Webáruház indítás Webshop üzemeltetés

E-kereskedelmi fogalomtár

6 perc olvasási idő E-kereskedelmi fogalomtar

Az e-kereskedelemben, mint minden más területen is, különböző hangzatos kifejezések és definíciók léteznek, amelyeket webáruház tulajdonosként érdemes ismernünk.

Cikkünkben összegyűjtöttük azokat a fontos fogalmakat, amelyekkel jó, ha tisztában vagyunk, hogy átfogó képet kapjunk az online kereskedelemről.

Lássuk ABC sorrendben ezeket a fogalmakat:

A

Admin: Az a kezelőfelület, ahol módosíthatjuk webáruházunk beállításait. Emellett az oldal ellenőrzőit hívják így, admin=Administrator. 

Affiliate: Automatizált partnerprogram, egy kölcsönösen jövedelmező együttműködés egy e-kereskedő és más honlap tulajdonosok között. A lényege, hogy az e-kereskedő (egy webáruház) jutalékot fizet az affiliate-partnereknek az ő oldalukról érkező vevők vásárlásai után. Az affiliate-partnerek ezáltal érdekeltek abban, hogy az adott webáruházat hirdessék, hiszen pénzt kapnak érte, a webáruház pedig szintén érdekelt benne, hiszen egy teljesítmény-alapon fizetendő látogató forrást kap ezáltal.

ALT tag: Az ALT tag (vagy ALT címke) a weboldalakon elhelyezett képek egyik HTML címkéje. Az ALT tag tartalmazza egy-egy kép szöveges leírását. Azért van szükség rájuk, mert a keresők általában nem tudják felismerni a képeket vagy az azokban található szövegeket, és csak egy ALT tag bevetésével tudják a megfelelő kategóriába sorolni őket.

API: (Application Programming Interface) Magyarul “alkalmazásprogramozási felületet” jelent. Ennek segítségével tudnak bizonyos programok egymás között kommunikálni, azaz ezen keresztül lehet olyan külső rendszereket is hozzákapcsolni Shoprenteres boltokhoz, amelyek nincsenek az integrációk vagy alkalmazások között. Az API nem kötődik programozási nyelvhez.

Autoresponder: Egy automatizált, időzíthető hírlevél, mellyel feltételekhez szabhatjuk az e-mail kiküldését pl. a feliratkozástól számított első, harmadik, ötödik, nap, adott termék megvásárlása, bizonyos vevőcsoportba való kerülés esetén, stb. A rendszer ezeket az e-maileket a feltételek teljesülése esetén automatikusan ki fogja küldeni minden jövőbeli feliratkozónak. 

A/B teszt: Egy olyan tesztelési módszer, melyet szinte bármilyen területen alkalmazhatunk két verzió versenyeztetésével, legyen szó e-mail tartalomról, e-mail tárgymezőről, landoló oldalról, pop-upról, stb.

B

Backend: Webáruház admin felülete, ahol a webshop beállításai zajlanak.

Backlink: A backlink (magyarul visszahivatkozás) egy olyan bejövő hivatkozás, ami saját webhelyed egyik oldalára mutat egy másik webhelyről. Segítenek a webhelyek közti navigációban, és minőségi szavazatoknak számítanak a keresőmotorok algoritmusai számára. 

Banner: Weboldalon megjelenő hirdetéstípus. A bannert általában egy kép alkotja, amelyre természetesen szöveg is helyezhető. Alkalmazható pl. akciók, kedvezmények, új termékek hirdetésére. Célja nagyon egyszerű: felhívni a figyelmet a reklám tárgyára (legyen az egy márka, egy termék, szolgáltatás, esemény, vagy bármi más), és arra ösztönözni a felhasználót, hogy rákattintson a hirdetésre.

