Konverzióoptimalizálás Trendek Újdonság Webshop üzemeltetés

Google Analytics 4 útmutató webshopoknak

6 perc olvasási idő GA4 útmutató

A Google Analytics 4 átállás a webshopokat is érinti és minden e-kereskedőnek fel kell készülnie a változásokra. Pár héttel ezelőtt elérhetővé vált a GA4 összekötés a Shoprenter rendszerében. Ezt megelőzően Tag Manager segítségével lehetett beküldeni az adatokat, mostantól viszont 2 egyszerű lépéssel megoldható az összekötés.

  • Miért is jó a GA4?
  • Hogyan kell használni és értelmezni az adatokat?
  • Hogyan lehet Shoprenteres webshophoz beállítani?

Ezekre a kérdésekre ad választ az alábbi videós segédletünk, melynek összefoglalóját írásos formában is elolvashatod a videó alatt.

A GA4 egy ingyenes analitikai szoftver, a sokak által ismert Universal Analytics jövője. Webáruház tulajdonosként kötelező a használata, nem lehet megkerülni, hogy ha szeretnél adatokat látni arról, hogy mi történik a webshopodban.

Átállás Google Analytics 4-re

2023. július 1-jétől az Universal Analytics új adatokat már nem fog rögzíteni. A korábbi adatokhoz viszont még hozzá lehet majd férni. Az említett időpont kezdve már csak az új, Google Analytics 4 (röviden: GA4) platformra érkeznek be az adatok.

Érdemes már most beállítani a Google Analytics 4 felületét, ne várjunk a jövő évi határidőig. Így már most tudunk adatokat gyűjteni az új platformon, ami az éves adatok összehasonlításánál lesz fontos.

Universal Analytics vs. Google Analytics 4

A két platform hasonló, de más logika mentén épül fel. Kell egy kis idő, míg a felhasználó megtanulja és megszokja azt, hogyan lehet a GA4-et úgy használni, mint az Universal Analytics-et.

A Google Analytics 4 egy letisztultabb, átláthatóbb felületet biztosít. Sokkal kevesebb a menüpont, de minden ugyanúgy mérhető, mint elődjénél, sőt annál még több minden tudunk mérni és elemezni.

A lényegi különbség a két platform között:

  • Az Universal Analytics főleg URL alapon mért, azaz oldalbetöltéseket tudott vizsgálni.
  • Ezzel szemben a GA4 már nemcsak oldalbetöltődést mér, hanem viselkedés alapján tudjuk elemezni, hogy mit csinálnak a webáruházunkban a látogatók. Ezt pedig az úgy nevezett eseményekkel tudjuk mérni.

Ezen kívül persze rengeteg különbség van még a két analitikai szoftver között, de a kezdéshez éppen elég annyi, hogy ha tudjuk, hogy a GA4 legnagyobb erőssége az események, illetve az abból származó sokkal több adat.

Események a GA4-ben

Az események olyan viselkedés mozzanatok, amik a webáruházunkon belül történnek. Mi történik általában egy weboldalon? A felhasználó megnyitja az oldalt / webáruházat, majd görget valamennyit, ideális esetben kattint is valahová.

Az Universal Analytics-nél ebből azt tudtuk mérni, hogy mennyi látogató (munkamenet) van, mennyi az oldalon eltöltött idő és a kattintást abban az esetben, ha másik URL-re navigálódott.

A GA4 ennél már sokkal több adatot mutat nekünk. Az oldalon belül történő kattintások is tudja mérni, még akkor is, ha nem történik másik URL-re átirányítás (pl. megjelenik egy popup, lefut egy lekérdezés az oldalon a gombra történő kattintásnál).

A Shoprenternél már előre definiáltunk és paramétereztünk eseményeket, így ezeket már nem kell manuálisan beállítani. A legfontosabb események:

  • page_view
  • user_engagement
  • view_item
  • scroll
  • first_visit
  • add_to_cart
  • begin_checkout
  • purchase
  • stb.

Ha ennél többre van szükségünk és használunk Google Tag Managert, akkor ott is létrehozhatóak új, egyéni események, melyeket utána a Google Analytics 4-ben is tudunk már mérni.

Konverziók mérése

Egy webáruház esetében kiemelten fontos a konverzió nyomonkövetése. Google Analytics 4-ben bármelyik eseményt beállíthatjuk konverzióként (ajánlott többet is). A Shoprenter előre definiálva konverzióként rögzíti a purchase eseményt, de ajánlott akár a add_to_cart és a begin_checkout eseményeket is konverzióként beállítani.

Miután egy eseményt konverzióként jelöltünk meg, a beállítást követően kell 1-2 nap a Google-nek mire érzékeli és már mutat konverziós adatokat GA4-ben az adott eseményre.

GA4 használata és felépítése

Az új felületen az alábbi menüpontokat találjuk meg a bal oldali navigációs sávben:

  • Főoldal 
  • Jelentések
  • Felfedezés
  • Hirdetés
  • Beállítás

Nézzük meg közelebbről a fontosabb menüpontokat:

Jelentések

Ez lesz számunkra a legfontosabb menüpont, amelyet a leggyakrabban érdemes használni.

