2020 minden tekintetben különleges év volt és ez nem kímélte a keresőoptimalizálást sem.
Új algoritmusok és új trendek alakultak, melyek beleszóltak és beleszólnak az eddigi stratégiákba. E változások nagy része hosszú távon fejti majd ki hatását, de nem szabad elhanyagolnunk őket már most sem.
Ebben a cikkünkben néhány 2021-es SEO trendet fejtünk ki, amivel szeretnénk segíteni a jövő évi keresőoptimalizálási tervek elkészítését!
Ha pedig a cikk után is bizonytalan vagy a SEO-dat illetően, vedd fel velünk a kapcsolatot és segítünk előrébb kerülni a keresőben!
1. Core Web Vitals
Idén májusban jelentette be a Google, hogy Page Experience Update (Core Web Vitals) néven egy új algoritmust vezet be, melyet magyarul talán Oldal-élményként lehetne megfelelően fordítani.
Ez 3 mutatóból áll, melyek mindegyike tulajdonképpen az oldal sebességét méri, különböző szemszögekből:
- Oldalbetöltés (Large Contentful Paint – LCP) – Milyen gyorsan töltődik be az oldal
- Interaktivitás (First Input Delay – FID) – Milyen hamar válik interaktívvá
- Vizuális stabilitás (Cumulative Layout Shift – CLS) – Mennyire stabil a betöltődéskor

2021 májusától pedig már érvényes rangsorolási faktor lesz a Core Web Vitals mutató.
Hogyan kell ezt értelmezni?
Nem lesz fő rangsorolási faktor, azaz nem az elsődleges szempontok közé fog bekerülni ez a mutató, hanem inkább különbségtételre fogja használni a Google.
Tehát, ha két hasonló tartalmú és minőségű webáruház verseng ugyanarra a kulcsszóra, akkor ez a mutató is beleszól majd, hogy melyiket helyezze jobb pozícióba a Google a találati oldalon.
Ehhez kapcsolódik, hogy a Google fontolgatja egy olyan jelzés bevezetését, ami megkülönböztetné egymástól a jó felhasználói élménnyel rendelkező oldalakat azoktól, akiknél rosszabb ez a pontszám.
Itt olyanra kell gondolni, mint az AMP oldalak esetében a kis villám jel a találatok mellett.

Az ezekhez a mutatókhoz kapcsolódó jelentések már elérhetők a Search Console-ban, érdemes ezeket átnézni és megvizsgálni, hogy lehet-e módosítani a jelzett figyelmeztetéseket.
2. Mobile-first indexelés
A Google már 2016-ban elkezdett áttérni a mobilos indexelésre, ami azt jelenti, hogy a weboldalakat nem az asztali, hanem a mobilos verziójuk alapján rangsorolják.
Ez eddig úgy történt, hogy a már létező weboldalaknál megnézte a Google, hogy jó-e már a mobilos változat. Ha igen, akkor átállította az indexelést, míg az új oldalaknál már alapból ezt vette figyelembe.
Azonban még most is sok olyan régi oldal van, ami nem felel meg a Google mobilos verziókra vonatkozó irányelveinek (reszponzivitás, felhasználói élmény, stb.). Ennek ellenére most a Google úgy döntött, hogy nem vár tovább, innentől már azokat az oldalakat is mobilos verzió alapján fogja indexelni, amelyek nem állnak készen.
Ezt a fajta átállást 2021 márciusára tervezik.

3. Az AI új távlatokat nyit
A Google már régóta dolgozik a mesterséges intelligencia minél jobb kihasználásában és hónapról-hónapra újabb lenyűgöző eredményeket érnek el. Már a korábbi algoritmus frissítések is ebbe az irányba mutattak (pl. RankBrain), de idén már, a tavaly bevezetett BERT algoritmus, közel a keresések 100%-ban felhasználásra került.
Ez az algoritmus nagyon hasznosnak bizonyult a lekérdezések pontos szándékának azonosításában, a helyesírási hibák javításában, vagy a jobb szinoníma felismerésben.
Emellett a BERT tette lehetővé az idei év egyik legnagyobb fejlesztését, a szövegrészlet alapú indexelést.
Ez azt jelenti, hogy a Google már nemcsak teljes oldalakat, hanem azok részleteit is tudja értelmezni és indexelni, valamint rangsorolni. Vagyis akár egy hosszú szövegben, ami nem feltétlenül a keresés szándékának megfelelő kulcsszóról szól egészében, de egy része hasznos lehet a felhasználónak, ezt a részt megjelenítheti a felhasználóknak.
Mit jelent ez a jövőre nézve?
Mostantól sokkal kevésbé kell “SEO szöveget” írni, azaz sokkal inkább átállhatunk a felhasználóknak szóló szövegek írására és nem a Google-nek való megfelelésre. Kevesebb kötelező kulcsszó említés kell majd a szövegekbe, nem kell “beleerőltetni” a kifejezéseket a szövegekbe.
Emellett fontosabbak lesznek a hosszú szövegek, amelyek így nemcsak egy-egy témát járhatnak körbe, hanem akár bővebb témakörökben születhetnek, több oldalról megközelítve az adott kérdéskört.
4. A helyi SEO (Local SEO) összetettebbé válik
A Covid előtti időkben a Google nagyrészt a földrajzi hely alapján határozta meg a helyi vállalkozások mutatását a keresési találatok között. Azonban a tapasztalatok azt mutatják, hogy ez egyre inkább átalakul, a földrajzi hely kevésbé számít és sokkal fontosabb a minőség és a relevancia.
Ehhez mérten a lehetőségek folyamatosan bővülnek a Google Cégem fiókban, egyre több és több információt adhatunk meg a vállalkozásunkról.
Most már közzétehetünk bejegyzéseket, válaszolhatunk a feltett kérdésekre, termékeket és szolgáltatásokat adhatunk hozzá a profilunkhoz. A vírushelyzethez kapcsolódóan olyan plusz lehetőségek is létrejöttek, mint az alternatív nyitvatartás vagy az ideiglenesen zárva funkció.
Ezért egyre fontosabb lesz megfelelően kitölteni és fejleszteni a Google Cégem fiókokat, hiszen hatalmas részt foglalhatnak el a keresési találatok között, ami minden webáruház tulajdonos álma!

