A Google Search Console (korábbi nevén Google Webmester Eszközök) rengeteg fontos információt szolgáltat arról, hogy a webáruházunk mennyire felel meg a felhasználóinknak és ezzel együtt a keresőoptimalizálási feltételeknek is.
Többek között nyomon követhetjük, hogy a látogatók milyen kereső kifejezésekből érkeztek áruházunkba, mik azok az aloldalaink, amiket a Google kizárt az indexelésből vagy a feltérképezés során nem tudott elérni.
Ezek mellett természetesen még rengeteg adatot kinyerhetünk ebből az analitikai eszközből.
Szerencsére a Search Console rendelkezik magyar nyelvű súgóval is, használata pedig egyáltalán nem bonyolult, tehát akkor sem kell megijednünk tőle, ha korábban nem sok közünk volt az informatikához, a webáruház üzemeltetéshez vagy a marketinghez.
Blogbejegyzésünkben összegyűjtöttük azokat a kérdéseket és hibákat, amelyekkel gyakran keresnek meg ügyfeleink, és ezekre választ is adunk. Ezzel együtt több tanáccsal is szolgálunk, melyek értelmezhetővé és egyben praktikusabbá is teszik a Search Console használatát.
Search Console fiók regisztrációja és összekötés Google Analytics-szel
Hasonlóan, mint az Analytics fiók esetében, itt is szükségünk lesz majd a Gmail-es címünkre a regisztrációhoz.
A Search Console fiók Shoprenterrel történő összekapcsolásáról, valamint a webhelytérképek beküldéséről korábban már részletesen írtunk, így ebben a cikkben nem fogunk erre külön kitérni.
A regisztrációt és a beállítások elvégzését követően összeköthetjük a Search Console és Analytics fiókunkat is.
Fontos, hogy az Analytics fiókunkba nem kerül át minden adat. Nem fogjuk látni a feltérképezésre vonatkozó információkat, csupán azt, hogy milyen kifejezésekre jelenünk meg a Google találati listáin, milyen oldalakra érkeznek az érdeklődőink, milyen eszközökről böngészik az áruházat és honnan.
Tehát az adatok átadásával még ugyanúgy mind a két felületet vizsgálnunk kell időnként, az összekötés annyival jelent számunkra többet, hogy így tranzakciós adatokat is láthatunk a Search Console-ból kapott információk vonatkozásában.
Az összekötéshez lépjünk be az Analytics fiókunkba, majd kattintsunk az Adminisztrálás/Tulajdon oszlop/A tulajdonok beállításai menüpontra és keressük ki a Search Console fület, majd kattintsunk az itt található gombra.
Amennyiben nem kötöttünk még hozzá egyetlen fiókot sem az analitikánkhoz, ezt az oldalt fogjuk látni. Kattintsunk a hozzáadás linkre.
Ezt követően egy listában viszontláthatjuk azokat a Search Console-ban már rögzített tulajdonainkat, amelyeket ezzel a Gmail-es profilunkkal hoztunk létre. Válasszuk ki a számunkra megfelelőt és kattintsunk a mentés gombra.
Amennyiben nem választható ki a megfelelő Search Console-os tulajdon, kattintsunk a „Webhely hozzáadása a Search Console rendszeréhez” lehetőségre és vegyük fel az áruházunk elsődleges domain címét a Search Console rendszerébe. Figyeljünk arra, hogy az áruház http-ről vagy https-ről érhető-e el.
Ha ezt követően frissítjük az Analytics felületét, már hozzá fogjuk tudni kapcsolni a Search Console fiókunkat az Analytics fiókunkhoz.
Az Ügyfélszerzés/Search Console menüpontban láthatjuk majd az adatokat.
Mit mutat meg az URL ellenőrző eszköz?
Ez a rendkívül hasznos jelentésnézet 2018-ban került be a Search Console-ba, megkönnyítve az esetleges feltérképezési hibák detektálását és diagnosztikáját. A funkciót elérhetjük úgy is, hogy a lap tetején található keresőmezőbe bemásoljuk a megvizsgálni kívánt URL-t, illetve a bal oldali URL-ellenőrzés menüpont is ugyanezt a funkciót takarja.
