Webáruház indítás

Csekklista: mire kell odafigyelni egy webáruház cseréjénél?

5 perc olvasási idő Csekklista mire kell odafigyelni egy webáruház cseréjénél

Bárki, aki régebb óta foglalkozik az e-kereskedelemmel szembesült azzal a problémával, amikor le kell cserélni egy webáruházat. Rosszabb esetben maga a domain is változik, jobb esetben “csak” a webshop motor és a design, legjobb esetben csak a design. Minél több minden változik, annál nagyobb a veszélye, hogy valamiről elfelejtkezünk, és ilyenkor több év kemény munkája veszhet kárba – cikkünk ennek megelőzésében próbál segíteni!

1. Komplett backup

A legfontosabb dolog, amit bármilyen kisebb vagy nagyobb módosítás előtt meg kell tenni, az egy teljes, komplett backup (avagy egy biztonsági mentés) a régi és az új rendszerről is, az adatokról, és úgy általában mindenről. Ekkor tudhatjuk, hogy jöhet bármi, legrosszabb esetben vissza tudjuk majd állítani a dolgokat.

Érdemes lehet screenshotokat is készíteni a régi rendszerről: ezt sok esetben hasznosnak találtuk, mikor utólag kellett “kitalálni”, hogy hogyan is működött egy adott dolog az előző rendszerben.

2. Analitika, webmester eszközök

Második lépés azon szoftverek bekötése az új rendszerbe (még szigorúan a csere előtt!), melyekkel mérhetővé válnak a változások következményei. Ezáltal az esetleges problémák hamar felderíthetőek – és korrigálhatóak lesznek.

Fontos látnunk, hogy hogyan változnak a látogatottsági adatok, a belső navigálás, a lepattanási ráta, mennyien futnak 404-es oldalba stb.

3. Béta verzió

A cserét csak úgy szabad elindítani, ha előtte már az új verziót alaposan leteszteltük azon az éles környezeten, ahol utána is futni fog a rendszer. Az egyetlen különbség, ami ilyenkor a végleges állapothoz képest lehet, az az URL – pl. ekkor még nem www.valami.hu, hanem www.valami.hu/teszt címen fog futni a rendszer – de semmilyen egyéb “gyengeséget” nem szabad megengedni (olyan alapon, hogy “majd az éles rendszerben beállítjuk”).

Sőt célszerű lehet ezt a béta verziót párhuzamosan futtatni a régi verzióval egy pár héten keresztül, és akár a felhasználók egy “bennfentes” csoportját ráengedni az új oldalra, hogy teszteljék, és mondják el a véleményüket.

4. Tartalom áthozatala

Egy webshop cseréjénél általában már a tervezés során eldől, hogy milyen tartalmak lesznek áthozva az új rendszerbe, és melyek lesznek kihagyva. A béta verzión minden egyes oldalt, aloldalt, linket stb. végig kell tesztelni, és összehasonlítani a régivel. Plusz ugyanezt végigjátszani a régi oldalon, és csekkolni, hogy az új oldalban megvan-e a helye, fel lett-e töltve stb.

5. Vevők áthozatala

A regisztrált felhasználók áthozatala mindig egy kényes kérdés, leginkább a jelszó kezelés miatt. Ugyanis a jelszavak jó eséllyel titkosítva vannak letárolva, nem lehet őket visszafejteni, és ha az új rendszer jelszó titkosító algoritmusa különbözik, akkor nem fog tudni mit kezdeni a régi jelszóval. A következő lehetőségeink vannak ilyenkor:

  • Ha az új rendszer jelszó-titkosítási algoritmusa megegyezik a régi rendszerével, akkor a titkosított jelszavakat egy-az-egyben át lehet emelni.
  • Ha különböznek az algoritmusok, de ismert a régi rendszer algoritmusa, akkor lehet hozzá írni egy feldolgozót, mely az első belépési kísérlet során a régi rendszer algoritmusa alapján csekkolja a jelszó megfelelőségét, és ha az stimmel, akkor letárolja azt az új algoritmus alapján.
  • Lehet generálni egy általános jelszót mindenkinek, és azt kiküldeni köremailben (de azért ez nem tökéletes megoldás).
  • Az új rendszerbe történő első belépés során a rendszer biztosíthat egy új jelszó generálási folyamatot (pl. tájékoztatja a usert, hogy változott a rendszer, és küldött egy emailt, amiben van egy link, és amire kattintva meg tudja adni az új jelszavát) – ez a legjobb folyamat abban az esetben, ha a régi rendszer algoritmusát nem tudjuk átültetni.

Szintén problémás lehet a vevők áthozatalanál, ha a címadatok eltérő módon vannak tárolva a két rendszerben – ilyenkor leginkább az Excel függvényekkel való bűvészkedés tud a segítségünkre lenni (pl. szétbontani a címet városra és utcára).

Időnként felmerül, hogy a rendeléseket is jó lenne áthozni az új rendszerbe – erre viszont a tapasztalataink alapján a legtöbb esetben nem kerül sor, legfőként azért, mert ár-értékben nem igazán érné meg a dolog – rendkívüli munkaigénye van, igen kevés előnnyel.

6. SEO eredmények megőrzése

Amennyiben nem csak a design változik, de változik az oldal felépítése, a tartalom, a struktúra stb. (tehát összességében: változnak a URL-ek), akkor bizony nagyon oda kell figyelni arra, hogy a SEO eredményeink se vesszenek el. Mert ha nem figyelünk, akkor a Google azt fogja látni, hogy egyik nap még volt egy www.valami.hu/notebook.html oldalunk, a másik nap már nincs, és hiába van ott helyette egy www.valami.hu/uj-notebook nevű oldal, a Google szemében ez különböző – hacsak nem mondjuk meg neki, hogy de, ez a két oldal márpedig ugyanaz, csak le lett cserélve.

Amit mindenképp el kell intézni ilyenkor:

  • 301-es átirányítások: A 301-es átirányítások elvégzése talán a legfontosabb: ezzel mondjuk meg a Google számára, hogy a korábban adott URL-en elérhető tartalom a jövőben egy másik URL-en keresztül lesz elérhető. Lehetséges, hogy nem fogunk tudni minden termékoldalhoz egyedi 301-es átirányítást csinálni, de legalább a legfontosabb oldalakhoz mindenképpen érdemes ezeket elvégezni (pl. kategória oldalak, illetve a Google Analytics-ben a top 100 érkező oldalra). Sőt, ha lehetőségünk van a tömeges átirányításra azt is érdemes használni. Ilyenkor megtehetjük, hogy többszáz termék URL-t átirányítunk mondjuk az új kategóriára, ahol a termékek megtalálhatók. Az átirányításnál a lényeg, hogy lehetőségeinkhez mérten igyekezzünk nullára csökkenteni a 404-es oldalak számát, ami a váltáskor keletkezhet.
  • Meta beállítások:Az új oldalak meta beállításai legyenek beállítva – sokan erről elfelejtkeznek, mert ez kívülről nem látszik, de SEO szempontból rendkívül fontos.
  • Sitemap: Fontos, hogy a sitemap XML legyen kész a csere időpontjára, hogy egyből be tudjuk küldeni a Google-nek, hogy íme, itt az új site, indexeld be!
  • Backlink ellenőrzések:Érdemes a cserét követően végigmenni az összes külső linkünkön, és ahol csak lehet érdemes az új URL-ekre átírni őket (annak ellenére, hogy a 301-es átirányítás miatt ezek a linkek továbbra is működni fognak).

A cserét követően folyamatosan érdemes csekkolni a Webmester eszközöket 404 errorok után kutatva – ezek olyan oldalak, melyek korábban léteztek, de megváltozott az URL-jük, és az új rendszerben ezért ezen URL-ek “nem találhatóak”. Ezen oldalakhoz utólag is tudunk 301-es átirányításokat felvenni, így szép fokozatosan “kigyomlálhatóak”!