Buyer persona: A buyer persona egy olyan fiktív személy, aki az ideális ügyfeleid tulajdonságaival rendelkezik, segítségével megfelelő módon és formában érheted el azokat a vásárlókat, akiket igyekszel megcélozni a szolgáltatásoddal vagy termékköröddel. 

B2B: (Business to Business) Az a tevékenység, mely során két vállalkozás köt üzletet egymással. (pl. a nagykereskedők)

B2C: (Business to Customer) Az a tevékenység, mely során a cég a fogyasztónak értékesít terméket vagy szolgáltatást. (pl. a kiskereskedők)

C

Checkout: A pénztár folyamata, amely során a vásárló megadja a megrendelő adatait, a szállítási és fizetési módot. A sikeres checkout folyamat végén megtörténik a rendelés leadása.

CMS: (Content Management System) A CMS egy tartalomkezelő rendszer mely a különböző szöveges tartalmak kezelésére szolgál. (pl. WordPress)

CPC:  (Cost-per-click) A CPC (azaz „kattintásonkénti költség”) azt mutatja meg, hogy egy PPC (Pay-per-click) kampány hirdetőjének mennyit kell fizetnie egy-egy kattintásért. Többek között ettől is függ, hogy mennyire lesz nyereséges egy hirdetési kampányod. 

CRM: (Customer Relationship Management) A CRM egy ún. okos szoftver, amely segítségével tudjuk kezelni az ügyfeleink adatait. (pl. MiniCRM)

CSS: (Cascading Style Sheets) Egymásba ágyazott stíluslapok. A CSS egy viszonylag egyszerű programnyelv, amelynek segítségével a HTML oldalaink stílusát, kinézetét tudjuk befolyásolni. Pl.: módosíthatjuk a szövegek tagolását, színét, méretét.

CSV: (Comma-separated values) A CSV egy régebbi típusú fájlformátum, amelyet a webáruházba történő adatimportáláskor használunk. Hasonló az XLS-hez formázások és függvények nélkül.

D

Design téma: A webáruház kinézetének alapja, amely bizonyos mértékig módosítható. Sablonként is emlegetik.

Domain: Egyedi internetes azonosító név, melynek segítségével az áruházunk a .myshoprenter.hu végződés helyett a saját választott elérhetőségén keresztül lesz látogatható.

E

ERP: (Enterprise Resource Planning) Integrált vállalatirányítási rendszer, mely segítségével komplexen tudjuk a webáruházat menedzselni a számlázástól a raktár kezelésig. (pl. Tharanis, Okos-Ügyvitel)

F

Fluid: A weblap elemeinek méretei százalékosan. Nem fix mérettel vannak megadva, így kisebb monitor esetén sem fognak kilógni az elemek, mert a méret pontosan igazodik a képernyőhöz.

FTP: (File Transfer Protocol) Ennek segítségével a szerverhez csatlakozhatunk és a fájlok a szervergép és a saját gépünk közötti kétirányú átvitelét teszi lehetővé. 

Frontend: A webáruház felhasználói felülete, ahova a látogatók érkeznek.

G

Google Ads: A Google hirdetések beállítására használható alkalmazás. (Display, Search)

Google Analytics: A Google ingyenes szolgáltatása, mely teljeskörű statisztikát szolgáltat webáruházunk látogatóiról. Rendkívül jól használható online marketing kampányaink eredményességének mérésére.

Google Merchant Center: Segít, hogy a bolt és termékadatokat elérhetővé tegyük a vásárlók számára a Google Shopping hirdetéseinkben.

Google Search Console: Ha szeretnénk jobban elmélyedni a keresőoptimalizálásban, akkor a Search Console eszközeinek és jelentéseinek segítségével elemezhetjük webhelyünk forgalmát és teljesítményét a Keresésben, kijavíthatjuk a hibákat, és elérhetjük, hogy webhelyünk kitűnjön a Google keresés találatai közül.

