Bevételnövelés Trendek

Affiliate marketing útmutató webáruházaknak

7 perc olvasási idő AFFILIATE marketing

Affiliate marketing. Egyre többet halljuk az e-commerce világában ezt a fogalmat, mégis sokak számára ismeretlen még mindig ez a hirdetési forma.

Pedig valóban működik, hatékonyan tudja növelni a webshop forgalmát, és nemcsak a forgalmat, hanem a tényleges eladásokat is. Ahhoz, hogy jól működjön egy affiliate kampány, fontos a tervezés, a megfelelő beállítás, és az, hogy valóban jó publisherekkel dolgozzunk együtt.

Az affiliate marketing jelentése

Az affiliate marketing egy ajánláson alapuló marketingeszköz, amely jutalékos rendszerrel működik. Tehát az, aki új vásárlót hoz a webshop tulajdonosának, a bevételből jutalékot kap.

Maga az ajánló egy bizonyos akció közvetítését jelenti egy affiliate partner (tartalomgyártó) által a hirdető részére. De nemcsak termékeladásnál működik, űrlap kitöltése, regisztráció is lehet az akció.

Az affiliate-ben a hirdető csak a valós eladásért fizet, nem az átkattintásért vagy banner megjelenítéséért. A hirdető maga határozza meg a jutalék nagyságát is, viszont arra oda kell figyelni, hogy ez a jutalék kellően motiváló legyen a partnerek számára.

Hogyan is működik az affiliate kampány?

Nagyon egyszerűen. Első lépésként a hirdető elindítja a kampányt, az adott partner érdekesnek találja azt, majd megosztja. A hatékony népszerűsítés látogatókat hoz a hirdetőnek, ebből pedig eladás születik.

A hirdető pedig jutalékot fizet a partnernek az eladásért. Hogy néz ki ez a valóságban? Tegyük fel, hogy valaki rákeres Google-en keresztül a horoszkóp ékszer kulcsszóra. Ezen keresztül eljut az affiliate partner ékszer értékeléseit közlő oldalára, majd onnan pedig a hirdető webshopjába.

Ha az illető meg is vásárolja a horoszkópos ékszert, mindenki számára nyert ügy: a hirdetőnek új vásárlót hozott, akiből visszatérő vásárló válhat, a partner pedig megkapja a közvetítésért járó jutalékot.

Ki a hirdető?

Az affiliate marketingben a hirdető az, aki saját e-commerce projekttel rendelkezik, és növelni szeretné az értékesítést. Mit értünk az e-commerce projekt alatt? Elsősorban webshopokat.

A hirdető nem a kattintásokért és nem a megjelenítésért szeretne fizetni, csak a megvalósult eladásokért, amelyet a honlap vagy webáruház látogatói végrehajtanak. A közvetített eladásért a hirdető jutalékot fizet az eladott termék/szolgáltatás árából.

Ki az affiliate partner (publisher, tartalomgyártó)?

Az affiliate partner saját honlapokkal, online projektekkel, e-mail adatbázissal vagy egyéb médiával rendelkezik, amelyek által bevételre kíván szert tenni. A szakmában publishernek vagy tartalomgyártónak is nevezzük őket, utóbbi fogalom jól kifejezi a munkájukat: saját tartalmat hoznak létre, amelybe beillesztik a hirdető termékét/szolgáltatását.

Ez lehet például termékeket megjelenítő katalógus, ahova XML feeden keresztül a weboldal összes terméke behúzható, vagy akár teszteket, termékbemutatókat megjelenítő blog, ahol a vásárló minden segítséget megkap, hogy a megfelelő terméket válassza.

Affiliate hálózat vagy saját program?

Ha ilyen kampányt szeretnénk indítani, két lehetőségünk van:

Utóbbi első ránézésre költséghatékonynak és egyszerűnek tűnhet, viszont, ha beleszámoljuk azt is, hogy a technikai rész kivitelezésével még csak elkezdődik a munka, nem biztos, hogy megéri. A kampányokat folyamatosan felügyelni kell, meg kell szólítani az egyes partnereket, és az adminisztráció is sok időt vesz el, amelyet egy webshop vezetőjeként sokkal fontosabb dolgokkal is tölthetünk.

A hálózatok pont azért jöttek létre, hogy levegyék ezeket a terheket a hirdetők válláról. Folyamatosan figyelik a kampányokat, kiszűrik a csalókat, aktív kapcsolatban vannak a tartalomgyártó partnerekkel, és a jutalékok kifizetése is rajtuk keresztül történik. Követőkódokat használnak, amelyek alapján pontosan meghatározható, hogy az adott konverzió melyik oldalról érkezett.

