Webáruház indítás

Üzleti terv minta tartalom és elkészítés

4 perc olvasási idő shoprenter webáruház üzleti terv

Mit tartalmaz egy üzleti terv? Egy vállalkozás indítása előtt érdemes tájékozódni a témában: meg kell határozni a célokat és oda vezető utat, a rendelkezésre álló erőforrásokat.

Az üzleti terv belső használatra készül, így nincsenek konkrét megkötései: nyugodtan lehet személyre szabni, egyszerűbbé varázsolni. Fontos azt tudni, hogy az üzleti terv nem egyenlő az üzleti modellel. Míg az üzleti modell a fő összefüggéseket adja meg néhány oldalban, addig az üzleti terv egy sokkal részletesebb és átfogóbb képet ad akár több 10 oldalon keresztül a vállalkozás tervezett működéséről. 

Az üzleti terv terjedelme legtöbbször a vállalkozás nagyságától, a termékek számától, a szolgáltatás bonyolultságától függ: egy egyéni vállalkozó üzleti terve lehet, hogy csak egy oldal lesz, míg egy multi akár 50-100 oldal hosszúságban is írhat a célokról és megvalósításukról. Az átlagos hosszúság viszont 10-25 oldal. 

Az üzleti terv tulajdonképpen egy működési terv, célja, hogy megtervezzük az előttünk álló éveket: mind hosszú, mind pedig középtávon. Fontos még megjegyeznünk, hogy az üzleti terv sosincs készen, azt évente felülvizsgálni szükséges. Ha elértük a célunkat, új célokat kell felállítani. Ha pedig valamilyen külső tényező befolyásol – ilyen lehet például egy COVID-helyzet is – akkor ugyancsak újrazervezésre lesz szükség.

Üzleti terv részei

Az üzleti terv felépítése állandó, nem jellemző az, hogy bármelyik rész is kihagyásra kerüljön. Részei:

  1. Vezetői összefoglaló
  2. A vállalkozás bemutatása
  3. Iparági helyzet
  4. Szervezeti felépítés
  5. Működési terv
  6. Marketing terv
  7. Pénzügyi terv
  8. Mellékletek

Mindegyik pont kifejthető bármely iparág, bármilyen méretű vállalkozása esetén. A hangsúly azon van, hogy a fenti pontok között találjuk meg a kapcsolatot, a felépítés legyen logikus, az üzleti terv egy olyan mátrixot alkosson, amelynek a részei hivatkoznak egymásra. 

Mert bár belső használatra készül, lehet, hogy a cég életében eljön az az időszak, mikor új tulajdonost keres, esetleg hitelt vesz fel, vagy befektetők után néz: ilyenkor viszont fontos, hogy egy külső fél számára is átlátható, érthető, logikus és profi legyen. 

Üzleti terv készítése

Mi szükséges ahhoz, hogy egy vállalkozás elinduljon? Mi kell ahhoz, hogy a következő szintre lépjen? Vagy mit kell tenni, hogy elkerülje a csődöt?

Az üzleti terv készítése előtt meg kell határozni egy célt, ami köré a terv épülni fog. Ez a hosszú távú mérföldkő, a szervezet egésze azért kell, hogy dolgozzon, hogy ez a cél megvalósuljon. Az üzleti terv részeihez pedig projektek kapcsolhatók, amelyek rövid távon szolgálják a cég sikerét.

Ha szeretnél jobban elmélyülni abban, hogyan lehet jól felépíteni egy üzleti tervet, akkor ajánljuk figyelmedbe a Targeter PRO képzését, de cikkünkben is összefoglaljuk a legfontosabb elemeket.

Vezetői összefoglaló

Egy jó vezetői összefoglaló olyan, mint egy jó “elevator pitch”, ahol pár mondatban össze tudod foglalni a projektet és minden lényeges információt átadsz. Lehetőleg röviden, lényegretörően mutassa be a:

  • Vállalkozás célját, a céges filozófiát, missziót,
  • Működést, szervezeti struktúrát,
  • Az erőforrásokat és potenciálokat,
  • A termékek és/vagy szolgáltatások előnyeit, erősségeit,
  • A piaci részesedést, a cég reputációját,
  • És a vállalkozás célját.

A vezetői összefoglaló általában nem több egy oldalnál.

A vállalkozás bemutatása

Ez a fejezet tartalmazza a vállalatra jellemző alapadatokat, többek között:

  • Az alapítás dátumát
  • Tevékenységi köröket
  • A cég működésének helyszínét (bejegyzett székhely, telephely)
  • Tulajdonosi struktúrát, adózási formát
  • Meglévő termékek és szolgáltatások részletes leírását

Iparági helyzet

Talán az egyik legfontosabb része az üzleti tervnek az iparági pozíció, a piaci helyzet felmérése. Ha ugyanis nem vagyunk tisztában az iparág méretével, a célcsoportunkkal, a fő versenytársakkal és az általuk használt megoldásokkal, akkor vert helyzetben vagyunk. 

