Mit tartalmaz egy üzleti terv? Egy vállalkozás indítása előtt érdemes tájékozódni a témában: meg kell határozni a célokat és oda vezető utat, a rendelkezésre álló erőforrásokat.
Az üzleti terv belső használatra készül, így nincsenek konkrét megkötései: nyugodtan lehet személyre szabni, egyszerűbbé varázsolni. Fontos azt tudni, hogy az üzleti terv nem egyenlő az üzleti modellel. Míg az üzleti modell a fő összefüggéseket adja meg néhány oldalban, addig az üzleti terv egy sokkal részletesebb és átfogóbb képet ad akár több 10 oldalon keresztül a vállalkozás tervezett működéséről.
Az üzleti terv terjedelme legtöbbször a vállalkozás nagyságától, a termékek számától, a szolgáltatás bonyolultságától függ: egy egyéni vállalkozó üzleti terve lehet, hogy csak egy oldal lesz, míg egy multi akár 50-100 oldal hosszúságban is írhat a célokról és megvalósításukról. Az átlagos hosszúság viszont 10-25 oldal.
Az üzleti terv tulajdonképpen egy működési terv, célja, hogy megtervezzük az előttünk álló éveket: mind hosszú, mind pedig középtávon. Fontos még megjegyeznünk, hogy az üzleti terv sosincs készen, azt évente felülvizsgálni szükséges. Ha elértük a célunkat, új célokat kell felállítani. Ha pedig valamilyen külső tényező befolyásol – ilyen lehet például egy COVID-helyzet is – akkor ugyancsak újrazervezésre lesz szükség.
Üzleti terv részei
Az üzleti terv felépítése állandó, nem jellemző az, hogy bármelyik rész is kihagyásra kerüljön. Részei:
- Vezetői összefoglaló
- A vállalkozás bemutatása
- Iparági helyzet
- Szervezeti felépítés
- Működési terv
- Marketing terv
- Pénzügyi terv
- Mellékletek
Mindegyik pont kifejthető bármely iparág, bármilyen méretű vállalkozása esetén. A hangsúly azon van, hogy a fenti pontok között találjuk meg a kapcsolatot, a felépítés legyen logikus, az üzleti terv egy olyan mátrixot alkosson, amelynek a részei hivatkoznak egymásra.
Mert bár belső használatra készül, lehet, hogy a cég életében eljön az az időszak, mikor új tulajdonost keres, esetleg hitelt vesz fel, vagy befektetők után néz: ilyenkor viszont fontos, hogy egy külső fél számára is átlátható, érthető, logikus és profi legyen.
Üzleti terv készítése
Mi szükséges ahhoz, hogy egy vállalkozás elinduljon? Mi kell ahhoz, hogy a következő szintre lépjen? Vagy mit kell tenni, hogy elkerülje a csődöt?
Az üzleti terv készítése előtt meg kell határozni egy célt, ami köré a terv épülni fog. Ez a hosszú távú mérföldkő, a szervezet egésze azért kell, hogy dolgozzon, hogy ez a cél megvalósuljon. Az üzleti terv részeihez pedig projektek kapcsolhatók, amelyek rövid távon szolgálják a cég sikerét.
Ha szeretnél jobban elmélyülni abban, hogyan lehet jól felépíteni egy üzleti tervet, akkor ajánljuk figyelmedbe a Targeter PRO képzését, de cikkünkben is összefoglaljuk a legfontosabb elemeket.
Vezetői összefoglaló
Egy jó vezetői összefoglaló olyan, mint egy jó “elevator pitch”, ahol pár mondatban össze tudod foglalni a projektet és minden lényeges információt átadsz. Lehetőleg röviden, lényegretörően mutassa be a:
- Vállalkozás célját, a céges filozófiát, missziót,
- Működést, szervezeti struktúrát,
- Az erőforrásokat és potenciálokat,
- A termékek és/vagy szolgáltatások előnyeit, erősségeit,
- A piaci részesedést, a cég reputációját,
- És a vállalkozás célját.
A vezetői összefoglaló általában nem több egy oldalnál.
