Ünnepi kampány felkészítő - Készüljön fel Ön is az ünnepekre!

Ünnepi kampány felkészítő - Készüljön fel Ön is az ünnepekre!

Az e-kereskedelemben az év végét megelőző ünnepi időszak kiemelten fontos, mivel az utolsó negyedévben az éves bevételnek akár 40 százalékát is realizálhatja egy webáruház.

A statisztikák szerint ebben az időszakban rendkívüli mértékben megnő mind a látogatók száma, mind a vásárlási hajlandóság. Ráadásul a vevők átlagosan többet is költenek áruházunkban az év többi részéhez viszonyítva.

Gondoljon csak bele mennyi ünnepnap van az év utolsó negyedében, amelyeket nemzetközi szinten használnak az e-kereskedők: Halloween, Hálaadás, Black Friday, Cyber Monday, Small Business Saturday, Green Monday, Karácsony és Szilveszter.

A felsorolt kereskedelmi ünnepnapok nagy részét hazánkban is rendszeresen megtartják, így minden lehetőségünk adott ahhoz, hogy felpörgessük az értékesítési számokat.

Sok esetben viszont akármennyire szeretnénk átadni magunkat az év végi dömpingnek, egyszerűen nem realizáljuk a saját webáruházunkban az olvasott rekordadatokat.

Aktuális bejegyzésünk elolvasását követően Ön is képes lesz kihozni a maximumot az év utolsó kampányaiból.

1. Tervezés

Természetesen – ahogy minden kampány esetében -, itt is a tervezés fázisával kell kezdenünk a folyamatot, ami a kezdők és haladók számára egyaránt hasznos.

Minden webáruház esetén segít egyértelműsíteni és fókuszban tartani a célokat egy kampányterv.

Szervezzünk tehát egy meetinget a kollégákkal, ahol megtervezzük az év végi kampányainkat. Az erőforrások figyelembevétele mellett reális, de mégis motiváló célokat tűzünk ki magunk előtt, továbbá nevezzünk ki egyértelmű felelősöket az adott feladatokhoz.

Ügyeljünk rá, hogy a kampány minden területéről szó essen.

A kommunikáció, a marketing, a rendelések feldolgozása, az IT és humán erőforrások, illetve a logisztika együttese alkotja meg a kampányunk vázát. Bármelyik elem hiánya esetén összeomlik a kampány és a legrosszabb esetben nem fogjuk tudni feldolgozni és kiszállítani a rendeléseket időben.

Gyűjtsünk ötleteket az iparágunk esettanulmányaiból a Google segítségével és alkalmazzuk a leírtakat. Ha nagyon egyedi, “niche” piacon tevékenykedünk, akkor egy brainstorming keretén belül írjunk össze olyan ötleteket, amelyekkel az értékesítés ösztönzése mellett a célközönségünk kedvére is teszünk – vagy a problémáit szüntetjük meg.

Jelszó: Nincs olyan, hogy rossz ötlet, csak rosszul végrehajtott.

2. A kommunikáció és a kreatívok előkészítése

Ahogy megvagyunk az év végi kampánytervekkel, akkor nekiláthatunk a felkészülésnek.

Sokan azt gondolják, hogy elég néhány nappal, esetleg 1 héttel Black Friday előtt foglalkozni a marketinggel. Az igazság viszont az, hogy a kampány csúcspontja előtt már egy hónappal el kell kezdenünk előkészíteni a marketinget és felkelteni a célközönségünk érdeklődését az ajánlatainkkal.

Mindez fokozottan igaz olyan online vállalkozásokra, ahol csupán 1 fő foglalkozik a marketinggel – pláne abban az esetben, hogy ha 1 fős vállalkozásról beszélünk.

Kezdjük el tehát időben az előkészületeket! Határozzuk meg, hogy számunkra és a vásárlóink számára mely kommunikációs csatornák a legfontosabbak, a leghatékonyabbak és állítsuk azt a fókuszba.

Ha esetleg új csatornát vonunk be a kommunikációba, akkor számoljunk annak erőforrás igényével is!

Gyártsuk le a PPC kampányokhoz és a közösségi kommunikációhoz szükséges bannereket, továbbá írjuk meg és időzítsük a kommunikációt, hogy a kampány során már “csak” a rendelések feldolgozásával és a logisztikával kelljen foglalkoznunk.

A kommunikációról bővebben…

Egy külföldi tanulmány szerint Amerikában átlagosan 18 db e-mailt kapnak a felhasználók naponta Black Friday környékén.

Írjuk meg előre és időzítsük az érdeklődést fokozó, a kampány napját megelőző és az aznapi üzeneteket. Így a feliratkozóink számára időben fogjuk tudni kommunikálni az ajánlatainkat, ami jó hatással lesz az e-mail kampányunk hatékonyságára.

