Trendek Webáruház menedzselés

Elképesztő mértékű növekedés a román e-kereskedelemben

6 perc olvasási idő Román e-kereskedelem

Az elmúlt másfél év nyomai sajnos a gazdaságon is meglátszanak, hiszen a koronavírus okozta válság nem kímélte a piaci szereplőket sem. Azonban a válság során felértékelődött az online jelenlét fogalma, így az e-kereskedelem is hihetetlen fellendülésnek indult. 

A környező országokban tapasztalható fellendülést és az e-kereskedelem aktuális helyzetét az alábbi cikkben mutatjuk be. A külföldi terjeszkedés szakértője, az Everigo segítségével az alábbi cikkben részletes elemzést kaphatunk a Romániai helyzetről.

Az e-kereskedelmi ágazat Romániában 2020 végén több, mint 7 milliárd eurós árbevételt könyvelhetett el, tehát 36%-kal eredményesebbnek mutatkozott a 2019-es adatokhoz viszonyítva. Az adatok a helyi kereskedők és a külföldi online üzletek által előidézett tranzakciókat is magukban foglalják, amennyiben a kereskedők termékei kézzelfoghatóak és kizárólag az interneten vásárolhatóak meg.

A fenti eredménybe nem számolták bele az online igényelt szolgáltatásokat, a digitális tartalmat, az online befizetett számlákat és az internetes felületen vásárolt jegyeket és foglalásokat sem. Ezzel tehát kijelenthetjük, hogy a tisztán e-kereskedelmi tevékenység növekedése számottevő.

Amennyiben szeretnénk a külföldi e-kereskedelmi piac felé terjeszkedni, úgy ezek alapján érdemes megfontolni a román piacot. A döntés elősegítésére összegyűjtöttük azokat a fontos információkat, melyek átfogó képet adnak a román e-kereskedelemi helyzetről és annak hosszabb távú kilátásairól abban az esetben, amennyiben szerencsét próbálnánk a jelenleg erősen feltörekvő román piacon.

Feltörekvő piac: növekvő tendenciát mutat a román e-kereskedelem

A járványügyi helyzet alakulásával a román online kereskedelem rohamléptekkel indult fejlődésnek. Azt azonban már kevesen tudják, hogy a szóban forgó piac ígéretes növekedést tanúsított már a COVID-19 kirobbanása előtt is.

2019-ben az e-kereskedelmi szereplők összesített árbevétele 4,3 milliárd euróra rúgott, ami a 2018-as  adatokhoz viszonyítva 22 százalékkal magasabbra tehető. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy naponta átlagosan 12 millió eurót költöttek el a románok az e-kereskedelmi cikkekre. Ráadásul, ha visszatekintünk még korábbra, akkor 2017-hez képest a 2018-as mutatók is komoly ugrást mutattak a maguk 30%-os növekedésével. 

2019 után viszont az addiginál is nagyobb növekedésnek lehettünk román e-kereskedelmi piacon, mivel a koronavírus-járvány nem várt eredményeket hozott. A PayU felmérései szerint 2020-ban, a piac által korábban soha nem tapasztalt 36%-os növekedést produkált, tehát az éves árbevétel 7 milliárd euróra növekedett. 

A növekedési tendencia fontosabb okai a szakértők szerint:

  • Az online vásárlások biztonságosabbá váltak, mivel a román szolgáltatók nagy része 30 napon belül történő pénzvisszafizetést garantál a PayU rendszerén keresztül abban az esetben, ha az ügyfelek elégedetlenek lennének a kiérkező termékkel.
  • A vásárlások elképesztően egyszerűen és gyorsan kivitelezhetőek az “egykattintásos fizetés” bevezetése miatt.

A legnépszerűbb online vásárlási szegmensek:

  • Ételrendelés: (200 %-os növekedés)  
  • Otthoni kiegészítők (150%-os növekedés)
  • Műszaki és informatikai cikkek(120%-os emelkedés)
  • Ruhaneműk piaca (60%-os fejlődés)

Divat kategória előrejelzett volumene 943 millió dollárra rúgott 2020-ban.

A GpeC felmérés adatai szerint az egyik legnagyobb szegmens a divat kategória, melyben kiemelkedő teljesítményt értek el Románia legnépszerűbb webáruházai 2020 októberére:

  • a H&M 40%-os, 
  • a Fashion Days 34%-os, 
  • az eMag pedig 66%-os növekedést produkált.

Fontos mutató a piaci telítettség mérésére, hogy még csak 39%-os jelenleg az online penetráció Romániában. Ez azt jelenti, hogy 2020-ban a román lakosságnak a 39%-a legalább egy terméket vásárolt online. Ebből következik, hogy hosszabb távon a Románia felé megvalósított terjeszkedés igazán előnyös lépés lehet, mivel ezzel rendkívül aktív és növekvő vásárlóerőre tehetnek szert a nemzetközi piacokra lépő webshopok.