Google Shopping: Hirdetésforma, amellyel népszerűsítheted webáruházad termékeiket, szolgáltatását. Az ilyen típusú hirdetések nagy előnye, hogy a termékekről már azelőtt informálódhatnak a felhasználók, hogy rákattintanak a hirdetésre, hiszen keresési (csak szöveget megjelenítő) hirdetésekkel szemben a Shopping hirdetésekben megjelenik a termék neve, a termék képe és ára.

H

Hibakódok: Különböző problémákra különböző hibaüzeneteket kapunk, melyeknek leírása irányít minket a javításban.

HTML: A weboldalakat leíró jelnyelv, az a kódrendszer, amelyet a weboldalak elkészítéséhez használnak.

I

Iframes (kód): Beágyazott keret, amelynek segítségével valamilyen külsős tartalmat tudunk elhelyezni.

Inkognitó mód: Ebben a módban a böngésző nem menti el a böngészési előzményeket, a cookie-kat és a webhelyadatokat, illetve az űrlapokon megadott adatokat.

K

Kategória oldal: Itt találhatóak a termékek, amiket egy bizonyos szempont szerint egy csoportba/kategóriába rendeztünk.

Keresőbarát URL: Az URL-nek egy töredéke, mely általában a tartalom nevét és azonosítóját tartalmazza. (pl. a termék vagy kategória neve)

Klón: Klónnak azokat a boltokat nevezzük, melyek folyamatos szinkronban vannak a fő (szülő) áruházzal, és így frissülnek bizonyos időközönként, igény szerint csak bizonyos információk.

Konverzió: A konverzió egy cselekvés, melyet az oldalunkra érkező látogatóktól elvárunk. Konverzió lehet egy webáruház esetén például a vásárlás, megrendelés vagy ajánlatkérés, de ide tartozhat egy feliratkozás a hírlevélre vagy egy tudásanyag letöltése is.

Konverziós ráta: Ha a konverziós cél például a webshopban történő vásárlás, akkor a konverziós rátát az alábbi módon számolhatjuk ki: (Vásárlók száma)/(látogatók száma) egy adott időintervallumban.

L

Lead: A lead egy személy, vagy cég, aki/ami valamilyen formában jelezte, hogy érdeklődik webshopod kínálata iránt, pl. feliratkozott a hírleveledre, letöltötte a tudásanyagodat, regisztrált valamilyen szolgáltatásodra, tehát önként adta meg az elérhetőségét.

M

Metaadat: A metaadatok az adatokra vonatkozó adatok. Más szavakkal, ez olyan információ, amelyet olyan adatok leírására használnak, amelyek valamilyen weboldalon, dokumentumon vagy fájlban szerepelnek. A metaadatokra való gondolkodás másik módja, mint egy rövid magyarázat vagy összefoglaló az adatokról.

A dokumentum metaadatainak egyszerű példája magában foglalhatja olyan információk gyűjteményét, mint például a szerző, a fájlméret, a dokumentum létrehozásának dátuma és a dokumentum leírásához használt kulcsszavak. A zenefájl metaadatai tartalmazhatják a művész nevét, az albumot és az évet, amikor megjelent.

A HTML fájlok fejlécében gyakran találhatóak <meta> tagek, amik leírják az adott dokumentum tartalmát, például egy rövid összefoglalóját adják a dokumentumban olvasható cikknek.
A szó elején lévő meta jelentése mögött, ami arra utal, hogy ezek az adatok nem részei az eredeti adatnak, hanem egy szinttel mögötte vannak, azaz magáról az adatról szólnak.

Modul: A webáruház részeit képezi. Különböző blokkokat, elemeket jelent, mint pl: ajánló modulok (olyan részek, amelyekben termékeket ajánlanak).

O

Open Graph: Az Open Graph protokoll egy sor szabványos metaadat, amely elősegíti a közösségi oldalakon a weboldalunk információnak megfelelő megjelenését.

