2020. Április Hónap Webáruháza: Sportjatekshop.hu

2020. Április Hónap Webáruháza: Sportjatekshop.hu

Minden hónapban megválasztjuk a Hónap Webáruházát a ShopRenter rendszerét használó webshopok közül. A győztes több mint 4000 webáruházból kerül kiválasztásra aszerint, hogy milyen szép megoldásokat sikerült megvalósítaniuk a ShopRenter nyújtotta funkciókból.

Áprilisi győztesünk egy olyan webáruház lett, amely megjelenésével jól használja ki a ShopRenter Los Angeles design téma jellegzetességeit, illetve marketing megoldásai is kiemelkedőek.

Azonban mielőtt megnéznénk a nyertes webáruház jobbnál jobb megoldásait a cikkünk végén lévő bemutatónkban, szeretnénk gratulálni az áprilisi győztesnek, a Sportjatekshop.hu-nak és ismerkedjünk meg egy kicsit közelebbről a webáruházzal.

A webáruházról

A paksi sporteszközökkel és játékokkal foglalkozó családi vállalkozás, nagykereskedéssel és kiskereskedéssel is foglalkozik.

sportjatekshop.hu

Papp Márk a webáruház ügyvezetője részletesen mesélt nekünk az indulásról:

“Első online katalógusunkat (funkcionalitását tekintve talán ez a legpontosabb megnevezés) még 2009-ben indítottuk el: „www.sportsarok.hu”. Elsősorban sportszer nagyker értékesítésre használtuk a weboldalt, de rövid idő alatt olyan népszerű lett a viszonteladóink körében, hogy a játék kínálatunknak is létrehoztunk egyet: „www.jatek-sarok.hu”.

A korai nagykereskedelmi sikerek és a webáruházak által támasztott egyre érezhetőbb verseny hamar egyértelművé tette számunkra, hogy komolyabban kell foglalkoznunk az online kiskereskedelemmel. Emiatt 2014-ben elindítottuk az immár teljes portfóliónkat magába foglaló egyedi fejlesztésű SportJátékShop webáruházunkat, amivel az online kiskereskedelemben szerettünk volna magunknak egy szeletet hasítani.

Ezt a webáruházat folyamatosan fejlesztette nekünk egy külsős cég, igyekeztünk lépést tartani az egyre erősödő látszólag kimeríthetetlen pénzügyi háttérrel rendelkező nagy webáruházakkal. A rendelésszámok folyamatosan nőttek, ami újabb és újabb kihívások elé állított minket. Egyre inkább azt éreztük, hogy a növekedésünkkel és az egyre nagyobb vásárlói elvárásokkal egyszerűen képtelenek vagyunk tartani a lépést a rengeteg munkaóra ellenére is.

Ekkor döntöttük el, hogy egy jobban skálázható és dinamikusabban fejlődő alternatíva után kell néznünk a teljes informatikai infrastruktúránk esetében. Hosszas kutatómunka eredményeképpen végül 2017 harmadik negyedévében szántuk el magunkat arra, hogy a két nagykereskedelmi online katalógusunkat (www.sportsarok.hu és www.jatek-sarok.hu) összevonva elkészítjük az első ShopRenteres webáruházunkat kísérleti jelleggel.

A „kísérlet” annyira jól sikerült, hogy a 2018-as évet már úgy indítottuk, hogy a már „befutott” webáruházunkat (www.sportjatekshop.hu) is áthelyeztük ShopRenter alapokra.”

Milyen szolgáltatásokat vásároltatok meg a ShopRentertől?

Méretünkből adódóan fel sem merült bennünk, hogy a Gold csomagnál kisebb csomagot válasszunk. Ebben a csomagban olyan elemi szükségletek (marketing eszközök, automatizációk, külsős kapcsolatok) vannak, ami nélkül el sem tudnám képzelni a működésünket.

Tehát 2 webáruházat is Gold csomagban üzemeltettünk az elejétől fogva, jelenleg dolgozunk egy harmadik angol nyelvű export webáruház felállításán is.

Több mint egy évig igénybe vettük a ShopRenter SEO optimalizálás szolgáltatását is, aminek eredményeivel maximálisan elégedettek voltunk. A ShopRenterrel kapcsolatban lévő szakértők különböző szolgáltatásait (designerek, informatikusok, applikációk stb.) rendszeresen igénybe vesszük.

