SEO

Search Console: gyakori kérdések és hibák

9 perc olvasási idő search console gyakori kerdesek es hibak

A Google Search Console (korábbi nevén Google Webmester Eszközök) rengeteg fontos információt szolgáltat arról, hogy a webáruházunk mennyire felel meg a felhasználóinknak és ezzel együtt a keresőoptimalizálási feltételeknek is.

Többek között nyomon követhetjük, hogy a látogatók milyen kereső kifejezésekből érkeztek áruházunkba, mik azok az aloldalaink, amiket a Google kizárt az indexelésből vagy a feltérképezés során nem tudott elérni.

Ezek mellett természetesen még rengeteg adatot kinyerhetünk ebből az analitikai eszközből.

Szerencsére a Search Console rendelkezik magyar nyelvű súgóval is, használata pedig egyáltalán nem bonyolult, tehát akkor sem kell megijednünk tőle, ha korábban nem sok közünk volt az informatikához, a webáruház üzemeltetéshez vagy a marketinghez.

Blogbejegyzésünkben összegyűjtöttük azokat a kérdéseket és hibákat, amelyekkel gyakran keresnek meg ügyfeleink, és ezekre választ is adunk. Ezzel együtt több tanáccsal is szolgálunk, melyek értelmezhetővé és egyben praktikusabbá is teszik a Search Console használatát.

Search Console fiók regisztrációja és összekötés Google Analytics-szel

Hasonlóan, mint az Analytics fiók esetében, itt is szükségünk lesz majd a Gmail-es címünkre a regisztrációhoz.

A Search Console fiók Shoprenterrel történő összekapcsolásáról, valamint a webhelytérképek beküldéséről korábban már részletesen írtunk, így ebben a cikkben nem fogunk erre külön kitérni.

A regisztrációt és a beállítások elvégzését követően összeköthetjük a Search Console és Analytics fiókunkat is.

Fontos, hogy az Analytics fiókunkba nem kerül át minden adat. Nem fogjuk látni a feltérképezésre vonatkozó információkat, csupán azt, hogy milyen kifejezésekre jelenünk meg a Google találati listáin, milyen oldalakra érkeznek az érdeklődőink, milyen eszközökről böngészik az áruházat és honnan.

Tehát az adatok átadásával még ugyanúgy mind a két felületet vizsgálnunk kell időnként, az összekötés annyival jelent számunkra többet, hogy így tranzakciós adatokat is láthatunk a Search Console-ból kapott információk vonatkozásában.

Az összekötéshez lépjünk be az Analytics fiókunkba, majd kattintsunk az Adminisztrálás/Tulajdon oszlop/A tulajdonok beállításai menüpontra és keressük ki a Search Console fület, majd kattintsunk az itt található gombra.

google analytics és search console összekötés

Amennyiben nem kötöttünk még hozzá egyetlen fiókot sem az analitikánkhoz, ezt az oldalt fogjuk látni. Kattintsunk a hozzáadás linkre.

Search Console beállítás

Ezt követően egy listában viszontláthatjuk azokat a Search Console-ban már rögzített tulajdonainkat, amelyeket ezzel a Gmail-es profilunkkal hoztunk létre. Válasszuk ki a számunkra megfelelőt és kattintsunk a mentés gombra.

Amennyiben nem választható ki a megfelelő Search Console-os tulajdon, kattintsunk a „Webhely hozzáadása a Search Console rendszeréhez” lehetőségre és vegyük fel az áruházunk elsődleges domain címét a Search Console rendszerébe. Figyeljünk arra, hogy az áruház http-ről vagy https-ről érhető-e el.

Ha ezt követően frissítjük az Analytics felületét, már hozzá fogjuk tudni kapcsolni a Search Console fiókunkat az Analytics fiókunkhoz.

Az Ügyfélszerzés/Search Console menüpontban láthatjuk majd az adatokat.

Mit mutat meg az URL ellenőrző eszköz?

Ez a rendkívül hasznos jelentésnézet 2018-ban került be a Search Console-ba, megkönnyítve az esetleges feltérképezési hibák detektálását és diagnosztikáját. A funkciót elérhetjük úgy is, hogy a lap tetején található keresőmezőbe bemásoljuk a megvizsgálni kívánt URL-t, illetve a bal oldali URL-ellenőrzés menüpont is ugyanezt a funkciót takarja.

