Minden hónapban megválasztjuk a Hónap Webáruházát a ShopRenter rendszerét használó webshopok közül. A győztes több mint 3000 webáruházból kerül kiválasztásra aszerint, hogy milyen szép megoldásokat sikerült megvalósítaniuk a ShopRenter nyújtotta funkciókból.
Ebben a hónapban egy olyan webáruház nyert, amely bátran hozzá mert nyúlni a ShopRenter rendszeréhez, és olyan megoldásokat sikerült beüzemelnie, amelyek révén kiemelkedő online bolttá vált, és átlagon felüli felhasználói élményt nyújt vásárlóinak.
Ezúton is szeretnénk gratulálni a májusi győztesnek, a Zoldpolc.hu-nak és csapatának.
Mielőtt megnéznénk a bemutatót, ismerkedjünk meg egy kicsit közelebbről a webáruházzal.
A webáruházról
A 2010-ben induló, budapesti székhelyű Zöldpolc (www.zoldpolc.hu) Magyarország legnagyobb online ökoáruháza közel 5000 környezetbarát, természetes és biotermékkel.
„Hiszünk abban, hogy a fenntartható fejlődés megvalósítása a mindennapi vásárlási döntéseinknél kezdődik.
Célunk egy olyan webáruház megteremtése volt, ahol egy családi háztartás, illetve környezettudatos munkahely egy helyről be tudja szerezni a hagyományos termékek környezetbarát és természetes alternatíváit. Leegyszerűsítve olyan online üzlet vagyunk, melynek polcaira válogatott és széleskörű „zöld” termékek kerülnek.” – mondta el Rakonczay Tamás, a webshop tulajdonosa.
A Zoldpolc.hu egyedi fejlesztésű webáruházként indult, de 2015 novemberében ShopRenter Gold csomagra váltottak, és igénybe vették az egyedi design szolgáltatásunkat is. A váltás oka a reszponzív megjelenítés és a fejlesztések kiszervezése volt.
A webáruház éves árbevétele megközelíti a nettó 100 millió forintot.
„Hogy kik is mozgatják Magyarország legnagyobb ökoáruházát?
4 lelkes és kedves munkatársunk, akiknek fontos, hogy munkájukkal segítsék a zöldebb gondolkodást.
Erika, a kedves hang a telefonban. Ügyfélszolgálatosként ő segíti mindenben a vásárlóinkat, valamint a beszerzéseket is ő koordinálja. Viki kolléganőnk, mint „package és sales menedzser” 🙂 kezeli a csomagokat, és segít a bolti vásárlók kiszolgálásában.
Péter a webáruház és IT karbantartási gurunk, valamint sofőr is egyben. Nem utolsó sorban ott van Kriszti, aki összefogja a csapatot, és az operatív irányításért felelős.”
Indulás és termékbeszerzés
Hogyan döntöttétek el, hogy mit fogtok értékesíteni?
„Mindig is aktívan kerestem és használtam környezettudatos termékeket. A környezetre való odafigyelés lényegében az általános iskolai tapasztalataimra vezethető vissza. Amerikában kisfiúként megtanultam, hogy az emberi tevékenység milyen negatív hatással van a bolygónkra. Azt hiszem, ez a fiatalkorban belém táplált tudat sokat adott az induláshoz.
Emellett fontos szempont volt, hogy a korábbi munkámmal ellentétben a Zöldpolcban megtaláltam azt a plusz társadalmi értéket, amit kerestem, és az éppen bővülő család életébe is jobban illeszkedett.
További érv volt a vállalkozás elindítása mellett az a tény, hogy akkor még nem volt olyan webáruház, mely az általunk kitalált termékpalettát kínálta. Leegyszerűsítve, létrehoztunk a családnak egy olyan tematikus webáruházat, amit környezettudatos vásárlóként akkor hiába kerestünk. Bíztunk abban, hogy sokan gondolkoznak hozzánk hasonlóan.”
Hogyan, honnan szereztétek be a termékeidet?
„Az első hónapokban leginkább magyarországi beszállítóktól vásároltunk termékeket. Akkor még tartható volt a „minden termék legyen raktáron” elv, mivel kb. 500 termék árusításával indultunk.
A webáruház élesítésekor egy külföldi partnerünk volt. A Go Green energiatakarékos termékcsaláddal tudatosan olyan termékeket kínáltunk vásárlóinknak, melyet sehol máshol nem lehetett megvásárolni. Ezt a filozófiát azóta is követjük.
Rendszeresen gyűjtjük az újabb és újabb termékpaletta bővítési ötleteket. Ha nem kapható Magyarországon és látunk benne fantáziát, akkor új külföldi beszállító bevonásával behozzuk az országba. Ilyenkor természetesen figyelünk arra is, hogy a lehető legközelebb legyen hazánkhoz a gyártás.”
Első sikerek, értékesítési csatornák
Hogyan szereztétek meg az első vevőket?
„Tisztában voltunk azzal, hogy a vevők nem maguktól jönnek. Az első hetek csöpögő rendeléseinek időszakát intenzív SEO és Adwords kampánnyal indítottuk.