GA4 beállítás

Az egyes menüpontokban az alábbiakat találjuk:

  1. Valós idejű: elmúlt 30 perc és a jelenleg történő viselkedések olyan szempontok szerint, mint ország, platform, eszköz, forrás, oldal, esemény, stb. Ezek alapján az adatok személyre szabhatóak és szűrhetőek.
Webshop analitika
  1. Életciklus
  • Ügyfélszerzés: Olyan kérdésekre ad választ, hogy hogyan (melyik csatornából) vált látogatóvá az adott user, ezt követően mit csinált a webshopban. 3 almenüpontja van:
    • Ügyfélszerzés áttekintése: Általános adatokat mutat.
    • Felhasználószerzés: Milyen csatornából érkezett a látogató / új felhasználó?
Google Analytics 4 jelentések
  • Forgalomszerzés: További, mélyebb adatok.
  • Elköteleződés: Megmutatja, hogy a felhasználók mennyire köteleződnek el a webshop iránt, mennyire potenciális vásárlók. Ezt az események segítségével tudjuk mérni, akár csatorna szintjén is. 
    • Elköteleződés áttekintés: Általános adatok.
    • Események: Mik történtek a webshopban, mit csináltak a látogatók? (Itt fontos megjegyezni, hogy csak a purchase esemény hoz bevételt, így ne ijedjünk meg, ha a többi eseménynél 0 bevételt látunk).
      Ez a menüpont mutatja be a felhasználó életútját és az eseményekre szűrve mélyebb elemzéseket tudunk elvégezni.
GA4 lépésről-lépésre
  • Konverziók: A purchase eseményt vizsgálja, azaz amikor a vásárlás megtörtént és a köszönő oldal töltődik be a felhasználónak. Más eseményt is hozzá lehet adni konverzióként (sőt érdemes is), ahogy fentebb is említettük.
  • Oldalak és képernyők: Melyik oldal felelős a konverzióért?
  • Bevételszerzés
    • Bevételszerzés áttekintése
    • E-kereskedelmi vásárlások: Mennyi konverzió született adott időszakon belül és melyik termékből? Itt akár termékekre lebontott adatokat is láthatunk.
    • Alkalmazáson belüli vásárlások: Ha nincs letölthető applikációnk, akkor ez nem lesz releváns.
Google Analytics
  • Megjelenítői hirdetések: Az előzőhöz hasonló ez is.
  • Megtartás: Mennyire elkötelezettek a látogatóink. Ez olyasmi, mint a Universal Analytics-ben a kohorsz elemzés. Meg tudjuk nézni, hogy mennyi visszatérő látogató lett az újakból napokra lebontva.
  1. Felhasználó
  • Demográfiai adatok
    • Demográfiai adatok áttekintése
    • Demográfiai csoport: Ország, város, korosztály, stb.
Google Analytics 4 átállás
  • Technológia: Használt eszköz, böngésző, képernyőfelbontás, mobil eszköz, stb.
    • Technológia áttekintés
    • Technológia részletei

Felfedezés

Egyedi riportok hozhatunk itt létre hasonlóképpen, mint a Data Studio-ban. Ilyen riport lehet például egy marketinges számára a felhasználói tölcsér vagy a hirdetés átfedések (Google és Facebook között).

Beállítás

Ebben a menüpontban tudunk személyre szabott beállításokat elvégezni.

GA4 használata
  1. Események: Ebben a menüpontban új eseményeket hozhatunk létre és a már meglévőeket tudjuk módosítani. Ezen felül egy kattintással könnyedén konverzióként jelölhetjük meg bármelyik eseményt.

    Érdemes a fizetési folyamathoz konverziót beállítani (add_to_cart, begin_checkout események), ezáltal a kosárelhagyás is könnyen mérhető GA4-el. Így olyan kérdésekre is választ kaphatunk, mint pl. milyen csatornából érkező látogatók teszik kosárba a terméket vagy éppenséggel hagyják el a kosarat.
Google Analytics 4 használata
  1. Konverziók: Itt látjuk a már beállított konverziókat, de akár új konverziós eseményt létrehozhatunk ezen az oldalon.
  2. Közönség: Egyéni közönséget hozhatunk létre, melyek a részletesebb elemzésben lesznek a segítségünkre. Például:
    1. Kiválasztjuk a begin_checkout eseményt.
    2. Megadunk egy konkrét forrás/médium-ot (pl. facebook/cpc).
    3. Beállítunk egy kívánt időintervallumot (pl. 30 nap).
    4. Kizárjuk a purchase eseményt.

Ezt az egyéni közönséget használhatjuk arra, hogy a jelentéseknél csak erre a közönségre szűrve lássuk az adatokat.

GA4 egyéni közönség

Google Analytics 4 beállítása

A Shoprenternél rendkívül könnyedén tudod összekötni webáruházadat a GA4-gyel, ráadásul az előre definiált eseményeknek köszönhetően automatikusan elindul a legfontosabb történéseknek a mérése.

Ha még nincs Google Analytics fiókod, akkor a létrehozásnál már alapértelmezetten benne lesz a GA4 tulajdon. 

Ha meglévő Google Analytics fiókodban még nem aktiváltad az új felületet, akkor az Adminisztrálás > Tulajdon > GA4 beállító asszisztenssel tudod ezt meg tenni.

Ezt követően az alábbi lépésekkel tudod összekötni Shoprenteres webshopoddal: 

  1. Másold ki a GA4 mérési azonosítódat (Adminisztrálás > Tulajdon > Adatstreamek)
  2. Illeszd be ezt a kódot a boltod admin felületén az alábbi helyre: Beállítások > SEO > SEO és Analitika beállítások > Google Global site tag 
GA4 Shoprenter

Ennyi az egész. A beállítást követően egy kis idő múlva már GA4-ben is megjelennek az adatok.

Reméljük útmutatónk segítségedre lesz abban, hogy minél könnyebb és gyorsabb legyen a Google Analytics 4-re való átállás.

További információkért nézd meg a cikk elején lévő videót vagy keress minket bátran az info@shoprenter.hu e-mail címen.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Hogyan legyen válságálló a vállalkozásod?
Hogyan legyen válságálló a vállalkozásod?

Mi történt a gazdaságban? Az elmúlt időszakban minden túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a feje ...Elolvasom

Close