7. Oldal váltásának időzítése

Fontos, hogy az oldal váltását lehetőleg olyan időpontra időzítsük, amikor az oldalt kevesen látogatják – ezt érdemes a Google Analyticsban megnézni.

Illetve még egy szempont, hogy nem érdemes péntekre időzíteni egy váltást, mert ha bármilyen probléma van, akkor az jó eséllyel hétvégén jön ki, amikor is sokkal korlátozottabban állnak rendelkezésre az erőforrások (pl. fejlesztők és rendszergazdák).

8. Ha változik a domain

Ha maga a domain is változik (pl. egy korábbi valami.xydomain.hu-ról átállunk www.valami.hu-ra), akkor ezt általában egy DNS forwardinggal lehet megoldani a régi domainről az újra – ezt általában a tárhelyszolgáltatónk segíthet elintézni.

Fontos, hogy ilyenkor az új oldalt egyből regisztráljuk a Google Webmester eszközökbe, illetve a régi oldal Webmester eszközében állítsuk be, hogy megváltozott az oldal – azaz értesítsük a váltásról a Google-t. Érdemes lehet a “crawl rate”-t (annak ütemét, ahogy a Google bejárja az oldalunkat) növelni az új oldal esetében.

9. Külső hirdetések átirányítása

Ezt már általában csak a cserét követően érdemes megtenni, akkor viszont meg kell – minden fizetős hirdetésnél át kell állítani az érkező oldal URL-jét. Bizonyos rendszerek egyszerűen csak “nem szeretik”, ha az érkező oldalaik 301-el át vannak irányítva, míg más rendszerek konkrétan nem is engedélyezik az ilyen hirdetéseket (pl. a Google Ads sem).

10. Vevők értesítése

Fontos, hogy a csere után értesítsük a vevőinket, hogy változott az oldalunk! Egyrészt ez remek alkalom a feléjük való kommunikációra (látják, hogy törődünk az oldallal, stb.), másrészt érdemes tőlük visszajelzést kérni (habár itt készüljünk arra, hogy a vevők általában nem szeretik a változást, tehát ne várjunk 100% po

Bárki, aki régebb óta foglalkozik az e-kereskedelemmel szembesült azzal a problémával, amikor le kell cserélni egy webáruházat. Rosszabb esetben maga a domain is változik, jobb esetben “csak” a webshop motor és a design, legjobb esetben csak a design. Minél több minden változik, annál nagyobb a veszélye, hogy valamiről elfelejtkezünk, és ilyenkor több év kemény munkája veszhet kárba – cikkünk ennek megelőzésében próbál segíteni!

11. Konklúzió

Mint láthatjuk van egy jópár dolog, amire oda kell figyelni, amikor webáruházat váltunk. Habár ez mind-mind macera és tennivaló, még sokkal több macerától és problémától kíméljük meg magunkat, ha e lépéseket időben elvégezzük!

És végül egy utolsó tanács: teszteljük az új oldalt alaposan, minden lehetséges konverziót, minél több böngészőben, minden lehetséges irányból.  Sokkal egyszerűbb a hibákat kiszűrni és kijavítani, amíg az oldal béta állapotú, mint ha már élesben megy.

 

Elégedetlen jelenlegi webáruháza teljesítményével? Költöztesse át a webáruházát ShopRenterre, hogy egy igényes megjelenésű, problémamentes, funkciókban gazdag és magasan konvertáló webáruháza legyen!

Foglaljon most egy ingyenes konzultációt, ahol szakértő kollégánkkal átbeszélheti a részleteket!

KONZULTÁCIÓ FOGLALÁSA

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Honap_webaruhaza_bikelife
2020. Július Hónap Webáruháza: Bikelife.hu

Minden hónapban megválasztjuk a Hónap Webáruházát a ShopRenter rendszerét használó webshopok közül. A győztes ...Elolvasom

Close