Webáruház indítás

Marketing terv: Felépítése, részei és eszközei

5 perc olvasási idő Marketing terv

A marketing terv az üzleti terv egyik legfontosabb része.

A legtöbb kisvállalkozás és webshop azért megy tönkre, mert nem tud vevőket szerezni.

Ennek több oka is van.

Az egyik – sajnos leggyakoribb – eset, mikor az alapítók a “field of dreams” áldozatául esnek, és azt gondolják, hogy ha kiteszik az adott terméket a webáruház kínálatába, akkor a vásárlók maguktól is jönni fognak.

Sajnos ez csak a legritkább esetben van így.

Gyakori probléma az is, amikor egy cég bár nem mellőzi teljesen az egyes marketing tevékenységek elvégzését, de az alapítók nem látják rendszerben a teljes marketing gépezetet, ezáltal nincsenek ok-okozati összefüggések a marketingben. Jó példa erre a tipikus vállalati blog, amit nem osztanak meg a közösségi platformokon, nem jelenik meg a keresési találatokban, nem küldenek ki a már meglévő vásárlóknak.

Ezekre a problémákra nyújt megoldást egy jól átgondolt, szakszerű marketing terv.

Mit érdemes tudni a marketing stratégiáról?

kész marketing terv

A marketing tervet az alapítók vagy marketing vezetők jellemzően nem saját maguknak, hanem az alkalmazottaknak, a partnereknek, befektetőknek vagy beszállítóknak készítenek.

Ez az oka annak, amiért a legtöbb kezdő vállalkozás szókincsében nem szerepel a marketing terv kifejezés.

Pedig az írás, a gondolatok letisztázása és a teljes rendszer átlátása rendkívül sokat tud segíteni már akkor is, mikor még csak az alapítók vannak a cégben vagy webshopban.

A különböző technikákat, praktikákat, módszereket ugyanis nem érdemes összekeverni a stratégiával, ahol az egyes megoldások rendszerbe rendeződnek, egymásra épülnek és az egész végül többé válik, mint a részek összessége.

Ahhoz tehát, hogy egy vállalkozás ügyfélszerzési folyamata rendben legyen, marketing stratégiára van szüksége.

A marketing stratégia felvázolásához pedig nincs is jobb módszer, mint egy marketing terv megírása.

Az üzleti terv és a marketing terv fogalma

Mivel a marketing terv az üzleti terv részét képezi, ezért sokan összekeverik a kettőt.

Pedig míg az üzleti terv egy a vállalkozás minden részére kiterjedő részletes dokumentum, addig a marketing terv csak és kizárólag az ügyfélszerzésre összpontosít.

Ha szeretnél tisztában lenni azzal, mivel is jár az üzleti terv és stratégia megalkotása, akkor jelentkezz a Targeter PRO kurzusára, ahol könnyedén elsajátíthatod a webshop indításhoz szükséges alapokat is.

De miért olyan fontos a marketing terv, ha az üzleti terv sokkal nagyobb és holisztikusabb képet ad a vállalkozás működéséről?

Nos, a legtöbb vállalkozás csődbe jutásáért az esetek döntő többségében csupán 3 tényező felelős:

  • Pénzügyi instabilitás, a vállalkozás forrásai kiapadnak
  • Kereslet hiánya, azaz a cég egy olyan terméket árul, amire senkinek sincs szüksége
  • Az ügyfelek hiánya, tehát a marketing és az ügyfélszerzés kudarca

Ezért olyan fontos egy jól megírt, részletesen átgondolt marketing terv.

De vajon hogyan érdemes összerakni és megírni, illetve milyen részei vannak?

A marketing terv részei

marketing terv részei

Magát a dokumentumot úgy érdemes megírni, hogy azt később más is elolvashassa, ugyanis amikor a cég beindul és elkezd növekedni, egyre több embert kell majd egy lapra hozni, hogy mindenki ugyanazt a célt és missziót lássa maga előtt, valamint az odavezető út egyes lépéseiben is konszenzus legyen.

Hogyan festenek egy befektetőknek, partnereknek és alkalmazottaknak is megmutatható marketing terv részei?

  1. Vezetői összefoglaló
  2. Piackutatás
  3. Célcsoport
  4. Konkurencia
  5. Üzleti célok, legfontosabb mérőszámok
  6. A teljes stratégia lépésekre, taktikákra bontása
  7. Büdzsé, ROI és kockázat

Az alábbiakban lássuk, hogyan kell felépülniük az egyes részeknek.

1. Vezetői összefoglaló

Az összefoglalás, ami néhány mondatban, leegyszerűsítve magyarázza el, hogy miről is szól az utána következő marketing terv.

Főleg azoknak készül, akik nem akarják a teljes tervet átolvasni, de mégis képbe szeretnének kerülni a fő stratégiai pontokkal és folyamatokkal. Ez azonban nem jelenti azt, hogy csak abban az esetben kell elkészíteni, amennyiben külső partnerekkel, befektetőkkel vagy beszállítókkal dolgozunk együtt, hiszen megírása azért is fontos, mert ezzel tisztázódik le a cég marketing stratégiája az azt kidolgozó stratéga fejében is. 

Miket érdemes belefoglalni a vezetői összefoglalóba?

  • A célpiac és a konkurencia részletes leírása
  • A kínált termékek és szolgáltatások felvázolása
  • A marketing terv célja és része a teljes üzleti stratégiában
  • A fő célok és mérőszámok ismertetése

Lényegében a marketing terv 7 részét érdemes néhány mondatban összefoglalni benne, anélkül, hogy belemennénk a részletekbe.