5. A strukturált adatok is fontosabbak lesznek
Régóta beszélünk már a strukturált adatok hasznosságáról és fontosságáról, de úgy tűnik, hogy a Google is egyre inkább erre tolja el a hangsúlyt.
A legnépszerűbb alkalmazása továbbra is a bővített keresési találatokban lelhető fel, ilyen például a kapcsolattartási adatok megadása, azonban egyre inkább hangsúlyt kell fektetnünk az olyan adatokra is, amelyek segíthetik a felhasználót és a Google-t abban, hogy pontosan beazonosítsa az adott oldal tartalmát.
Ilyen lehet például Shoprenterben a Raktáron állapot vagy az Átlagos értékelés, amelyeket, ha bekapcsolunk a Termékoldal szerkesztőben, akkor azok Strukturált adatokként bekerülnek a forráskódba és megjelenhetnek a keresési találatoknál.

Szeretnéd webáruházadat a Google találati listák élére juttatni? Jelentkezz online SEO Alapok Kurzusunkra és sokszorozd meg az organikus forgalmadat néhány egyszerű trükkel.

6. A videós tartalom még fontosabb lesz
Nem tartozik szervesen a webáruházak SEO-jához, de a videós tartalmak még fontosabbak lesznek a jövőben.
A trendek afelé mutatnak, hogy a felhasználók mind többet néznek videókat, a problémáikra is így keresik a válaszokat és a megoldásokat. Egy webáruház tulajdonosnak pedig kihagyott ziccer, ha ezeket a válaszokat nem tőle, hanem egy versenytársától kapja meg a felhasználó.
Érdemes tervezni egy YouTube csatorna indítását és azt megfelelő tartalommal feltölteni, hogy kiszolgáljuk a potenciális vásárlókat. Korábban már írtunk arról, hogyan készíts SEO szempontból is jól működő videókat, amit a linken el is olvashatsz.
7. A képek optimalizálása is nagyobb szerepet játszik majd
A felhasználók egyre többet keresnek a Képtalálatok között is, vagyis egy adott keresés már nem merül ki a klasszikus Google találati oldal átfutásában, hanem sokszor kattintanak át a Képek fülre is. Ez azt jelenti, hogy ha itt nem jelenünk meg megfelelően, akkor hátrányban leszünk a versenytársainkkal szemben.
Mire figyeljünk a képeknél?
Legyenek jó minőségűek, de ne túl nagyok, mert ez hatással lehet az oldalbetöltődési sebességre, ami hátrányosan érinthet minket. A képek fájl neve legyen beszédes, írja le mi található a képen, ne csak cikkszámot vagy más számsort tartalmazzon. A fájlnév csupa kisbetű legyen, ékezetek nélkül és a szavak kötőjellel legyenek elválasztva egymástól.
Minden esetben töltsük ki a képek Alt tagjét is. Ide olyan szöveget érdemes írni, mintha egy bekötött szemű embernek szeretnénk elmondani, hogy mi is van a képen, 5-6 szóban. Itt lehet nagy kezdőbetűs a szöveg, ékezetekkel, egy értelmes magyar mondatként felépítve.
Shoprenter esetében a rendszer alapból ellátja a képeket Alt taggel bizonyos tartalmak esetében. Ilyen a blog cikkek fő képe (ebben az esetben a blog cikk címét kapja Alt tagnek), a fő termékképek (ilyenkor a termék neve az Alt tag), illetve a kategóriák esetén a kategória neve lesz a kép Alt tagje.
Egyéb esetekben, ha például további termékképet adunk meg, vagy egyedi HTML tartalomba szúrunk be képet, a rendszer nem tudja mihez kötni a fotót, így nem tud neki automatikusan Alt taget adni. Ilyenkor nekünk kell kitöltenünk az Alternatív szöveg / Alt tag mezőt használva.

Konklúzió
A SEO egyre komplexebbé válik a jövőben, nem lehet már csak egy adott kulcsszóra optimalizálni egy adott aloldalt. Érdemes komplexebben gondolkodni és az egész oldalt érintő stratégiát kialakítani. Nagyobb hangsúlyt kell fektetni a hosszabb, kifejtős blog cikkek írására, amelyekkel megválaszolhatjuk az ügyfeleink kérdéseit és segíthetjük őket a döntésben.
Ha bizonytalan vagy a SEO-dat illetően, vedd fel velünk a kapcsolatot és segítünk előrébb kerülni a keresőben!