Az elmúlt másfél év nyomai sajnos a gazdaságon is meglátszanak, hiszen a koronavírus okozta válság nem kímélte a piaci szereplőket sem. Azonban a válság során felértékelődött az online jelenlét fogalma, így az e-kereskedelem is hihetetlen fellendülésnek indult.
A környező országokban tapasztalható fellendülést és az e-kereskedelem aktuális helyzetét az alábbi cikkben mutatjuk be. A külföldi terjeszkedés szakértője, az Everigo segítségével az alábbi cikkben részletes elemzést kaphatunk a Romániai helyzetről.
Az e-kereskedelmi ágazat Romániában 2020 végén több, mint 7 milliárd eurós árbevételt könyvelhetett el, tehát 36%-kal eredményesebbnek mutatkozott a 2019-es adatokhoz viszonyítva. Az adatok a helyi kereskedők és a külföldi online üzletek által előidézett tranzakciókat is magukban foglalják, amennyiben a kereskedők termékei kézzelfoghatóak és kizárólag az interneten vásárolhatóak meg.
A fenti eredménybe nem számolták bele az online igényelt szolgáltatásokat, a digitális tartalmat, az online befizetett számlákat és az internetes felületen vásárolt jegyeket és foglalásokat sem. Ezzel tehát kijelenthetjük, hogy a tisztán e-kereskedelmi tevékenység növekedése számottevő.
Amennyiben szeretnénk a külföldi e-kereskedelmi piac felé terjeszkedni, úgy ezek alapján érdemes megfontolni a román piacot. A döntés elősegítésére összegyűjtöttük azokat a fontos információkat, melyek átfogó képet adnak a román e-kereskedelemi helyzetről és annak hosszabb távú kilátásairól abban az esetben, amennyiben szerencsét próbálnánk a jelenleg erősen feltörekvő román piacon.
Feltörekvő piac: növekvő tendenciát mutat a román e-kereskedelem
A járványügyi helyzet alakulásával a román online kereskedelem rohamléptekkel indult fejlődésnek. Azt azonban már kevesen tudják, hogy a szóban forgó piac ígéretes növekedést tanúsított már a COVID-19 kirobbanása előtt is.
2019-ben az e-kereskedelmi szereplők összesített árbevétele 4,3 milliárd euróra rúgott, ami a 2018-as adatokhoz viszonyítva 22 százalékkal magasabbra tehető. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy naponta átlagosan 12 millió eurót költöttek el a románok az e-kereskedelmi cikkekre. Ráadásul, ha visszatekintünk még korábbra, akkor 2017-hez képest a 2018-as mutatók is komoly ugrást mutattak a maguk 30%-os növekedésével.
2019 után viszont az addiginál is nagyobb növekedésnek lehettünk román e-kereskedelmi piacon, mivel a koronavírus-járvány nem várt eredményeket hozott. A PayU felmérései szerint 2020-ban, a piac által korábban soha nem tapasztalt 36%-os növekedést produkált, tehát az éves árbevétel 7 milliárd euróra növekedett.
A növekedési tendencia fontosabb okai a szakértők szerint:
- Az online vásárlások biztonságosabbá váltak, mivel a román szolgáltatók nagy része 30 napon belül történő pénzvisszafizetést garantál a PayU rendszerén keresztül abban az esetben, ha az ügyfelek elégedetlenek lennének a kiérkező termékkel.
- A vásárlások elképesztően egyszerűen és gyorsan kivitelezhetőek az “egykattintásos fizetés” bevezetése miatt.
A legnépszerűbb online vásárlási szegmensek:
- Ételrendelés: (200 %-os növekedés)
- Otthoni kiegészítők (150%-os növekedés)
- Műszaki és informatikai cikkek(120%-os emelkedés)
- Ruhaneműk piaca (60%-os fejlődés)
Divat kategória előrejelzett volumene 943 millió dollárra rúgott 2020-ban.
A GpeC felmérés adatai szerint az egyik legnagyobb szegmens a divat kategória, melyben kiemelkedő teljesítményt értek el Románia legnépszerűbb webáruházai 2020 októberére:
- a H&M 40%-os,
- a Fashion Days 34%-os,
- az eMag pedig 66%-os növekedést produkált.
Fontos mutató a piaci telítettség mérésére, hogy még csak 39%-os jelenleg az online penetráció Romániában. Ez azt jelenti, hogy 2020-ban a román lakosságnak a 39%-a legalább egy terméket vásárolt online. Ebből következik, hogy hosszabb távon a Románia felé megvalósított terjeszkedés igazán előnyös lépés lehet, mivel ezzel rendkívül aktív és növekvő vásárlóerőre tehetnek szert a nemzetközi piacokra lépő webshopok.