Ezen kívül a különböző nézetekben listázott URL-ekre kattintva is lehetőségünk van az URL-ellenőrző eszköz direkt használatára.

Ennek a funkciónak az a nagy előnye, hogy egy adott URL-re egy oldalon jeleníti meg az egyébként külön jelentésekben elérhető adatokat. Érdemes az élő URL tesztelése funkciót használni egy aloldal vizsgálatakor, hogy a Search Console a legfrissebb adatokból dolgozzon és ne a már korábban adatbázisban tároltakból.

Különböző tartalmak, például blogcikkek frissítésekor érdemes itt beküldeni a cikket újraindexelésre, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a beküldött tartalom rövid időn belül frissülni is fog, főleg, hogy az elmúlt években nem mindig áll a helyzet magaslatán a keresőóriás, ha a tartalmak indexeléséről és listázásáról van szó.

Az új tartalmak esetében nem szükséges azokat külön manuálisan indexeltetni, hiszen ha a webáruházunk felépítése és a tartalmunk is megfelelő, illetve nincsenek akadályozva a keresőrobotok a feltérképezésben és indexelésben (például noindex,nofollow attribútum használatával) néhány órán vagy akár néhány napon belül maguktól is eljutnak a keresőrobotok a tartalmunkhoz. Ha viszont azt látjuk, hogy napokkal, hetekkel később sem került az aloldal feltérképezésre, mindenképp érdemes használnunk ezt az eszközt a hiba megtalálásához.

Nézzünk is meg egy aloldalt közösen.

search console aloldal

Maga a jelentésnézet egyértelmű információkat tartalmaz, minden egyes figyelmeztetéshez vagy hibajelzéshez részletes magyar nyelvű súgót biztosítanak nekünk a Google munkatársai, így könnyedén megfejthetjük a jelzett hiba okát és javíthatjuk a problémát.

search console hiba

Az alábbi oldalon 3 figyelmeztetést láthatunk a strukturált adatokra vagy más néven rich snippetekre vonatkozóan. Ezek olyan adatok, amik segítik meghatározni egy aloldal bizonyos elemeinek jelentését.

Egyes adatformákat, pedig ha szerencsénk van, be is húz a Google a találati oldalaira, ezzel is növelve a felületet, amit a mi találati blokkunk foglal el, illetve figyelemfelkeltőbbé varázsolhatja az oldalunkat a többi versenytársunkkal szemben, így növelve az átkattintási arányunkat.

Tipikusan ilyen tartalmak lehetnek a termékértékelések, a termékek akciós ára vagy például recepteknél az elkészítési idő stb.

A fenti figyelmeztetésben azt javasolja a Search Console, hogy húzzunk be a termékoldalra cikkszám, értékelés, és az ár érvényességére vonatkozó mezőket. Ezek azonban nem kötelező adatok és sok áruházban nem feltétlenül van szükség például cikkszám megjelenítésére a termékoldalakon.

Így ezen adatok hiánya sem jelent feltétlenül hátrányt a webáruházunk számára. Ennek ellenére a Shoprenterben megoldottuk, hogy a kódban szerepeljenek ezek az adatok is, amennyiben a termékoldal szerkesztőben behúzzuk a megfelelő pozícióba a strukturált adatokhoz tartozó címkéket.

A Google indexelés ellenőrzése Search Console fiókon belül

Előfordulhat, hogy az URL ellenőrzése során azt tapasztaljuk, hogy a keresőrobotok feltérképezték az aloldalunkat, de végül nem vették indexbe.

Ennek az okát szintén jelzi a jelentés, illetve javaslatot is kaphatunk a javítására. A probléma orvoslását követően, pedig beküldhetjük újra indexelésre az URL-t.

Adott URL indexelését egyébként manuálisan is ellenőrizhetjük, a “site” keresési funkcióval (site:sajatdomain.hu). Ha ennek a  cikknek az indexeléséről szeretnénk megbizonyosodni az alábbi keresést kell beírni a böngésző címsorába: site: https://www.shoprenter.hu/blog/search-console-gyakori-kerdesek-es-hibak

Amennyiben megjelenik a keresett URL a találati listán, akkor elkönyvelhetjük, hogy az szerepel a Google indexében.

