50+ e-kereskedelmi tény az ünnepi időszakból

50+ e-kereskedelmi tény az ünnepi időszakból

50+ e-kereskedelmi tény az ünnepi időszakból

Itt az ünnepi időszak, amely évről évre egyre fontosabbá válik a webáruházak életében. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy míg korábban az éves e-kereskedelmi forgalom ötöde, addig tavaly már közel a harmada bonyolódott le az év utolsó két hónapjában.

Black Friday, Mikulás nap, Ingyenes Szállítás Nap, karácsony és Újév, hogy csak az e-kereskedelmi szempontból legfontosabb napokat említsük ebből az időszakból.

De mégis, mennyivel nőhet meg ilyenkor a webáruházunk forgalma? Mire számíthatunk látogatók, vásárlók és rendelések tekintetében akár a nap óráira lebontva?

Cikkünkben ezekre adunk választ több mint 2000 működő webáruház összesített adatait alapul véve. Megmutatjuk, milyen változásokat hozott a tavalyi ünnepi és az azt követő időszak, és azokból milyen következtetéseket vonhatunk le.

Black Friday és Cyber Monday statisztikák

November utolsó pénteke tavaly november 25-én volt, az azt követő hétfő (Cyber Monday) az USA-ban legalább olyan fontos nap az e-kereskedőknek, mint a Black Friday. Itthon kevésbé elterjedt, de mégis, érdekes statisztikákat figyelhettünk meg 28-án is.

A Black Friday napján az ünnepi időszakban (és valószínűleg éves szinten is) rekord szintű volt a rendelések száma. A novemberi rendelések 10%-a ezen az egy napon érkezett be, míg a novemberi átlaghoz képest 2,86-szor több rendelést adtak le ilyenkor a webáruházakban.

A rendelések összértékében nem a Black Friday, hanem a Cyber Monday mutatott igazán nagy kiugrást. Amíg a látogatószámban és rendelésszámban nem produkált igazán kiugró teljesítményt ez a nap, a novemberi rendelések összértékének 12%-a ide számolható el.

Átlagos rendelési érték

Az átlagos rendelési érték november utolsó péntekén alacsonyabb volt a novemberi és a decemberi átlagnál is. Furcsa mód az átlagos rendelési érték ezen a napon csupán 63 százaléka a novemberi átlagnak és 87 százaléka a decemberinek.

Ellenben november 28-án egy igen magas kiugrást mértünk, ezen a napon az átlagos rendelési érték 4,22-szerese volt a 25.-i értéknek, 2,67-szerese a novemberi átlagnak és 3,68-szorosa a decemberinek.

Ünnepi szezon statisztikái

Azt már eddig is tudtuk, hogy a karácsonyi időszak hozza a legtöbb bevételt a webáruházak számára. Lássuk, mit jelent ez számokban.

Vásárlások

(Megj: A grafikonok úgy lettek kialakítva, hogy több eltérő érték alakulását is meg lehessen figyelni rajtuk, ezért a bal tengelyen látható számok nem a valós rendelésszámot, összeget vagy átlagértéket mutatják.)

Vásárlási statisztikák

A völgyek és csúcsok tömegéből először is a novembert érdemes kiemelni, hiszen itt több érdekességet is tapasztalhatunk.

A november viszonylag lassan indult és utána szinte végig egy igen magas szinten maradt a rendelésszám. Egészen nagy kiugrást a Black Friday eredményezett.

Ahogy fentebb már írtuk, egészen furcsa jelenséget produkált a Black Friday utáni hétfő, amikor mind az átlagos rendelési értékben, mind a bevételt tekintve jelentős ugrás történt, míg a rendelések száma csupán a karácsonyi trendeknek megfelelően emelkedett. Talán ilyenkor veszik meg a látogatók a pénteken elfelejtett nagy értékű tárgyakat?

A karácsony előtti pár hét folyamán folyamatosan emelkedik a rendelések száma. Különösen erősek a decemberi hétfők, ezekre a napokra érdemes ráerősíteni. Az átlagos rendelési érték ugyanakkor már nem éri el a novemberi szintet.

Valószínűleg a családi kiadások megugranak december folyamán és többfelé folyik el a pénz. A karácsonyfát és a díszeket jó eséllyel nem webáruházból rendelik, és a karácsonyi vacsorára sem a webáruházakban készülnek fel.

