Trendek Webáruház menedzselés

Koronavírus hatásai egy e-kereskedő szemén keresztül – Interjú Ádám Attilával

5 perc olvasási idő Koronavírus hatásai egy e-kereskedő szemén keresztül - Interjú Ádám Attilával

A koronavírus következményei minden e-kereskedőre hatással voltak. Az elmúlt időszakban jó pár webáruház kénytelen volt bezárni, de rengeteg új el is indult, emelett a meglévő webáruházak nagy része gazodott a fogyasztói igényekhez.

Szerettük volna első kézből bemutatni az COVID-19 e-kereskedelemre gyakorolt hatását, ezért felvettük a kapcsolatot Ádám Attilával, a Reflexshop.hu webáruház tulajdonosával és egyben ügyvezetőjével, hogy teljes képet kapjunk a vírus előtt, alatti helyzetről, illetve a jövőben vállalható tervekről.

Attila segítségét ezúton is köszönjük, hiszen a tapasztalatait tekintve olyan online (és offline) vállalkozóknak nyújthat megoldást, akik az elmúlt hónapokban szembesülhettek az olyan témákkal mint: erőforrás átcsoportosítás, üzletbezárás.

Köszönjük, hogy elfogadtad a felkérésünket. Kérlek, mesélj arról, hogy mivel foglalkozik az áruházatok?

Köszönöm szépen a meghívást, Ádám Attila vagyok a Reflexshop Kft. tulajdonosa, illetve ügyvezetője. 

Mivel foglalkozik az áruházatok?

A Reflexshop.hu a szabadidő aktív és kreatív eltöltéséhez kínál különleges termékeket. Hiszünk abban, hogy az életben nagyon fontos, hogy azok a pillanatok, amelyeket játékkal, kikapcsolódással, családdal, barátokkal töltünk és ehhez kínálunk izgalmas termékeket. Az én feladatom az, hogy ezeket a különleges termékeket megtaláljam. A webáruházfő tevékenysége a nagykereskedelem és mellette üzemeltetjük a reflexshop.hu webáruházat.

Tehát akkor társasjátékokra, szabadidős játékokra kell gondolnunk?

Igen, mindig azokat a termékeket keresünk, amelyben benne van az a faktor, amely a szabadidőt igazi élménnyé varázsolja. Ezek általában olyan világszinten is elismert termékek, amelyek valamilyen szempontból különlegesek, és ha az emberek meglátják, megtapasztalják, akkor benne van az, hogy “Wow, nem is gondoltam, hogy létezik ilyen!” felismerés és tényleg színesebbé teszik a mindennapokat és segít kiszakadni a mókuskerékből.

Nagyon erős a társasjáték divíziónk, nagyon sok a logikai játékunk, illetve a szabadidős sporttevékenységhez köthető termékünk és minden olyan termékünk, amely az embereket mentálisan is egészségesebbé teszi.  mostani helyzetben a vírus miatt, mindenki ügyel az egészségére. Én azt szoktam mondani, hogy a mi termékeink a mentális egészség megőrzésében segítenek.

Említetted, hogy a fő irány a nagykereskedelem és mellette pedig van a webáruház. Van fizikai üzletetek is egyébként?

Igen, van már két szaküzletünk. Én anno webáruházat akkor nyitottam, amikor még törvényi szabályozás volt, hogy webáruházat csak akkor lehetett indítani, ha az adott cég, vállalkozás fizikai üzlettel is rendelkezett. 2005-ben, amikor frissen végeztem az egyetemen, Debrecenben nyitottam egy kis, 19nm2-es üzletet, illetve ezzel együtt a webáruházat.

Viszonylag hamar megtapasztaltam a vidéki élet korlátait, így a 2005-ben nyitott bolt felköltözött Budapestre, a VI. kerületbe. Pesten 2005 óta üzemel az üzletünk az Eötvös utcában, 2017-ben pedig Budán nyitottunk egy újabb üzletet a Horvát utcában. Nálunk az online offline szinergia nagyon jól működik. Próbálunk minél több információt átadni a webáruházban és nagyon sokan szeretnek még mindig bejönni az üzletbe megfogni, megtapogatni a termékeket. Így rendszerint edukált vásárlók jönnek, így már tudják, hogy mit szeretnének…

Próbálunk a fizikai üzletekben élményt adni, tehát mindig azt szoktam mondani a kollégáknak, akik nálunk dolgoznak – őket egyébként soha nem bolti eladóként, hanem szakértékesítőként definiáljuk  –  hogy arra kell törekedniük, hogy ne azt gondolják a vásárlók, hogy valahol vették ezt a terméket, hanem olyan élménnyel adják el a terméket, amely beleég a vásárlók agyába…

Ahhoz, hogy lássuk a teljes képet fontos, hogy megvilágítsuk mi történt a vírus előtt. Megtennéd, hogy kifejted, hogyan teljesített a webáruházad tavaly ilyenkor?

A játékipar elég szezonális. Céges szinten nézve a bevételeink jelentős hányada az a negyedik negyedévben realizálódik. A karácsonyi felfutást követően januárban szokott lenni egy viszonylag jó hónapunk, majd ezt követően normalizálódik, végül pedig a különféle szezonokat (például Húsvét) szépen leköveti. Tavaly ilyenkor azt gondolom, hogy egy csendesebb időszak volt. Június előtt volt egy “beérkezésünk”, de inkább normál üzletmenetnek megfelelőnek írnám le.

Volt valami különlegesen nagy probléma vagy nehézség, ami akkor gondot okozott?