Mindeközben – pár hónapnyi működés után – rögtön be is neveztünk a HVG Goldenbolt szakmai versenyére, ahol meg is szereztük az „Év FMCG webáruháza” címet. Nagy lökést adott nekünk, hogy a 6 hónapnyi intenzív előkészítési, tervezési és megvalósítási munkát azonnal el is ismerték.
A napi operatív feladatok mellett a szabad belső erőforrásokat online marketing tevékenységre (organikus linképítés, FB rajongói oldal stb.) és a vásárlói élmény növelésére fordítottuk.”
Jelenleg mely csatornák hozzák a legtöbb látogatót és vásárlást?
„Az online webáruházunknál az organikus találatok vezetik a rangsort. Ez leginkább a tudatosan megtervezett SEO kampányoknak, a termékfeltöltések hangsúlyos kezelésének köszönhető. Egyedi tartalmat igyekszünk gyártani minden egyes termékünk leírásánál, és központba helyezzük a belső SEO szabályaink egyenszilárdságú betartását.
Előkelő helyet foglal el nálunk a hírlevél és a célzott Adwords hirdetés is, mint konverziómágnes csatorna.
Az offline üzletünk is évről évre egyre több vásárlót vonz, és érezhetően hozzájárul a forgalmunkhoz.”
Rendelés feldolgozás és teljesítés
Milyen eszközöket és alkalmazásokat használtok a webáruház üzemeltetéshez?
„A marketingtevékenységünket sok esetben a ShopRenter meglévő funkcionalitására építjük. Amennyiben nem találunk technikai megoldást ShopRenteren belül az általunk kigondolt működésre, akkor fordulunk külső eszközök és alkalmazások felé.
Ha egyetlen egy funkciót kellene kiemelnem az összes ShopRenteres funkció közül, akkor az „automatizmusok” lenne. Olyan komplex emailküldési szabályrendszereket lehet benne definiálni, mellyel szerteágazó marketing tevékenységeket lehet automatizálni.
Használunk külső hírlevélküldő alkalmazást, OptiMonkot és ERP rendszert is.”
Hogyan dolgozzátok fel a rendeléseket?
„Indulásunk óta tízszeresére növekedett a termékkínálatunk. Ekkora terméktömeget megfelelő informatikai támogatottság nélkül lehetetlen költséghatékonyan kezelni.
A rendelésfeldolgozást és a hozzá kapcsolódó üzleti folyamatokat 6 éve a vállalatirányítási rendszerünk támogatja. Segítségével többek között online frissülő készlet adatokat szolgáltatunk az online vásárlóink felé, automatizáltuk a futárszolgálatok felé irányuló kommunikációt, a címkenyomtatást, az utánvétek elszámolását, valamint a beszállítói megrendelések leadását.
A szállításnál a legnagyobb kihívást az alapelvünkhöz hű működés megteremtése és a diverz termékportfólió (itt a termékjellemzők, név szerint a méret és a súly nagyarányú szórására gondolok) jelenti.
A szállítást jellemzően partnereken keresztül oldjuk meg. Saját szállítást nagy térfogatú és súlyú rendelések teljesítése érdekében szervezünk. Minden más esetben partnereinkre bízzuk a csomag kiszállítását.
A csomagolás öko szempontjainak maximális támogatására külön hangsúlyt fektetünk. Mondhatni, hogy csomagjainkra igaz az a megállapítás, hogy „ronda, de öko”.
Partnereinktől és környező üzletekből kartondobozokat gyűjtünk, és azt használjuk a termékek csomagolására. Térkitöltő megoldásunk egyedülálló Magyarországon. Angliából hozattunk egy olyan gépet, mely lebomló műanyag tasakokat fúj fel levegővel. Így 5 köbméternyi lebomló térkitöltőt tudunk készíteni egy 30 cm átmérőjű gurigából.”
A webáruházban a következő szállítási módokat kínálják a vásárlóknak:
- Személyes átvétel budapesti üzletben
- Házhozszállítás Trans-o-Flex futárszolgálattal
- Pick Pack Pont átvétel
- PostaPont átvétel
- Házhozszállítás MPL futárszolgálattal
Elérhető fizetési módok:
- Utánvétel
- Banki átutalás
- CIB bankkártyás fizetés
Jó tanácsok induló webáruházaknak
Mi a legfőbb tanácsod az újonnan induló webáruházaknak?
„Soha ne feledd a marketing egyik alaptörvényét, mely online webáruházakra így hangzik: Inkább indulj el egy végtelenül egyszerű webáruházzal, de legyél te az első!
Vagyis, ha más még nem csinálja, és van vásárlói kereslet rá, akkor a lehető leghamarabb indulj el vele, mert az már fél siker. Ráérsz később is a tökéletesítéssel foglalkozni.”
Van-e olyan a dolog a webáruházaddal kapcsolatban, amit most már másképp csinálnál, de korábban még jónak gondoltad? Ha igen, mi az?
„Itt jön be a marketing következő alaptörvénye: Jobb második legnagyobb halnak lenni az óceánban, mint kis halként uralni egy pocsolyát. A megfejtését rád, mint olvasóra bízom.”
Most pedig nézzük meg, mivel érdemelte ki a Zoldpolc.hu a Hónap Webáruháza címet.
Megj.: Amennyiben szeretné, hogy az Ön által érdemesnek tartott webáruház is bekerüljön a jelöltek közzé, kérjük küldje be javaslatát ide kattintva.