Ezt a cikket azért írom, mert sokan vannak, akik már régóta el akarnak indítani egy webshopot, de egyszerűen nincs idő / energia a gyerek, a munka és a mindennapi rutin feladatok mellett.
Kézenfekvő megoldásnak tűnik az, hogy vegyünk egy működő webshopot.
Az ötlet jó és vannak előnyei:
- Éveket spórol, mert nem a nulláról kell elindulni.
- A kipróbált termékkör és marketing stratégia olyan stabilitást adhat, amivel még gazdasági válságban is lehet növekedni.
- Nem kell beáldozni a hétvégéket, a délutánokat és a családdal töltött időt.
- Egyre több az eladó webshop. A növekvő kínálat pedig lenyomja az árakat. Ezért most megéri webshopot vásárolni.
A probléma az, hogy nagyon könnyű mellényúlni, mert sok az olyan webshop, ami papíron szép eredményeket mutat, azonban valódi üzleti eredményt nem tud felmutatni.
Ezért kell megválaszolni a következő kérdést:
Honnan ismerjük fel azt a webshopot, amit érdemes megvenni?
l. Van “traction”
Nehéz ezt a szót magyarra fordítani, de azt jelenti, hogy tényekkel alátámasztható, valódi üzleti eredményekkel rendelkezik. Tehát több ezer rendelése van, jó az árrése, a tulajdonos tud belőle pénzt kivenni. Ez az alap. Ebből tudjuk azt, hogy működik a piac és az eladó nem csak abból indult ki, hogy “ilyen még nincs”. (Megj.: A hátamon feláll a szőr ettől a mondattól…)
ll. Kevés a konkurencia
Minden piacon vannak konkurensek, de nem mindegy, hogy az 50 webshop egyikét vesszük meg, ami kis különbségekkel ugyanazt a termékkört árulja, ugyanazokon a csatornákon, ugyanolyan szállítási idővel, mint a többi.
Vagy van max 2-3 hazai webshop, de a lapok még nincsenek teljesen leosztva, mert a vevők jelentős része külföldi webshopokról / marketplace-ekről vásárol. Itt a következők is versenyelőnyt jelentenek: magyar ügyfélszolgálat és 2-3 napos szállítási idő 40 helyett. Arról nem beszélve, hogy nem kell 8-10 évnyi piacismeretet magunkra szedni pár hónap alatt csak ahhoz, hogy egyáltalán lépést tudjunk tartani.
lll. Van jól kidolgozott pozicionálása és valódi versenyelőnyei
Minden marketing tréner említi a fentieket, de mégis alig van olyan webshop, amelyiknek ki lenne dolgozva. Nem fogom ezt itt részletezni, de nem túl biztató, ha az eladó konkrétumok helyett olyan elvont fogalmakat tud csak megemlíteni, mint a minőség, tapasztalat, saját raktárkészlet, vagy olyan versenyelőnyök, melyeket pár hónap alatt be tudnak hozni a konkurensek is (pl.: pár ezer fős Facebook csoport).
lV. Profitábilis
Az árrésből és a kosárértékből érdemes kiindulni. Persze fontos az értékesítési volumen is (rendelések száma / év), de ne ennél a pontnál vegyük számításba, hanem a traction-nél. Miért? Azért, mert ha ez a piac mérethez képest alacsony, akkor van tér a növekedésre.
Visszatérve a profitabilitásra; ha hosszú távú céljaink vannak a webshop vásárlással, akkor nem feltétlenül éri meg befektetni egy olyanba, ahol alig marad profit a rendelésen.
Például, ha egy 120.000 forintos laptop eladásából max 2.000-3.000 Ft profitod van, az nem túl profitábilis.
Ezzel szemben a jó kiindulási alap:
- 10.000 Ft körüli kosár értéknél min. 50-60% árrés
- 50.000 Ft feletti kosár értéknél min. 20-30% árrés
V. Van brand értéke
Nem arra gondolok, hogy ismert márkák termékeit árulja, van Facebook oldala, vagy hogy szép a logója és a designja. Hanem arra, hogy beépült a célközönség online “életterébe”. Ismerik a vevők és tudják, hogy mit várhatnak tőle.
Azaz, ha megkérdezel egy vevőt, hogy ismeri-e a webshopot, akkor ezt a választ kapod:
Tehát ne a követők számát vegyük figyelembe (fillérekért lehet venni ma már), hanem az alábbi mutatókat:
- Több száz, több ezer VALÓDI vevővéleménnyel és értékeléssel rendelkezik a webshop.
- Tele vannak vele a releváns Facebook csoportok: például rendszeresen selfieznek a vevők a termékeivel, megosztják az unboxing videókat stb.
- Ha beírsz a Google-be pár terméknevet vagy releváns témát, akkor azt találod, hogy több pozíciót is elfoglal az első oldalon, azaz jó a webshop SEO-ja is.
Vl. Van benne növekedési potenciál
Nekem az a véleményem, hogy egy webshopot nem pusztán a jelenlegi teljesítmény alapján érdemes árazni.
Persze fontos tényező ez is, de az is, hogy mit tudunk kihozni belőle. Meg kell vizsgálni a piac méretét, az aktuális hatékonysági mutatókat és a termékkör bővítési lehetőségeket. Ezután pedig végiggondoljuk azt, hogy mit lehet hozzátenni, aminek köszönhetően nagyságrendekkel megugrik a profit.
Vll. Adatok, tények, hatékonysági mutatók
A fentiek semmit sem érnek, ha az eladó nem tudja alátámasztani az állításait tényekkel.
Pár tipp:
- Vészjósló, ha az eladónak nincs valamilyen adattáblája (pl. Excel táblázat vagy bármilyen más kimutatás), ahol vezeti a webshop eredményeit.
- Jó, ha vannak heti / negyedéves riportjai, ahol ezeket vezeti.
- A legjobb pedig az, ha
- Van valamilyen BI (üzleti intelligencia) szoftvere, amit nem kell töltögetni, hanem naponta frissülnek az adatok.
- Jók a mutatók, de nincsenek kimaxolva, mert ez azt jelenti, hogy van tér a növekedésre.
Ha végigolvastad a cikket, akkor biztosan felmerült benned az a kérdés, hogy hol találsz egyáltalán eladó webshopokat?
A webaruhazadasvetel.hu oldalon vagy ebben a Facebook csoportban számos hirdetés közül böngészhetsz.
Ha kifejezetten olyan webáruház érdekelne, amely mind a 7 felsorolt szempontnak megfelel, akkor keress engem bizalommal a következő e-mail címen: szab.laszlo91@gmail.com.