Mi alapján választottátok a Gold csomagot induláskor?

Nem volt kérdés, hogy milyen csomagot válasszunk. Az egyedi fejlesztésű webáruházunk fejlesztési és üzemeltetési költségeihez viszonyítva a Gold csomag díja az azelőtt „megszokott” töredéke, jóval szélesebb és korszerűbb funkcionalitással. A Platinum csomagot egyelőre nem kellett igénybe vennünk, de már most látszódik, hogy hamarosan (különösen a VIP szerver és az egyedi jogosultságkezelés miatt) ez lesz a következő lépés.

Hogyan teljesít a webáruházatok?

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nálunk évről évre az jelenti a legnagyobb kihívást, hogy lépést tudjunk tartani a növekedési ütemünkkel. Bevételünk évről évre kb. 35-40%-kal növekszik.

Mennyien dolgoznak jelenleg a webáruházatok üzemeltetésével?

Jelenleg 14 állandó ember dolgozik a cégnél, plusz 2-en időszakosan besegítenek nyár végéig. Ebből 4 családtag.

Mennyi a webáruházatok éves árbevétele?

2018-ban a cég bevétele 445 millió volt, 2019-ben 614 millió, idén 800 – 900 millióra becsüljük az árbevételt.

Termékötlet és beszerzés

Hogyan döntöttétek el, hogy mit fogtok értékesíteni?

A család idősebb tagjai „kisboltos”-ként kezdték vegyes termékkörrel, amiből elsőként a játékok váltak igazán sikeressé. Bizonyos játékoknál (pl. gyermek bicikli, roller, görkorcsolya) a beszállítók portfóliójában sporteszközök is szerepeltek, ezért úgy tudtunk a sporteszközök piacára belépni, hogy a már megszokott beszállítóktól vásároltunk.

Általánosságban elmondható, hogy mindig kísérleteztünk újdonságokkal, így mindig meg tudtuk találni azokat a termékcsoportokat, amiket sikeresen tudtunk értékesíteni. Nem hiszek abban, hogy létezik „tuti tipp” arra, hogy mit érdemes értékesíteni. Kísérletezéssel, rengeteg bátorsággal és kis szerencsével lehet megtalálni a későbbi zászlóshajó termékeket.

Hogyan szereztétek be a termékeiteket?

Régen működött, hogy volt egy importőr, aki behozta az adott márkát, majd tőle vásároltak a nagykereskedők, akik eladták a kisboltnak, majd végül a vásárlók megvették a terméket a boltban.

Ma már sajnos kénytelenek vagyunk mi is rövidíteni az ellátási láncon és nagyobb kockázatot vállalni akár saját importtal is a versenyképesség megőrzéséért. Beszállítóink között ennek ellenére még mindig vannak nagykerek, importőrök és gyártók is, de az arányok egyértelműen változnak.

Első sikerek, értékesítési csatornák

Hogyan szereztétek meg az első vevőiteket?

Piackutatással és rugalmas tanulással. Igyekeztünk mindig figyelni a sikeres konkurens cégeket és kitalálni, hogyan tudnánk mi is ugyanazt csinálni csak jobban. Az a tapasztalatunk, hogy mindig vannak olyan sikeres cégek, akik kényelmesek a pozíciójukban, ezért kevés energiát fordítanak a fejlődésre.

Az ő modelljüket át lehet venni, majd azon hatékonyságban fejleszteni, hogy a vásárlóiknak kedvezőbb alternatívát nyújthassunk. Összefoglalva, mi azt az agresszív stratégiát választottuk, hogy új piac/márka/termék felépítése helyett már meglévő piacokon próbálunk mindenki másnál hatékonyabban működni.

Jelenleg mely csatornák hozzák a legtöbb látogatót és vásárlást?

Ez egy nagyon nehéz kérdés, ugyanis folyamatosan változó trendekről van szó. Jelenleg az ár-összehasonlító oldalak a legdominánsabbak, de dinamikusan jön fel az organikus keresési találatok, a visszatérő vásárlók és az igazi „oknyomozó” minden csatornán átívelő tudatos vásárlók aránya is.

