A webáruházak keresőoptimalizálása kicsivel bonyolultabb feladat mint egy weboldalé, de ennek csak a termékek jellemzően nagy száma az oka. Az alaptechnikák nem változnak ebben az esetben sem.
Nem szabad elfelejteni, hogy az itt leírtakon felül még sok tényezője van a keresőoptimalizálásnak, de ha már ezekre figyelni tudunk, akkor előnyös helyzetbe kerülünk a versenytársainkkal szemben.
1. Meta adatok
A meta adatok azok az információi egy weboldalnak, amiket a látogató nem lát, ha az oldaladra téved. Lényegében, egy weboldal meta adatai tekintetében olyan információkról beszélünk, amelyeket különböző programok (például a Googlebot) olvasnak és ezek alapján próbálják értelmezni az oldal egyéb elemeit.
A keresőoptimalizálás során jellemzően előforduló metaadatok a meta leírás és a képek alt tagja. Ezek az oldal forráskódjában találhatóak, de a konkrét felhasználásuk nem itt történik.
A meta leírások a keresőoldal találati listáján jelennek meg. Fontos tudni, nincs arra garancia, hogy a meta leírás lesz a találati listán a webáruházunk leírása, viszont azért jellemzően ez kerül ide.
Tipp: A meta leírások hossza 2017 decemberében változott. A megjelenített szöveghossz jellemzően 300 karakterben maximalizálódik, szóval kicsivel több helyet kaptunk, hogy becsábítsuk a látogatókat az oldalra.
A képek alt tagjai pedig gyakorlatilag a képi elemek leírása. Mivel a keresőalgoritmusok egyelőre nem tudják még értelmezni, mit tartalmaz egy kép, ezért a kép alt tagjára hagyatkozik. A termékképek alt tagjában mindenképpen szerepeltessük a termékünk nevét!
Régebben népszerű volt még a meta keywords használata, ahová az oldal jellemző kulcsszavait gyűjthettük ki. Azonban mostanában ennek használata nemcsak, hogy értelmetlen, de ellenjavallt is!
2. Írjon egyedi termékleírást!
Mit tesz a legtöbb webáruház, ha a termékleírásról van szó? Fogja termékek gyári leírásait és azokat másolja le, esetleg kiír pár paraméter jellegű információt, amelyet követően befejeződik a termékleírás.
Nagyot nyerhetünk azon, ha nem így cselekszünk! A Google keresője azt a termékleírást fogja előnyben részesíteni a találati lista rendezéskor, amelyik egyedi információkat tartalmaz.
Írjunk a termék leírásába egy sztorit a termékről, írjunk a felhasználási módjairól vagy bármi olyanról, ami érdekelheti az olvasóinkat.
Ezzel egyrészt egyedi tartalmakat kreálunk, másrészt a látogatók is több időt fognak a termékleírások olvasásával tölteni.
3. Növelje az átlagosan eltöltött időt az oldalon!
Szintén rangsorolási faktor a találati lista összeállításakor az, hogy a keresőből történő belépés után mennyi időt tölt látogató a weboldalon. Minél többet, annál valószínűbb, hogy a kereső-algoritmus úgy ítéli meg, hogy itt valami olyan tartalom található, ami sok embert érdekelhet.
Az idő eltöltésére sokféle módszert kitalálhatunk: Ajánljunk kapcsolódó termékeket, hozzunk létre az oldalon érdekes funkciókat, azaz vegyük rá a látogatókat, hogy böngésszék a webáruházat.
4. Mérjen!
Nem fogjuk tudni, hogy eredményes az, amit csinálunk, ha nem mérjük az eredményeket! Szükség van arra, hogy legalább heti szinten figyeljük a változásokat. Tanuljunk a látogatóintól így, ha megfelelően értelmezzük az adatokat, akkor meg fogjuk tudni, hogy melyek azok a termékek, amelyek “jól működnek”.
A webanalitikához sokféle eszközt használhatunk, de a Google Analytics és a Google Search Console használata alapvető.
Tipp: A Google Analytics Viselkedési Folyamat jelentésén belül vizuálisan látszanak a felhasználói folyamatok. Megfelelő mennyiségű adat esetében itt megjelennek a tipikus “bejárási útvonalak”. Ha ezeket megtaláljuk könnyen lehet optimalizálni a folyamatokat, bizonyos körülmények között irányítani lehet a forgalmat.
5. Terjeszkedjen!
Nem elég az, ha csak a webáruházunk korlátai között próbálkozunk. Szükségünk lesz arra, hogy valamilyen módon elterjedjen a webáruházunk híre más felületeken is. A Google PageRank algoritmusának alapjait mindig is a linkhálózat, azaz az egy adott weboldalra mutató hivatkozások mennyiségi és minőségi mutatóit jelentették.
A PageRank érték ugyan nem publikus már jó ideje, azonban még most is használatban van. A weboldalunk értékét tehát az növeli leginkább, ha más értékes tartalommal bíró weboldalak hivatkoznak rá, illetve, ha sok helyen megemlítenek.
Ha egyszerű módon akarjuk népszerűsíteni a webáruházunkat, akkor készítsünk egy Facebook oldalt és mutassunk rajta némi aktivitást! Még akkor is, ha másra nem használjuk ezt a felületet, növelni fogja a hivatkozásaink számát.
+5 tanács a webáruház keresőoptimalizálásához
A keresőoptimalizálás egy napi szinten változó és hatalmas szabályrendszerrel rendelkező algoritmus előnyeinek a kihasználásáról szól. A rendszer nagy és összetett, a találati lista pedig a különböző faktorok összegzése alapján generálódik, ezért folyamatosan alkalmazkodnunk kell az elvárásokhoz.
Nem elég csupán egy-két csatornát erősíteni és várni a csodát, több fronton kell erősödni és lehetőleg egyszerre!
A leghasznosabb tanácsok, amelyek egy ilyen terjedelmű cikk keretei között adhatók a keresőoptimalizálással kapcsolatban, azok a következők:
- Próbáljon minél inkább a látogatói kedvében járni,
- Könnyítse meg nekik az webáruház elérését,
- Adjon egyszerű, de izgalmas termékleírásokat,
- Mutassa meg nekik, milyen termékek érdekelhetik őket,
- És legyen türelmes!
Ha ezeket figyelembe veszi, biztosra veheti a sikert és hosszútávú eredményei lesznek. Ha ennél többet szeretne tudni, akkor javaslom, hogy olvassa el ezt a cikket is, amely megpróbálja átfogni a keresőoptimalizálás lényegét kezdők számára.
Horváth Sándor vagyok, az ITZen alapítója. Az ITZen egy SEO-val és webfejlesztéssel foglalkozó csapat. Alapvető célkitűzésünk, hogy egyszerűbbé tegyük a KKV szektor online életét, ami ugyan nem annyira egyszerű, mi elhivatottak vagyunk.