Ha nem rendelkezünk e-mail címlistával, akkor kampányidőszak előtt 1 hónappal már késő ezzel foglalkozni, viszont még mindig vannak alternatív lehetőségeink, amivel viszonylag rövid idő alatt elérhetünk rengeteg potenciális vásárlót.

Ilyen például a Messenger Chat bővítmény és Chatbot kombinálása.

A Messenger Chat bővítmény néhány perc alatt beállítható a webáruházunkba, amelyet, ha összekötünk egy chatbot platformmal, akkor villámgyorsan gyűjthetünk olyan potenciális érdeklődőket, akiket újra és újra el tudunk érni Messengeren keresztül, méghozzá ingyen!

Ha van időnk a chatbottal foglalkozni és az üdvözlő szövegen, illetve az automatikus válaszon túl többet is ki szeretnénk belőle hozni, akkor írjunk meg egy alap beszélgetést, amellyel szegmentáljuk az ügyfeleket.

Az így létrehozott szegmensekre állítsunk be automatikus, a célközönség típusához illő üzeneteket. Miután mindezzel megvagyunk akkor rögtön egy alapszintű, de automatizált kommunikációs csatornára teszünk szert, amely nonstop működik.

3. Egyedi ajánlatok

Webáruház üzemeltetőként, ha sikeresek szeretnénk lenni, akkor mindenképpen gondolkodnunk kell a vásárló fejével, amire a legjobb mód sokszor az, hogy ha saját vagy ismerősök példájából indulunk ki.

Akár Black Fridayről, akár karácsonyi kampányról van szó, a vásárló számára egy a fontos: Megszerezni egy speciális, ünnepi ajánlatot.

Sokan a Black Friday alatt szerzik be a szeretteik számára az ajándékokat, de vannak olyanok is, akik kockázatvállalóbbak és csak a Karácsony előtti napokban intézkednek. Akárhogy is, mindkét kampány célközönsége ugyanazt a visszautasíthatatlan ajánlatot keresi.

Természetesen egy-két csali termékkel bevonzhatjuk a látogatókat, Black Friday kampányok esetében a “csali termék” taktika az egyik legnépszerűbb megoldás a forgalom és az értékesítés növelésére. Azonban, ha ezek a termékek elfogytak, akkor még mindig van lehetőségünk más, hasonlóan kedvező ajánlatokkal szolgálni az érdeklődőknek.

Ünnepi kampány felkészítő

Ennek egy alternatív módja, hogy ha speciális csomagajánlatokat hozunk létre. Sokkal jobban felhívja egy olyan termékkártya a figyelmet, amelyen több termék szerepel, ünnepi jelzéssel (badge-el) van ellátva és hangsúlyosan van kommunikálva a kedvezmény mértéke.

4. Szállítási- és készletinformációk

Ebben a pontban főleg a legnagyobb kereskedelmi ünnepre, a karácsonyra fókuszálunk. Méghozzá pontosan azért, mert egy Black Friday rendelést követően egyértelmű, hogy karácsonyig mindenképpen megérkeznek a rendelések. A karácsonyi kampányidőszak esetén viszont a szállítási határidő egy kardinális kérdés.

Ebben az időszakban a vásárló legfontosabb kérdése a következő: “Ideér a termék 24-ig?“.

Ez a kampány egyik legfontosabb információja, amelyet a karácsonyi ajándékok értékesítésekor és a karácsonyi szezonban minél jobban és pontosabban kell megválaszolnunk.

Hozzunk létre olyan szállítási határidőkkel kapcsolatos bannereket, amelyeket remarketing kampányokba illeszthetünk. Még profibb megoldás, ha ezeket a bannereket időzítjük, azaz tényleg akkor látja a felhasználó az üzenetet, amikor valóban 1 vagy 2 nap van hátra a garantált karácsonyi kiszállításig.

A kreatívok mellett igyekezzünk minden más fontos felületen megjeleníteni ezt az információt egy főoldali nanobaron, a termékoldalon egy leírás vagy badge formájában, a kosár és pénztár oldalakon, illetve a visszaigazoló e-mailekben is.

Fontos megemlíteni, hogy ugyanez az információ számunkra nemcsak problémát, hanem lehetőséget is tartogat. Soha jobb alkalmat nem találunk arra, hogy a látogatóink sürgősség érzetét növeljük, méghozzá anélkül, hogy bármilyen kifinomult taktikát vagy technikai újítást bevezetnénk.

Amennyiben mégis szeretnénk a karácsonyi kampányt maximálisan kihasználni, akkor érdemes az organikus módon megnövekedett sürgősség érzetet még egy kicsit mesterségesen is megnövelni.

Erre a célra a legegyszerűbb technika az, hogy ha limitált készlettel rendelkező termékeket, sőt elfogyott termékeket is megjelenítünk a webáruházunkban. Ha azonban még ettől is profibbak szeretnénk lenni, akkor vessük be a sürgősség érzet aduászát: A visszaszámlálót.

