Webáruház indítás

Ne ítéld halálra a webáruházad 5 alapszabály hiánya miatt… [VENDÉGCIKK]

6 perc olvasási idő Ne ítéld halálra a webáruházad 5 alapszabály hiánya miatt

A webáruház indítás először egy remek gondolatnak tűnik, de néhány hét alatt a lelkesedés alább tud hagyni, ha szembesülünk a nehézségeivel is.

Amikor először készít webáruházat valaki, gyönyörűen design-olt felületeket lát lelki szemei előtt és szinte már érzi is a büszkeséget, amit a beérkező megrendelések és az ismerősök elismerő kommentjei adhatnak.

Hogyan lesz akkor mégis egy aggodalommal teli rémálom az egész projekt, egy profitáló, ígéretes új biznisz helyett?

Megmutatom, hogyan tudod leküzdeni a nehézségeket és átlendülni a megpróbáltatásokon, hogy a végső siker ne csak egy utolérhetetlen álomkép maradjon.

Ahhoz, hogy egy webáruház összeálljon és pénzt hozzon a konyhára, értened kell pár dologhoz az online marketing területén. Az áruház tulajdonosok gyakran fordulnak hozzám, hogy segítsek megállapítani, miért nem megy úgy az áruházuk, ahogy szeretnék. Ilyenkor nagyon hasonló problémákkal találkozom és ne hidd, hogy csak a kezdőknél. Komoly, akár díjakat nyert webáruházak is elakadnak néha az alapoknál.

Összeszedtem a legnagyobb bakikat, amiket ha elkerülsz, máris sokkal többet fogsz tudni erről, mint a nagy átlag. Tudod, hogy mennyien nem olvasnak el még eddig sem egy cikket a siker érdekében?

Szóval jó úton vagy, a kitartás – megállapítom – rendben van!

Ha egyetlen dolgot mondhatnék a sikered érdekében, tudod mi lenne az?

#0 – Ez a 0. tanácsom, mielőtt belevágsz egy online bizniszbe…

“Legalább olyan szinten érts az online marketinghez, hogy kontrollálni tudd a megbízott embereket.”

Különben honnan tudnád, mit rendelsz meg és jól készült-e el?
Ki ne járt volna már hasonlóan a régebben vállalkozók közül, például a könyvelővel, igaz?

Azt gondoltad, van egy “szakértőd”, aki majd elintéz mindent. Aztán jönnek az első meglepetések, ha nem vagy résen.

Online marketing diagnosztaként rengeteg ilyet hallok. De biztos megvan a kiszolgáltatottság érzése akkor is, ha teljesen laikusként mész autószerelőhöz, vagy hívsz mosógép szerelőt, szobafestőt… stb.

Nos, ez ebben az iparágban is így van. Készülj fel előre!

Ha magad szeretnéd teljesen összerakni, akkor pedig ennél is komolyabb szintre lesz szükséged.

De van egy jó hírem: Privát oktatásaimon egy hozzá nem értő vállalkozó is kb. 12 – 32 óra alatt elsajátítja ehhez az alapokat. Sok ez egy sikeres üzlet megalapozásához szerinted?

#1 – Profilozz úgy, mint egy nyomozó…

A legnagyobb webáruházakban is láttam már ezt a bakit: fogalmuk sincs a vevőikről. A pozicionálásról sok marketinges beszél. Talán addig már el is jutnak sokan, hogy szűkítik a célcsoportot, például: “babaruhák érzékeny bőrű kisbabáknak”.

Ez szuper. De mit tudsz a vevődről? Mert az nem a kisbaba, ugye?

Szükség lesz tehát arra, hogy átgondold, kik vásárolhatják meg a terméked. Mit kell róla tudnod, hogy eladj neki? Olyan pontossággal kell tudnod, hogy ki ő, mint a tettest kereső nyomozónak …

Itt egy lista, csak egyszerűen írd össze a válaszokat mellé:

  • Ki lehet ő? – Pl.: nagymama (Lehet több vevő típus is, mindnek csináld végig a profilozását.)
  • Indíték, azaz miért vásárol? – Pl.: ajándékba viszi az unokának.
  • Milyen problémára keres megoldást? – Pl.: mindig piros a kicsi bőre és éjszaka is vakarja magát. Anyukája már kesztyűt rak rá, hogy ne marja össze az arcát. Nagymama aggódva nézi és próbál ő is a maga módján segíteni, azaz megvesz mindent “szeme fényének”. Írd meg egész addig, hogy mi nyomasztja, hiszen ezért hajlandó nálad költeni.
  • Mennyit keres, mennyit költ ilyesmire, amit árulsz? (Sokszor itt kibukik, hogy nincs is esélye egy célcsoportnak megvenni a terméket.)
  • Mitől tart? (A félelmei és kifogásai miatt nem vesz meg az ember valamit. Ha tudod mentesíteni a félelmeitől, tiéd az ügyfél.) Pl.: Itt egy 30 napos garancia, ha tart attól, hogy nem tetszik majd a szülőknek a ruha.
  • Milyen érzelmi állapotban van vásárláskor? (Talán el sem hiszed, milyen fontos, hogy úgy írj neki szöveget, ahogy ő érzi magát. Ha lelkesen mesélsz neki arról, hogy milyen cuki lesz a gyerek ebben a rugiban, miközben ő azon aggódik, hogy nem pirul-e ki ettől is a kis bőre, abból nem lesz üzlet. Találd el az ő szintjét.)
  • Milyen előnnyel jár neki, ha beválik ez a termék?

Ha ezt a néhány dolgot átgondolod az áruházra, haladóbb szinten termék kategóriánként, vagy profi szinten termékenként, máris sokkal pontosabban tudod megírni a szöveget a lehetséges vevőidnek. De mi van, ha nem tudod még, ki a lehetséges vevőd?

#2 – Derítsd ki, hogy ki ő és mire vágyik?

Ha nem tudod egyértelműen, ki a te vevőd és miért dönt vagy sem egy termék mellett, abban az esetben a legjobb, ha az elején megkérdezed őt. A legjobb erre sort keríteni még az áruház indítás előtt.

Hogy érthetőbb legyen a fontossága, elmondok egy gyors sztorit: egy VIP ügyfelem női bugyikat szeretett volna árulni. De mit gondolnak erről a nők? Milyen bugyit szeretnének?

Döntsd el aszerint, hogy mit gondolsz te róla és garantáltan elbukod a lehetséges vevők nagyrészét!

Nagyon komoly hiba – nem csak a termékkel kapcsolatban -, ha magadból indulsz ki kutatás helyett. Megkérdeztük tehát a nőket, hogy…

  • Mi a fontos nekik egy női bugyi vásárlásakor?
  • Mennyibe kerül szerintük ma egy olyan női bugyi, ami teljesen olyan, mint amire vágynak?
  • Mi a baj a legtöbb női bugyival a piacon?

Ezt a 3 alap kérdést Te is le tudod fordítani a termékcsoportodra és kiderül, mire vágynak, mi a probléma, amire megoldást keresnek. Ha így kérdezed meg az árat – nagyon fontos, hogy így tedd fel a kérdést – akkor a maximumot kapod meg, amennyit adna érte.

Ezeket a válaszokat aztán csak visszaírod a szövegekbe a webáruházban és a vevő úgy érzi: “Na végre egy hely, ahol azt kapom, amire én vágyom!”.

Enélkül sajnos csak vaktában lövöldözés lesz minden tartalom. Tucatszövegekkel semmiben sem különbözöl attól a webáruháztól, amely hasonló terméket árul.

Hiába tudod, hogy a tiéd esetleg jobb, minőségibb, kedvezőbb ár/érték arányú. Sajnos ez csak akkor derülne ki, ha megvenné… de ahhoz előbb el kell adni, és ha a rosszabb terméknek jobb a szövege – és sajnos gyakran jobb, mert a rossz cuccnak jobb marketing kell, hogy mégis megvegyék, – akkor azt fogja megvásárolni a vevő.

Ha viszont van kutatás, nem csak orrhosszal nyerhetsz a snassz szövegű konkurencia előtt. Ehhez persze el kell kerülni a 3. bakit is…

#3 – “Ez nekem magas… hagyjuk az egészet!”

Ha túl magas megértési szintet vársz el egy látogatótól, akkor gyorsan kilép ezzel a gondolattal a fejében. Viszont elkaphatod őt, ha ügyes vagy, ráadásul többféle módszerrel. De mi is ez a megértési szint?

A “Profitáló Internetes Megjelenés Szisztémában” kidolgoztam egy grafikont, aminek a lényege, hogy egy vásárló akkor vásárol, ha megérti teljesen a terméket. Ezen a ponton viszont kevesen tartózkodnak. Jól látható, hogy a legtöbb webáruházban ezért vásárol mindössze 100-300 látogatóból 1 ember!

Profitáló Internetes Megjelenés Szisztéma

Ráadásul, az összes konkurenciáddal – jó esetben – ezért az 1% -ért “harcoltok”. De ott van egy csomó érdeklődő, akinek még “túl magas” ez a termék, még nincs eladva neki. Nem ismeri, nem érti… fél tehát kiadni rá a pénzt vagy egyenesen nem is érti, mire lenne jó neki.