2. Piackutatás

A marketing piackutatás nagyban különbözik az üzleti piackutatástól, hiszen itt főleg az ügyfélszerzési szempontokat figyelve végezzük el a kutatást – tehát főleg arra vagyunk kiváncsiak, hogy a marketing stratégia:

  • Mennyire működőképes?
  • Hogyan fest a konkurens vállalatok stratégiájához képest?
  • Hol vannak a legnagyobb buktatói?
  • Mekkora erőforrást igényel a piaci dinamizmusok alapján a kivitelezése?

Ebben a SWOT vagy a PESTEL elemzés rendkívül jó segítséget tud nyújtani.

3. Célcsoport

A marketing egyik legfontosabb eleme maga az ügyfél, akinek a terméket és szolgáltatást el szeretnénk adni.

Ahhoz, hogy kellőképpen megismerjük a vágyaikat, igényeiket, szükségleteiket és félelmeiket, többféle adatra is szükségünk van:

  • Demográfiai adatok (pl.: nem, kor, lakhely, stb.)
  • Pszichográfiai adatok (pl.: preferenciák, személyiségjegyek, stb.)
  • Viselkedési adatok (pl.: vásárlói szokások, márkahűség, stb.)

Minél többet tudunk a célcsoportról, annál könnyebb lesz rá szabni a terméket, az üzleti stratégiát és a marketinget is.

4. Konkurencia

A célcsoport után meg kell vizsgálnunk az őket kiszolgáló cégeket is, akikkel a szűkös erőforrásokért versenybe kívánunk szállni.

Tudnunk kell, hogy:

  • Mekkora a piaci dominanciájuk?
  • Pontosan melyik marketingcsatornákon érik el az ügyfeleiket?
  • Hogyan illeszkedik a marketing stratégiájuk a teljes üzleti tervükbe?
  • Mekkora erőforrásból gazdálkodnak?
  • Milyen gyengeségekkel rendelkeznek?

Egy jó marketing tervben nemcsak a célközönséget ismerhetjük meg rendkívül jól, de a konkurenseket is.

5. Üzleti célok, legfontosabb mérőszámok

Látnunk kell azt, hogy a marketing stratégia hogyan illeszkedik a teljes üzleti tervbe, miként működik együtt a többi tevékenységgel, és hogyan fogja elérni a hőn áhított célokat.

Ehhez: 

  1. Meg kell határoznunk a marketing célokat 
  2. Össze kell hangolnunk az üzleti célokkal
  3. Mérőszámokat kell hozzá rendelnünk

Majd mindezek után folyamatosan mérni, hogy miként haladunk a fő cél elérése felé.

6. A teljes stratégia lépésekre, taktikákra bontása

Így, hogy már látjuk a célközönséget, a konkurenciát, a konkrét célokat és mérőszámokat, már majdnem megszületett a kész marketing terv – már csak le kell fektetnünk, hogy miként kívánjuk elérni ezeket a célokat.

Ebben a lépésben az eddig tárgyalt összképet konkrét lépésekre kell bontanunk annak érdekében, hogy lépésről-lépésre elérhessük őket.

Ez az, ahol a marketing terv egy élő, lélegző dokumentummá válik, konkrét feladatokkal, rövid távú célokkal és ügyfélszerzési módszerekkel.

7. Büdzsé, ROI és kockázat

Végül, de nem utolsósorban egy stressz tesztet kell végeznünk, amely során a stratégiát pellengérre állítjuk, majd megvizsgáljuk, hogy:

  • Van-e elég erőforrásunk a célok eléréséhez és a feladatok kivitelezéséhez?
  • Mikor és mekkora megtérülésre számíthatunk?
  • Amennyiben nem sikerül a terv kivitelezése, az miért történhet?

Ezzel lényegében körbeér a stratégia, és nemcsak egy másoknak is átadható dokumentummá válik, hanem egy olyan anyaggá, amelynek már a belső emberek számára is gyakorlati haszna van.

Összefoglalás

A kész marketing terv szerepe nem csak abban áll, hogy könnyebben kommunikáljuk cégünk működését.

Természetesen ez is nagy előnye, ám a marketing terv írása során az író fejében is kirajzolódnak a működési mechanizmusok, előkerülnek a buktatók és a logikai problémák – ám a megoldásuk jóval egyszerűbbé válik azáltal, hogy az írott formának köszönhetően segítséget is bevonhatunk a kérdőjelek megválaszolásába.

Akár egy jól megírt, működő marketing terv sablon alapján is megírható, tehát puskázni ér! Innen letölthetünk egy jó példát a Targeter jóvoltából.

Ha további kérdések maradtak, érdemes lehet marketing szakértőt is bevonni a stratégia letisztázásába.

Amennyiben pedig az új cég – aminek a marketing terve elkészül – egy webshop lesz, érdemes megismerni a Shoprentert!

Szeretnél jobban elmélyedni a webáruházad marketingjében? Látogass el Tudásportál oldalunkra, ahol számos tudásanyagból választhatsz akár e-book vagy videós formátumban.

e-kereskedelmi tudásanyagok

A szerzőről:

Karányi Edina
Karányi Edina
E-kereskedelmi stratégiai szakértő – Shoprenter
Edina több mint 3 éve dolgozik a Shoprenternél. Már több ezer webáruházzal került kapcsolatba és több 100 webáruház tulajdonossal konzultáltált a hatékony működtetésről, így járulva hozzá sikertörténetükhöz. Foglalj konzultációt Edinához!
 

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Webshop üzemeltetési tippek és tanácsok kezdőknek
Webshop üzemeltetési tippek és tanácsok kezdőknek

E-kereskedőként Te is szembesülhettél már ezzel az érzéssel: elindítottad a webáruházadat,  kipipáltad a listádon ...Elolvasom

Close