Affiliate marketing

Az affiliate marketing előnyei

  • Minimális belépési költség –  Ha saját programot indítunk, számolni kell bizonyos belépési költséggel. Ez leginkább a program felépítése során keletkezik. Ha hálózattal dolgozunk együtt, szinte egyáltalán nincs belépési költség. Persze, ez függ az adott hálózat feltételeitől. Például a Dognet esetében a hirdetők biztosak lehetnek abban, hogy a belépéskor semmilyen díjjal nem terheljük őket, és nincs fix havidíj, se feltöltési keret.
  • A legigazságosabb együttműködési forma – Ebben a rendszerben a hirdető csak a megvalósult eseményért fizet. A kampányban pontosan meg van határozva, mi számít a cél teljesítésének.Tehát a hirdető nem a kattintásokért és nem is a megjelenítésekért fizet, hanem a tartalomszolgáltatónak köszönhetően megvalósult konverzióért az előre egyeztetett jutalék összegét fizeti. A jutalékot pedig gyakorlatilag abból a bevételből fizeti ki, amelyre egyébként nem tenne szert.
  • Időtakarékos – Saját kampány összeállítása és menedzselése több időt és figyelmet igényel a hirdető részéről, de ha affiliate hálózattal dolgozunk együtt, a teendők javával a hálózat foglalkozik a kampány elindításától kezdve, a partnerek megszólításán keresztül egészen a jutalékok kifizetéséig. A hirdetőnek mindössze a jutalékokat kell rendszeresen jóváhagynia.

Kinek lehet érdekes ez?

Leghatékonyabban már a befutott, közepes és nagyobb webshopoknál működik. Akár 10-20%-kal is meg tudja növelni egy-egy sikeres kampány a webshop forgalmát, persze, ez a szám azért sok mindentől függ.

Mivel ez inkább egy kiegészítő marketing aktivitás, a teljes marketingtevékenységet nem tanácsos erre alapozni, és azt is mérlegelni kell, hogy ki a célcsoportunk. Ha túl specifikus terméket szeretnénk értékesíteni, vagy ha a B2B szegmenst szeretnénk megszólítani, affiliate-en keresztül nehéz lesz.

Viszont nagyon jól tud működni például az otthon, elektronika és divat szegmensben. Az affiliate partnereken (blogok, teszteket publikáló oldalak, online katalógusok, kuponoldalak) keresztül pedig olyan célcsoportokat is el tud érni a hirdető, akiket más úton nem.

Fontos tudni még, hogy a kampány indításakor ne számítsunk azonnali eredményre, függetlenül attól, hogy saját programunk van, vagy hálózaton keresztül indítottuk.

Pár hónapig is eltarthat, míg a partnerek integrálják a kampányokat saját oldalaikra. És pont emiatt hosszú távon érdemes tervezni.

Affiliate marketing

Kinek nem érdemes belekezdeni?

  • Ha elsősorban offline értékesítünk, mert nem lehet mérni, hogy honnan érkezett a konverzió.
  • Ha a termék vagy szolgáltatás korlátozottan elérhető adott szűk földrajzi területen.
  • Ha turizmussal foglalkozunk. Mivel ebben a szegmensben óriási a kínálat és a nagy utazási portálok kiválóan működnek, sokkal nagyobb az esély arra, hogy a vásárlás ezeken valósul meg.
  • Ha B2B célcsoporttal rendelkezünk, tapasztalatunk szerint ugyanis nagyon kicsi hatékonysággal, és ritkán működik.
  • Ha specifikus vagy meglehetősen drága termékeket értékesítünk. Ilyenkor érdemes konzultálni affiliate marketingben jártas szakemberrel, mielőtt belevágnánk, mert nem biztos, hogy a partnereken keresztül rendelkezésre álló célcsoport meg tudja magának engedni a termék/szolgáltatás megvásárlását.

Honnan tudhatjuk, hogy a konverzió a partneren keresztül érkezett?

Követőkódokkal tudjuk figyelemmel követni, hogy az adott eladás honnan érkezett. Ezeket a kódokat a kampányhoz tartozó honlap forráskódjába kell beilleszteni annak érdekében, hogy a tartalomszolgáltatók tevékenysége mérhető legyen.

Többségében két kódot használnak: a tartalomszolgáltatókon keresztül megvalósuló kattintások követésére, illetve a tartalomszolgáltatókon keresztül megvalósuló eladások követésére. Ezek beillesztése nem bonyolult, egy ügyes programozónak legfeljebb 15 percébe telik.

Az affiliate technikai feltételei

A jó honlap és a jó fejlesztő elengedhetetlen, ha sikeres online kereskedők szeretnénk lenni. Ilyen kampány indításához szükséges, hogy a hirdető megfelelően be tudja illeszteni a követőkódokat a honlapjára.

Ez a feltétele annak, hogy a követőkódok jól működjenek. Ez az integrációs folyamat pedig ma már egyre egyszerűbbé válik.

Szintén fontos, hogy a hirdető webshopja megfelelően működjön, gyors és felhasználóbarát legyen. Mivel egyre többet vásárolunk mobileszközökön, elengedhetetlen az is, hogy reszponzív legyen.

Ahhoz, hogy a tartalomszolgáltatók aktivitása mérhető legyen, a honlap forráskódjába szükséges beépíteni a követőkódokat. A kódok beépítése Google Tag Manager segítségével is megoldható.

