Bevételnövelés

Influencer marketing a gyakorlatban

7 perc olvasási idő influencer-marketing-a-gyakorlatban-600

Napjaink egyik legtrendibb fogalma az influencer marketing.

Mindenki találkozott már vele valamilyen formában, aki rendszeresen használja a közösségi oldalakat és különböző csatornákat. Mielőtt azonban túlságosan előre szaladnánk a témában, fontos, hogy megismerjük a kialakulásának okát és persze a statisztikákat.

2.000 YouTube csatornának van 1 milliónál több feliratkozója, emellett közel 10.000 Instagram fiók bír 1 milliónál több követővel világszerte.

A hazai adatok nyilvánvalóan alacsonyabbak, de a népesség számát tekintve még mindig eléggé meglepőek az adatok.

Jelenleg 240 YouTube csatorna rendelkezik 100.000-nél több feliratkozóval és több mint 1.7 millió magyar Instagram profil van regisztrálva, amelyek 97,3%-a használ Messengert és 96,3%-a Facebookot. Röviden: sokan vagyunk.

Ahogy világszerte, hazánkban is megjelentek olyan profilok, akik jóval nagyobb követőtáborra tettek szert az átlagosnál. Ők tipikusan azok a hírességek, akik a már meglévő népszerűségüknek köszönhetően benne vannak a köztudatban, azaz nem “helyből indulnak”.

Mellettük viszont megjelentek olyan – a többség számára eddig ismeretlen – személyek is, akik a közösségi oldalak futótűzszerű terjedésének köszönhetően nagyon hamar, óriási követőtáborra tettek szert. Ők jellemzően vloggerek, modellek és olyan hétköznapi emberek, akik aktívan használják a különböző social médiumokat.

Ezzel pedig el is érkeztünk ahhoz a kérdéshez, hogy…

Kik azok az influencerek?

Kezdjük inkább azzal, hogy kik NEM minősülnek influencereknek. Azok a hírességek, celebritások, “insta-celebek”, akik nagy követőtáborral rendelkeznek, azonban nem készítenek olyan tartalmú bejegyzéseket, amelyben közvetve vagy közvetlen promotálnak egy terméket vagy szolgáltatást, azok nem minősülnek influencereknek.

Influencernek nevezzük azokat az embereket, akik egy márkát vagy terméket promotálnak megbízás alapján vagy egyéb cél érdekében, továbbá hatással vannak bizonyos célközönségek vásárlási döntéseire.

A hangsúly azon van, hogy ezek az emberek megbízás alapján (felkérést követően) vagy egyéb cél érdekében (pozícionálás, önmaguk népszerűsítése érdekében) folytatják ezt a tevékenységet.

Influencer marketing – Hogy kezdjünk bele?

Mivel az egész influencer-szakma még viszonylag friss terep, így nincsenek rá bejáratott komplex stratégiák, folyamatok. Azonban, ha marketinges szemmel végiggondoljuk a folyamatot, akkor egyértelmű részfolyamatokká osztható egy influencer kampány, amelyek a következők.

  1. Feltérképezés

A feltérképezés a legfontosabb része a folyamatnak. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy a követőtábor mérete alapján ítélkeznek és kezdik el a közös munkát az influencerrel. Ez pedig óriási hiba.

Az influencer marketing lényege, hogy a témakörben hiteles szereplő segítségével jutunk el a célközönségünkhöz, megújult formában.

Ha egy búvárruhát forgalmazó webáruházunk van, akkor hiába vesszük fel a kapcsolatot egy olyan emberrel, akinek óriási a követőtábora, azonban semmi köze a termékünkhöz, hiszen nem lesz hatékony számunkra az együttműködés, továbbá az influencer is rontja ezzel a relevanciáját.

Ebből adódóan: kerüljük el azokat az influencereket, akik szinte bármit elvállalnak ellenérték fejében. Az ilyen kooperáció nem lesz eredményes.

Helyette viszont gyűjtsük ki azt a top 10 influencert, aki abszolút hiteles személynek tartható a termékünket illetően.

A gyűjtéshez segítségül jöhetnek a következő oldalak: Scrunch, Klear, HypeAuditor vagy a hazai InfluencerKereső.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Amikor kicsi voltam és nem tudtam aludni, Apukám sokszor azt mondta, hogy igyunk mézes, fahéjas meleg tejet, mert az megnyugtatja a pocakomat és szebbek lesznek tőle az álmaim. Nos! Úgy tűnik Apu már akkor trendi volt, mert most az ehhez hasonló recepteket Moon Milk-nek nevezték el és a világhálón szebbnél szebb recepteket találhattok. Azért fogalmaztam így, hogy “szebbnél-szebb” , mert nem csak az ízvilágra figyelnek a készítése közben, hanem a külcsínre is. Érdemes rákeresnetek! ☺️ Én most Apu receptjét készítettem el “Moon Milkes” verzióban, mandula itallal! Próbáljátok ki ti is! ? Hozzávalók: 3 csésze Adez mandulatej 1/2 teáskanál vanilia aroma 3 teaskanál barnacukor 1 teáskanál őrölt fahéj Egy közepes tálban keverjük el az összetevőket. Folyamatos keveres mellett forraljuk fel, majd hagyjuk hűlni 2-3 percig. Ezután tegyük turmixgépbe 30 másodpercre, amíg habos nem lesz, majd öntsük pohárba és tálaljuk! Egészségetekre!? #reklam #adez #adezhungary #almondmilk #vegan #cinnamonrolls #cinnamon #sweets #moonmilk #home

