A YouTube napról napra több felhasználóval gazdagodik, ez pedig a vállalkozások számára is remek hír. Legyen szó webáruházról vagy céges weboldalról, YouTube videók készítésével szinte nincs olyan célközönség, akit ne lehetne hatékonyan elérni és megszólítani. Hogyan aknázd ki a világ legnépszerűbb videós oldalában rejlő potenciált? Mutatjuk!
Hogyan vált a YouTube a világ második legnagyobb keresőjévé?
Mielőtt belevágnánk az ötletekbe, repüljünk kicsit vissza a történelemben!
Az első YouTube videót 2005-ben töltötték fel az oldalra, azóta pedig hatalmas utat járt be a közösségi médiában a kaliforniai székhelyű videómegosztó.
Nem kellett sokat várni, hogy a techóriások is felfigyeljenek a rohamosan virágzó üzletre, ugyanis a Google 2006. október 9-én 1.65 milliárd dollárért meg is vásárolta a céget. Ezután pedig már nem volt megállás, és az előbb említett összeg szinte aprópénzt jelentett a YouTube mai forgalmához képest.
Milyen számokat produkál a YouTube 2022-ben?
- Havonta 2,3 milliárd felhasználó néz videókat a platformon
- Naponta 1 milliárd órányi tartalmat fogyasztanak a nézők
- Egy átlagos felhasználó 8-9 csatornát néz meg napi szinten
- A vállalkozások 62%-a lát üzleti lehetőséget a videózásban
- A YouTube a Google után a második legnépszerűbb keresőmotor
Milyen típusú videók hasítanak?
- Szórakoztató videók. Elég csak az örökké népszerű kutyás és cicás videókra gondolni, de természetesen a gameplay videók és a történelmi eseményeket feldolgozó tartalmak is legalább ilyen szórakoztatók a YouTube közegében.
- Hogyan csináld videók. Az egyszerű barkácsolási munkálatoktól kezdve a bonyolult szoftverek telepítésén át egészen a gyümölcsfák ültetéséig mindent megtaníthatsz a nézőid számára, hogy azonnal hitelességet építs a szemükben.
- Termékbemutató videók. Webáruházad termékeit profi videókon keresztül szemléltetheted, hogy a nézők minden fontos információt megkapjanak velük kapcsolatban, és úgy érezzék, mintha ők maguk forgatnák a kezükben az általad forgalmazott termékeket.
Az Ecotrexnek készített termékbemutató videó:
- Videó podcastok. A podcastok valódi reneszánszukat élik, hiszen sportolás vagy akár munka közben is hallgathatók az érdekfeszítő tartalmak. Videó podcastokkal pedig még nagyobb sikert arathatsz, hiszen a meggyőző testbeszéddel sokkal nagyobb hatást érhetsz el a közönséged körében.
Mi a két legfontosabb mutató a YouTube marketingben?
CTR (Click Through Rate)
Az átkattintási arány (CTR) megmutatja, hogy hányan kattintottak a videódra azok közül, akiknek a YouTube feldobta valamelyik tartalmad. Ha 100 felhasználóból 10 megnyitotta a videódat, akkor az átkattintási arányod 10%-os.
Ezt az arányt megnyerő címekkel és figyelemfelkeltő index képekkel (thumbnail-ekkel) tudod minél feljebb tornázni. Érdemes tehát alaposan megfontolni a címadást és a képválasztást is, hiszen a többi videóssal kell megküzdened a kattintásokért.
AVD (Average View Duration)
A videó átlagos megtekintésének hossza (AVD) rengeteget elárul a tartalmaid minőségéről. A képlet egyszerű: minél tovább bent tartja a videód a nézőket, annál lebilincselőbb tartalmat sikerült gyártanod.
Milyen lehetőségeket rejt a webáruházad számára a YouTube videózás?
Folyamatosan forgalmat irányíthatsz a webáruházadra
Az örökzöld videók még hosszú évek múlva is szállítani fogják a látogatókat a webáruházadba. Fordíts kiemelt figyelmet a YouTube videóid keresőoptimalizálására, ezért írj részletes leírást a videóid alá, továbbá használd ki az időbélyeg nyújtotta lehetőségeket, hogy a nézőid átlássák a címek alapján a fejezeteket, és egyetlen kattintással a kívánt részhez ugorhassanak.
Közelebb hozhatod termékeidet a potenciális vásárlóidhoz
Mi a webáruházak legnagyobb hátránya a fizikai boltokkal szemben? A termékek megfoghatósága! Éppen ezért tanácsos termékvideókat készítened (például unboxing, azaz kicsomagolós videókat), hogy a nézőid is úgy érezzék, mintha saját kezükkel tapintanák és forgatnák meg a termékeket.
Léteznek YouTube csatornák, mint például az Unbox Therapy, ami kifejezetten ilyen típusú videókkal gyűjtött 18 millió feliratkozót:
Bizalmat építhetsz a tartalmaiddal
Ha szakmailag hiteles vagy a videó készítésben, az a webáruházad számára is hatalmas értéket jelent. Mivel a közönséged megbízhatónak titulál, ezért a videóban megjelenített vagy a leírásba belinkelt webáruházadat is annak fogják tartani, ez pedig alaposan felpörgetheti az eladásaid számát.