A ShopRenter webáruházban is elhelyezhető a követőkód, csupán annyi a dolgunk, hogy az adminba belépve a következő útvonalon végighaladunk (Beállítások>Megjelenés>Megjelenítési beállítások) és az Egyedi scriptek fülnél beillesztjük a követőkódot.

Mi alapján határozzuk meg a jutalék összegét?

Az affiliate marketingben fontos, hogy a hirdető megfelelően beállítsa a jutalék nagyságát már a kampány indításakor, és azt hosszútávon is tartani tudja. Mivel ez hosszú távon kifizetődő, a partnerek részéről is fontos, hogy ne változzanak gyakran a feltételek.

A jutalék legyen mindenképp motiváló, hogy a tartalomgyártó meglássa benne a lehetőséget, hogy megérje neki foglalkozni a kampánnyal.

A jutalék nagyságának meghatározásához elsősorban az árrést szükséges figyelembe venni. Nyilvánvaló, hogy ennél magasabb jutalékot nem lehet beállítani. Technikailag ugyan megoldható, a kérdés viszont az, hogy ezt a feltételt tudja-e tartani hosszú távon. Minden szegmens más árréssel rendelkezik, eltérhetnek a jutalékra vonatkozó lehetőségek.

Az elektronika szegmensben szereplő jutalékok akár több 10 százalékkal is eltérhetnek a táplálkozással kapcsolatos szegmenstől, ám még mindig arányosak a termékekhez képest. Az affiliate hálózatoknál indított kampányok általában nyilvánosak, érdemes lehet ezeket áttekinteni, és inspirálódni az adott szegmensben megadott jutalékokból.

Viszont ne árháborúként tekintsünk rá, inkább tekintsük útmutatónak. A partnereknek ugyanis nemcsak ez számít, a márka, a UX, a webáruház kidolgozottsága, a kommunikáció mind-mind hozzáadott érték.

Válaszoljon az alábbi kérdésekre, hogy megtudja, mikor érdemes belevágni affiliate kampány indításába!

Affiliate marketing

Ismeri a pontos célcsoportját?

A partnereknek a lehető legpontosabban meg kell érteniük, hogy kik alkotják az Ön célcsoportját, ellenkező esetben gondot okozhat a célcsoport elérése.

Webáruháza már befutottnak számít?

Mivel az affiliate inkább kiegészítő marketingeszköz, jó, ha már rendelkezik bizonyos mennyiségű megrendeléssel, a vásárlók ismerik a webshopját. Az a tapasztalat ugyanis, hogy ekkor tud hatékonyan új vásárlókat közvetíteni.

Jól felépített webáruházzal rendelkezik?

Fontos, hogy a weboldal könnyen áttekinthető, gyors és felhasználóbarát legyen. Ha ezek nem teljesülnek, ne számítsunk arra, hogy az affiliate eredményeket fog hozni: hisz hiába érkezik a partneren keresztül vásárló az oldalra, ha a bonyolultsága eltántorítja a vásárlástól. Merjünk kritikus szemmel nézni a webshopunkra!

Online vagy inkább offline vásárolnak az ügyfelei?

Még mindig léteznek olyan termékek, amelyeket annak ellenére, hogy online keresnek ki a vásárlók, végül boltban vásárolnak meg. Fontos, hogy a vásárlói elsősorban ne offline vásároljanak.

Versenytársai használják az affiliate marketinget?

Érdemes kideríteni, hogy versenytársai indítottak-e affiliate kampányt. Ha igen, azért, ha pedig még nem, azért érdemes belevágni. Járjon egy lépéssel a konkurencia előtt!

Nem túlzás, ha azt mondjuk, az online marketing fénykorát éli, és ahogy az összes eszköz, az affiliate marketing is folyamatosan fejlődik. Ma már nem elég egy-egy link vagy termékfelsorolás. A vásárlók információkra vágynak, mielőtt vásárolnának, és értékelik a kiváló minőségű tartalmat.

A partnerek pedig egyre jobb és kreatívabb projekteket állítanak fel, és a segítségükkel olyan célcsoportokat is meg tudunk szólítani, akikhez más módon nem tudnánk eljutni.

Amennyiben szeretné az affiliate marketinget a ShopRenter webáruházában használni, első lépésként kattintson a beállítási útmutatóra!

A szerzőről:

Juhász Szabó Csilla
Affiliate Manager –  Dognet
A Dognet affiliate hálózat magyarországi üzletágának managere. Újságíróként kezdte pályafutását, majd a Morpho kommunikációs ügynökségnél dolgozott, szövegírói és marketinges tapasztalatát pedig most az e-commerce világában is hasznosítja.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Viszlát ShopRenter Analitika. Helló Conversific!
Viszlát ShopRenter Analitika. Helló, Conversific!

2017 novemberének egyik legnagyobb fejlesztése kétségkívül a ShopRenter Analitika névre keresztelt ingyenes analitikai szolgáltatás ...Elolvasom

Close