Regina Dukai (@reginadukai) által megosztott bejegyzés,

A példán látható bejegyzésben egy hazai híresség termékpromócióját láthatjuk, amelynek a leírása, a személyes történet elmesélése csak növeli az influencer személyének relevanciáját.

  1. Kiválasztás

A kiválasztás során érdemes a követőtáboruk minőségét is ellenőrizni.

Ha a követőik között túl sok külföldi profilt, profilkép nélküli fiókot, “kamuprofilt” találunk, akkor minden bizonnyal egy olyan influencerre akadtunk, akinek nem valós személyekből áll a követőtábora.

Léteznek olyan szoftverek, amelyek segítségével viszonylag hamar szert tehet bárki ilyen profilokból álló 8-10.000 fős táborra, azonban ezek minősége nem sokat ér.

Ne feledjük, az a cél, hogy az influencer követőtábora a mi vásárlónkká váljon. Ha valósnak tűnik a tábor, akkor elkezdődhet a kapcsolatfelvétel szakasza.

A bejegyzés alatt található hozzászólások is arról árulkodnak, hogy valós követőtáborról van szó.

  1. Kapcsolatfelvétel

A kapcsolatfelvételben nincs semmi különös mágia. Egyszerűen csak vegyük fel a kapcsolatot az influencerrel a megadott elérhetőségek egyikén vagy csak szimplán írjunk rá Instán vagy Messengeren.

Fontos, hogy a bemutatkozó üzenetben ne zúdítsunk rá minden információt a másik félre. Egy rövid bemutatkozást követően kérdezzünk rá, hogy nyitott-e egy közös együttműködésre velünk, illetve a termékünk promóciójával kapcsolatban.

Példa: “Szia! XY vagyok a valami.hu webáruház tulajdonosa. Azért írok, mert úgy gondolom, hogy a webáruházam terméke hitelesen passzolna a profilodhoz és szeretnék veled együttműködni egy influencer kampány keretében, amennyiben nyitott vagy rá. Ha szerinted is működne a kooperáció, akkor írj egy üzenetet és megbeszéljük a részleteket!”.

Sok influencer már ügynökségeken keresztül működik, így már egy közvetlen kapcsolattartóhoz kerülünk, aki borítékolhatóan egy komplex, minden részletre kiterjedő választ fog adni a kérdéseinkre.

Ha viszont nem ez a helyzet és egy kezdő influencerrel van dolgunk, akkor érdemes a megegyezés előtt egy dokumentumban összeírni mindkét fél vállalását, teendőit részletesen.

  1. Megvalósítás

Felmértük a terepet, kiválasztottuk az influencert, akivel indulhat is a közös munka. Hogyan tovább?

A két félnek szorosan együtt kell működnie, hogy a kampány megvalósuljon, legyen szó egyszeri vagy folyamatos, hosszabb távú együttműködésről. Minden esetben egyeztetni kell a következőkről:

  • Ütemezés – Mikor szeretnénk az influencer profilján látni a termékünk promócióját? Ha tervezünk plusz kampányt erre az időszakra, ha nem, minden esetben fontos tudni a konkrét napokat, sőt, akár az órákat is a tervezés szempontjából.
  • Csatornák – Melyik csatornán és milyen intenzitással jelennek majd meg a bejegyzések? Jó, ha ismerjük a különböző csatornák organikus elérését, azaz egy bejegyzést az adott csatornán az influencer követőinek hány százaléka fogja látni. Mindemellett érdemes tisztában lenni azzal is, hogy hol tudunk linket elhelyezni, amivel közvetlen a webáruházunkba irányítjuk a forgalmat.
  • Tartalom – Milyen kreatív és szöveg kerül ki az adott profilra? A legrosszabb, amit tehetünk, hogy konkrét képet és szöveget írunk, amit közvetítünk az influencer csatornájára. Nem véletlenül rendelkeznek magas követőtáborral, bízzuk rájuk a képet és a szövegezést is, hogy hitelesek maradjanak a profiljukhoz. Természetesen, a számunkra legfontosabb információkra hívjuk fel a figyelmüket külön.
  • UTM-ezett linkek használata – Hogy fogjuk mérni az együttműködés eredményességét? Ne vegyük félvállról az ilyen kérdéseket főleg, ha pénzt is fizetünk a promócióért. UTM paraméterekkel egészítsük ki a linkjeinket, amelyet az influencer felhasznál a saját csatornáján. Így képesek leszünk mérni az együttműködésből származó forgalmat, konverziókat is. Amennyiben ShopRenteres webáruházunk van, akkor a bejegyzés végén még egy ettől is kézenfekvőbb és hatékonyabb megoldást fogunk javasolni!