Hogyan érdemes belevágni a YouTube-ozásba?
1. Profi koncepció kitalálása
- Célközönség meghatározása. Kiket szeretnél megszólítani? Milyen stílusban kommunikálnak egymással ezek az emberek? Melyik korosztály tagjait képviselik? Minél jobban leszűkíted a célközönséged, annál sikeresebben érheted el őket a videóidon keresztül.
- Témakörök feltérképezése. Írj össze legalább 15-20 témát, amelyek igazán érdekelhetik a közönséged. Nézz szét a konkurencia háza táján is, hogy ötleteket nyerj, de semmiképp ne másold le a tartalmaikat – hasonlókat persze készíthetsz, de próbáld meg a saját egyéniséged belevinni.
- Ütemterv létrehozása. Ha sikerült behatárolni a közönséged, és a témákat is kitaláltad, készítsd el az ütemtervet. Tervezz legalább 3-4 hónappal előre, és tárazz be tartalék témákból is, ha valamilyen nem várt tényező megakadályozná néhány videód elkészítését.
2. Technikai eszközök biztosítása
Ha sikerült papírra vetned a kiforrott koncepciód, jöhet a technikai eszközök beszerzése. Sajnos hiába vannak szuper ötleteid, ha éppen nem felelsz meg a 2022-ben elvárt nézői igényeknek, alig fogsz megtekintést generálni.
Gondolj csak bele: ha az indexképed már önmagában nem egy magasfelbontású, kristálytiszta kép, akkor nagy valószínűséggel még a kattintást sem fogod elérni a felhasználóknál.
Ha pedig a mikrofonod gyenge, és csupán recsegés-ropogást hallanak a nézők, szintén nem rúghatsz labdába a konkurens tartalmakkal szemben. Éppen ezért roppant fontos, hogy az audiovizualitás terén a maximumra törekedj.
Milyen eszközök szükségesek a sikeres YouTube videók készítéséhez?
- HD felbontású kamera. Minimum Full HD, azaz 1920×1080-as felbontásban rögzítő, de napjainkban már inkább a 4K felbontású típusok egyike mellett kifizetődő döntened.
- Stúdió mikrofon szett. Professzionális stúdió mikrofon, például kondenzátor mikrofon segítségével elsőrangú hanganyagokat készíthetsz, ami podcastok felvétele esetén is kifejezetten jól jön.
- Háttér. Zöld háttérrel és állványrendszerrel olyan képi világot teremthetsz, amilyet csak szeretnél. Célközönséged pedig garantáltan értékelni fogja a kreativitásod, hiszen a csupasz fal helyett egy gyönyörű tengerpartot vagy éppen kastélyt is nézhetnek a videód megtekintése közben.
3. Eredmények nyomon követése
- Statisztikák elemzése. Havonta legalább fordíts egy napot a statisztikák alapos kiértékelésére. Nézd meg a korábban említett CTR és AVD értékeket, és ha túl alacsony az átkattintási arányod, vagy nagyon hamar leállítják a videóidat a nézők, mindenképpen gondold újra a tartalmaid típusait és az alapvető stratégiád.
- Új ötletek a mutatók feltornázására. Ha a videóid nem hozzák a kívánt forgalmat, gondold végig, mi lehet az alacsony nézettség oka. Érdektelenek a témák? Rossz a kép- vagy hangminőség? Nem tetszik a nézőknek az általad használatos kommunikációs stílus? Vegyél számításba minden eshetőséget, és próbálj meg minden szinten csiszolni a tartalmaid minőségén.
Belsős vagy kiszervezett marketing?
Egy saját YouTube csatorna indításával sikert aratni csakis profi munkával lehetséges. Belsős csapatot akkor tanácsos építened, ha a YouTube-on kívül más platformokra is folyamatosan szeretnél videókat gyártani, vagy éppen a szolgáltatásaid egyike a videókészítés.
Mit nyersz, ha külsős munkaerőre bízod a munkát?
- Kiforrott tudással rendelkező szakemberek garantálják a videóid magas színvonalát
- Jelentős összeg maradhat a zsebedben, hiszen nem szükséges 40 órában belsős alkalmazottakat fizetned
- Az ügynökségek projektmenedzsert is biztosítanak, így megspórolod a napi teendők elvégzésére fordítandó időt és energiát
- Nem kell aggódnod a betegség vagy családi okok miatt kieső munkaerő pótlása miatt
- Pontosan mérhető és kiértékelhető eredményeket kapsz
- A teljes projektet egy kézben tarthatod
A YouTube videózás webáruházak és kisebb-nagyobb szolgáltatásokat értékesítő vállalkozások számára is elsőrangú lehetőséget jelent a forgalom növeléséhez.
Mivel a 21. században már a videó a legkedveltebb tartalomtípus, ezért a világ második legnagyobb keresőjében szunnyadó potenciált vétek lenne nem kihasználni. Állj tudatosan a videók készítéséhez, és élvezd a munkád gyümölcsét a folyamatosan növekvő nézettség láttán!