Milyen következtetéseket vonhatunk le a Lefedettség jelentés nézet adataiból?

A nézetben található adatok nagyjából hasonlóak a régi jelentéshez. Annyi különbséggel, hogy talán kissé átláthatóbb formában és a javításra vonatkozó részletesebb információkkal segítenek bennünket.

search console lefedettség riport

A Search Console az észlelt hibákról vagy javaslatokról mindig értesíti a felhasználóit e-mailben is.

Ezek a levelek általában nagy riadalmat okoznak, de fontos megjegyeznünk és érdemes megfigyelni, hogy a hibajelzéseknél és javaslatoknál mindig feltételes módot használnak a szövegezésben.

Hiba jelzés

Azaz hiába kapunk arról értesítést, hogy a jelzett hiba a forgalom csökkenését vagy helyezések romlását eredményezheti, nem feltétlenül kell azonnal a legrosszabbtól tartanunk.

Vizsgáljuk meg a jelzett hibát, olvassuk el ez ehhez tartozó magyar nyelvű súgó bejegyzéseket és ez alapján vonjuk le a megfelelő következtetést, illetve mérlegeljük, hogy szükséges-e beavatkoznunk vagy sem.

A fentebbi boltban jelzett három hiba például a robots.txt fáljba felvett URL-ekkel kapcsolatos.

A robots.txt fájlba csak olyan elemeket veszünk fel, amelyek nem jelentenek plusz információt a vásárlók számára, ezért nincs értelme indexeltetni őket a keresőkkel sem.

Sőt, ha az aloldal indexelésre kerülne és az organikus találatokból jutnának el rá, valószínűleg növekedne a visszapattanási ráta, csökkenne az áruházban eltöltött idő, ami akár már negatív hatással lehetne az eddig elért SEO eredményekre.

Ezért ezen aloldalak kizárása szükséges lépés, azonban a Search Console felhívja a figyelmünket, hogy vizsgáljuk meg ezeket az aloldalakat. Valóban ki akarjuk-e tiltani róla a keresőrobotokat, vagy csak valamilyen hiba folytán kerültek be ezek az URL-ek a robots.txt fájlunkba.

Mi a teendő az indexelésből kizárt aloldalakkal?

A jelentésnézetre kattintva valami ehhez hasonlót fogunk látni:

Mi a teendő az indexelésből kizárt aloldalakkal?

A nagyobb áruházaknál általában ez az a nézet, ami első pillantásra szintén nagy riadalmat kelt, pedig itt is vannak olyan pontok, amivel tulajdonképpen semmi dolgunk nincs. Sőt ezt a Google is világosan kijelenti.

Ilyen kategória az “Alternatív oldal megfelelő kanonikus címkével” is.

Az itt található oldalak olyan oldalak ismétlődései, amelyeket a Google gyűjtőoldalként azonosít. A Google ezeknél a kvázi duplikált aloldalaknál kiválaszt egy gyűjtőoldalt, ezt fogja feltérképezni, a többi oldalt pedig nem veszi figyelembe.

Ezzel megakadályozzuk a duplikációk kialakulását, ami, mint tudjuk SEO szempontból nem szerencsés.

A Shoprenterben a Canonical tagok kezelése kódszinten megoldott.

A fenti jelentések közé tehát bekerülnek például a szülő-gyerek viszonyban lévő gyerek termékek, ha ezt a beállítást választottuk a SEO és Analitika beállítások> Canonical fülén.

De ide kerülnek azon aloldalak “másolatai” is, amelyek több URL-ről is elérhetők. Például a termékeknek van egy kategóriákat tartalmazó URL-je is, illetve egy rövidebb, keresőbarát URL-je is.

Tehát nincs ok aggodalomra, ha az itt szereplő aloldalak száma kifejezetten magas.

404-es hibaoldalak kezelése: első lépésben találjuk meg a hiba okát

Nem található oldalak esetében általában rögtön átirányításokkal szeretnénk operálni, mielőtt azonban nekiállnánk a 301-es átirányítások beállításának, érdemes átgondolni, hogyan keletkeztek ezek a nem található oldalak.

Már csak azért is, mert a Shoprenter nagyon sok esetben automatikusan létrehoz 301 átirányításokat, pontosan a nem található tartalmak elkerülése végett.