Ha nincs megadva a weboldalunkon az Open Graph metaelem, közismertebb nevén OG image, akkor a megjelenéshez szükséges információk hiányosan jelenthetnek meg, ha az oldalak nincsenek egyébként is jól metázva: pl. fénykép, weboldal leírás. Általában ilyen esetben a weboldal title és description meta, URL kerül be a megosztásba, de képet az oldalról találtakból véletlenszerűen szúr be. A Shoprenteres webáruházakban alapértelmezetten jelen vannak ezek a metaadatok.

R

Reszponzív: Egy weboldal akkor reszponzív, ha az automatikusan rendeződik a kijelző méretéhez.

S

Sablon (téma): A webáruház kinézetének alapja, amely bizonyos mértékig módosítható. Design témaként is hívjuk.

SEO: A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, azaz SEO) a weboldalak keresőmotorokban való organikus megjelenésének javítási folyamata. Itt arra törekszünk, hogy egy adott kifejezésre minél előrébb szerepeljünk a Google találatok között.

SPF rekord: Az SPF rekord segítségével az e-mail címek hitelességét lehet bizonyítani, így nem fogja SPAM-ként kezelni az üzenetünket a levelező rendszer. 

SSL: A Biztonságos Oldal Tanúsítványt (Secure Sockets Layer) a Shoprenter biztosítja, így a böngészőben egy kis lakat jelzi a látogatók számára, hogy adatai biztonságban vannak harmadik felek támadásaival szemben. Ebben az esetben lesz http helyett https.

Support: A Shoprenter támogató csapata, a hibák jelzését, technikai kérdéseket nekik lehet feltenni és jelezni.

Sz

Szerver: Nagy teljesítményű számítógép, melyen a rajta tárolt adatokat más számítógépek elérhetik.

T

Tag: Kiejtése “teg”. Címke, elem. Használatával bizonyos tartalmak dinamikusan változhatnak, az adott szituációnak megfelelően, anélkül, hogy ezeket egyenként le kellene kezelnünk.

Tárhely: A szerveren egy könyvtár, ahova feltölthetjük adatainkat. Az áruházak tárhelyét a Shoprenter biztosítja.

Termékoldal: Kizárólag egy terméket bemutató oldal terméktulajdonságokkal, leírásokkal kiegészítve.

Termék snapshot: Termékkártya doboza a kategóriaoldalon vagy modulban.

U

Upsell (felülértékesítés): Az upsell lényege az, hogy a már “nyitott pénztárcájú” vevőre eső vásárlási értéket megnöveljük. (Pl. ha a vásárló egy súlyzó készletet vesz, ajánljunk neki fehérjét.)

URL: Webcím, melyen keresztül beazonosíthatók az egyes aloldalak.

W

Webmester eszközök: A Google ingyenes szolgáltatása, mely elsősorban a keresőoptimalizálást hivatott támogatni. Segítségével megtudhatjuk weboldalunk hogyan jelenik meg a keresőben és diagnosztizálhatjuk az esetleges problémákat.

X

XLS: (Excel Binary File Format) Az Excel által használt fáljformátum, amellyel lehetséges az importálás a webáruházban.

XML: (Extensible Markup Language) Fájlformátum, amely főleg a programok által használt adattárolási forma.

Listánkat folyamatosan bővítjük, hogy ezzel is hozzájárulhassunk az e-kereskedők naprakész tudásához.

Szeretnél még jobban elmélyedni az e-kereskedelem területén? Látogasd meg Tudásportál oldalunkat, ahol számos hasznos anyagot találsz különböző témákban, legyen az marketing, logisztika vagy webáruház menedzselés.

e-kereskedelmi tudásanyagok

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Shoprenter 11 év - Ügyfelek visszajelzése
11 év a Shoprenternél – Ügyfeleink szemén keresztül

Ismét egy újabb gyertyát gyújthatunk meg a Shoprenter születésnapi tortáján.  Ugyanakkor idén nem csak ...Elolvasom

Close