Ki kell tehát dolgoznod az ő megértési szintjének megfelelő eladási módszert. Mik segítenek ezen?

Van jó pár segítség a piacon, amit csak használni kell!

  • Blogbejegyzések – amik kezelik a félelmeit vagy még előrébb mennek a megértési grafikonon, és eladják először a létező megoldást a problémára. Pl.: a blogbejegyzés bőrirritációról szól és arról, hogy a kisbabák sírnak, vakaróznak, kipirosodnak. Ilyenkor az ember lecseréli a szappant, fürdetőt, olajat… de vajon a ruhát is? Vedd észre, hogy nem a termék a lényeg, hanem a probléma, amiben a vevőjelölt van és ráismer, hogy “óóó… ez nálunk is így van!”.
  • Remarketing hirdetés – ha még nem hirdetsz, legalább ezt állítsd be. Ez a módszer – ami megjegyzi, ki járt már a weboldaladon – tudja észrevétlenül visszacsábítani az elveszett érdeklődőket a megfelelő tartalomhoz. És ez ne újra a termék legyen, ha elsőre nem ment át neki. Próbálkozz nyugodtan egy egyedi landoló oldallal vagy blog bejegyzéssel, amivel újra esélyt kapsz arra, hogy meggyőzd a vásárlással kapcsolatban.
  • Kilépési szándékot figyelő szoftver – ami visszairányítja az érdeklődőt egy megfelelő tartalomhoz. Például, ha nem venne még terméket, akkor olvasson el egy blogbejegyzést vagy letölthető csali anyagot arról, hogy mikor van erre szüksége.
  • Építs folyamatot – ma már annyian beszélnek értékesítési tölcsérekről, de sokszor milliókat keresnek ügyfeleim egy egyszerűbb recepttel: egy nagyon jó blogbejegyzés – kutatás és megértési szint alapján – és a végén egy átirányítás a termékhez, az akkorra már megnövelt megértési szinttel.

+1 – kérj segítséget, mert az a pénzkidobás…

…amit nem keresel meg addig, amíg egyedül próbálkozol! Sajnos nap mint nap hagynak abba vállalkozók ígéretes webáruházakat, mert próbálták valahogy, ahogy nem ment elsőre, másodikra… de sosem kérdezték meg azt, aki segíthet.

Ilyenkor hangzik el a marketingesek “kedvenc” frázisa: “próbáltuk a webáruházat, de nekünk nem jött be”.

Bizony… sok nem működő módszert kipróbál az ember. Sokszor elesünk akkor is, amikor járni tanulunk. Ez egy külön szakma és semmi furcsa nincs benne, ha nem megy egyből.

Én 19 éve gyakorlom és tapasztalok. Mai napig megbotlok, elesek, felállok… de már sokkal többször vagyok sikeres, mint nem.

Láttam már olyat, amikor 11 millió forintot tett bele valaki Facebook hirdetésbe és haszontalanul. Pénzkidobás volt. Itt érvényesült a szabály: aki kis pénzből nem tud sikeres lenni, sokból se valószínű, hogy az lesz. Hacsak nem változtat valamin.

  • Kihasználja az ingyenes konzultációs lehetőségeket.
  • Elolvassa és megtanulja a kapott marketing anyagokat.
  • Részt vesz olyan workshopon, tréningeken, amelyek a fejlődését segítik.
  • Elmegy konzultációra egy olyanhoz, aki több száz olyat tett működővé, amilyennel most te próbálkozol éppen.

Ezek nem mindig ingyenesek vagy kerülnek kevés pénzbe persze… de hidd el, hogy az a drága, amit hagysz elúszni és elveszni, amikor nem kérsz segítséget.

A szerzőről:

Temesvári Richárd
Temesvári Richárd
Online marketing diagnoszta – Websiker Ügynökség
Richárd a Profitáló Internetes Megjelenés Szisztéma megalkotója, független online marketing tanácsadó, tréner. Meghívott előadója több nagy sikerű vállalkozói rendezvénynek, visszatérő oktatója az ELTE-nek. A Websiker Ügynökség vezetője, ahol csapata meg is tudja valósítani, amit tanít. Büszke rá, hogy ő az a szakértő, aki nemcsak beszél valamiről, hanem bizonyítja VIP ügyfeleinek nap mint nap. 2 sikeres weboldal létrehozásáról és üzemeltetéséről szóló könyv írója, amelyet megvásárolhatsz weboldalain te is.

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
2019. Március Hónap Webáruháza: Shop.Intenset.hu

Minden hónapban megválasztjuk a Hónap Webáruházát a ShopRenter rendszerét használó webshopok közül. A győztes ...Elolvasom

Close