Jelenleg a következő esetekben keletkeznek automatikus átirányítások:

  • kategóriák, termékek, gyártók és szöveges tartalmak törlése esetén
  • kategóriák, termékek, gyártók és szöveges tartalmak keresőbarát URL-jének változtatása esetén

Rendkívül fontos és nagyon gyakori hiba, hogy termékek, kategóriák, gyártók és szöveges tartalmak letiltása esetében NEM keletkeznek ilyen átirányítások!

Ilyenkor 404-es hibaoldalra fog landolni a keresőrobot és a látogatónk is. Ez növeli a visszapattanási rátát, a nem található oldalak számának emelkedése pedig hosszú távon és nagy számban akár helyezésromláshoz is vezethet.

Ezek mellett a 404-es hibaoldalak számának növekedését okozhatja az is, ha nem megfelelően használjuk a Shoprenter Terméknév és URL szinkronizáció funkcióját.

Amennyiben ez a funkció bekapcsolásra kerül, úgy a terméknév akár egy karakternyi változása esetén is módosulni fog a termék keresőbarát URL-je is. Az URL módosulásával pedig automatikusan keletkezni fog egy 301 átirányítás az új termékadatlapra.

A funkció akkor hasznos, ha ritkán, esetleg tömegesen szeretnénk módosítani a termékeink megnevezésén, és a funkció csak erre a rövid időszakra kerül bekapcsolásra.

Ha viszont gyakran változtatunk a termékeink nevén, azzal újra és újra 301 átirányításokat generálunk és létrehozunk egy hosszú átirányítási láncot, amit a keresőrobotok már nem fognak lekövetni, hanem egyszerűen úgy veszik, hogy már nem elérhető a tartalom és 404-es hibára fogják futtatni az oldalt. Ezzel pedig rövid időn belül rengeteg organikus látogatót veszítünk.

Ráadásul, egy bizonyos átirányítási szám felett a böngészők sem lesznek képesek megjeleníteni az aloldalakat, tehát a vásárlóink semmilyen forrásból nem tudják majd elérni termékeinket.

Így ezt a funkciót nagy körültekintéssel szükséges használni, hiszen amellett, hogy a nem megfelelő használat miatt vásárlókat veszíthetünk vele, ezeknek az átirányítási láncoknak a megszüntetése is rengeteg időt vesz majd el.

Fontos tehát, hogy a 404-es hibaoldal elhárítása előtt mindig mérjük fel, mi a konkrét probléma, majd ezek fényében eszközöljük a szükséges javításokat.

Most, hogy tudjuk mi okozta a hibaoldalak keletkezését

… és így a jövőben elkerülhetjük az újabb ilyen jellegű hibák megjelenését, belekezdhetünk ezek javításába.

Amennyiben csak tartalmat tiltottunk le, elegendő csupán a tiltást megszüntetni és újra indexelésre beküldeni a hibásnak jelzett aloldalakat.

Ha azért tiltottuk le a tartalmunkat, mert nem szeretnénk, ha a látogatónk elérje azt és a termék már nem is lesz megvásárolható a jövőben, akkor szerencsésebb törölni.

Így keletkezik egy automatikus 301 átirányítás. Ezzel javítottuk is a hibát és beküldhetjük újra indexelésre a hibásnak jelzett aloldalakat.

Ha a későbbiekben még elérhető lesz a letiltott termék, állítsuk inkább kifutottra az állapotát. Így a webáruházban közvetlenül nem lesz elérhető, viszont a keresőmotorokból át tudnak navigálni az oldalra.

Nem kell aggódnunk amiatt, hogy kifutott státuszban megvásárolhatják a termékünket, mivel a Kosárba rakás gomb nem fog megjelenni az aloldalon, de az organikus találatokból érkező látogatóink tovább navigálhatnak például a hasonló termékeinkre vagy termékkategóriáinkra.

A beállítást követően küldjük be újra indexelésre a letiltás miatti hibás aloldalakat.

Ha más okból keletkeztek 404-es oldalaink, manuálisan szükséges rögzítenünk az átirányításokat.

A Search Console-ból könnyedén ki tudjuk nyerni ezt a listát CSV formátumban, amelyből kis kozmetikával és függvények segítségével el tudjuk távolítani a domainünket, hogy a táblázatban már csak a tiszta keresőbarát URL-ek maradjanak „/” jel nélkül.

