A Shoprenter 2008 óta minden évben elvégzi a Nagy Webáruház Felmérést a hazai webáruház tulajdonosok közreműködésével.
A kutatás átfogó képet ad a hazai e-kereskedelem fejlődéséről és változásairól a korábbi évekhez mérten.
A 2021-es felmérésben 707 webáruház tulajdonos vett részt és többek között olyan kérdésekre kerestük a választ, mint:
- Mely szektorok voltak a COVID nyertesei és vesztesei?
- Milyen szállítási módokat preferálnak a webáruház tulajdonosok?
- Mely marketingeszközök a leghatékonyabbak?
- Mennyit költenek a webáruház marketingjére az e-kereskedők?
- Mennyien rendelkeznek hagyományos (offline) üzlethelyiséggel a webáruház mellett?
- Mennyire jellemző a hazai webshopoknál a külföldre történő értékesítés?
Az infografika megtekinthető és letölthető az ekerstat.hu oldaláról.
Webáruházak forgalmának változása
A koronavírus hatását valószínűleg minden e-kereskedő megtapasztalta, de vannak olyan területek, amelyek jelentősebb változást érzékeltek.
A Top 3 tevékenységi terület, amelyre pozitívan hatott a koronavírussal járó veszélyhezet:
- Élelmiszer
- Ital
- Sport és szabadidő
A Top 3 tevékenységi terület, amelyekre viszont negatívan hatott:
- OTC gyógyszerek (Webpatika)
- Webpláza
- Mobiltelefon és tartozékai
Szállítási módok
Az elérhető szállítási módok listáját továbbra is a házhozszállítás vezeti. A webáruházak 83%-a biztosítja ezt a szállítási módot felmérésünk szerint.
Emellett a csomagpontok és automaták is nagyon népszerűek, amelyek közül a Top 3 legnépszerűbb a GLS csomagpont, MPL PostaPont és Foxpost csomagautomata.
A saját üzletben történő személy átvételi lehetőség aránya 2020-hoz képest 25%-kal csökkent, de még ígyis a második leggyakoribb szállítási mód. Ez vélhetően annak tudható be, hogy a COVID miatt sok offline üzlet bezárni kényszerült.
Marketing
A közösségi oldalakon való jelenlét továbbra is a legnépszerűbb marketing eszköz a webáruházak körében. A megkérdezettek 89%-a használja ezt a marketing csatornát, azon belül is elsősorban a Facebook-ot, az Instagram-ot és a YouTube-ot.
Az előző évekhez hasonlóan a Top 3 marketing eszközök között most is a Facebook hirdetések (72%) és a keresőoptimalizálás(66%) kaptak helyet, a közösségi oldalakon való jelenlét után.
A Google Ads (54%) és a piacterek (21%) marketing szerepe erős növekedést mutat az előző évhez képest.
Mindez jól alátámasztja azt, hogy akkor lehet igazán sikeres egy webáruház, ha minél több marketing csatornán jelenik meg.
A különféle értékesítési csatornák mellett, a webáruházon belül alkalmazott marketing eszközök listáját a kuponok vezetik.
A Top 5 webáruhon belüli marketing eszköz:
- Kupon (46%)
- Elhagyott kosár értesítő (39%)
- Intelligens termékajánló (36%)
- Csomagajánlatok (35%)
- Közösségi megosztás lehetősége (32%)
A felmérés szerint egy webáruház éves marketing költsége átlagosan közel 5.400.000 Ft.
Offline értékesítés
A webáruházaknak csupán 43%-a rendelkezik hagyományos, offline üzlethelyiséggel is. Ez az arány tavalyi évhez képest 12%-kal kevesebb, amelynek oka lehet a koronavírus következtében bezárni kényszerülő üzletek vagy az új munkalehetőség iránt érkelődő vállalkozók, akik most indították el webáruházukat. Ugyanis a felmérést kitöltő webáruházak közel fele 2020-ban, vagy az után indult el.
A tény, hogy a webáruházak 57%-a nem rendelkezik offline üzlettel, jól bizonyítja azt, hogy az e-kereskedelem dinamikus fejlődését, miszerint egyre többen indítanak fizikai üzlet nélkül is webáruházat.
Külföldi értékesítés
Az utóbbi időkben egyre egyszerűbbé vált a külföldi terjeszkedés a webshopok számára, ám mégis az tapasztalható, hogy a hazai webáruházak többsége (89%) még nem nyit a nemzetközi piac felé, és csak Magyarországon értékesít. Viszont a maradék 11%-nak nagy része már több mint 5 országban is elérhető.
A csak Magyarországon értékesítő webshopok magas aránya alátámasztja részben azt is, hogy a hazai e-kereskedelem is olyan dinamikusan fejlődik, hogy stabil alapot nyújt a vállalkozások számára.
További eredmények
Részletes eredményekért töltsd le a teljes 2021-es Nagy Webáruház Felmérést az ekerstat.hu/nagy-webaruhaz-felmeres oldalról.