Mivel a vásárlók számára a szállítás gyorsasága és a biztonság egyaránt fontos szempontok az online vásárlásnál, a webáruházak sikerében meghatározó lehet, hogy milyen futárszolgálatot választanak. Cikkünkben 7 pontban foglaltuk össze, mire érdemes figyelnie egy online kereskedőnek az automatahálózattól a mobilapplikációig.
A koronavírus nagy lökést adott a webes vásárlásoknak. 2021-ben rekordot döntött itthon az online kiskereskedelem, a teljes forgalom 1203 milliárd forintot tett ki. Az ekerstat.hu adatai alapján ezzel a teljes kiskereskedelmi forgalomból már 10,4 %-os részesedést könyvelhet el az e-kereskedelem, és még 2021-ben is kétszer gyorsabban növekedett, mint a Covid előtti években. Nem csoda, hogy egyre több kereskedő lát fantáziát a szektorban: tavaly 12%-al, 37 ezer fölé nőtt a webáruházak száma az előző évhez képest.
Az online vásárlások növekedésével 2021-ben a logisztikai szolgáltatások piaca is átalakulásnak indult. A futárszolgálatok és a kereskedők egyre nagyobb figyelmet szentelnek a fixpontos átvevőhelyeknek, ezen belül is a csomagautomatáknak. Tavaly több, mint 800 új automata került beüzemelésre hazánkban. Ezzel a dinamikus növekedéssel az év végére a hazánkban fellelhető automaták száma átlépte a 1250 darabszámot.
Kereskedőként a megfelelő szállítási módok megtalálása és a logisztikai partnerek kiválasztása igen fontos döntés. Van néhány szempont, amelyet minden induló online kereskedőnek érdemes szem előtt tartania.
1. Országos lefedettségű csomagautomata-hálózattal rendelkező szolgáltatót válasszunk!
Érdemes olyan futárcéggel szerződni, amely mindhárom kiszolgálási módot (házhoz szállítás, átvevőhely, csomagautomata) kínálja, és országos lefedettségű automatahálózattal is rendelkezik. Fontos szempont az is, hogy a szállító partner vállalja, hogy a termék automatába érkezéséről, illetve az onnan való átvételéről a címzett és a feladó számára is azonnali értesítést küldjön.
„Noha Magyarországon egyelőre kedveltebb a házhozszállítás, az automaták iránti érdeklődés is gyorsan növekszik. Az a webáruház, amelyik nem biztosítja ezt a szállítási módot, lemaradhat a versenyben. A napelemmel működő automaták használata környezeti és emberi erőforrás szempontból is fenntarthatóbb alternatívája a házhozszállításnak.”
– mondta el Fagyas Szabolcs, a Packeta Hungary Kft. értékesítési igazgatója, hozzátéve, hogy immár több mint 200, úgynevezett Z-BOX önkiszolgáló csomagautomatájuk működik, és az év végéig közel 1 000 db-ra növelnék a számukat, feltéve, hogy a gyártó továbbra sem ütközik problémákba az ellátási lánc területén.
2. A csomagküldő szolgáltatás legyen egyszerűen beépíthető a webáruházba!
Legyen szó saját fejlesztésű vagy bérelhető webshopról, alapvetés, hogy a csomagküldő szolgáltatást könnyen lehessen integrálni. A megfelelő alkalmazás kiválasztásakor vegyük figyelembe annak testreszabási lehetőségeit is – minél egyszerűbb a testreszabás, annál könnyebb a webshop tulajdonosának dolga.
3. Keressük a kereskedő- és vevőbarát szolgáltatásokat nyújtó futárcégeket!
A vásárlók elégedettsége nagyban múlik a futárszolgálat rugalmasságán. Alap elvárás például, hogy többféle fizetési lehetőséget biztosítson. A pandémia előtt a kártyás fizetések száma elmaradt a készpénzes fizetésektől, de 2020-ban megfordult a trend, és azóta is folyamatosan nő az elektronikus fizetést választók aránya, tavaly már elérte a 70%-ot – áll a GKI Digital kutatásában.
Nagyra becsülik a vevők a csomagvisszaküldés lehetőségét is. Érdemes olyan logisztikai partnerrel szerződni, aki lehetőséget biztosít rá, hogy a vásárló a cég bármelyik átvevőhelyén visszaküldhesse a nem megfelelő árut.
4. Tegyük mérlegre a futárszolgálatok praktikus megoldásait!
Nagyban megkönnyítheti a webáruházak dolgát, ha a kiválasztott futárszolgálat praktikus megoldásokkal segíti a munkáját. Ilyen lehet az egyszerűsített, automatikusan létrehozható csomagcímke: a kereskedőnek nincs más dolga, mint pár kattintással létrehozott, egyedileg generált címke kinyomtatása és a csomagra történő ragasztása.