A versenytárselemzés és a vevői piackutatás, igényfelmérés tehát egyaránt fontosak ahhoz, hogy egy vállalkozást sikerre lehessen vinni. Ideális esetben ez a rész lehet a leghosszabb az üzleti tervben, hiszen minél többet tudunk a konkurenciáról, annál jobbá tudunk válni!

Az is létfontosságú, hogy az iparág trendjeivel, előrejelzéseivel és szabályozásával is tisztában legyünk.

Szervezeti felépítés

Milyen hierarchiarendszer uralkodik a cégben? Milyen a szervezeti struktúra? Hogyan történik az új kollégák toborzása, milyen a kiválasztási folyamat, milyen előrelépési lehetőségek vannak a cégben? 

Egy ábra rajzolása sokat segíthet ebben a fejezetben.

Működési terv

A működési terv olyan kérdéseket válaszol meg, mint:

  • Hogyan zajlik jelenleg a termelés?
  • Mi egy szolgáltatás folyamata? 
  • Egyáltalán milyen folyamatok futnak egy cégben? (termelés-raktározás, értékesítés-adminisztráció, beszerzés-szállítás, marketing-ügyfélkapcsolattartás) 
  • Mekkora kapacitás áll rendelkezésre eszközökben és időben? 

A működési terv minél részletesebb, annál jobb. Gyártói cég esetén termelésmenedzsmenttel kapcsolatos ábrákat, kapacitási kalkulációkat, amortizációs előrejelzéseket lehet hozzá csatolni.

Marketing terv

A marketing nemcsak a reklámozással foglalkozik, de aktívan részt vesz az árazási stratégia meghatározásában, illetve a vevői visszajelzések gyűjtésével közvetve a termékfejlesztésben is. 

A marketing terv ideális esetben perszónákat tartalmaz, azaz olyan vásárlók jellemzőit, akik szívesen vásárolnák a terméket. 

Erre épül fel a marketingstratégia, ami eldönti, hogy egy vásárlón mekkora hozam van, tehát hány forintért éri meg új vásárlót szerezni, és milyen eszközökkel érjük el őket.

Pénzügyi terv

A pénzügyi terv a cégre jellemző cash flow-t tartalmazza: azaz, hogy mennyi pénzre van szükség ahhoz, hogy a céljaink teljesülhessenek. A pénzügyi tervnek két oldala van: bevételek és kiadások.

Kiadások közé sorolhatók:

  • Befektetett idő
  • Munkaerő költsége
  • Alapanyagköltség
  • Amortizáció
  • Beszerzés-szállítás-raktározás, vagyis a logisztika
  • Adó

Mellékletek

A mellékletek olyan kiegészítő dokumentumok, amelyek az üzleti terv hitelességét erősítik. Számolós táblázatok, termékspecifikáció, eszközök technológiai leírása tartozhat ide. 

Üzleti terv minta készítő program

A legtöbb üzleti terv készítő program igazából csak abban segít, hogy felteszi a fentebb már leírt kérdéseket, hogy semmi se maradhasson megválaszolatlanul, majd azt automatikusan egy dokumentumba rendezi. 

Vannak azonban ingyenes, letölthető üzleti terv minták, amelyek segíthetnek a stratégia megalkotásában. Itt van például egy minta, amit kifejezetten webshopokra raktunk össze a Shoprenternél:

Üzleti terv minta letöltése

Ha a képre kattintva nem jelenik meg az űrlap a letöltéshez, próbáld inkognitó módban megnyitni a cikket vagy kapcsold ki ideiglenesen az adblockert a böngésződben.

Kész üzleti terv árak

Egy kész üzleti terv ára nagyon változó lehet: akár már 15.000 forintért van, aki elkészíti azt nekünk. Egy jó üzleti terv viszont házon belül íródik, akár külsős szakértő segítségével – így sose adjuk ki azt teljesen a kezeink közül.

Az üzleti terven nem éri meg spórolni, hiszen a terv az egész vállalkozás alapját adja.

Vállalkozásodat természetesen minden más területen is érdemes tovább fejlesztened, melyekhez számos hasznos anyagot találsz Tudásportál oldalunkon.

e-kereskedelmi tudásanyagok

A szerzőről:

Diószegi Nóra
Diószegi Nóra
Webáruház indítási szakértő – Shoprenter.hu
Nóra már több száz webáruház elindításában vett részt, ezért átfogó képe van arról, hogy mi kell ahhoz, hogy hosszú távon is egy sikeresen működő webáruházat tudj működtetni. Foglalj most ingyenes konzultációt Nórához!

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Shoprenter újdonságok, fejlesztések
Újdonságok: 5 új alkalmazás, tömeges export, továbbfejlesztett szűrés

Bejegyzésünkben összefoglaljuk az elmúlt időszakban véghez vitt fejlesztéseket és változtatásokat, amelyek a Shoprentert érintették. ...Elolvasom

Close