A bankkártyás fizetési mód kényelmességét és a vásárlók ezzel való szimpatizálását mi sem mutatja jobban, mint a PayU elemzése. Az adatok szerint éves szinten 117%-os növekedést mutatott az online fizetett tranzakciók száma, ami 2020-ban a kártyás fizetések között 38%-ot jelentett.

A fentiek remekül visszatükrözik azt, hogy az e-kereskedelem szinte minden ágazatban komoly növekedést mutat. Ez pedig kiváló lehetőséget nyújthat olyan webshopok megjelenésére, melyek új szolgáltatásaikkal vagy termékeikkel lépnének be a jelenlegi román virtuális piacra.

Fontos piaci szereplők a román e-kereskedelemben

A leghangsúlyosabb szereplők a piacon:

  • emag.ro, (bevétele 653 millió USD)
  • fashiondays.ro (bevétele 103 millió USD)
  • altex.ro (bevétele 94 millió USD)

Ez a három e-kereskedelmi cég az online bevételek 35%-át teszi ki Romániában.

A román piacon hatalmas sebességgel növekvő szereplő a sanito.ro, melynek mintegy 2,2 millió USD árbevételt sikerült elérnie 2020-ban. A bevételnövekedés a sanito.ro esetében 111%-os volt az előző évhez képest.

Remekül szerepelt a Black Friday

Romániában az online kereskedelmi szereplők által meghirdetett esemény, a fekete péntek a tavalyi év egyik legjobban teljesítő akciója volt. A kereskedők többsége erős forgalomnövekedést tapasztalt a korábbi év adataihoz képest. A Romania Insider adatai szerint az ország egyik legnagyobb e-kereskedelmi szereplője, az eMAG a fekete péntek lezártával nem kevesebb, mint 586 millió RON, azaz körülbelül 120 millió EUR árbevételről számolt be. Ez a 2019-es adatokhoz képest 17%-kal magasabb árbevételt jelentett.

Az online áruház felületén vásárlók összes rendelése 3000 kategóriából 1,7 millió darab árucikk volt, ami az előző évhez viszonyítva 30%-kal több termék eladást jelentett. Emellett az online bankkártyás fizetések aránya is rekordszintre ugrott, hiszen a 2019-es adatok szerinti 42,6% helyett 2020-ban 54,6%-ra nőtt az arány.

A mobilos vásárlás is népszerű

A GpeC már említett felmérése alapján az online vásárlók előszeretettel használnak mobileszközöket a rendelésekhez, mivel meghatározott kategóriákban lényegesen több rendelést adtak le ezeken keresztül, mint hordozható vagy asztali számítógépekről. A babaholmikhoz kapcsolódó mobilos rendelések az összes vásárlás 82%-át tették ki az előző évben, de a divat és a szépségápolás területén is hasonlóan magas arányok keletkeztek. A mobilról történő rendelések a szépségápolási termékek esetén 73%-ra tehető, míg a divatcikkek 72%-ot értek el.

A legkevesebb mobilos rendelést az elektronikai cikkekre adták le. Az itt elért eredmény valamivel kevesebb, mint a fentiek fele, tehát a mobileszközökről 47%-nyi rendelés érkezett a webáruházakba.

Az összegyűjtött adatok remekül megmutatják, hogy a külföldi piacra lépés előtt érdemes az online felületeket az adott ország piaci igényeire optimalizálni, hogy tabletről és mobiltelefonról is egy jól működő felületre érkezzen a vásárló.

Különféle kategóriák szerint sorolt átlagos kosárértékek 2020-ban, a vásárlásra használt eszköztől függően (EUR, ÁFA nélkül):

A román e-kereskedelem megerősödését mutatja az is, hogy az első öt kategória forintban átszámolva átlagosan 207 402 forint kosárértéket generált asztali gépes vásárlás esetén, míg mobileszközről 163 807 forintot. 