Ha pedig az Európai Unión kívülre küldünk csomagot, a vámkezeléshez szükséges vámnyilatkozat kiállítása is olyan feladat, amelyben jó, ha segít a szállító partner. Ez utóbbi kapcsán könnyebbséget jelenthet, ha a nyilatkozat megfelelő kitöltéséhez segítőkész és hozzáértő ügyfélszolgálat áll rendelkezésre.
5. Elengedhetetlen a korszerű mobilapplikáció
Az ügyfelek egyre nagyobb része mobilon rendel és követi nyomon a rendelését. Ezért kiemelt fontosságú a szállító partner applikációja, az egyszerű navigáció, a logikus elrendezés, a gyors működés. A legtöbb ilyen alkalmazás lehetővé teszi a csomagok visszaküldését, a csomagautomaták kinyitását, a legközelebbi átvevőhely megtalálását, illetve áttekintést ad a beérkezett és elküldött csomagokról.
6. Érdemes odafigyelni a klímavédelem, fenntarthatóság szempontjaira is
A nemzetközi és hazai kutatások egyaránt azt mutatják, hogy egyre fontosabb a vásárlóknak a környezet védelme. Ezért érdemes megnézni, hogy a kiválasztott cég mennyire tartja fontosnak a fenntarthatóságot.
- Napelemmel vagy hálózati árammal biztosítja a szabadtéri csomagautomaták energiaellátását?
- Használ-e alternatív csomagolóanyagokat, például lebomló fóliát, az egyszer használatos kartondobozok helyett tartós megoldásokat?
- Telepít-e napelemeket a raktárépületek tetejére, alkalmaz-e energiatakarékos megoldásokat, például LED-es világítást a raktáraiban?
Ha igen, az a webáruház fenntarthatósági céljainak eléréséhez is nagyban hozzájárulhat.
+1 Nagy könnyebbséget jelent a nemzetközi háttér
Ha külföldi vevőket is ki akarunk szolgálni webáruházunkkal, olyan szolgáltatóra lesz szükségünk, amely több országban van jelen és tapasztalattal bír a nemzetközi logisztikában, így megúszhatjuk, hogy szerződések tucatjait kelljen megkötni különböző cégekkel.
Shoprenteres webáruházak számára a nemzetközi logisztikai szolgáltatáshoz kiváló megoldás lehet a Packeta, amely kiemelt partner lévén kedvezőbb feltételekkel vehető igénybe.
A Packeta Group 6 országban van jelen és világszerte több mint 30, az e-kereskedelem szempontjából fontos országba juttatja el ügyfelei csomagjait, közel 80 szerződött szállítópartnerén keresztül. Ezzel kiváló platformot jelent a nemzetközi ambíciókat dédelgető online kereskedők számára.
Elmerülnél jobban a témában?
Nézd vissza élő adásunkat, ahol Fagyas Szabolcs a Packeta értékesítési igazgatója volt a vendégünk és az alábbi témákat boncolgattuk:
- Hogyan hatott a magyar e-kereskedelemre a járvány logisztikai szempontból?
- Milyen változások állnak a fixpontos átvevőhelyek népszerűségének növekedésében?
- Hogyan lehet a logisztika fenntarthatóbb? Hol van ebben az ökoszisztémában a Packeta helye?
- Milyen tervekkel készül a logisztikai változásokra a Packeta?
- Milyen lehetőséget látnak az olyan kísérleti stádiumban levő projektekről, mint a drónos kiszállítás vagy automatizált raktárak?
- Hogyan egyeztethető össze a webáruházak számának folyamatos növekedése és a vásárlói tudatosság?
- Milyen lépéseket tesz a Packeta az induló webáruházak támogatásában?
A Packetáról
A Packeta Group egy 2010-ben, Csehországból indult, digitális, e-kereskedelmi platformon alapuló, logisztikai szolgáltatásokat kínáló, nemzetközi cégcsoport. Azóta az egyik legsikeresebb vállalattá nőtte ki magát Csehországban és biztosít komplex logisztikai szolgáltatásokat e-kereskedelmi partnereinek.
Átvevőhely hálózata mára meghaladja a tízezret, ezen kívül több mint 92 ezer partneri átvevőhellyel rendelkezik és 32 ezernél is több webáruházzal működik együtt. A 2021-es év árbevétele 195 millió EUR volt, ami mögött 73,2 millió kézbesített csomag áll.
A Packeta Hungary Kft. 2019 óta szolgálja ki a magyarországi webáruházakat, és 2021 óta kínál dedikált szolgáltatást magánszemélyeknek. A Z-Pont átvevőhelyek és Z-BOX csomagautomaták száma 1 300 felett van, amit 7 regionális depón keresztül szolgálnak ki.