Ünnepi kampány felkészítő

Hozzunk létre határidős ajánlatokat és helyezzünk el egy visszaszámláló popupot, amelyet a visszatérő látogatóinknak jelenítünk meg. Senki sem szeretne lemaradni egy igazán jó ajánlatról, ha pedig az óra ketyeg, akkor cselekedni kell.

5. Arculati elemek

Ha még jobban ki szeretnénk használni az ünnepi időszakot, csomagoljuk a webáruházunkat is ünnepi köntösbe!

Néhány, könnyen szerkeszthető grafikai elemet alakítsunk át a kampányra jellemző stílusjegyek alapján. Sokkal szívesebben vásárolnak az emberek olyan webáruházból, amelyek igényesen aktuálisak.

Ünnepi kampány felkészítő

Halloween esetén használjunk narancssárga és fekete színeket a webáruházban, illetve rejtsünk el néhol töklámpást, denevért vagy fekete macskát. Black Friday esetén a fekete színek dominálnak, amelyet helyenként élénk színű, hangsúlyos szövegekkel törünk meg.

Karácsony idején pedig a zöld-fehér-piros színkombinációk a legnépszerűbbek, amelyeket szintén feldobhatunk hóemberekkel, hópelyhekkel vagy magával a Mikulással, hogy teljes mértékben átvegyük a karácsonyi hangulatot.

6. Ellenőrzés és mérés

A marketing egyik alapszabálya az, hogy mindent mérjünk, amit csak lehet. Ha nem mérünk, akkor gyakorlatilag nincs számszerűsíthető és visszavezethető bizonyítéka annak, amivel foglalkoztunk.

Alapvető fontosságú, hogy legyen egy Analytics hozzáférésünk és egy Facebook vállalkozáskezelő fiókunk, továbbá legyenek a követőkódok elhelyezve a webáruházunkban (Analytics követőkód, Facebook pixel kód).

Csak azt követően láthatunk neki az első pontnak, a tervezés szakaszának, amint ezek már telepítve vannak a webáruházunkban!

Ha nemcsak Facebookon, hanem Google Ads csatornán is futtatunk kampányokat, akkor a Google Ads remarketingkódját is el kell helyeznünk a webáruházunk forráskódjában.

Ahogy minden egyes kampány esetében meghatározzuk a kampány célját, úgy meg kell határoznunk a célhoz fűződő eredményt is. Ha csak forgalomterelésre használunk egy-egy kampányt, akkor annak a célja és egyben az eredménye is az átkattintások száma lesz.

Azonban, ha egy vásárlás célú kampányt hozunk létre, akkor annak a célja a konverzió lesz, azaz a webhelyen történő vásárlás.

A Facebook hirdetéskezelő esetén egyszerűen csak a megjelenített oszlopokat kell testreszabni és hozzárendelni az oszlophoz a “Webhelyen végrehajtott vásárlások” opciót. Ha ez nem sikerülne, akkor hozzunk létre egy “Egyéni konverziót” a köszönőoldal URL-je alapján, amit ugyanúgy az oszlopok testreszabása során rendelhetünk hozzá a hirdetéskezelő felületéhez, illetve Konverzió célú kampányok esetén konkrét célként is beállíthatjuk.

Google Ads esetén is hasonló az eljárás. A remarketingcímke telepítését követően az Eszközök és beállítások menüpontra kattintva válasszuk ki a Konverziók opciót és a célunk típusa alapján állítsunk be egy új konverziós címkét. Az e-kereskedelemben főleg a webhelyen végzett tevékenységeket mérjük URL alapon, azaz a köszönőoldal betöltését állítjuk be rendszerint konverziós célnak.

Ha finomhangolni szeretnénk a beállításokat, akkor Analytics-ben az E-kereskedelmi beállításokat (illetve annak továbbfejlesztett változatát) mindenképpen aktiváljuk, hogy a felhasználók viselkedését is elemezni tudjuk a webáruházunkban.

Mindemellett meghatározhatunk egyéb, másodlagos konverziókat is, amely lehet például hírlevél feliratkozás vagy vásárlói regisztráció; ez teljes mértékben a profilunktól függ.

A fentiekben bemutatott mérések egy középszintű ellenőrzési szinthez lettek igazítva, amelyek tökéletesen kielégítik egy átlagos webáruház tulajdonos igényeit. Az adatok segítségével hatékonyan fogja tudni kiértékelni az év végi kampányok eredményeit, illetve még gyorsabban és eredményesebben fog tudni felkészülni a következő évi kampányidőszakra.

Bízunk benne, hogy az felsoroltak alkalmazásával Ön is kihozza a maximumot az év végi kampányaiból!