December folyamán különösen gyenge a karácsonytól szilveszterig tartó időszak, amikor az átlagos rendelési érték, a rendelések száma és így az összbevétel is lecsökken.

December 19-én (hétfő) volt az utolsó kiugrás a rendelésszámban, ezután a lejtmenet a hónap végéig tartott. A december 19-i rendelésszám és átlagos rendelési érték a decemberi átlaghoz képest ilyenkor egyaránt 55 %-kal emelkedett.

Nagy valószínűséggel ennek az volt az oka, hogy a vásárlók úgy érezhették, ha 19-én megrendelik, akkor még biztosan megérkezik 24-ére a csomag. Ez alapján idén 18-a lehet ez a nap, amire megéri figyelnünk. Itt érdemes a vevők figyelmét is felhívni, hogy a 18-a után érkező rendeléseknél már fennállhat annak lehetősége, hogy a csomag nem érkezik meg karácsonyra. Persze a kommunikációnk nagyban függ attól majd, hogy milyen logisztikai partnerrel dolgozunk együtt, és velük kapcsolatban mik a tapasztalatok.

A 19-e utáni időszak során azonban az átlagos rendelési érték 13 %-kal csökken, a rendelésszám pedig a decemberi rendelésszám átlagának csupán felére esik vissza.

A magasabb értékű ajándékokat ez alapján érdemes már novemberben leakciózni, decemberben pedig inkább a kisebb értékű termékeket érdemes előtérbe helyezni, illetve az ingyenes szállítási nap, mint akció is jó ötlet lehet.

Látogatók

Látogatók és vevők száma

A látogatószám nagyjából azt a trendet követi, mint a rendelésszám, a heti ingadozások azonban sokkal kevésbé jellemzők rá, így itt a látogatószám egy kisimultabb görbét eredményez a grafikonon.

November folyamán folyamatosan emelkedik az egyedi látogatók száma, az emelkedés pedig egészen december 13-ig tart. Ezen a napon a legmagasabb a látogatószám, a decemberi átlag 141%-a. Utána még egy újabb csúcsot láthatunk 19-én, de a hónapot ezután a látogatószám folyamatos csökkenése jellemzi.

December 23-án és 24-én a legalacsonyabb a látogatószám a hónap folyamán, de még így is csak a havi átlag felére esik vissza, míg a rendelésszám 16%-ra.

Oldalon töltött idő

Oldalon töltött idő

A fenti grafikonon a webáruházakban eltöltött összes időt, illetve a webáruházban eltöltött átlagos időtartam alakulását látjuk.

Míg januárban szépen követte egymást az oldalon eltöltött idő és a felhasználónkénti átlagosan oldalon eltöltött idő, addig november és december folyamán a két érték lassan helyet cserélt egymással.

A felhasználónkénti átlagosan oldalan töltött idő a Black Friday után csökkenésbe kezd, míg az oldalon töltött idő összes idő megemelkedik a magas látogatószám miatt. Jellemzően egyre több látogató érkezik a webáruházakba, de egyre kevesebb időt töltenek el ott. Ilyenkor már nincs idő az elmélkedésre, a látogatók minél gyorsabban döntésre akarnak jutni a karácsonyi ajándékok
ügyében.

Novemberben elején a felhasználók sok időt töltenek a webáruházakban, készülnek az akcióra, vadásznak a termékekre. A  felhasználónkénti átlagosan oldalon eltöltött idő 40%-kal magasabb, mint decemberben, az oldalon eltöltött összes idő ugyanakkor 8%-kal kevesebb.

A Black Friday akciói után azonban elkezd csökkeni az átlagosan oldalon eltöltött idő, a két ünnep közötti időszakban pedig egy mélypontot ér el. Januárban mind az oldalon eltöltött idő és a felhasználónkénti átlagosan oldalon eltöltött idő stabil szintet tart.

Termékoldal megtekintések

Oldalmegtekintések száma és átlaga

A felhasználónként megtekintett termékoldalak száma nagyobb kiugrásoktól mentesen csökken a novembertől egészen februárig. November elején a látogatók átlagosan 38%-kal több termékoldalt tekintenek meg, mint február közepén.