Tavaly kezdtünk el egy nagyobb fejlesztést egy külső tanácsadó cég segítségével. Leginkább a konverzió javítása volt a fő fókusz.

Ez volt a tavalyi év. Idén amikor kialakult a veszélyhelyzet, hogy érzed egyből vagy csak később lett hatása az áruházra? Ha volt hatással, akkor milyen szinten?

Egyből tapasztaltuk. Egyrészt a fizikai boltok miatt éreztük a korlátozást, amikor a boltjaink délután 3-4-ig nyitva lehettek, majd március 28-tól volt a teljes boltzár. Az elején még volt egyfajta “pánikvásárlás”, amikor az emberek elkezdték felvásárolni dolgokat. Ez nagyon sok iparágra jellemző volt, hiszen az emberek nem tudták, hogy később elérhető lesz-e a termék vagy sem. Ezt követően a boltjainkban elkezdett csökkenni a forgalom, hiszen a kijárási korlátozások is érvényben voltak.

A kereslet átirányult a webáruházunkba, sőt utána elég szépen megmaradt ez a forgalom, majd tudott még tovább növekedni. A márciusi forgalmunk duplázódott a 2019-es adatokhoz képest, áprilisban pedig még ettől is jobb eredményt értünk el. 

Ti a szerencsésebbek közé tartoztok, hogy úgy mondjam, akik rögtön alkalmazkodni tudtak a helyzethez. 

Igen. Szerintem mindenki kiszolgáltatott volt. Mi szerencsésebb iparágban tevékenykedünk, hiszen itt megmaradt, növekedett és egyben átrendeződött a kereslet. Ami a fő kihívás volt, hogy megfelelően le tudjuk menedzselni… Azonban magának a sikernek nem ez az elsődleges oka, hiszen az elmúlt években nagyon sokat fektettünk a webáruház fejlesztésébe.

Említetted, hogy először a fizikai üzlet érezte meg negatívan a veszélyhelyzetet. Hogyan kezelted ezt a kialakult szituációt? Sokaknak problémává vált ugye, hogy a fizikai üzlet szünetelt vagy bezárásra kerül és a kollégákat vagy elküldték szabadságra vagy teljesen megváltak tőlük. Ti ezt hogy oldottátok meg?

Átszervezéssel oldottuk meg. Az volt a fő szempont, hogy ne küldjünk el senkit. Egy dolgot csináltunk, ami szerintem természetes volt. Elkezdtük a munkáltató által kiadható szabadságokból kiadni a szabadnapokat, annak érdekében, hogy ne mindenki nyáron egyszerre menjen szabadságra, illetve átszerveztük a csapatot.

A járványhelyzet miatt a boltok bezárásra kerültek, a boltban lévő kollégákat átcsoportosítottuk a raktárba, ahol 2 csapatot hoztunk létre, akik eltérő munkarendben dolgoztak. Az volt a cél, hogy a 2 csapat ne is találkozzon egymással, így bővítettük a munkanapok számát. A hétfő-péntekről átálltunk a hétfő-szombatra és igyekeztünk 10-12 órában is munkát biztosítani a kollégáknak.

Elkezdtünk tartalmakat is fejleszteni. Nagyon hálás vagyok, hiszen nagyon jó kollégákkal dolgozom együtt, így mindenki rugalmas volt. Ha valakit új pozícióra állítottunk, akkor közösen megbeszéltük a nehézségeket és kihívásokat, ahol nagyon jól helyt tudtak állni. Így nem kellett csökkentett munkaidőt bevezetni, elküldeni kollégákat vagy fizetéseket csökkenteni…

Ezeken felül rengeteg izgalmas témát jártunk még körbe. Az interjú teljes hosszában az alábbi videóban hallgatható meg, ahol olyan kérdések kerülnek megválaszolásra, mint:

  • Tapasztaltak előnyöket az elmúlt időszakban marketing területeken? Például csökkenő hirdetési költségek, több organikus látogató stb.
  • Mennyire érintette a hazai online kereskedelmet és miben történt még nagyobb változás?
  • Jól érzem, hogy módosulnak az idei célok?
  • Hogyan próbálják elérni azt, amit a tavalyi év végén kitaláltak 2020 végére?
  • Mi az, amit a jövőben máshogy fognak csinálni a koronavírus miatt?
  • Mit gondol Attila az esetleges második hullámról? Hogyan készül fel rá?
  • Mi volt az elmúlt hónapok legnagyobb tanulsága?
  • Mit tanácsol más webáruház tulajdonosoknak?

Köszönjük szépen még egyszer interjút! Reméljük mások számára is hasznos és tanulságos volt. További sikereket kívánunk Ádám Attilának és többi webáruház tulajdonosnak is az e-kereskedelemben. 

A szerzőről:

Pelle Szabolcs
SEO PM –  ShopRenter
Szabolcs korábban újságíróként, majd online marketingesként dolgozott, ahol elsajátította a tartalomgyártás praktikáit. Innen már egyenes út vezetett a keresőoptimalizáláshoz. Jelenleg is számos sikeres SEO projektet menedzsel a ShopRenternél.

Kiemelt bejegyzések

Előző bejegyzés:
A konverzióoptimalizálás alapjai webáruház tulajdonosok számára
A konverzióoptimalizálás alapjai webáruház tulajdonosok számára

Webáruházunk sikere számos tényezőre vezethető vissza, azonban a sikeres webshopok 4 dolgot biztosan jól ...Elolvasom

Close