A bankkártyás fizetési mód kényelmességét és a vásárlók ezzel való szimpatizálását mi sem mutatja jobban, mint a PayU elemzése. Az adatok szerint éves szinten 117%-os növekedést mutatott az online fizetett tranzakciók száma, ami 2020-ban a kártyás fizetések között 38%-ot jelentett.
A fentiek remekül visszatükrözik azt, hogy az e-kereskedelem szinte minden ágazatban komoly növekedést mutat. Ez pedig kiváló lehetőséget nyújthat olyan webshopok megjelenésére, melyek új szolgáltatásaikkal vagy termékeikkel lépnének be a jelenlegi román virtuális piacra.
Fontos piaci szereplők a román e-kereskedelemben
A leghangsúlyosabb szereplők a piacon:
- emag.ro, (bevétele 653 millió USD)
- fashiondays.ro (bevétele 103 millió USD)
- altex.ro (bevétele 94 millió USD)
Ez a három e-kereskedelmi cég az online bevételek 35%-át teszi ki Romániában.
A román piacon hatalmas sebességgel növekvő szereplő a sanito.ro, melynek mintegy 2,2 millió USD árbevételt sikerült elérnie 2020-ban. A bevételnövekedés a sanito.ro esetében 111%-os volt az előző évhez képest.
Remekül szerepelt a Black Friday
Romániában az online kereskedelmi szereplők által meghirdetett esemény, a fekete péntek a tavalyi év egyik legjobban teljesítő akciója volt. A kereskedők többsége erős forgalomnövekedést tapasztalt a korábbi év adataihoz képest. A Romania Insider adatai szerint az ország egyik legnagyobb e-kereskedelmi szereplője, az eMAG a fekete péntek lezártával nem kevesebb, mint 586 millió RON, azaz körülbelül 120 millió EUR árbevételről számolt be. Ez a 2019-es adatokhoz képest 17%-kal magasabb árbevételt jelentett.
Az online áruház felületén vásárlók összes rendelése 3000 kategóriából 1,7 millió darab árucikk volt, ami az előző évhez viszonyítva 30%-kal több termék eladást jelentett. Emellett az online bankkártyás fizetések aránya is rekordszintre ugrott, hiszen a 2019-es adatok szerinti 42,6% helyett 2020-ban 54,6%-ra nőtt az arány.
A mobilos vásárlás is népszerű
A GpeC már említett felmérése alapján az online vásárlók előszeretettel használnak mobileszközöket a rendelésekhez, mivel meghatározott kategóriákban lényegesen több rendelést adtak le ezeken keresztül, mint hordozható vagy asztali számítógépekről. A babaholmikhoz kapcsolódó mobilos rendelések az összes vásárlás 82%-át tették ki az előző évben, de a divat és a szépségápolás területén is hasonlóan magas arányok keletkeztek. A mobilról történő rendelések a szépségápolási termékek esetén 73%-ra tehető, míg a divatcikkek 72%-ot értek el.
A legkevesebb mobilos rendelést az elektronikai cikkekre adták le. Az itt elért eredmény valamivel kevesebb, mint a fentiek fele, tehát a mobileszközökről 47%-nyi rendelés érkezett a webáruházakba.
Az összegyűjtött adatok remekül megmutatják, hogy a külföldi piacra lépés előtt érdemes az online felületeket az adott ország piaci igényeire optimalizálni, hogy tabletről és mobiltelefonról is egy jól működő felületre érkezzen a vásárló.
Különféle kategóriák szerint sorolt átlagos kosárértékek 2020-ban, a vásárlásra használt eszköztől függően (EUR, ÁFA nélkül):
A román e-kereskedelem megerősödését mutatja az is, hogy az első öt kategória forintban átszámolva átlagosan 207 402 forint kosárértéket generált asztali gépes vásárlás esetén, míg mobileszközről 163 807 forintot.