Novemberben tehát viszonylag kevés látogató sok oldalt tekint meg és hosszú időt tölt el a webáruházakban.

A termékoldal megtekintések teljes száma nagyjából a látogatószám korábban látott görbéjét követi, ugyanakkor látszik rajta, hogy a látogatók több termékoldalt néznek meg átlagosan novemberben, mint decemberben, ezért itt nem olyan markáns a különbség a két hónap között.

Rendelések havi lebontásban

Rendelések havi lebontásban

A decemberi rendelésszám 53%-kal haladja meg a januárit és 29%-kal a novemberit.

A rendelések összege decemberben azonban 6%-kal alacsonyabb, mint novemberben, köszönhetően a magasabb novemberi átlagos rendelési értéknek.

A rendelések átlagértéke decemberben csupán 72%-a a novemberi átlagos rendelési értéknek, és 29%-a januári átlagos rendelési értéknek.

A januárral összehasonlítva a karácsonyi időszakot azt láthatjuk, hogy a decemberi rendelések összértéke 21 %-kal, a novemberi rendeléseké pedig 29 %-kal magasabb a januárinál.

Látogatók havi lebontásban

Látogatók havi lebontásban

Az egyedi látogatószám decemberben volt a legmagasabb, 47%-kal magasabb, mint novemberben. Érdekes módon a látogatószám januárban egy stabil és egész magas szintet tart, így a decemberi látogatószámhoz képest csupán 10%-kal esik vissza.

A novemberrel összehasonlítva a januárt szintén több érdekességet láthatunk. Novemberhez képest 29%-kal több egyedi látogatót mértünk a webáruházakban januárban, de a rendelések száma így is 20%-kal alacsonyabb volt.

A rendelések száma hasonló képet mutatott. A vásárlások száma decemberben volt a legmagasabb, 29%-kal magasabb, mint novemberben. Januárban azonban nagyot zuhant a rendelések száma, mintegy 35%-kal decemberhez képest.

A téli időszak statisztikái

Most nézzük meg a 2016. november elejétől 2017 február végéig tartó időszak összesített statisztikáit. A hónap és hét napjait, illetve a nap óráit is külön megvizsgáljuk.

Ezek a statisztikák is tartalmaznak néhány érdekességet.

A hónap napjai

Rendelés statisztikák a hónap napjai szerint

A napokat nézve az átlagos rendelési érték viszonylag keveset változott. Kivételt képezett a 10-e, 11-e, a 16-a, valamint a 24-e, amikor az átlagos rendelési érték a havi átlaghoz képest 24%-os emelkedést mutat.

A legnagyobb kiugrást azonban 28-án figyelhettük meg, ilyenkor az átlagos rendelési érték a havi átlag több mint kétszeresére növekszik (itt jelentősen torzíthat november 28. kiemelkedő adatai).

Ellenben a rendelések száma nem ezt az utat követi. A rendelések száma leginkább az 4-től 14-ig terjedő időszakban emelkedik. Ebben a 10 napban történik a rendelések 46%-a. Ez minden bizonnyal annak köszönhető, hogy a hónap elején több pénzzel rendelkeznek az emberek.

A másik kiugrás 25-én tapasztalható a rendelésszámban. A rendelések száma ilyenkor a havi átlaghoz képest 20%-kal emelkedik meg.

A hét napjai

Rendelés statisztikák a hét napjai szerint

A rendelések száma és értéke hasonló sémát követ a hét során. Hétfőn vásárolnak a legtöbbször a legnagyobb értékben a látogatók, majd péntekig folyamatos csökkenést mutat mind az átlagos rendelési érték, mind a rendelések száma. A pénteki rendelésszám mindössze 85%-a a hétfőinek, a rendelési érték pedig 81%-a.

Szombaton meredeken csökken mind a megrendelések száma, mind az átlagos rendelési érték. A szombati rendelésszám mindössze 54%-a a hétfőinek, az átlagos rendelési érték pedig 45%-a.

Vasárnap újra elkezd felfelé kúszni a rendelések száma és értéke. Ekkor a rendelések száma mindössze 71%-a a hétfőinek, az átlagos rendelési érték pedig 46%-a.

A vasárnap tehát leginkább a rendelésszámban mutat javulást a szombathoz képest, a rendelési érték csupán minimális mértékben változik az előző naphoz képest.