Ezen kívül a különböző nézetekben listázott URL-ekre kattintva is lehetőségünk van az URL-ellenőrző eszköz direkt használatára.
Ennek a funkciónak az a nagy előnye, hogy egy adott URL-re egy oldalon jeleníti meg az egyébként külön jelentésekben elérhető adatokat. Érdemes az élő URL tesztelése funkciót használni egy aloldal vizsgálatakor, hogy a Search Console a legfrissebb adatokból dolgozzon és ne a már korábban adatbázisban tároltakból.
Különböző tartalmak, például blogcikkek frissítésekor érdemes itt beküldeni a cikket újraindexelésre, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a beküldött tartalom rövid időn belül frissülni is fog, főleg, hogy az elmúlt években nem mindig áll a helyzet magaslatán a keresőóriás, ha a tartalmak indexeléséről és listázásáról van szó.
Az új tartalmak esetében nem szükséges azokat külön manuálisan indexeltetni, hiszen ha a webáruházunk felépítése és a tartalmunk is megfelelő, illetve nincsenek akadályozva a keresőrobotok a feltérképezésben és indexelésben (például noindex,nofollow attribútum használatával) néhány órán vagy akár néhány napon belül maguktól is eljutnak a keresőrobotok a tartalmunkhoz. Ha viszont azt látjuk, hogy napokkal, hetekkel később sem került az aloldal feltérképezésre, mindenképp érdemes használnunk ezt az eszközt a hiba megtalálásához.
Nézzünk is meg egy aloldalt közösen.
Maga a jelentésnézet egyértelmű információkat tartalmaz, minden egyes figyelmeztetéshez vagy hibajelzéshez részletes magyar nyelvű súgót biztosítanak nekünk a Google munkatársai, így könnyedén megfejthetjük a jelzett hiba okát és javíthatjuk a problémát.
Az alábbi oldalon 3 figyelmeztetést láthatunk a strukturált adatokra vagy más néven rich snippetekre vonatkozóan. Ezek olyan adatok, amik segítik meghatározni egy aloldal bizonyos elemeinek jelentését.
Egyes adatformákat, pedig ha szerencsénk van, be is húz a Google a találati oldalaira, ezzel is növelve a felületet, amit a mi találati blokkunk foglal el, illetve figyelemfelkeltőbbé varázsolhatja az oldalunkat a többi versenytársunkkal szemben, így növelve az átkattintási arányunkat.
Tipikusan ilyen tartalmak lehetnek a termékértékelések, a termékek akciós ára vagy például recepteknél az elkészítési idő stb.
A fenti figyelmeztetésben azt javasolja a Search Console, hogy húzzunk be a termékoldalra cikkszám, értékelés, és az ár érvényességére vonatkozó mezőket. Ezek azonban nem kötelező adatok és sok áruházban nem feltétlenül van szükség például cikkszám megjelenítésére a termékoldalakon.
Így ezen adatok hiánya sem jelent feltétlenül hátrányt a webáruházunk számára. Ennek ellenére a Shoprenterben megoldottuk, hogy a kódban szerepeljenek ezek az adatok is, amennyiben a termékoldal szerkesztőben behúzzuk a megfelelő pozícióba a strukturált adatokhoz tartozó címkéket.
A Google indexelés ellenőrzése Search Console fiókon belül
Előfordulhat, hogy az URL ellenőrzése során azt tapasztaljuk, hogy a keresőrobotok feltérképezték az aloldalunkat, de végül nem vették indexbe.
Ennek az okát szintén jelzi a jelentés, illetve javaslatot is kaphatunk a javítására. A probléma orvoslását követően, pedig beküldhetjük újra indexelésre az URL-t.
Adott URL indexelését egyébként manuálisan is ellenőrizhetjük, a “site” keresési funkcióval (site:sajatdomain.hu). Ha ennek a cikknek az indexeléséről szeretnénk megbizonyosodni az alábbi keresést kell beírni a böngésző címsorába: site: https://www.shoprenter.hu/blog/search-console-gyakori-kerdesek-es-hibak
Amennyiben megjelenik a keresett URL a találati listán, akkor elkönyvelhetjük, hogy az szerepel a Google indexében.