A vállalkozás bemutatása
Ez a fejezet tartalmazza a vállalatra jellemző alapadatokat, többek között:
- Az alapítás dátumát
- Tevékenységi köröket
- A cég működésének helyszínét (bejegyzett székhely, telephely)
- Tulajdonosi struktúrát, adózási formát
- Meglévő termékek és szolgáltatások részletes leírását
Iparági helyzet
Talán az egyik legfontosabb része az üzleti tervnek az iparági pozíció, a piaci helyzet felmérése. Ha ugyanis nem vagyunk tisztában az iparág méretével, a célcsoportunkkal, a fő versenytársakkal és az általuk használt megoldásokkal, akkor vert helyzetben vagyunk.
A versenytárselemzés és a vevői piackutatás, igényfelmérés tehát egyaránt fontosak ahhoz, hogy egy vállalkozást sikerre lehessen vinni. Ideális esetben ez a rész lehet a leghosszabb az üzleti tervben, hiszen minél többet tudunk a konkurenciáról, annál jobbá tudunk válni!
Az is létfontosságú, hogy az iparág trendjeivel, előrejelzéseivel és szabályozásával is tisztában legyünk.
Szervezeti felépítés
Milyen hierarchiarendszer uralkodik a cégben? Milyen a szervezeti struktúra? Hogyan történik az új kollégák toborzása, milyen a kiválasztási folyamat, milyen előrelépési lehetőségek vannak a cégben?
Egy ábra rajzolása sokat segíthet ebben a fejezetben.
Működési terv
A működési terv olyan kérdéseket válaszol meg, mint:
- Hogyan zajlik jelenleg a termelés?
- Mi egy szolgáltatás folyamata?
- Egyáltalán milyen folyamatok futnak egy cégben? (termelés-raktározás, értékesítés-adminisztráció, beszerzés-szállítás, marketing-ügyfélkapcsolattartás)
- Mekkora kapacitás áll rendelkezésre eszközökben és időben?
A működési terv minél részletesebb, annál jobb. Gyártói cég esetén termelésmenedzsmenttel kapcsolatos ábrákat, kapacitási kalkulációkat, amortizációs előrejelzéseket lehet hozzá csatolni.
Marketing terv
A marketing nemcsak a reklámozással foglalkozik, de aktívan részt vesz az árazási stratégia meghatározásában, illetve a vevői visszajelzések gyűjtésével közvetve a termékfejlesztésben is.
A marketing terv ideális esetben perszónákat tartalmaz, azaz olyan vásárlók jellemzőit, akik szívesen vásárolnák a terméket.
Erre épül fel a marketingstratégia, ami eldönti, hogy egy vásárlón mekkora hozam van, tehát hány forintért éri meg új vásárlót szerezni, és milyen eszközökkel érjük el őket.
Pénzügyi terv
A pénzügyi terv a cégre jellemző cash flow-t tartalmazza: azaz, hogy mennyi pénzre van szükség ahhoz, hogy a céljaink teljesülhessenek. A pénzügyi tervnek két oldala van: bevételek és kiadások.
Kiadások közé sorolhatók:
- Befektetett idő
- Munkaerő költsége
- Alapanyagköltség
- Amortizáció
- Beszerzés-szállítás-raktározás, vagyis a logisztika
- Adó
Mellékletek
A mellékletek olyan kiegészítő dokumentumok, amelyek az üzleti terv hitelességét erősítik. Számolós táblázatok, termékspecifikáció, eszközök technológiai leírása tartozhat ide.
Üzleti terv minta készítő program
A legtöbb üzleti terv készítő program igazából csak abban segít, hogy felteszi a fentebb már leírt kérdéseket, hogy semmi se maradhasson megválaszolatlanul, majd azt automatikusan egy dokumentumba rendezi.
Vannak azonban ingyenes, letölthető üzleti terv minták, amelyek segíthetnek a stratégia megalkotásában. Itt van például egy minta, amit kifejezetten webshopokra raktunk össze a Shoprenternél:
Ha a képre kattintva nem jelenik meg az űrlap a letöltéshez, próbáld inkognitó módban megnyitni a cikket vagy kapcsold ki ideiglenesen az adblockert a böngésződben.
Kész üzleti terv árak
Egy kész üzleti terv ára nagyon változó lehet: akár már 15.000 forintért van, aki elkészíti azt nekünk. Egy jó üzleti terv viszont házon belül íródik, akár külsős szakértő segítségével – így sose adjuk ki azt teljesen a kezeink közül.
Az üzleti terven nem éri meg spórolni, hiszen a terv az egész vállalkozás alapját adja.
Vállalkozásodat természetesen minden más területen is érdemes tovább fejlesztened, melyekhez számos hasznos anyagot találsz Tudásportál oldalunkon.