Használtok-e közösségi médiát? 

Jelenleg „csak” Facebook oldalaink vannak webáruházanként, sajnos itt még érezhető a kezdetlegesség. Ebben bőven van mit fejlődnünk. Egyelőre keressük azt a megoldást, amivel költséghatékonyan tudunk valós eredményeket produkálni ezeken a felületeken is. Volt már pár rossz tapasztalatunk külsős cégekkel, ezért ezen a területen óvatosan mozgunk.

Teljesítés, alkalmazások

Milyen eszközöket és alkalmazásokat használtok a webáruházatok üzemeltetéséhez?

ShopRenter admin felület kiváló kiindulási alap, a tömeges műveletek és automatizmusok nagyon jól skálázhatóvá teszik a rendelésfeldolgozás jó részét. A stratégiánk sikerének kulcsa a hatékonyságunk, ezért minden téren igyekszünk korszerű megoldásokat használni. Elektronikusan számlázunk, online raktárkészlet kezelőt használunk, a futárszolgálatok programjait is export-importtal használjuk, felhős tárhelyben tárolunk minden dokumentumot.

Különböző online analitikai eszközöket használunk a hatékonyság mérésére, a konkurencia figyelésére. A webáruházunkba több külsős applikációt is végtelenül egyszerű módon integráltunk (pl. keresés okosítása, sürgősség érzet növelése valós idejű forgalmi adatok kijelzésével), ezzel növelve a konverziós rátánkat. Ezen kívül több fizetési lehetőséget is adunk a vásárlóinknak, hogy biztosan senkiben ne maradjon hiányérzet.

Hogyan dolgozzátok fel a rendeléseket, hogyan szállítotok?

A rendelés feldolgozás és kiszállítás nálunk egy nagyon komplex feladat több okból is. Egyrészt jelentős saját raktárkészletünk van, ami önmagában megkövetel bizonyos készletkezelési folyamatokat. Másrészt sok olyan termékünk van, amit méretükből vagy súlyukból adódóan a futárszolgálatok egyszerűen nem hajlandóak ésszerű áron elvinni (pl. gerely, tornapad), ezért saját teherautóink és futáraink intézik a szállítások egy részét.

Mindez megköveteli, hogy a logisztikus, a sofőrök, a csomagolók, az adminisztrátorok és az ügyfélszolgálat összehangoltan végezzék a tevékenységüket. Annyi biztosan elmondható, hogy a ShopRenter admin felület alkalmas arra, hogy minden folyamatunk onnan induljon, majd ott is érjen véget. Amire a ShopRenter admin felület nem alkalmas, azt API kapcsolaton keresztül integrálható külsős applikációkkal oldjuk meg.

Tanácsok

Mi a legfőbb tanácsotok az újonnan induló webáruházaknak?

Bátorság. Véleményem szerint ma már nem lehet kockázatkerüléssel pénzügyileg sikeres webáruházat felépíteni. Az egyre növekvő verseny megfolytja azokat, akik nem képesek vagy nem mernek fejlődni. Ennek ellenére még mindig vannak olyan piaci rések, ahol túlságosan kényelmesek a piaci szereplők, ezeket kell agresszíven felkutatni és megmutatni hogyan lehet jobban csinálni. 🙂

Van-e olyan a dolog a webáruházatokkal kapcsolatban, amit most már másképp csinálnátok, de korábban még jónak gondoltátok?

Biztosan sokkal hamarabb elkezdtem volna az informatikai infrastruktúránk megfelelő alapokra helyezését. Egyedi fejlesztésű webáruházról és korszerűtlen papír alapú folyamatokról való áttérés óriási megpróbáltatás volt már a mi kicsi méretünkben is. Ha már alapból a skálázhatóságot tartottuk volna szem előtt, rengeteg bosszúságtól és feleslegesen eltöltött munkától megkímélhettük volna magunkat.

Köszönjük az értékes válaszokat és további sikereket kívánunk nekik. Most pedig nézzük meg, mivel érdemelte ki a Sportjatekshop.hu a Hónap Webáruháza címet.

Megjegyzés: Amennyiben szeretné, hogy az Ön által érdemesnek tartott webáruház is bekerüljön a jelöltek közzé, kérjük, küldje be javaslatát ide kattintva.