Milyen következtetéseket vonhatunk le a Lefedettség jelentés nézet adataiból?
A nézetben található adatok nagyjából hasonlóak a régi jelentéshez. Annyi különbséggel, hogy talán kissé átláthatóbb formában és a javításra vonatkozó részletesebb információkkal segítenek bennünket.
A Search Console az észlelt hibákról vagy javaslatokról mindig értesíti a felhasználóit e-mailben is.
Ezek a levelek általában nagy riadalmat okoznak, de fontos megjegyeznünk és érdemes megfigyelni, hogy a hibajelzéseknél és javaslatoknál mindig feltételes módot használnak a szövegezésben.
Azaz hiába kapunk arról értesítést, hogy a jelzett hiba a forgalom csökkenését vagy helyezések romlását eredményezheti, nem feltétlenül kell azonnal a legrosszabbtól tartanunk.
Vizsgáljuk meg a jelzett hibát, olvassuk el ez ehhez tartozó magyar nyelvű súgó bejegyzéseket és ez alapján vonjuk le a megfelelő következtetést, illetve mérlegeljük, hogy szükséges-e beavatkoznunk vagy sem.
A fentebbi boltban jelzett három hiba például a robots.txt fáljba felvett URL-ekkel kapcsolatos.
A robots.txt fájlba csak olyan elemeket veszünk fel, amelyek nem jelentenek plusz információt a vásárlók számára, ezért nincs értelme indexeltetni őket a keresőkkel sem.
Sőt, ha az aloldal indexelésre kerülne és az organikus találatokból jutnának el rá, valószínűleg növekedne a visszapattanási ráta, csökkenne az áruházban eltöltött idő, ami akár már negatív hatással lehetne az eddig elért SEO eredményekre.
Ezért ezen aloldalak kizárása szükséges lépés, azonban a Search Console felhívja a figyelmünket, hogy vizsgáljuk meg ezeket az aloldalakat. Valóban ki akarjuk-e tiltani róla a keresőrobotokat, vagy csak valamilyen hiba folytán kerültek be ezek az URL-ek a robots.txt fájlunkba.
Mi a teendő az indexelésből kizárt aloldalakkal?
A jelentésnézetre kattintva valami ehhez hasonlót fogunk látni:
A nagyobb áruházaknál általában ez az a nézet, ami első pillantásra szintén nagy riadalmat kelt, pedig itt is vannak olyan pontok, amivel tulajdonképpen semmi dolgunk nincs. Sőt ezt a Google is világosan kijelenti.
Ilyen kategória az “Alternatív oldal megfelelő kanonikus címkével” is.
Az itt található oldalak olyan oldalak ismétlődései, amelyeket a Google gyűjtőoldalként azonosít. A Google ezeknél a kvázi duplikált aloldalaknál kiválaszt egy gyűjtőoldalt, ezt fogja feltérképezni, a többi oldalt pedig nem veszi figyelembe.
Ezzel megakadályozzuk a duplikációk kialakulását, ami, mint tudjuk SEO szempontból nem szerencsés.
A Shoprenterben a Canonical tagok kezelése kódszinten megoldott.
A fenti jelentések közé tehát bekerülnek például a szülő-gyerek viszonyban lévő gyerek termékek, ha ezt a beállítást választottuk a SEO és Analitika beállítások> Canonical fülén.
De ide kerülnek azon aloldalak “másolatai” is, amelyek több URL-ről is elérhetők. Például a termékeknek van egy kategóriákat tartalmazó URL-je is, illetve egy rövidebb, keresőbarát URL-je is.
Tehát nincs ok aggodalomra, ha az itt szereplő aloldalak száma kifejezetten magas.
404-es hibaoldalak kezelése: első lépésben találjuk meg a hiba okát
Nem található oldalak esetében általában rögtön átirányításokkal szeretnénk operálni, mielőtt azonban nekiállnánk a 301-es átirányítások beállításának, érdemes átgondolni, hogyan keletkeztek ezek a nem található oldalak.
