.

Az előbbire példaként az informatikai rendszerünket tudnám mondani, melynek köszönhetően a webáruház üzemeltető egyszerűen csak kiválasztja az adott országban elérhető futárszolgálatok közül a számára legkedvezőbbet, legyen a prioritás akár az ár, a szállítási idő vagy az egyéb kiegészítő szolgáltatások. Ugyanígy rendelkezésre állunk utánvét kezeléssel, fordított logisztikával és még számos, a nemzetközi csomagküldéshez kapcsolódó szolgáltatással. Legfőképp azt javaslom, hogy bárki, aki külföldi piacra szeretne lépni, a fentiek ismeretében tegye.

Egy induló webáruháznak a kevés csomagszám miatt magasabb szállítási költségekkel kell számolnia. Ti hogyan reagáltok erre a problémára?

Mottónk, hogy számunkra nem létezik túl kicsi webáruház.

Mi a legelső csomagtól fogva partnernek tekintjük a legkisebb induló webáruházat is. Alacsony csomagszám mellett ugyanis az országosan közel 1000 csomagpontunk bármelyikén vagy depóinkban feladhatja csomagját – akár egyetlen darabot is. Magasabb csomagszám esetén természetesen házhoz, azaz webáruházhoz megyünk.

Milyen gyakori hibákat követnek el a cégek csomagolást illetően? Mit javasolsz ezek javítására, elkerülésére?

Praktikusan a csomagolási útmutatónkat tudnám idézni, ami nem pusztán a megfelelő csomagméretekről ad tájékoztatást, hanem a szakszerű, biztonságos csomagoláshoz is segítséget nyújt.

Alapvetően kerüljük a sérült (gyűrött, ázott…) csomagolóanyagok használatát és használjunk megfelelő térkitöltő anyagokat. Mindig zárjuk le megfelelően a csomagot a véletlen kinyílás ellen és ügyeljünk a sérülékeny részek – pl. sarkok, élek védelmére is, ne maradjon el a megfelelő csomagcímke sem.

Még egy tipp: érdemes minden oldalon kb. 3-3 cm-es, ún. gyűrődési zónát hagyni, hogy a csomag esetleges külső, sérülésekor a tartalom ne károsodjon.

Kapcsolódó tatalom: Csomagolási útmutatónkban további tippeket is olvashatsz a megfelelő csomagolásról.

Hogyan tud a csomagolásból, logisztikából versenyelőnyt faragni egy kereskedő cég?

Apró, de hatásos trükk, hogy bátran használjuk reklámhordozónak a csomagolást – legyen az akár céglogó a dobozon vagy a ragasztószalagon esetleg egy kísérő kártya a csomagban – a kreatív megoldásoknak csak a csillagos ég szab határt.

Ami a működést illeti, egy a vállalkozás igényeit maradéktalanul kiszolgáló logisztikai partner olyan szinergikus hatást gyakorolhat a webáruház teljesítményére, amely valós versenyelőnyt jelenthet a többi piaci szereplővel szemben. A zökkenőmentes kiszállítás a webáruház pozitív megítélését is elősegíti, hiszen nem társul negatív élmény a vásárláshoz.

Kezeld egyszerűbben a feladott csomagjaidat a Packeta alkalmazással a Shoprenterben!

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
virtualjog-jogszabaly-valtozas-2022
Készülj fel az új fogyasztóvédelmi jogszabályváltozásokra

Számos fogyasztóvédelmi jogszabály változik május 28-ától, mely minden webáruházat érint. Szükség lesz az ÁSZF-ek ...Elolvasom

Close