Neon Ninja Box - YouTube - GameStar - Influencer marketing

 

  1. Eredmények (közös) értékelése

Ahogy minden kampányt, az influencer kampányt is érdemes kiértékelni. Ehhez jön majd segítségül az előző pontban említett UTM-ezett linkek használata, illetve a Google Analytics.

Lépjünk be az Analytics fiókunkban az Ügyfélszerzés/Kampányok/Minden kampány menüpontba. Az itt megjelenő kampánynevek megfelelnek az UTM-ezett “Campaign” URL tag-nek, azaz ebben az esetben influencertől származó közvetlen forgalmat, viselkedés és konverziós adatokat láthatjuk.

Google Analytics - UTM mérése

Mivel az influencer marketing hazánkban még gyermekcipőben jár, így nem lehet mondani átlagos konverziós arányt. Az ügynökségek bizonyára már rendelkeznek erre vonatkozóan statisztikákkal, azonban szem előtt kell tartani, hogy minden influencer követőtábor-összetétele más, illetve az iparág alapján az átlagos konverziós számok is eltérőek lehetnek.

A legjobb, ha több influencerrel működünk együtt és a tapasztalataink alapján vonunk le konverziós adatokra következtetéseket.

Érdemes az elemzéseket követően visszajelzést is küldeni az influencernek, hogy ismerje ő is a kampányok hatékonyságát. Ráadásul ő az, aki platformtól függően fog tudni olyan számokat megosztani velünk, mint például: megtekintések száma, elköteleződés vagy aktivitás.

Egy hosszabb távú együttműködés esetén a folyamatos visszajelzés mindkét fél részéről elengedhetetlen.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Hát ennek meg miért ilyen kicsi a kávája? ?? Megnéztük, hogy milyen a Huawei első ultrabookja, a Matebook X Pro ? Videó hamarosan a TheVR Tech-en ? #huawei #matebookxpro #thevrtech #wearethevr #ad

TheVR (@wearethevr) által megosztott bejegyzés,

A hosszú távú együttműködések egyik legjobb példája a TheVR, akik több gyártóval is folyamatosan együttműködnek.

Természetesen, nem adhatunk minden partnernek Google Analytics fiókhozzáférést, ahogy tőlük sem elvárható, hogy analitikai jártasságot szerezzenek. Az eredmények nyomon követeséhez azonban létezik egy megoldás, amely mindkét fél számára megkönnyíti a kooperációt…

Képzeljen el egy rendszert, ahol minden egyes influencer partnert regisztrálni tud, akikhez terméket, értékesítési jutalékot tud rendelni, amelyet folyamatosan nyomon követhet mindkét fél. Pontosan ezt nyújtja a ShopRenter Affiliate rendszere.

Miben tud segítséget nyújtani a ShopRenter Affiliate rendszere az influencer marketingben?

A funkció aktiválásához nincs másra szüksége, mint egy ShopRenter Gold csomag előfizetésre, amelyben engedélyezi az affiliate funkciókat.

Az engedélyezést követően bármely regisztrált vásárlóból affiliate partnert hozhat létre, akikhez a rendszer automatikusan hozzárendel egy egyedi azonosítót.

Az egyedi azonosítót tartalmazó link elhelyezését követően minden, az affiliate partner linkjét használó érdeklődőt a rendszer azonosít.

Az azonosítás után pedig minden egyes feliratkozást és rendelést nyomon követ, amely ebben az esetben az affiliate partner számára értékesítési jutalékot jelent.

A ShopRenter Affiliate rendszere mind az e-kereskedő, mind az affiliate partner számára generál egy felületet, ahol nyomon követhetővé válnak az egyes tranzakciók és jutalékok.

ShopRenter Affiliate rendszer

 

Ha úgy gondolja, hogy szeretne belevágni az influencer marketingbe, akkor a fenti segédlet segítségével bármikor belekezdhet.

Ha az együttműködést szeretné kibővíteni és értékesítési jutalékkal ösztönözni a partnerét, akkor ehhez ellenőrzött körülmények szükségesek.

Ilyen ellenőrzött környezetet tud biztosítani Önnek és a partnerének a ShopRenter Affiliate funkciója, amely segítségével tételesen nyomon követheti az influencerek által hozott látogatók, feliratkozók és a legfontosabbat, a vásárlók számát.

Ha szeretne még több információhoz jutni a ShopRenter Affiliate funkcióját illetően, akkor olvassa el a funkcióról szóló ShopRenter Akadémia bejegyzésünket és vegye fel velünk a kapcsolatot!

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Egy fontos összetevő, ami a sikeres webshophoz nélkülözhetetlen [VENDÉGCIKK]

Előfordul, hogy megtetszik nekünk egy nő vagy egy férfi. Hatalmas vágyat érzünk iránta, valahogy ...Elolvasom

Close