 A nap órái (vásárlások)

Rendelés statisztikák a nap órái szerint

A vásárlások száma a reggel 8-tól este 8-ig terjedő időszakban a legmagasabb, ilyenkor történik a vásárlások 82 %-a.

Az átlagos rendelési a délelőtt és a kora délutáni órákban, körülbelül 8 órától 14 óráig a legmagasabb. A látogatók ilyenkor a napi átlagos rendelési értéknél 42%-kal magasabb értékben vásárolnak.

Az este 7 és 8 óra közötti időszakban szintén egy kiugrást figyelhetünk meg az átlagos rendelési értékben. Ilyenkor a napi átlagos rendelési értéknél 12%-kal magasabb értékben vásárolnak a látogatók.

A délután 4 és 7 óra közötti időszakban egy apró csökkenést láthatunk a rendelések számában, ennél azonban sokkal jelentősebb az átlagos rendelési értékben bekövetkező változás. Ez egész pontosan egy 13 %-os csökkenést jelent a napi átlagos rendelési értékhez képest. Ilyenkor tehát kisebb összeget költ egy-egy látogató a webáruházakban.

Szintén ez jellemző az este 8 óra utáni időszakra, amikor meredek csökkenést láthatunk az átlagos rendelési értékben. A mélypontot az este 8 és 11 közötti időszak és a hajnali 2 és 4 óra közötti időszak jelenti. Ilyenkor akár a napi átlagos rendelési érték 60%-ra csökkenhet az átlagos rendelési érték, noha a rendelések száma közel sem csökken ilyen mértékben.

Az este 8 és reggel 7 közötti időszakban a napi átlagos rendelési érték csupán 76%-kat költik a webáruház látogatói egy-egy rendelés során.

A nap órái (látogatók)

Látogatószám statisztikák a nap órái szerint

Az egyedi látogatók száma a nap folyamán hasonló ívet jár be, mint a rendelések száma.

Éjféltől indulva a látogatószám egyre csökken, majd 3 órától elkezd emelkedni. A látogatószám az este 9 órától reggel 8 óráig terjedő időszakban a legalacsonyabb, ebben az időszakban érkezik a webáruházakba a napi látogatószám 15-16 %-a, a 8 órától 21 óráig tartó időszakban pedig a maradék 84-85 %.

A rendelésszám arányaiban szintén a 8 órától 15 óráig tartó időszak folyamán a legmagasabb.

A látogatószámhoz viszonyítva a 8-tól 10 óráig tartó időszakban érkezik be a legtöbb rendelés, ilyenkor 2% fölötti arányt ér el a konverziós ráta. Ezután 15 óráig egy 1,9%-os szintet tart, majd zuhanásba kezd és 22 óráig 1,5 %-on marad.

Ezután újra zuhanni kezd, hajnali 1-től 3-ig 1% alá csökken, majd lassan emelkedni kezd és 7 óra után kezdi el a robbanásszerű emelkedést a 2%-os arány fölé.

Záró gondolatok

Láthatjuk, hogy a tavalyi adatok alapján igen izgalmas időszak előtt állunk, és mindent meg kellett és ezután is meg kell tennünk, hogy felkészülten várjuk az ünnepi időszakot. Hiszen mind látogatószámban, mind rendelésszámban és értékben kiugró eredmények várhatók.

Ez amellett, hogy jó hír, de egyben kihívás is a webáruházaknak, mivel a megnövekedett látogatószám nagyobb terhelést jelent a szervereknek. Szerencsére a ShopRenteres webáruházak esetében ez teljesen megoldott, köszönhetően az ebben az időszakban kellő mértékben felskálázott Amazon szervereknek.

Így a webáruházaknak „csak” a megnövekedett rendelésszámmal kell foglalkozniuk. Ezeket is ugyanazon az elvárt színvonalon kell tudniuk teljesíteni, mint az év többi részében. Ráadásul általában a megszokottnál gyorsabb szállítással, hiszen a vásárlók ebben az időszakban türelmetlenebbek.

Mi ehhez kívánunk most sikeres felkészülést és sok sikert! Ne feledjük, bátraké a szerencse, de általában azoknak is kijár, akik egyszerűen csak felkészültek.