Már csak azért is, mert a Shoprenter nagyon sok esetben automatikusan létrehoz 301 átirányításokat, pontosan a nem található tartalmak elkerülése végett.
Jelenleg a következő esetekben keletkeznek automatikus átirányítások:
- kategóriák, termékek, gyártók és szöveges tartalmak törlése esetén
- kategóriák, termékek, gyártók és szöveges tartalmak keresőbarát URL-jének változtatása esetén
Rendkívül fontos és nagyon gyakori hiba, hogy termékek, kategóriák, gyártók és szöveges tartalmak letiltása esetében NEM keletkeznek ilyen átirányítások!
Ilyenkor 404-es hibaoldalra fog landolni a keresőrobot és a látogatónk is. Ez növeli a visszapattanási rátát, a nem található oldalak számának emelkedése pedig hosszú távon és nagy számban akár helyezésromláshoz is vezethet.
Ezek mellett a 404-es hibaoldalak számának növekedését okozhatja az is, ha nem megfelelően használjuk a Shoprenter Terméknév és URL szinkronizáció funkcióját.
Amennyiben ez a funkció bekapcsolásra kerül, úgy a terméknév akár egy karakternyi változása esetén is módosulni fog a termék keresőbarát URL-je is. Az URL módosulásával pedig automatikusan keletkezni fog egy 301 átirányítás az új termékadatlapra.
A funkció akkor hasznos, ha ritkán, esetleg tömegesen szeretnénk módosítani a termékeink megnevezésén, és a funkció csak erre a rövid időszakra kerül bekapcsolásra.
Ha viszont gyakran változtatunk a termékeink nevén, azzal újra és újra 301 átirányításokat generálunk és létrehozunk egy hosszú átirányítási láncot, amit a keresőrobotok már nem fognak lekövetni, hanem egyszerűen úgy veszik, hogy már nem elérhető a tartalom és 404-es hibára fogják futtatni az oldalt. Ezzel pedig rövid időn belül rengeteg organikus látogatót veszítünk.
Ráadásul, egy bizonyos átirányítási szám felett a böngészők sem lesznek képesek megjeleníteni az aloldalakat, tehát a vásárlóink semmilyen forrásból nem tudják majd elérni termékeinket.
Így ezt a funkciót nagy körültekintéssel szükséges használni, hiszen amellett, hogy a nem megfelelő használat miatt vásárlókat veszíthetünk vele, ezeknek az átirányítási láncoknak a megszüntetése is rengeteg időt vesz majd el.
Fontos tehát, hogy a 404-es hibaoldal elhárítása előtt mindig mérjük fel, mi a konkrét probléma, majd ezek fényében eszközöljük a szükséges javításokat.
Most, hogy tudjuk mi okozta a hibaoldalak keletkezését
… és így a jövőben elkerülhetjük az újabb ilyen jellegű hibák megjelenését, belekezdhetünk ezek javításába.
Amennyiben csak tartalmat tiltottunk le, elegendő csupán a tiltást megszüntetni és újra indexelésre beküldeni a hibásnak jelzett aloldalakat.
Ha azért tiltottuk le a tartalmunkat, mert nem szeretnénk, ha a látogatónk elérje azt és a termék már nem is lesz megvásárolható a jövőben, akkor szerencsésebb törölni.
Így keletkezik egy automatikus 301 átirányítás. Ezzel javítottuk is a hibát és beküldhetjük újra indexelésre a hibásnak jelzett aloldalakat.
Ha a későbbiekben még elérhető lesz a letiltott termék, állítsuk inkább kifutottra az állapotát. Így a webáruházban közvetlenül nem lesz elérhető, viszont a keresőmotorokból át tudnak navigálni az oldalra.
Nem kell aggódnunk amiatt, hogy kifutott státuszban megvásárolhatják a termékünket, mivel a Kosárba rakás gomb nem fog megjelenni az aloldalon, de az organikus találatokból érkező látogatóink tovább navigálhatnak például a hasonló termékeinkre vagy termékkategóriáinkra.
A beállítást követően küldjük be újra indexelésre a letiltás miatti hibás aloldalakat.