Ezt a listát tudjuk majd felhasználni, hogy egy import segítségével tömegesen vihessünk fel 301 átirányításokat az áruházunkba.

Hogyan vegyünk fel új átirányításokat?

Shoprenteres webáruházunk admin felületén a Beállítások> SEO> 301 átirányítás menüben az Export gombra kattintva van lehetőség kinyerni a rendszerből a jelenleg aktív átirányításokat.

A táblázat fejléceit és tartalmát megtartva, az utolsó sor alá érdemes felvenni az újabb átirányításokat. A korábban már kinyert, felesleges domain előtagtól megtisztított táblázatunk sorait másoljuk át az old_url megjelölésű oszlopba.

A new_url oszlopban szükséges megadni az új URL-eket, amelyekről a korábbi tartalmak ezentúl elérhetők lesznek. Itt szintén csak a keresőbarát URL-ek szerepelnek, „/” jel és domain nélkül.

Az új URL lehet például egy hasonló termék vagy más releváns tartalom, esetleg egy kapcsolódó kategória oldal, vagy ha nem találunk releváns aloldalt, akkor a webáruház főoldala, amit ezzel az URL-lel tudunk jelölni: index.php?route=common/home

Ismétlődés anélkül, hogy a felhasználó gyűjtő oldalnak állította volna be

Abban az esetben, ha a hasonló oldalainkat nem kezeljük Canonical címkékkel, duplikációként fogja kezelni őket a Google.

A duplikált tartalmak általában kizárásra kerülnek az indexelésből, illetve ronthatják a webcím megítélését is.

Emiatt ezeket a ismétlődéseket érdemes szépen apránként kezelni. Erre több lehetőségünk is van:

  • Új, egyedi tartalommal látjuk el az aloldalainkat.
  • rel=canonical taggel látjuk el a megfelelő aloldalainkat.
  • Összevonunk tartalmakat. Például blog cikkek esetében két hasonló témájú és zömében megegyező tartalmú cikkből készítünk egy átfogóbb és minőségibb tartalmat.
  • Termékek esetében – abban az esetben, ha indokolt – szülő-gyerek viszonyba rendezzük a duplikált termékváltozatainkat és elvégezzük a korábban már említett Canonical beállításokat.

A problémák javítását követően a jelzett aloldalakat is beküldhetjük újra indexelésre.

További jelentések részletezése

Szinte hihetetlen, hogy egy ingyenes eszköz ennyi információt biztosít számunkra igaz?

Még korántsem értünk végig a jelentések részletezésén, és az ezzel kapcsolatos Shoprenteres beállításokon, de máris egy igen részletes ismertető megírását és feldolgozását tudhatjuk magunk mögött.SEO checklist

Épp ezért szeretnénk ülepedni hagyni a fenti információkat, hogy cikkünk második felében hasonló részletességgel dolgozhassuk fel a Search Console további jelentésnézeteit.

GYIK

Mi az a Google Search Console?

A Google Search Console pontos információkat szolgáltat a weboldal organikus forgalmát és teljesítményét illetően. Továbbá felhívja a figyelmet az esetleges technikai hibákra és tippeket ad ezek javítására.

Ingyenes vagy fizetős a Google Search Console eszköze?

Az eszköz ingyenes, a webhelytulajdonosok fizetési kötelezettség nélkül beköthetik és használhatják.

Milyen adatok nyerhetők ki a Search Console-ból?

Könnyen és gyorsan megtekinthető, hogy milyen kulcsszavakra jelenik meg a weboldal, mely oldalak hozzák a legtöbb kattintást és azok milyen pozíciókat foglalnak el a Google találati listáján. Emellett olyan fontosabb technikai problémák is detektálhatóak, mint a 404-es hibaoldalak, nem indexált URL-ek vagy átirányítási hibák

Legfrissebb bejegyzések

Előző bejegyzés:
Fixpontos csomagátvétel térnyerése a logisztikában – Interjú a Packeta Hungary Kft.-vel

A Shoprenternél fontosnak tarjuk, hogy webáruház tulajdonosaink betekintést nyerjenek és jobban megismerjék azokat a ...Elolvasom

Close