Trendek

[EREDMÉNYEK] Nagy Webáruház Felmérés 2022

2 perc olvasási idő

A Shoprenter 2008 óta minden évben elvégzi a Nagy Webáruház Felmérést a hazai webáruház tulajdonosok közreműködésével.

Idén 15. alkalommal készült el a felmérés, melynek célja, hogy átfogó képet kapjunk és adjunk a hazai e-kereskedelem alakulásáról.

A 2022-es felmérésben 725 webáruház tulajdonos vett részt és többek között olyan kérdésekre kerestük a választ, mint:

  • Hogyan érinti webáruházak forgalmát az orosz-ukrán háború és a növekvő infláció?
  • Milyen problémákkal kell a webáruházaknak szembenézni a jelenlegi helyzetben?
  • Milyen szállítási és fizetési módokat preferálnak a webáruház tulajdonosok?
  • Melyek voltak 2022-ben a legtöbbet használt és a legtöbb bevételt hozó marketing eszközök?
  • Mennyien rendelkeznek hagyományos (offline) üzlethelyiséggel a webáruház mellett?
  • A vállalkozás teljes éves forgalmát vizsgálva átlagosan milyen arányban oszlik meg az offline bolt és a webáruház forgalma?
  • Mennyire jellemző a hazai webshopoknál a külföldre történő értékesítés?

A kérdőív kitöltésében bármilyen webshop motort használó e-kereskedő részt vehetett, így nem kizárólagosan csak Shoprentert használók tartoznak bele.

Webáruházak forgalmának változása

Az orosz-ukrán háború és a növekvő infláció a megkérdezett webáruházak

  • 43%-ára negatívan hat, amely a forgalom csökkenésében érezhető,
  • 41%-a nem észlelt semmilyen változást a forgalomban,
  • 16%-ánál a forgalom növekedését eredményezte.

A TOP 3 probléma, amellyel a webáruházaknak a jelenlegi helyzetben szembe kell néznie az infláció okozta nehézségek, a szállítási költségek növekedése és a nem megfelelő ellátási lánc.

Offline vs. online értékesítés

A webáruházaknak csupán 41%-a rendelkezik hagyományos, offline üzlethelyiséggel is.

A tény, hogy a webáruházak 59%-a nem rendelkezik offline üzlettel, jól bizonyítja azt, hogy az e-kereskedelem olyan dinamikusan fejlődik, hogy már hagyományos üzlet hiányában is képes helytállni.

Az offline boltot is működtető kereskedők 43%-a nyilatkozott úgy, hogy bevételük kevesebb mint 30%-a származik az offline értékesítésből, tehát jellemzően a webshopos online forgalmuk teszi ki a bevételük nagyobb részét. Ez az adat jól szemlélteti, hogy az online értékesítésben továbbra is nagy potenciál rejlik azoknak a kereskedőknek, akik még nem rendelkeznek webáruházzal.

Szállítási módok

Az elérhető szállítási módok listáját idén is a házhozszállítás vezeti, a webáruházak 94%-a biztosítja ezt a szállítási módot. 

2022-ben kiemelkedően népszerűvé váltak a fixpontos átvevőhelyek (csomagpontok és csomagautomaták) is, melyek összességében közel 50%-os növekedést mutatnak.

A megkérdezett webáruházak körében a TOP3 szolgáltató:

  • GLS
  • Foxpost
  • MPL

Fizetési módok

Jelentős növekedés tapasztalható 2022-ben az online bankkártyás fizetés tekintetében. Már a webáruházak 79%-a biztosítja ezt a fizetési módot a vásárlóknak. 

A webáruházakban biztosított TOP 3 fizetési mód:

  • Utánvétel
  • Banki átutalás
  • Online bankkártyás fizetés

Marketing

A közösségi oldalakon való jelenlét továbbra is a legnépszerűbb marketing eszköz a webáruházak körében. A megkérdezettek többsége elsősorban Facebook-on, Instagram-on és YouTube-on van jelen.

A webáruházak által leggyakrabban használt marketing eszközök a Facebook hirdetések (72% használja), a keresőoptimalizálás (71% használja) és a Google Ads (59% használja). Feltörekvőben van a TikTok az e-kereskedelemben.

A legtöbb bevételt hozó TOP 3 marketing eszköz:

  • Keresőoptimalizálás (leghatékonyabbnak ítélt)
  • Google Ads
  • Facebook hirdetés

Javult a Google Ads megítélése és eredményessége a webáruházak körében. 2022-ben a fizetett hirdetési megoldások közül a Google Ads hozta a legtöbb bevételt a megkérdezett webáruházaknak.

TOP 3 piactér:

  1. eMAG (64%)
  2. Facebook Marketplace (45%)
  3. Árukereső Marketplace (42%)

A Top 5 webáruházon belüli marketing eszköz:

  1. Kupon (58%)
  2. Elhagyott kosár értesítő (50%)
  3. Intelligens termékajánló (40%)
  4. Csomagajánlatok (37%)
  5. Közösségi megosztás lehetősége (36%)

A felmérés szerint egy webáruház éves marketing költsége átlagosan több, mint 4.600.000 Ft.

Külföldi értékesítés

Az utóbbi időkben egyre egyszerűbbé vált a külföldi terjeszkedés a webshopok számára, ám mégis az tapasztalható, hogy a hazai webáruházak többsége (89%) még nem nyit a nemzetközi piac felé, és csak Magyarországon értékesít. Viszont a maradék 11%-nak nagy része már több mint 5 országban is elérhető.

A csak Magyarországon értékesítő webshopok magas aránya alátámasztja részben azt is, hogy a hazai e-kereskedelem is olyan dinamikusan fejlődik, hogy stabil alapot nyújt a vállalkozások számára.

További részletes eredményekért töltsd le a teljes 2022-es Nagy Webáruház Felmérést!

Letöltöm a 2022-es felmérést

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Értékesíts még többet az Árukereső Marketplace segítségével

A marketplace megoldás alapjaiban formálja az e-kereskedelem képét, dinamikáját és jövőjét. Az Árukereső.hu-nál már ...Elolvasom

Close