Ha más okból keletkeztek 404-es oldalaink, manuálisan szükséges rögzítenünk az átirányításokat.
A Search Console-ból könnyedén ki tudjuk nyerni ezt a listát CSV formátumban, amelyből kis kozmetikával és függvények segítségével el tudjuk távolítani a domainünket, hogy a táblázatban már csak a tiszta keresőbarát URL-ek maradjanak „/” jel nélkül.
Ezt a listát tudjuk majd felhasználni, hogy egy import segítségével tömegesen vihessünk fel 301 átirányításokat az áruházunkba.
Hogyan vegyünk fel új átirányításokat?
Shoprenteres webáruházunk admin felületén a Beállítások> SEO> 301 átirányítás menüben az Export gombra kattintva van lehetőség kinyerni a rendszerből a jelenleg aktív átirányításokat.
A táblázat fejléceit és tartalmát megtartva, az utolsó sor alá érdemes felvenni az újabb átirányításokat. A korábban már kinyert, felesleges domain előtagtól megtisztított táblázatunk sorait másoljuk át az old_url megjelölésű oszlopba.
A new_url oszlopban szükséges megadni az új URL-eket, amelyekről a korábbi tartalmak ezentúl elérhetők lesznek. Itt szintén csak a keresőbarát URL-ek szerepelnek, „/” jel és domain nélkül.
Az új URL lehet például egy hasonló termék vagy más releváns tartalom, esetleg egy kapcsolódó kategória oldal, vagy ha nem találunk releváns aloldalt, akkor a webáruház főoldala, amit ezzel az URL-lel tudunk jelölni: index.php?route=common/home
Ismétlődés anélkül, hogy a felhasználó gyűjtő oldalnak állította volna be
Abban az esetben, ha a hasonló oldalainkat nem kezeljük Canonical címkékkel, duplikációként fogja kezelni őket a Google.
A duplikált tartalmak általában kizárásra kerülnek az indexelésből, illetve ronthatják a webcím megítélését is.
Emiatt ezeket a ismétlődéseket érdemes szépen apránként kezelni. Erre több lehetőségünk is van:
- Új, egyedi tartalommal látjuk el az aloldalainkat.
- rel=canonical taggel látjuk el a megfelelő aloldalainkat.
- Összevonunk tartalmakat. Például blog cikkek esetében két hasonló témájú és zömében megegyező tartalmú cikkből készítünk egy átfogóbb és minőségibb tartalmat.
- Termékek esetében – abban az esetben, ha indokolt – szülő-gyerek viszonyba rendezzük a duplikált termékváltozatainkat és elvégezzük a korábban már említett Canonical beállításokat.
A problémák javítását követően a jelzett aloldalakat is beküldhetjük újra indexelésre.
További jelentések részletezése
Szinte hihetetlen, hogy egy ingyenes eszköz ennyi információt biztosít számunkra igaz?
Még korántsem értünk végig a jelentések részletezésén, és az ezzel kapcsolatos Shoprenteres beállításokon, de máris egy igen részletes ismertető megírását és feldolgozását tudhatjuk magunk mögött.
Épp ezért szeretnénk ülepedni hagyni a fenti információkat, hogy cikkünk második felében hasonló részletességgel dolgozhassuk fel a Search Console további jelentésnézeteit.
GYIK
Mi az a Google Search Console?
A Google Search Console pontos információkat szolgáltat a weboldal organikus forgalmát és teljesítményét illetően. Továbbá felhívja a figyelmet az esetleges technikai hibákra és tippeket ad ezek javítására.
Ingyenes vagy fizetős a Google Search Console eszköze?
Az eszköz ingyenes, a webhelytulajdonosok fizetési kötelezettség nélkül beköthetik és használhatják.
Milyen adatok nyerhetők ki a Search Console-ból?
Könnyen és gyorsan megtekinthető, hogy milyen kulcsszavakra jelenik meg a weboldal, mely oldalak hozzák a legtöbb kattintást és azok milyen pozíciókat foglalnak el a Google találati listáján. Emellett olyan fontosabb technikai problémák is detektálhatóak, mint a 404-es hibaoldalak, nem indexált URL-ek vagy átirányítási hibák