Kategória | Vásárlás asztali gépről | Vásárlás mobileszközről |
Auto & Moto | 160,1 euró | 136,1 euró |
Elektronika | 157,4 euró | 113,5 euró |
Otthon és kert | 130,5 euró | 105,7 euró |
Sport | 71,2 euró | 56,4 euró |
Babaáruk és játékok | 71,2 euró | 54,6 euró |
Divat | 45,9 euró | 39,3 euró |
Pet Shop | 44,7 euró | 36,9 euró |
Szépség | 40,6 euró | 32,8 euró |
Egészség | 40,1 euró | 31,2 euró |
Felnőtt | 39,4 euró | 26,8 euró |
Pharma/Gyógyszerek | 37,9 euró | 24,9 euró |
Könyvek, filmek, zene | 28,9 euró | 23,6 euró |
Egyéb | 58,9 euró | 46,2 euró |
Forrás: Gpec RO
Délkelet-Európában az egyik legnagyobb online kereskedelmi piac
A jelenlegi becsléseket tanulmányozva kitűnik, hogy jelen helyzetben a Délkelet-Európai régió egyik legnagyobb e-kereskedelmi piacát Románia uralja, ezért óriási potenciált rejt magában. Ez a térség 2020-ban elképesztően magas teljesítményt produkált, ráadásul mindezt a világjárvány alatt; tehát elmondhatjuk, hogy mozgásban tartotta a román gazdaságot. Az sem mellékes, hogy Romániában is sok magyar él, ezért a terjeszkedés könnyebb lehet a földrajzi elhelyezkedés és a kulturális közelség miatt.
Az e-kereskedelem számára a járvány erős növekedést hozott, mivel számtalan új vásárló érkezett az online felületekre. Ez a PayU kutatása során is bebizonyosodott, hiszen a román bankok legnépszerűbbike is megerősítette, hogy adataik szerint a járvány kezdetekor 300.000-nél több román fizetett először webáruházak online felületein.
Valószínűsíthető, hogy ez az erős vásárlóerő a pandémia után is megmarad, mivel az online vásárlásnál egyszerűbb és gyorsabb megoldás nem létezik és az otthonról történő vásárlás kényelméről nem sokan szeretnének lemondani a vírushelyzet után sem.
Mit várhatunk a jövőtől?
Talán sokan úgy gondolják, hogy az e-kereskedelem fellendülése csak egy ideiglenes állapot a vírushelyzet miatt, és a pandémia háttérbe szorulásával az online vásárlási kedv is megcsappanhat. Az igaz, hogy a járványhelyzet elmúltával már nagy valószínűséggel nem számíthatunk a tavalyihoz hasonló pozitív csúcs elérésére, azonban ez nem jelenti azt, hogy a növekedés – ha kissé visszafogottabban is – ne folytatódna.
Ehhez elég szemügyre venni az elmúlt 3 év adatait, melyeken jól kivehető, hogy Romániában folyamatosan növekszik a webshopok iránti kereslet. Ráadásul a 2020-ban történt események során számtalan olyan fogyasztó élvezhette az online vásárlás pár kattintásos kényelmét és hasznosságát, aki azelőtt nem is gondolt erre a lehetőségre.
A korábbi bekezdésekben bemutatott számok egyértelműen igazolják azt a jelenséget, hogy hatalmas potenciált jelent a webshop tulajdonosok számára a román e-kereskedelmi piac. Éppen ezért az iparág szakemberei egyre inkább bizakodnak, és az évek során felhalmozott eredmények és a gyors növekedés alapján az eddiginél is kedvezőbb számokat jósolnak 2021-ben.
A becslések szerint az online tranzakciók mennyisége 25%-kal megnövekedhet, illetve az online bankkártyás fizetés elterjedtsége akár a 39%-os küszöböt is elérheti. A számok alapján bátran kijelenthető, hogy a román online kereskedelem 10 milliárd eurós piaccá növi ki magát az elkövetkezendő években.
A telefonos ügyfélszolgálat elengedhetetlen fontosságú
Az igazán egyszerű, pár kattintásos rendelési folyamat ellenére az Everigo ügyfeleinél is az a tapasztalat, hogy a román vásárlók szívesen adnak le rendelést akár telefonon keresztül is. Éppen ezért egy sikeres romániai webáruház működtetéséhez elengedhetetlen, hogy egy románul anyanyelvi szinten beszélő ügyfélszolgálati munkatárs kezelje a bejövő hívásokat.
Segítség a külföldi terjeszkedéshez
Az Everigo minden támogatást képes biztosítani a külföldi terjeszkedést illetően. A siker érdekében hasznos tanácsokkal és további kulcsfontosságú szolgáltatásokkal látnak el, miközben nemzetközi, anyanyelvi ügyfélszolgálattal is támogatják a webáruházad működését. Ha eldöntöttük, hogy meghódítanánk a nemzetközi vizeket és az egyre erősödő romániai piacot, akkor érdemes felkeresni őket egy ingyenes konzultációra.