KategóriaVásárlás asztali géprőlVásárlás mobileszközről
Auto & Moto160,1 euró136,1 euró
Elektronika 157,4 euró113,5 euró
Otthon és kert130,5 euró105,7 euró
Sport 71,2 euró56,4 euró
Babaáruk és játékok71,2 euró54,6 euró
Divat 45,9 euró39,3 euró
Pet Shop44,7 euró36,9 euró
Szépség 40,6 euró32,8 euró
Egészség 40,1 euró31,2 euró
Felnőtt 39,4 euró26,8 euró
Pharma/Gyógyszerek37,9 euró24,9 euró
Könyvek, filmek, zene 28,9 euró 23,6 euró
Egyéb 58,9 euró46,2 euró

Forrás: Gpec RO

Délkelet-Európában az egyik legnagyobb online kereskedelmi piac

A jelenlegi becsléseket tanulmányozva kitűnik, hogy jelen helyzetben a Délkelet-Európai régió egyik legnagyobb e-kereskedelmi piacát Románia uralja, ezért óriási potenciált rejt magában. Ez a térség 2020-ban elképesztően magas teljesítményt produkált, ráadásul mindezt a világjárvány alatt; tehát elmondhatjuk, hogy mozgásban tartotta a román gazdaságot. Az sem mellékes, hogy Romániában is sok magyar él, ezért a terjeszkedés könnyebb lehet a földrajzi elhelyezkedés és a kulturális közelség miatt.

Az e-kereskedelem számára a járvány erős növekedést hozott, mivel számtalan új vásárló érkezett az online felületekre. Ez a PayU kutatása során is bebizonyosodott, hiszen a román bankok legnépszerűbbike is megerősítette, hogy adataik szerint a járvány kezdetekor 300.000-nél több román fizetett először webáruházak online felületein.

Valószínűsíthető, hogy ez az erős vásárlóerő a pandémia után is megmarad, mivel az online vásárlásnál egyszerűbb és gyorsabb megoldás nem létezik és az otthonról történő vásárlás kényelméről  nem sokan szeretnének lemondani a vírushelyzet után sem.

Mit várhatunk a jövőtől?

Talán sokan úgy gondolják, hogy az e-kereskedelem fellendülése csak egy ideiglenes állapot a vírushelyzet miatt, és a pandémia háttérbe szorulásával az online vásárlási kedv is megcsappanhat. Az igaz, hogy a járványhelyzet elmúltával már nagy valószínűséggel nem számíthatunk a tavalyihoz hasonló pozitív csúcs elérésére, azonban ez nem jelenti azt, hogy a növekedés – ha kissé visszafogottabban is – ne folytatódna.

Ehhez elég szemügyre venni az elmúlt 3 év adatait, melyeken jól kivehető, hogy Romániában folyamatosan növekszik a webshopok iránti kereslet. Ráadásul a 2020-ban történt események során számtalan olyan fogyasztó élvezhette az online vásárlás pár kattintásos kényelmét és hasznosságát, aki azelőtt nem is gondolt erre a lehetőségre.

A korábbi bekezdésekben bemutatott számok egyértelműen igazolják azt a jelenséget, hogy hatalmas potenciált jelent a webshop tulajdonosok számára a román e-kereskedelmi piac. Éppen ezért az iparág szakemberei egyre inkább bizakodnak, és az évek során felhalmozott eredmények és a gyors növekedés alapján az eddiginél is kedvezőbb számokat jósolnak 2021-ben.

A becslések szerint az online tranzakciók mennyisége 25%-kal megnövekedhet, illetve az online bankkártyás fizetés elterjedtsége akár a 39%-os küszöböt is elérheti. A számok alapján bátran kijelenthető, hogy a román online kereskedelem 10 milliárd eurós piaccá növi ki magát az elkövetkezendő években.

A telefonos ügyfélszolgálat elengedhetetlen fontosságú

Az igazán egyszerű, pár kattintásos rendelési folyamat ellenére az Everigo ügyfeleinél is az a tapasztalat, hogy a román vásárlók szívesen adnak le rendelést akár telefonon keresztül is. Éppen ezért egy sikeres romániai webáruház működtetéséhez elengedhetetlen, hogy egy románul anyanyelvi szinten beszélő ügyfélszolgálati munkatárs kezelje a bejövő hívásokat.

Segítség a külföldi terjeszkedéshez

Az Everigo minden támogatást képes biztosítani a külföldi terjeszkedést illetően. A siker érdekében hasznos tanácsokkal és további kulcsfontosságú szolgáltatásokkal látnak el, miközben nemzetközi, anyanyelvi ügyfélszolgálattal is támogatják a webáruházad működését. Ha eldöntöttük, hogy meghódítanánk a nemzetközi vizeket és az egyre erősödő romániai piacot, akkor érdemes felkeresni őket egy ingyenes konzultációra.

A szerzőről:

Everigo.eu
Everigo.eu

Az Everigo.eu csapata a külföldi terjeszkedés szakértője. A nemzetközi kapcsolataiknak köszönhetően, a webáruházak valós kulturális és üzleti információkat, tapasztalatokat és teljes körű szolgáltatást kaphatnak a külföldi piacon.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Pibu.hu
2021. Augusztus Hónap Webáruháza: Pibu.hu

Minden hónapban megválasztjuk a Hónap Webáruházát a Shoprenter rendszerét használó webshopok közül. A győztes ...Elolvasom

Close